handdator

Visa fullständig version : När är man tränad?


Cogge
2013-05-03, 19:01
Jag skulle vilja veta vad folk här på kolozzeum anser om när man är en "erfaren" styrketränare? Hur stor skillnad är det egentligen mellan personer här på forumet?

Många här har ju varit aktiva med styrketräning i många år. Medans andra bara har hållt på 6 månader, men anser sig endå vara erfarna.

Jag själv har styrketränat i ungefär ett år och kan ibland känna, "fan det börjar hända något" och att jag har koll på läget etc... Men är man egentligen en liten skit som knappt börjat med sin träningsepok? :)

En fråga utöver huvudämnet. Det man bygger på sig mellan 6-8 månader rent styrkemässigt, är det egentligen något att vara rädd att förlora? cofffee

bubbe
2013-05-03, 19:09
Det är skillnad på erfaren och kunnig. Folk brukar bli kunnigare av erfarenhet (behöver dock inte vara fallet). Kunnighet är inte heller detsamma som bra utveckling även om det också där kan hjälpa till. Så vad var det jag skulle svara nu igen...

Thornblom
2013-05-03, 19:09
Jag skulle säga 5år +. Allmänt då, sen beror de ju på mycket mer än tid.

Ang. din andra fråga. Det beror på mycket. Men jag brukar tänka, allt som är lätt att förlora är lätt att få tillbaka. :)

mikaelj
2013-05-03, 19:21
Det har mycket mindre med tid att göra, som faktisk erfarenhet, färdighet & kunskap.

Cogge
2013-05-03, 19:33
Ja, frågorna kan vara lite luddiga. Men ibland kan man undra hur mycket saker och ting egentligen gör för en amatör. Saker som mest berör mig är
- "Man ska inte konditionsträna samtidigt som man styrketränar för det har en negativ effekt för muskelbygge". Men vilka personer berör detta? Dom som har hållt på i 3 år eller dom som har hållt på i 6 månader?

- "Man ska ha i sig si och så mycket protein/kg för att "Optimera" sin träning. Gäller det personer som har hållt på länge eller nybörjare i 6:e månaden?

Jag undrar just för att man tar till sig mycket men som kanske egentligen inte berör en i och med att man fortfarande är ganska ny =P

mikaelj
2013-05-03, 19:36
Ja, frågorna kan vara lite luddiga. Men ibland kan man undra hur mycket saker och ting egentligen gör för en amatör. Saker som mest berör mig är
- "Man ska inte konditionsträna samtidigt som man styrketränar för det har en negativ effekt för muskelbygge". Men vilka personer berör detta? Dom som har hållt på i 3 år eller dom som har hållt på i 6 månader?

"Man ska inte konditionsträna samtidigt som man styrketränar om ens mål är att bli stor och stark, och man märker att man har svårt att prestera på gymmet p g a konditionsträningen."

Jättelätt.

- "Man ska ha i sig si och så mycket protein/kg för att "Optimera" sin träning. Gäller det personer som har hållt på länge eller nybörjare i 6:e månaden?

Man kan vara nybörjare i åratal. Man blir inte automatiskt duktig på att träna bara för att man gör det länge.

Jag undrar just för att man tar till sig mycket men som kanske egentligen inte berör en i och med att man fortfarande är ganska ny =P

Träna regelbundet med god teknik och bra övningsval (flerledsövningar, t ex marklyft, knäböj, frivändningar, bänkpress) i ett bra repetitionsintervall med lagom mycket vila i 3-5 år.

Till det äter du vanlig mat, eventuellt med mer kött/fisk/ost/ägg i maten. Drick 1-2 liter extra mjölk per dag, gärna efter träningen.

Det är inte särskilt komplicerat...

