handdator

Visa fullständig version : Vad är det i Craze som ger den hungerdämpande effekten?


fenzyn
2013-05-02, 15:42
Någon som vet?
1/3 skopa för mig dämpar hungern ganska bra och en ordentlig dos tar bort hungern helt totalt för mig.. fast kanske bara är jag som reagerar så starkt?

Bryggan
2013-05-02, 15:53
Fenetylamin...skulle mycket väl kunna ha den effekten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fenetylamin

Rabiat
2013-05-02, 16:04
Amfetamin har ju den effekten, och det ska ju finnas något junk i Craze som vissa reagerar på som det.

tjing
2013-05-02, 16:44
Katekolaminer minskar hunger. Kortisol ökar den; m a o akut stress minskar hungerskänslor och låggradig stress ökar den.

Dopamin tenderar också att minska hunger p g a ökad belöning i hjärnan och välmående och belöningen från mat blir sekundär. Samma ses med nikotin och koffein i viss utsträckning.

tlk
2013-05-02, 17:05
Katekolaminer minskar hunger. Kortisol ökar den; m a o akut stress minskar hungerskänslor och låggradig stress ökar den.

Dopamin tenderar också att minska hunger p g a ökad belöning i hjärnan och välmående och belöningen från mat blir sekundär. Samma ses med nikotin och koffein i viss utsträckning.

Dopamin är väl förvisso en av de förstnämnda katekolaminerna? Och påståendet att dopamin, eller t.ex. noradrenalin när det agerar transmittersubstans, skulle "minska hunger" är lite väl grovt påstående. Visst, ibland är det så. Och visst, ibland ingår dopamin som transmittersubstans i våra "belöningssystem"... Men dopaminerga receptorer finns i gott om synapser utanför vårat belöningssystem, och både i och utanför detta system fungerar dopamin ibland som excititatoriskt (vilket då potentiellt gör oss mer "belönade") och ibland inhibitoriskt (vilket då potentiellt gör oss mindre "belönade"). Dito för noradrenalin.

Det beror alltså helt på i vilken synaps det råkar utsöndras dopamin.

tjing
2013-05-02, 17:08
Nu vet du inte riktigt vad du talar om.

Känner du till den inhiberande effekten av t ex ritalin och noradrenalin-återupptagshämmare på hunger?

Eller att nikotin minskar hunger?

En akut höjning av katekolaminer minskar hunger och kortisol tenderar att öka den via bland annat NPY.

tjing
2013-05-02, 17:29
Edit:

Relationship between stress, eating behavior, and obesity.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17869482

"...Stress appears to alter overall food intake in two ways, resulting in under- or overeating, which may be influenced by stressor severity."

ie akut kraftig stress (katekolaminer) v s låggradig stress (kortisol). Evolutionärt är det rätt givet då akut stress leder till att man måste överleva här och nu och låggradig stress inte är direkt livshotande.

tlk
2013-05-02, 17:31
Nu vet du inte riktigt vad du talar om.

Känner du till den inhiberande effekten av t ex ritalin och noradrenalin-återupptagshämmare på hunger?

Eller att nikotin minskar hunger?

En akut höjning av katekolaminer minskar hunger och kortisol tenderar att öka den via bland annat NPY.

Jag känner mycket väl till de här effekterna, ja.

Men det är mest en funktion av att dopamin utsöndras i synapser där de får den effekten. Dopaminerga receptorer finns, som sagt, utspridda över betydligt fler ställen än bara vårat belöningscentra. Och som neurotransmittorsubstans fungerar det ibland inhibitoriskt och ibland excitatoriskt. Nu råkar det bli så pass fint att ritalin dämpar hunger.. det betyder inte att "utsöndring av dopamin" utsöndrar hunger. Det är helt beroende i vilken synaps den här utsöndringen sker.

Tankar som att "dopamin tillhör vårt belöningscentra" och "dopamin ger oss belöningskick" är en så pass grov förenkling att det nästintill är sovjetisk statistik.

Detsamma för övriga katekolaminer (dopamin är ju en av dessa) när de agerar neurotransmittorer.


Pratar vi katekolaminer agerande som hormon så får vi andra effekter for sure!

