handdator

Visa fullständig version : rubbad ide om träna endast en sida åt gången


straand94
2013-05-03, 15:45
Det finns ju några studier som tyder på att om man t.ex. endast tränar högerarmen så kommer även vänsterarmen att växa. I så fall borde man ju köra en sida åt gången för att maximera träningen. Eller? *facepalm*

Och nej jag tränar inte så här eller kommer att göra. Fick bara någon skum tanke angående detta.

Victuhh
2013-05-03, 16:05
Hur tänkte du nu? :D du tänker alltså träna ena sidan först i träningspasset och sedan i andra?

Nu får någon annan rätta mig, men säg att man inte kan träna högra armen för att man brutit den och tex bara kör vänstern, då kan man bibehålla massan i den skadade armen, men detta beror väl på hormonutsöndringen?

Vilken kass forumulering! hoppas ni fattar, ska till gymmet och träna båda sidor av kroppen, tjo

King Grub
2013-05-03, 16:08
Det finns ju några studier som tyder på att om man t.ex. endast tränar högerarmen så kommer även vänsterarmen att växa. I så fall borde man ju köra en sida åt gången för att maximera träningen.

Vad får dig att tro att den sida som inte tränas växer mer av att inte tränas än av att tränas?

Unilateral träning kan ha sin plats om man är skadad och inte kan träna ena sidan, men att du skulle växa mer av att träna (bicepsexempel) vänstra biceps på tisdag och högra biceps på fredag jämfört med att träna både vänster och höger biceps både tisdag och fredag är väldigt osannolikt.

straand94
2013-05-03, 18:14
Vad får dig att tro att den sida som inte tränas växer mer av att inte tränas än av att tränas?

Unilateral träning kan ha sin plats om man är skadad och inte kan träna ena sidan, men att du skulle växa mer av att träna (bicepsexempel) vänstra biceps på tisdag och högra biceps på fredag jämfört med att träna både vänster och höger biceps både tisdag och fredag är väldigt osannolikt.

Det borde väl fungera på samma sätt som det du nämnde? Det blir väl i så fall marginellt men ändå?

straand94
2013-05-03, 18:15
Hur tänkte du nu? :D du tänker alltså träna ena sidan först i träningspasset och sedan i andra?

Nu får någon annan rätta mig, men säg att man inte kan träna högra armen för att man brutit den och tex bara kör vänstern, då kan man bibehålla massan i den skadade armen, men detta beror väl på hormonutsöndringen?

Vilken kass forumulering! hoppas ni fattar, ska till gymmet och träna båda sidor av kroppen, tjo

Jag bara driver med idén.

Payter
2013-05-03, 19:48
Dan John har några sådana program i "Never let go".Man kan t.ex ha:2 höger dagar,2 vänster dagar,1 helkroppsdag och en böjdag.För mer så är det bara att läsa boken (sid 318-320).

Donkey Kong
2013-05-04, 10:22
Ja, det skall vara nåt sånt har jag också hört.

Turligt nog kan man säga - därför så ser man sällan människor, som likt kräftor har en högerarm som Serge Nobret och vänsterarm som en 11-årig skolflicka. :)

Vilka procentsiffror kan man tala om tro? Jag tränar högerarmen 100% och då blev vänsterarmen 70% tränad?


Tänken är väl snarare att det är väldigt många övningar som inte är delade, men som kan delas:
armhävningar - enarmshävningar
bänkpress - enarmshantelpress
millitärpress - enarms, eller tvåarmshantelpress
knäböj - enbensknäböj eller pistoler
rodd - enarmsrodd

Finns säkert hur många som helst till. Iden är att upptäcka obalanser i styrkan i kroppen och rätta till den.