GVA
2013-05-03, 19:38
45cm+ armar då är man tränad och erfaren...

mangemani
2013-05-03, 19:43
enligt min åsikt så är man tränad då man vet vad man håller på med, hur man får sin egen muskelmassa att växa.
det inkluderar då alltså att veta vilka övningar som passar en själv, vet hur kosten ska se ut och har någorlunda koll på vad som är sant och ren bullshit utav det man läser och hör.
då är man en rutinerad och erfaren styrketränande person enligt mig.
detta är inget som man uppnår efter bara några månaders träning och studerande och jag skulle aldrig tro på en person som påstod sig vara erfaren och kunnig om jag visste om att personen bara hade några månaders träning bakom sig.

Cogge
2013-05-03, 19:43
En rejäl snyting ^^ Jag antar att det inte är någon mening att dutta med sin träning hit o dit.

Jag har sedan jag blev medlem här på forumet helt och hållet försökt ändra på allt jag gör för att "optimera" min träning. Men jag antar att det bästa är att gå på ett fixat schema med ett god mat och göra saker och ting lite enklare och mer långsiktigt.

Dyrgripen
2013-05-03, 20:43
Jag tror själv inte det har med hur länge man har tränat. Vet inte hur många gånger jag snackat med dem gamla rävarna på gymmet som säkert tränat 20+ år och allt dom säger är verkligen helt åt helvete.

Och jag säger inte att jag är någon expert.

Sarwien
2013-05-03, 20:50
När man har vettiga resultat som backar upp det man säger.

Edit: svarade inte riktigt på frågan nu såg jag

Victuhh
2013-05-03, 20:57
Jag tror själv inte det har med hur länge man har tränat. Vet inte hur många gånger jag snackat med dem gamla rävarna på gymmet som säkert tränat 20+ år och allt dom säger är verkligen helt åt helvete.

Och jag säger inte att jag är någon expert.

Håller med där, har en polare som hållt på i 7 år, trots detta är han typ mäster broscience och luftvänder sina bänkpressar 2½ dm innan bröstkorgen, not even joking.

Otränade ser nog mig som tränad, jag har hållt på i 3½ år, men jag säger nog 5. Man lär sig hela ju fortfarande hela tiden, men efter ca 2 år började iallafall jag känna min pass så mycket att jag kunde switcha upp övningar för att de inte gav mig något längre och allmänt lära känna kroppen lite grann.

Rikard Jansson
2013-05-03, 21:02
200 i zombieböj samt 220% av kroppsvikten i bänk.

Hreidmar
2013-05-03, 21:06
45cm+ armar då är man tränad och erfaren...Ungefär vad mina armar låg på när jag var som mest otränad, idag är de närmre 40 ^_^ (Så hittar jag inte måttbandet nu, bara för det)

200 i zombieböj samt 220% av kroppsvikten i bänk.Front-squat med raka armar framåt, typ?

arthax
2013-05-03, 21:39
200 i zombieböj samt 220% av kroppsvikten i bänk.

Det är mycket fokus på zombieböj nu? :D

Rikard Jansson
2013-05-03, 21:43
Ungefär vad mina armar låg på när jag var som mest otränad, idag är de närmre 40 ^_^ (Så hittar jag inte måttbandet nu, bara för det)

Front-squat med raka armar framåt, typ?
Japp^^
Det är mycket fokus på zombieböj nu? :D
Ja :D Vanlig böj är för mainstream ;)

Anders The Peak
2013-05-03, 21:44
Tränad är då man ínte gör några fler framsteg. Det kan ta ett år och det kan ta 20 år lite beroende på potential och preparat.

Hydlee
2013-05-03, 22:21
Man kan vara nybörjare i åratal. Man blir inte automatiskt duktig på att träna bara för att man gör det länge.


Då är man snarare kass och inte nybörjare. Nybörjare och duktig är inte motsatser.

svenbanan
2013-05-04, 00:17
Japp^^

Ja :D Vanlig böj är för mainstream ;)

Zombieböj är det nya facepulls? ;)

Landström
2013-05-04, 00:44
När man bara behöver ett fåtal set för att köra slut på avsedd muskel.

