handdator

Visa fullständig version : Kreatin - Dålig mage??


HenrY
2004-02-25, 17:54
Hejsan!
Har tagit kreatin ett tag nu, hade uppehåll för ett tag sedan med.
Innan uppehållet hade jag lite magvärk som kom och gick, bör nämnas är att jag ofta fick det ca: 20-30 min efter jag tagit kreatin.
Detta hände inte jämt dock.
iaf, sen slutade jag ta kreatin och gjorde ett uppehåll. Då fick jag aldrig ont i magen. Sen började jag nu igen, odå får jag lite magvärk igen! :(
Någon som har nått tips på vad jag kan göra för att slippa få ont i magen eftervarje kreatin dos??
Mvh. HenrY

Shadow Warrior
2004-02-25, 18:26
Originally posted by HenrY
Hejsan!
Har tagit kreatin ett tag nu, hade uppehåll för ett tag sedan med.
Innan uppehållet hade jag lite magvärk som kom och gick, bör nämnas är att jag ofta fick det ca: 20-30 min efter jag tagit kreatin.
Detta hände inte jämt dock.
iaf, sen slutade jag ta kreatin och gjorde ett uppehåll. Då fick jag aldrig ont i magen. Sen började jag nu igen, odå får jag lite magvärk igen! :(
Någon som har nått tips på vad jag kan göra för att slippa få ont i magen eftervarje kreatin dos??
Mvh. HenrY

Hur mycket doserade du per gång? Du behöver nämligen inte ta mer 3g 2ggr om dagen. Du kan väl ändå inte få ont utav 3g?

HenrY
2004-02-25, 18:27
Jag brukar ta 5-6 gr per gång.
Vah, 3 gr 2ggr/dag?
E d inte väldigt lite??
har hört vissa som tar fan typ 30 gr :confused:
Hej då!

Shadow Warrior
2004-02-25, 23:12
Originally posted by HenrY
Jag brukar ta 5-6 gr per gång.
Vah, 3 gr 2ggr/dag?
E d inte väldigt lite??
har hört vissa som tar fan typ 30 gr :confused:
Hej då!

3gr x 2ggr om dagen är allt som behövs. allt annat snack är enligt mej bara propaganda ifrån kostillskotts försäljarna som vill att DU ska äta upp det så fort som möjligt.

Källor till detta är FLEX (!), diverse sidor på nätet och egen erfarenhet.

no1fitness
2004-02-26, 00:47
Jag tror du dricker för lite vatten...

HenrY
2004-02-26, 09:55
Jag dricker väldigt mycket vatten när jag tar kreatin!!
Flera liter rent vatten från flaska/dag...
Så det är nog inte problemet.
Mvh. HenrY

z_bumbi
2004-02-26, 10:44
Originally posted by HenrY
Jag dricker väldigt mycket vatten när jag tar kreatin!!
Flera liter rent vatten från flaska/dag...
Så det är nog inte problemet.
Mvh. HenrY

Du dricker för mycket vatten när du tar kreatin?

Om du delar upp kreatinet på mindre doser och tar det tillsammans med maten så brukar en del tåla det bättre, andra som jag själv tål det inte alls.
Börja med något gram per måltid (Dvs 5-6 g om dan.) och öka sen dosen vartefter till du når ca 10-15 g om dan, du får ingen uppladdning men enda skillnaden är att det tar lite längre tid att fylla upp kreatinförråden i kroppen. Hoppas det funkar.

Hobbes
2004-02-26, 12:26
Originally posted by Shadow Warrior


3gr x 2ggr om dagen är allt som behövs. allt annat snack är enligt mej bara propaganda ifrån kostillskotts försäljarna som vill att DU ska äta upp det så fort som möjligt.

Källor till detta är FLEX (!), diverse sidor på nätet och egen erfarenhet.

Ja, vilken tur att du inte gått på progandan då! Det är väl förövrigt så att många "underdoserar" enligt förordningarna på burkarna. Eftersom kreatin är så oerhört dyrt och extremt kostsamt tillskott! Enligt studier skall förövrigt detta gälla för glutamin oxå, 2 gram per dag osv. Så dosen 3 gr x 2ggr om dagen är för alla individer oavsett kön eller vikt???

