handdator

Visa fullständig version : Krävs det en grundkondition för att börja springa intervaller?


FabianH
2013-05-03, 08:29
Som sagt, krävs det att man under en period bygger upp sin kondition med t.ex. A1or eller A2or innan man börjar springa lite tyngre intervaller?

Jag har inte tränat ren kondition sen i oktober men jag har tränat kondition vår/sommar/höst i många år.

17år
180cm
73kg

mattilainen
2013-05-03, 08:36
Borde vara högre skaderisk kan jag tänka mig.

stridis
2013-05-03, 08:49
Ok, hade inte hört den terminologin faktiskt. För er övriga som undrar vad förkortningen står för:

A1 (Aerob 1, dvs lågintensiv distansträning,ca 60-75% av maxpuls)
A2 (Aerob 2, mellanintensiv träning, ca 75-85% av maxpuls)
A3 (Aerob 3, högintensiv träning, tex intervaller eller tävling, ca 85-95% av maxpuls)
An (Anaerob, dvs mjölksyra träning, ca 95-100% av maxpuls)

JasminV
2013-05-03, 09:11
Men gud sålänge du inte är grovt överviktig eller har fucked up löpsteg eller om du är sjuk på ngt annat sätt så är det bara att gå ut och köra. De e en annan sak om du e 40 och aldrig lyft ett finger i hela ditt liv och sen börjar köra stenhård intetvallträning.

z_bumbi
2013-05-03, 09:19
Konditionen är inte lika viktigt som kroppens hållfasthet och den bygger man lämpligen upp genom att köra lugnare tempo.

begt
2013-05-03, 09:22
Skulle defintivt löpa i lugnt tempo i 1-2 veckor för att vänja kroppen först...
Annars kan du råka ut för skador.

Jag får alltid lite ömmande benhinnor om jag inte sprungit på 1-2 månader.

Pjotor
2013-05-03, 09:23
Jag rekommenderar samma metod som vid styrketräning: spring utan att köra slut på dig i ett par veckor upp till en månad för att vänja kroppen vid nya rörelser och rutiner. Därefter kan du börja öka intensiteten och/eller volymen. Det finns inga bra skäl att börja på en så hög nivå att du riskerar onödiga skador.

Morty
2013-05-03, 09:28
Som sagt, krävs det att man under en period bygger upp sin kondition med t.ex. A1or eller A2or innan man börjar springa lite tyngre intervaller?

Jag har inte tränat ren kondition sen i oktober men jag har tränat kondition vår/sommar/höst i många år.

17år
180cm
73kg

Jo, det tycker jag. En månad eller två för att vänja sig vid belastningen och därefter börja med intervaller.

Rabiat
2013-05-03, 09:37
Så jävla tråkigt att bestämma sig för intervaller och sen orka tre också. Kör lite lugnare först.

JasminV
2013-05-03, 10:27
Ja alltså ni har ju rätt allihopa i det ni säger, men jag menar att intervallträning kan ju också anpassas efter ens förutsättningar. Du behöver kanske inte köra HIIT i en backe, du kanske kan köra lite lugnare intervaller och sedan öka allt eftersom.

begt
2013-05-03, 10:50
Ja alltså ni har ju rätt allihopa i det ni säger, men jag menar att intervallträning kan ju också anpassas efter ens förutsättningar. Du behöver kanske inte köra HIIT i en backe, du kanske kan köra lite lugnare intervaller och sedan öka allt eftersom.

Ja, att springa intervaller i en backe är helt uteslutet. Det kan ge överbelastningsskador ganska lätt; t.ex. i stora sätesmuskeln eller i baksida lår.

Intervaller på ett elljusspår där det är platt är mycket bättre.

speedy83
2013-05-03, 11:44
Jag har precis tagit upp löpningen igen efter några månaders frånvaro (var inte särskilt van innan heller iofs) och jag har efter att kört några veckor i lugnt tempo nu lagt in några få korta fartökningar i min vanliga runda. Det rör sig om 75-80% av max i kanske 30-70 meter för att sedan gå ner i vanliga tempot igen. Det blir kanske tre rusher på en runda. Jag gör inte heller detta varje pass.

Känns som en lagom smygstart för mig.

FabianH
2013-05-03, 12:04
Låt oss säga att man börjar med cykelintervaller istället för löpning, krävs det även där en "uppvärmnings" period? Skaderisken bör väl vara mindre i det fallet?

pezrulezhaakon
2013-05-03, 13:07
Definera grundkondition...

Rabiat
2013-05-03, 14:22
Låt oss säga att man börjar med cykelintervaller istället för löpning, krävs det även där en "uppvärmnings" period? Skaderisken bör väl vara mindre i det fallet?

Alltså, kör du högintensitetsintervaller DÖR du ju om du är i dålig kondis.

Hanken
2013-05-03, 14:42
Körde intervaller i backe igår 8 gånger upp så fort jag kunde till maxpuls sen gå ner och få ner pulsen och sen köra igen. Hade inte kört intervaller sen friidrotten i mellanstadiet är 28 nu. Klart det kändes men inget jag skadade mig av, har sprungit en del tidigare och cyklar 2 mil till och från jobb 3-4 ggr i veckan. Testa vet ja.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

begt
2013-05-12, 09:12
Körde intervaller i backe igår 8 gånger upp så fort jag kunde till maxpuls sen gå ner och få ner pulsen och sen köra igen. Hade inte kört intervaller sen friidrotten i mellanstadiet är 28 nu. Klart det kändes men inget jag skadade mig av, har sprungit en del tidigare och cyklar 2 mil till och från jobb 3-4 ggr i veckan. Testa vet ja.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Verkligen inget att rekommendera, särskilt inte om backen inte är rak.

tjing
2013-05-12, 10:17
Jag hade tränat bålstabilitet, då en stark bål och magmuskler hjälper vid intensiv löpning.