Jämför detta med när man var ny och tränade 20-30 set rygg och man var mest trött i biceps och underarmar.

Payter
2013-05-04, 03:27
Tränad borde väl vara tvärtom?Du kan arbeta med kroppen hur länge som helst utan att bli trött?

Hreidmar
2013-05-04, 03:56
Hur länge som helst utan att bli trött, tja om man vägrar slänga på mer vikter under sin karriär kanske. Många fokuserar dock på att bli starkare och starkare, men klart uthållighet har sin bragd också.

filmjölk
2013-05-04, 06:09
Man är tränad när man har tränat nyligen och därför inte kan prestera lika bra som när man är återhämtad och utvilad. :)

Vältränad är man när man är lagom muskulös, lagom deffad, snygg, fräsch och solbränd.

Erfaren är man när man när man kan namedroppa minst två dussin proffsbyggare, har avancerat ifrån läsning av Body till amerikanska motsvarigheter samt förstår fraser som: "Äta cleant", "Lyft på känsla" och har lärt sig skillnaden mellan pump och tryck.

Kunnig är man när man kan rabbla upp kroppens alla större ben och skellettmuskler på latin samt kan redogöra för skillnaden mellan en semipronation och en horisontaladduktion.

Herman H
2013-05-04, 06:51
Man är tränad när man har tränat nyligen och därför inte kan prestera lika bra som när man är återhämtad och utvilad. :)

Vältränad är man när man är lagom muskulös, lagom deffad, snygg, fräsch och solbränd.

Erfaren är man när man när man kan namedroppa minst två dussin proffsbyggare, har avancerat ifrån läsning av Body till amerikanska motsvarigheter samt förstår fraser som: "Äta cleant", "Lyft på känsla" och har lärt sig skillnaden mellan pump och tryck.

Kunnig är man när man kan rabbla upp kroppens alla större ben och skellettmuskler på latin samt kan redogöra för skillnaden mellan en semipronation och en horisontaladduktion.

Attans, jag är helt körd. Jag är alltså inte tränad, jag har gjort fel hela livet, va fan... *grr27*


Nä men lite seriöst, det beror ju dels på vilket intresse du har i att lära dig alla musklers namn, mat hit och dit, dutta muskelstumpar och annat tjaffs. Är man lite nördig kan man ju gräva ner sig hur mycket som helst i vad för kunskap som helst, det har ju egentligen inget med erfarenhet att göra.
Jag tycker frågan är för svår/stor för att ens få ett eller kanske ett par bra svar på. Yrkesfolk ser man ofta skillnad på när det är erfarna eller inte, så brukar det vara i muskelvärlden också när det gäller utförande och resultat.
Men det finns naturligtvis lika många undantag till den meningen här ovan men bättre än så kan iaf inte jag svara.

BisonLGcrew
2013-05-04, 07:17
Man är tränad när man har tränat nyligen och därför inte kan prestera lika bra som när man är återhämtad och utvilad. :)

Vältränad är man när man är lagom muskulös, lagom deffad, snygg, fräsch och solbränd.

Erfaren är man när man när man kan namedroppa minst två dussin proffsbyggare, har avancerat ifrån läsning av Body till amerikanska motsvarigheter samt förstår fraser som: "Äta cleant", "Lyft på känsla" och har lärt sig skillnaden mellan pump och tryck.

Kunnig är man när man kan rabbla upp kroppens alla större ben och skellettmuskler på latin samt kan redogöra för skillnaden mellan en semipronation och en horisontaladduktion.

I så fall måste jag förutsätta att alla på kolozzeum iaf är erfarna och kunniga.

blaaargh
2013-05-04, 08:02
Man är tränad när man har tränat nyligen och därför inte kan prestera lika bra som när man är återhämtad och utvilad. :)

Vältränad är man när man är lagom muskulös, lagom deffad, snygg, fräsch och solbränd.

