handdator

Visa fullständig version : bygga muskler+gå ner i vikt samtidigt?


joar
2013-05-03, 11:25
Hej!

Ska försöka hålla en lång historia kort. Jag har tränat väldigt hårt hela mitt fram tills förra året då jag tvärt ledsnade på hela grejen när jag insåg hur mycket fritid jag fick om jag inte tränade. Snabbare gjort än sagt hade jag snart inte tränat på några månader, sedan ett år och så sakta kom suget tillbaka igen. Under den här perioden gick jag dock upp från 72 vältränade kilon till ca 83 otränade. Med hjälp av inte minst chips & dipp. Har aldrig behövt oroa mig för antalet kalorier jag stoppar i mig, tvärtom. Men nu blev jag då plötsligt tjock av det.

Så har jag nu sedan en dryg månad tillbaka börjat träna igen. Tunga lyft står på schemat mestadels nu med SL5x5, samt fotboll 2 gånger i veckan. Målet på sikt är det klassiska Tyler Durden. Som jag tänker just nu når jag det bäst genom att först bygga upp en grundmuskulatur med ett +-0 kaloriintag. Rätta mig gärna. Men vill inte deffa halva dagen eller dylikt hokuspokus.

Jag äter som en häst, enligt allas era definitioner, inte minst för min storlek (170cm). Tror detta är en bidragande orsak till jag på senare år haft problem med en orolig mage. Kan slänga i mig obscena mängder mat vid ett tillfälle. Tror även det är en av sakerna som har lett till jag utvecklat en jävla putmage när jag inte tränade. Det har inte Tyler Durden, jag vill bli av med den. Nu har jag så (äntligen) kommit till den insikten att det är dags att styra upp kosten.

Jag har preliminärt beräknat mitt energibehov till ca 3000 (får snart hem en våg så jag kan beräkna det mer exakt). Tänker mig något i stil med: 200g protein, 90g fett, 350g kolhydrat per dag.

Är det ett bra upplägg?

Jag vill med min nya kosthållning:

må bra
bygga muskler
få platt mage
behålla vikt eller gå ner i vikt
stabilisera min oroliga mage


Vilka livsmedel och maträtter ska man satsa på? Inte minst med tanke på min misstänkta IBS. Kyckling t ex är given. Några förslag? Jag äter allt. 200g protein per dag kan ju bli dyrt så tänker att det kan vara läge för whey-100.

Hoppas ni kan ge mig några bra tips utifrån tråden. Är grön i ämnet men intresserad. Har en massa ytterligare frågor och följdfrågor som jag gärna luftar vidare i kommentarerna nedan.

Tack =)

Anders The Peak
2013-05-03, 11:39
Det ser bra ut och visst verkar det som man kan bygga muskler på underskott så länge man möter protein- och kolhydratbehovet något som när och det ser ut som att det bör räcka för att komma i hygglig kvävebalans.

Jaeg
2013-05-04, 21:18
Jag har de senaste månaderna gått ner 4kg i kroppsvikt men ökat en aning i samtliga övningar samt fått armarna att öka så smått. Efter att ha tränat i snart 16 år, så visst går det.

Vad som fungerar för dig vet jag inte men hittar man sin metod så går det som sagt att tappa fett och bygga muskler.

miaz
2013-05-05, 07:02
jag kör enligt ett schema som utlovar just detta.
förmodligen inte det enda som lovar guld och gröna skogar,
men verkar vara rätt populärt (kanske inte här på kollo)
http://www.carbbackloading.com/
kanske kan vara något?

Beemel
2013-05-05, 07:47
Jag har de senaste månaderna gått ner 4kg i kroppsvikt men ökat en aning i samtliga övningar samt fått armarna att öka så smått. Efter att ha tränat i snart 16 år, så visst går det.

Vad som fungerar för dig vet jag inte men hittar man sin metod så går det som sagt att tappa fett och bygga muskler.

Har man en gång i tiden varit vältränad så är det möjligt och relativt lätt, att efter ett par års latande, lägga på sig muskler och gå ner i vikt samtidigt.
Det har mer med muskelminne och dylikt att göra än om "metoden".
Vilken "metod" som helst som är baserad på energiunderskott och träning borde fungera, förutsatt att man får i sig en del protein.

Men visst har du hittat en dunderdiet som funkar för dig är det väl bara att gratulera.

tjing
2013-05-05, 16:20
En lågfettskost med mycket kolhydrater och protein rekommenderar jag för en gynnsam kroppskomposition.

bigbellybob
2013-05-05, 16:29
jag kör enligt ett schema som utlovar just detta.
förmodligen inte det enda som lovar guld och gröna skogar,
men verkar vara rätt populärt (kanske inte här på kollo)
http://www.carbbackloading.com/
kanske kan vara något?

har du betalat för boken?

Ajsomfan
2013-05-05, 16:29
En lågfettskost med mycket kolhydrater och protein rekommenderar jag för en gynnsam kroppskomposition.

Vad är lågfettskost? Är 0.5g/kg kv per dygn lågt?

Doggeh
2013-05-05, 17:46
Vad är lågfettskost? Är 0.5g/kg kv per dygn lågt?

Jag har ingen aning vart gränsen går men 0.5g/kv är väldigt lågt, kanske lite väl lågt (om man ser till hormonproduktion)?

Bryggan
2013-05-05, 18:30
Alltså jag fattar inte hur många av er kör på gym? Om ni lyckas öka under ett kaloriunderskott så handlar det ju endast om att ni gett er fanken på det. Kör man så hårt det bara går precis varje gång och anser att ingen vikt är tung nog så märks det att man blir svagare helt klart!! Om det sedan betyder eller inte betyder att man kan bygga muskler låter jag vara osagt men om man ökar på vikterna under kcal-underskott så hade du klarat samma + lite till i "normala" fall. De absolut flesta viktökningarna på gymmet ligger innanför pannbenet....det är min fasta övertygelse!

Mouline
2013-05-05, 20:05
ta en titt på denna tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699 Så kanske du får en klarhet.

tjing
2013-05-05, 22:11
Vad är lågfettskost? Är 0.5g/kg kv per dygn lågt?

Det var menat mer i generella termer.

Jag skulle säga att 0,5 g/kg är lite för lågt (beroende på vad man väger). 40-70 gram per dag är mer realistiskt.

Bryggan
2013-05-05, 23:18
ta en titt på denna tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699 Så kanske du får en klarhet.
Kung.

EfterlysT
2013-05-06, 19:15
Jag slår ytterligare ett slag för leangains. Byt ut fettet mot massa samtidigt som du kan äta rätt duktigt samtidigt. Det passar kanske inte alla men för mig har det fungerat hur jäkla bra som helst. För mig har det blivit en livsstil som fungerar klockrent även fast jag jobbar skift som inkluderar fm, em och natt.

http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html