Men du kan med fördel börja med lite lugnare intervalltempo och öka allt eftersom.

Hanken
2013-05-12, 11:54
Verkligen inget att rekommendera, särskilt inte om backen inte är rak.

Backen var rak som jag körde i och hade först en stigningar sen plana den ut och sen en stigningar till.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Sniggel
2013-05-12, 12:36
Men gud sålänge du inte är grovt överviktig eller har fucked up löpsteg eller om du är sjuk på ngt annat sätt så är det bara att gå ut och köra. De e en annan sak om du e 40 och aldrig lyft ett finger i hela ditt liv och sen börjar köra stenhård intetvallträning.

Jag har förmodligen ärrbildning sen ca 3 år tillbaka i baksida lår sen jag fick för mig att springa 100m utan att fasa mig in i den intensiteten som 100m innebär.
Det har påverkat min träning hyfsat negativt sen dess. Jag har bl a fått sluta köra marklyft och jobbar ständigt med min teknik i knäböj eftersom min anatomi ändrats så pass att det känns onaturligt att göra övningen utan ordentlig uppvärmning och dynamisk töjning av diverse leder och muskler. Tidigare var det i princip bara att ställa sig under stången och köra igång.

Så jag tycker definitivt att om man ska springa i högre tempo så ska man vänja sig successivt med lägre intensitet först.

JasminV
2013-05-12, 13:28
Jag har förmodligen ärrbildning sen ca 3 år tillbaka i baksida lår sen jag fick för mig att springa 100m utan att fasa mig in i den intensiteten som 100m innebär.
Det har påverkat min träning hyfsat negativt sen dess. Jag har bl a fått sluta köra marklyft och jobbar ständigt med min teknik i knäböj eftersom min anatomi ändrats så pass att det känns onaturligt att göra övningen utan ordentlig uppvärmning och dynamisk töjning av diverse leder och muskler. Tidigare var det i princip bara att ställa sig under stången och köra igång.

Så jag tycker definitivt att om man ska springa i högre tempo så ska man vänja sig successivt med lägre intensitet först.

Som sagt, är du ung och frisk så ska du inte få en ärrbildning om du springer 100 meter. Försöker du däremot slå ngt världsrekord i 100 meter otränad och ouppvärmd så kan du kanske åka på ngn skada. Sunt förnuft kommer man långt på.

z_bumbi
2013-05-12, 15:51
Som sagt, är du ung och frisk så ska du inte få en ärrbildning om du springer 100 meter. Försöker du däremot slå ngt världsrekord i 100 meter otränad och ouppvärmd så kan du kanske åka på ngn skada. Sunt förnuft kommer man långt på.

Sunt förnuft är att inte köra 100 m om man inte är tränad för det så ja sunt förnuft räcker ganska långt.

Sniggel
2013-05-12, 16:50
Som sagt, är du ung och frisk så ska du inte få en ärrbildning om du springer 100 meter. Försöker du däremot slå ngt världsrekord i 100 meter otränad och ouppvärmd så kan du kanske åka på ngn skada. Sunt förnuft kommer man långt på.

Min poäng är att man kan vara vältränad, frisk och ha god kondition (och uppvärmd) men ändå skada sig om man börjar springa intensivt utan att först springa medel- eller lågintensivt.

Sunt förnuft är att inte köra 100 m om man inte är tränad för det så ja sunt förnuft räcker ganska långt.

+1. Ibland har man inte sunt förnuft. Det är därför jag vill varna andra så de inte är lika korkade som mig och börjar kör intensivt i ett moment man inte provat på förut (eller iaf på länge). Oavsett hur vältränad man är i övrigt.

Hanken
2013-05-12, 17:58
Många springer 100 meter i full fart när de håller på att missa bussen. Sunt förnuft!!! Är du inte gravt överviktig kan du köra. Hade personen frågat om tunga knäböj hade inte många här sagt emot att köra.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

svenbanan
2013-05-12, 19:23
Många springer 100 meter i full fart när de håller på att missa bussen. Sunt förnuft!!! Är du inte gravt överviktig kan du köra. Hade personen frågat om tunga knäböj hade inte många här sagt emot att köra.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Bara för att man inte helt garanterat skadar sig betyder inte det att risken för att skada sig inte ökat markant.

stridis
2013-05-12, 19:34
Många springer 100 meter i full fart när de håller på att missa bussen. Sunt förnuft!!! Är du inte gravt överviktig kan du köra. Hade personen frågat om tunga knäböj hade inte många här sagt emot att köra.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Är det full fart så är det värre än jag trott med svensken.*facepalm*

Nej men skämt åsido så är det inte maxfart man brukar hålla i sådana situationer även om man håller hög fart. Så lugna intervaller kan det ju möjligtvis vara jämförbart med.

Hanken
2013-05-12, 20:12
Är det full fart så är det värre än jag trott med svensken.*facepalm*

Nej men skämt åsido så är det inte maxfart man brukar hålla i sådana situationer även om man håller hög fart. Så lugna intervaller kan det ju möjligtvis vara jämförbart med.

Beror vem som springer.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2