Erfaren är man när man när man kan namedroppa minst två dussin proffsbyggare, har avancerat ifrån läsning av Body till amerikanska motsvarigheter samt förstår fraser som: "Äta cleant", "Lyft på känsla" och har lärt sig skillnaden mellan pump och tryck.

Kunnig är man när man kan rabbla upp kroppens alla större ben och skellettmuskler på latin samt kan redogöra för skillnaden mellan en semipronation och en horisontaladduktion.

not sure if troll

Rikard Jansson
2013-05-04, 09:24
Zombieböj är det nya facepulls? ;)

Yup^^

Rabiat
2013-05-04, 09:38
Jag tror själv inte det har med hur länge man har tränat. Vet inte hur många gånger jag snackat med dem gamla rävarna på gymmet som säkert tränat 20+ år och allt dom säger är verkligen helt åt helvete.

Och jag säger inte att jag är någon expert.

"Ålder och visdom går inte alltid hand i hand. Ibland kommer åldern helt på egen hand." Gammalt djungelordspråk.


Man är tränad när man har tränat nyligen och därför inte kan prestera lika bra som när man är återhämtad och utvilad. :)

Vältränad är man när man är lagom muskulös, lagom deffad, snygg, fräsch och solbränd.

Erfaren är man när man när man kan namedroppa minst två dussin proffsbyggare, har avancerat ifrån läsning av Body till amerikanska motsvarigheter samt förstår fraser som: "Äta cleant", "Lyft på känsla" och har lärt sig skillnaden mellan pump och tryck.

Kunnig är man när man kan rabbla upp kroppens alla större ben och skellettmuskler på latin samt kan redogöra för skillnaden mellan en semipronation och en horisontaladduktion.

Haha! :laugh:

Donkey Kong
2013-05-04, 10:10
När andra killar kommer fram på krogen i fyllan och säger "Faen va grov du ä!". :)

GVA
2013-05-04, 10:13
När andra killar kommer fram på krogen i fyllan och säger "Faen va grov du ä!". :)

Haha tror fan du har rätt där.

Xtronal
2013-05-04, 10:27
160 kg fu bänk så att folk inte kan brygga+rövlyfta vikten med 3 cm lyftväg =)

filmjölk
2013-05-04, 10:38
160 kg fu bänk så att folk inte kan brygga+rövlyfta vikten med 3 cm lyftväg =)

Jag gissar, konstigt nog, att det där är just ditt max med den tekniken, och när du själv lyfter säg, 170 i framtiden så flyttas gränsen för tränad just dit:)

Xtronal
2013-05-04, 11:05
Jag gissar, konstigt nog, att det där är just ditt max med den tekniken, och när du själv lyfter säg, 170 i framtiden så flyttas gränsen för tränad just dit:)

Nej filmjölk, inte nära att ta 160 i fu bänk än :)

Om jag skulle vara seriös när det kommer till att svara på frågan när en person är tränad styrkemässigt skulle jag säga efter något år på gymmet med bra kost och träning, för att en person skall vara "tränad" krävs verkligen X antal kilon på stången? Finns säkert de som säger 200 kg bänkpress, 320 kg marklyft och 280 kg böj raw.. Sen är det lite av en definitionsfråga också, vad är "tränad".

rooz
2013-05-04, 11:09
När andra killar kommer fram på krogen i fyllan och säger "Faen va grov du ä!". :)

Och ber dig flexa armarna, allt medans tjejerna ser på med en äcklad blick:rolleyes:

tjing
2013-05-04, 11:30
Personligen anser jag att "att vara tränad" inbegriper konditionstränad.

Jag vet inte riktigt var gränsen går men om man både är relativt stark (man behöver inte dra 200 kg i marklyft) och har bra kondition och uthållighet, så är man vältränad.