Själv tar jag en tesked innan, direkt efter och en timme efter. Men så föll jag kanske för AST:s propaganda eller så hade jag helt enkelt råd med det. Glömde, jag fick bättre resultat oxå...undrar vilka anledningarna var.

FLEX och diverse sidor på nätet: KÄLLKRITIK!!!

Medusa
2004-02-26, 13:44
Saxat från http://www.absolute-creatine.com/

"Should I do a loading phase?

Probably not. Everyone who sells creatine wants you to do a loading phase where you take 20 grams a day for the first 5 days. From their standpoint - the more you take - the more they sell. However, unless you are in a hurry to gain muscle mass loading is not necessary. Studies have shown that people who load have greater gains than people who take just 5 grams a day after the first 2 weeks. However, after 4 weeks both groups are at an equal level. So, all loading does is just get you to the same point 2 weeks faster. We don't think taking 100 grams in 1 week is worth it if all it does is shave 2 weeks off the process. In the end you are not going to have greater gains with loading. "

"So, with Creatine powder - should I take it before my workout or after?
Here is our advice - take the powder about 1 hour before your workout. Here is our reasoning...

It can take about 1 hour for the creatine to be absorbed into the bloodstream - and from that point you have about 1.5 hours to use the creatine or lose it. So, let's say you workout at 10am - here is our logic. At 9am you take the creatine powder. By 10am the creatine is in the blood stream. Your muscles are probably mostly saturated with creatine from the supplement you took the day before. So, some of the creatine you took at 9am may be absorbed into the muscles - but the rest is still in the blood. At 10am you start working out and depleting the creatine in your muscles. Your muscles then replenish their creatine supply from the creatine in the blood stream. Your workout ends at 11am (you really should not workout more than 1 hour - but that is a topic for a different day). Remember, you took creatine at 9am - but it was not absorbed into the blood stream until 10am. This means it will stay there until 11:30am (1.5 hours). So, now you have another 1/2 hour where your muscles can replenish their creatine supply if depleted. In a way you are getting the best of all worlds - you have creatine available before, during and after your workout.

You will hear other theories - but that is what we have found to be most effective. Since creatine supplies us with energy when working out - it is important we have creatine available during our workout. Creatine as a recovery agent is much less clear, so taking it after a workout to help with recovery is not proven."

" Many people believe that you need to take creatine everyday to keep your creatine levels topped off. We do not see the research that proves this to be true. If you are taking creatine for the muscular boost in energy, that taking it just on workout days should be fine. "

Shadow Warrior
2004-02-26, 18:16
Originally posted by Hobbes


Ja, vilken tur att du inte gått på progandan då! Det är väl förövrigt så att många "underdoserar" enligt förordningarna på burkarna. Eftersom kreatin är så oerhört dyrt och extremt kostsamt tillskott! Enligt studier skall förövrigt detta gälla för glutamin oxå, 2 gram per dag osv. Så dosen 3 gr x 2ggr om dagen är för alla individer oavsett kön eller vikt???

Själv tar jag en tesked innan, direkt efter och en timme efter. Men så föll jag kanske för AST:s propaganda eller så hade jag helt enkelt råd med det. Glömde, jag fick bättre resultat oxå...undrar vilka anledningarna var.

FLEX och diverse sidor på nätet: KÄLLKRITIK!!!

Att käka 20g kreatin om dagen är lika dumt som att käka 6g kreatin och 14g Kalk....:nono:

Glutamin måste man ta 15g åt gången, därför är det bättre att inta Glutamin Peptid då räcker det med 5g per dos.

King Grub
2004-02-26, 18:17
Originally posted by Shadow Warrior


Att käka 20g kreatin om dagen är lika dumt som att käka 6g kreatin och 14g Kalk....:nono:

Så synd att jag har dummat mig så. :rolleyes:

King Grub
2004-02-26, 18:21
Originally posted by Shadow Warrior


Att käka 20g kreatin om dagen är lika dumt som att käka 6g kreatin och 14g Kalk....:nono:

Glutamin måste man ta 15g åt gången, därför är det bättre att inta Glutamin Peptid då räcker det med 5g per dos.