Lipservice
2013-05-04, 11:58
Vältränad eller ej, kan man nog bara svara på själv.

pwnyou
2013-05-04, 12:00
5 år tycker jag är en rimlig gräns (om 2 månader har jag tränat i 5 år :D)

Om man ska gå efter någon slags prestation, så tycker jag att längden minus 110 shreddad (dvs, om du är 180cm lång så ska du kunna väga 70kg i väldigt rippad form) för att kunna anser vara tränad som natural bodybuilder/aesthetic seeker/"gymmare". Då är man typ halvvägs till sitt genetiska max.

tlk
2013-05-04, 12:06
Ingår inte styrka i mer än vanliga 2-dimensionella planen som vi ser alla lyftare lyfta i som någon parameter? Bra rörlighet och styrka i ytterläge?

Bör man inte klara human flag iaf?

Personligen anser jag att "att vara tränad" inbegriper konditionstränad.

Jag vet inte riktigt var gränsen går men om man både är relativt stark (man behöver inte dra 200 kg i marklyft) och har bra kondition och uthållighet, så är man vältränad.

Var går den här gränsen för "bra kondition" och "uthållig" ? Kondition och uthållighet brukar ju vara rätt så sportspecifikt.

Hydlee
2013-05-04, 12:07
Som med allt annat så beror det på vad/vem man jämför med. Finns ingen magisk gräns där man blir "tränad".

Rikard Jansson
2013-05-04, 12:10
Tror inte mapa klarar en human flag, men skulle vilja påstå att han är vältränad ändå!

pwnyou
2013-05-04, 12:11
5 år borde fungera ganska bra oavsett sport. Till exempel en sprinter som har tränat i 5 år borde vara halvduktig/tränad som sprinter, men inte elit och jävligt långt ifrån en nybörjare.

alexander96
2013-05-04, 12:13
2x kroppsvikt i knäböj djupt och 3x kroppsvikt i mark. Då är man tränad.

Rabiat
2013-05-04, 12:28
Personligen anser jag att "att vara tränad" inbegriper konditionstränad.

Jag vet inte riktigt var gränsen går men om man både är relativt stark (man behöver inte dra 200 kg i marklyft) och har bra kondition och uthållighet, så är man vältränad.

+1.

Det finns ingen absolut gräns, men detta.

Mantus
2013-05-04, 13:00
Och ber dig flexa armarna, allt medans tjejerna ser på med en äcklad blick:rolleyes:

Eller när fulla killar kommer fram till dig när du står i sönderriven t-shirt på champagnegaloppen och vill känna dig på bröst och biceps. Över tio killar och två tjejer på under en timme kom fram och kladdade. Jag blir sällan obekväm men nu var det nära. Vad är det med killar som på fyllan ger komplimanger och kladdar på andra killar? Tjejer är ofta lite mer restriktiva.

Rabiat
2013-05-04, 13:19
Eller när fulla killar kommer fram till dig när du står i sönderriven t-shirt på champagnegaloppen och vill känna dig på bröst och biceps. Över tio killar och två tjejer på under en timme kom fram och kladdade. Jag blir sällan obekväm men nu var det nära. Vad är det med killar som på fyllan ger komplimanger och kladdar på andra killar? Tjejer är ofta lite mer restriktiva.

Det beror på att tjejerna inte tycker du är snygg :)

Mantus
2013-05-04, 20:13
Det beror på att tjejerna inte tycker du är snygg :)

Nahh, knappast. De är nog bara inte lika muskelslampiga generellt som killar är alternativt ses det som en mycket mer sexuell handling om en tjej klämmer på en kille. Sådana beröringar brukar få anstå till alkoholnivån blivit lite högre.

Vad gäller tränad i styrkehänseende så skulle jag nog säga att man kan räknas som tränad när man har en välbalanserad fysik med bra och jämn styrka. Tränad är ett mångfascetterat begrepp så det är svårt att ge en mer allmängiltiga generella kriterier för begreppet.

filmjölk
2013-05-04, 23:23
Eller när fulla killar kommer fram till dig när du står i sönderriven t-shirt på champagnegaloppen och vill känna dig på bröst och biceps. Över tio killar och två tjejer på under en timme kom fram och kladdade. Jag blir sällan obekväm men nu var det nära. Vad är det med killar som på fyllan ger komplimanger och kladdar på andra killar? Tjejer är ofta lite mer restriktiva.

Insert bild på den där höne-memen men jag tror det är för att de blir imponerade och vill känna hur sådana stora muskler känns.

Alltidxx
2013-05-05, 08:17
En rejäl snyting ^^ Jag antar att det inte är någon mening att dutta med sin träning hit o dit.

Jag har sedan jag blev medlem här på forumet helt och hållet försökt ändra på allt jag gör för att "optimera" min träning. Men jag antar att det bästa är att gå på ett fixat schema med ett god mat och göra saker och ting lite enklare och mer långsiktigt.
Det är väl en icke-frågeställning egentligen? Annars, läs Bubbes svar igen för sanningen:
Det är skillnad på erfaren och kunnig. Folk brukar bli kunnigare av erfarenhet (behöver dock inte vara fallet). Kunnighet är inte heller detsamma som bra utveckling även om det också där kan hjälpa till. Så vad var det jag skulle svara nu igen...

...och så tolkar du in en tidsperiod som du tycker verkar rätt och det är svaret.

not sure if troll
Jag tycker filmjölk skrev ett riktigt bra inlägg.

Cogge
2013-05-05, 09:40
[QUOTE=Alltidxx;6438901]Det är väl en icke-frågeställning egentligen? Annars, läs Bubbes svar igen för sanningen:


Vad menas med en icke-frågeställning?

Alltidxx
2013-05-06, 13:25
Vad menas med en icke-frågeställning?
Att det inte finns något rätt svar på frågan och tar man ändå fram ett svar så saknar det betydelse/användningsområde. För vad spelar det för roll om man "är erfaren" om det inte behöver betyda att man är duktig? Den verkliga frågan måste vara något annat.

Filmjölks inlägg är skarptänkt så vi klistrar in det igen:

Man är tränad när man har tränat nyligen och därför inte kan prestera lika bra som när man är återhämtad och utvilad. :)

Vältränad är man när man är lagom muskulös, lagom deffad, snygg, fräsch och solbränd.

Erfaren är man när man när man kan namedroppa minst två dussin proffsbyggare, har avancerat ifrån läsning av Body till amerikanska motsvarigheter samt förstår fraser som: "Äta cleant", "Lyft på känsla" och har lärt sig skillnaden mellan pump och tryck.

Kunnig är man när man kan rabbla upp kroppens alla större ben och skellettmuskler på latin samt kan redogöra för skillnaden mellan en semipronation och en horisontaladduktion.

Men om du ändå efter att läst detta står där och undrar "men hur hjälper detta mig?" så är det ett tecken på att frågan inte var rätt ställd från början. Och jag misstänker att det ligger till på det viset.

Payter
2013-05-06, 15:20
Beror också på vad man tränar inför.Som exempel:att man är deffad,muskulös och solbränd behöver inte betyda att man är tränad för att vandra med packning i bergen .

Beemel
2013-05-06, 17:28
Hur långt är ett snöre?

Sarkasm åsido..

Tränad på vad?
Jag är imponerad av en kollega som springer milen på under 45 minuter.
Jag är imponerad av en polare som klarar (nästan) dubbla kroppsvikten i bänk
Jag är imponerad av Chloe Bruce (http://www.youtube.com/watch?v=hkUrdcoXibI) (som förövrigt även är rätt trevlig att se på.)
Jag är imponerad av Masao Kagawa och alla andra stora Sensei's inom Shotokan som är sjukt starka och smidiga upp i 60-70 års åldern.

Jag kallar alla dessa tränade