Dags att läsa på?

Studies which have evaluated prolonged (>7-d), high dose (15-25 g/d for 7 to 54-d) creatine supplementation regimens of creatine following a high dose loading phase (20-25 g/d for 5 to 7-d) have all reported ergogenic benefit on strength and/or sprint performance suggesting an enhanced quality of training.

Ref: 1,2,3,4,5,6,7

1. Becque B, Lochmann J, Melrose D. Effect of creatine supplementation during strength training on 1 RM and body composition. Med Sci Sport Exerc 1997;29:S146

2. Almada A, Kreider R, Ferreira M, Wilson M, Grindstaff P, Plisk S, et al. Effects of calcium -HMB supplementation with or without creatine during training on strength and sprint capacity. FASEB J 1997;11:A374.

3. Earnest C, Snell P, Rodriguez R, Almada A, Mitchell T. The effect of creatine monohydrate ingestion on anaerobic power indices, muscular strength and body composition. Acta Physiol Scand 1995;153:207-9.

4. Stout J, Eckerson J, Noonan D, Moore G, Cullen D. The effects of a supplement designed to augment creatine uptake on exercise performance and fat-free mass in football players. Med Sci Sport Exerc 1997;29:S251.

5. Kreider R, Ferreira M, Wilson M, Grindstaff P, Plisk S, Reinhardy J et al. Effects of creatine supplementation on body composition, strength and sprint performance. Med Sci Sport Exerc 1998;30:In Press.

6. Kirksey K, Warren B, Stone M, Stone M, Johnson R. The effects of six weeks of creatine monohydrate supplementation in male and female track athletes. Med Sci Sport Exerc 1997;29:S145.

7. Leenders N, Lesniewski L, Sherman W, Sand G, Sand S, Mulroy M, Lamb D. Dietary creatine supplementation and swimming performance. Overtraining and Overreaching in Sport Conference Abstracts. 1996;1:80.

Shadow Warrior
2004-02-26, 18:25
måttligt intressant.... jag tror jag håller mej till "mitt eget sätt" det funkar och till och med FLEX rekomenderar samma upplägg... inte för att det är någon bra källa, men tidningen ägs ju utav Weider så jag tror nog att dom gärna skulle villja rekomendera högre doser om det "behövdes"

King Grub
2004-02-26, 18:26
Originally posted by Shadow Warrior
måttligt intressant.... jag tror jag håller mej till "mitt eget sätt" det funkar och till och med FLEX rekomenderar samma upplägg... inte för att det är någon bra källa, men tidningen ägs ju utav Weider så jag tror nog att dom gärna skulle villja rekomendera högre doser om det "behövdes"

Ingen tvingar dig att använda 20 gram kreatin eller mer om dagen.

Men att säga till andra att det är dumt, när studierna klart och tydligt visar att det är en fördel att göra så, är väldigt tveksamt.

Jarod
2004-02-26, 18:30
Jag har oxå fått extrem magknip när jag käkat kreatin av den billiga sorten. Har inga problem med Creapure.

Mvh

Shadow Warrior
2004-02-26, 18:35
Originally posted by King Grub


Ingen tvingar dig att använda 20 gram kreatin eller mer om dagen.

Men att säga till andra att det är dumt, när studierna klart och tydligt visar att det är en fördel att göra så, är väldigt tveksamt.

Visst men som du förstår så finna inga rena faktan i denna fråga. Jag tror ju inte FLEX skulle rekomendera det utan vidare?
Sen så är det ju uppenbart att folk blir dåliga i magen utav att käka för mycket vitt pulver.

King Grub
2004-02-26, 18:38
Jaså, stod det skrivet i FLEX! Ja, då var det en annan femma. :bow: :rolleyes:

Shadow Warrior
2004-02-26, 18:40
Originally posted by King Grub
Jaså, stod det skrivet i FLEX! Ja, då var det en annan femma. :bow: :rolleyes:

Men det är klart, du väger ju 150kg så det är klart du behöver lite mer kreatin :D