Bryggan
2013-05-02, 17:32
akut stress minskar hungerskänslor och låggradig stress ökar den.Eftersom man oftast bara drabbas av akut stress under kortare perioder, skulle man då kunna extrapolera till att säga att: långvarig stress ökar hungern??
Jag hade dålig ekonomi, ingen semester på 5 år, kände mig otillräcklig hemma, fick skit på jobbet och misslyckades med att uppnå mina personliga mål pga detta fick jag ett sammanbrott och ordinerades lugnande och lyckopiller (läkarna sa utmattningsdepression)...gick upp 15-16 kilo på 5 år.
Hur som helst så lovade jag mig själv att ALDRIG stressa igen någonsin...det är inte värt det!

tjing
2013-05-02, 17:49
"...Responses to acute stress are associated with physiologic changes that might be expected to reduce food intake in the short term, e.g., slowed gastric emptying and shunting of blood from the gastrointestinal tract to muscles. In other situations chronic stress elicits a more passive response driven by the HPA axis, with increases in cortisol that may entice people to consume hedonic, energy-dense foods and potentially lead to unwanted weight gain and obesity."

Relationship between stress, eating behavior, and obesity (2007).

Det får gärna göras mer studier dock med exakta mätningar av hormonvärden, men de stora dragen finns där.

http://img818.imageshack.us/img818/5241/hejh.jpg

tjing
2013-05-02, 17:50
Eftersom man oftast bara drabbas av akut stress under kortare perioder, skulle man då kunna extrapolera till att säga att: långvarig stress ökar hungern??
Jag hade dålig ekonomi, ingen semester på 5 år, kände mig otillräcklig hemma, fick skit på jobbet och misslyckades med att uppnå mina personliga mål pga detta fick jag ett sammanbrott och ordinerades lugnande och lyckopiller (läkarna sa utmattningsdepression)...gick upp 15-16 kilo på 5 år.
Hur som helst så lovade jag mig själv att ALDRIG stressa igen någonsin...det är inte värt det!

Långvarig stress ökar hunger hos människor ja.

Mat med hög energitäthet (läs socker/fett-skräpmat) kan nämligen effektivt minska stressnivåer, men istället leda till övervikt. Och den onda cirkeln är igång.

tlk
2013-05-02, 17:57
Eftersom man oftast bara drabbas av akut stress under kortare perioder, skulle man då kunna extrapolera till att säga att: långvarig stress ökar hungern??
Jag hade dålig ekonomi, ingen semester på 5 år, kände mig otillräcklig hemma, fick skit på jobbet och misslyckades med att uppnå mina personliga mål pga detta fick jag ett sammanbrott och ordinerades lugnande och lyckopiller (läkarna sa utmattningsdepression)...gick upp 15-16 kilo på 5 år.
Hur som helst så lovade jag mig själv att ALDRIG stressa igen någonsin...det är inte värt det!

Kortisolrespons från stress är trevligt.. fast inte under längre tid som du har märkt. Du gör helt rätt i att fly det och gör allt du kan för att hålla dina normalnivåer låga.. Kortisol är superintressant <3

tjing
2013-05-02, 18:00
Jag känner mycket väl till de här effekterna, ja.

Men det är mest en funktion av att dopamin utsöndras i synapser där de får den effekten. Dopaminerga receptorer finns, som sagt, utspridda över betydligt fler ställen än bara vårat belöningscentra. Och som neurotransmittorsubstans fungerar det ibland inhibitoriskt och ibland excitatoriskt. Nu råkar det bli så pass fint att ritalin dämpar hunger.. det betyder inte att "utsöndring av dopamin" utsöndrar hunger. Det är helt beroende i vilken synaps den här utsöndringen sker.

Tankar som att "dopamin tillhör vårt belöningscentra" och "dopamin ger oss belöningskick" är en så pass grov förenkling att det nästintill är sovjetisk statistik.

Detsamma för övriga katekolaminer (dopamin är ju en av dessa) när de agerar neurotransmittorer.


Pratar vi katekolaminer agerande som hormon så får vi andra effekter for sure!

Så grov förenkling är det givetvis inte och jag vet att neurotransmittorer kan utsöndras på olika håll så det är inte lönt att sparka in öppna dörrar.

Jag kan ju berätta för dig när vi ändå är inne på området att absoluta majoriteten av noradrenalin i CNS syntetiseras i LC (Locus coeruleus) i hjärnstammen. Och att det därifrån projiceras lite överallt, men poängen är att vi talat om katekolaminer i kontexten hunger nu och inget annat.

Att dopamin är involverat i belöning är givet, vilket gör det lite löjligt att börja försöka göra sig viktig, a la hårklyverier och upplysa om att dopamin minsann kan signalera på andra håll. Du sparkar in öppna dörrar.

tjing
2013-05-02, 18:06
Kortisolrespons från stress är trevligt.. fast inte under längre tid som du har märkt. Du gör helt rätt i att fly det och gör allt du kan för att hålla dina normalnivåer låga.. Kortisol är superintressant <3

Absolut intressant.

Akuta effekter av högre kortisol inom fysiologiska gränser, förutom fettförbränning (i frånvaron av höga insulinnivåer) är ju t ex upphetsning (arousal) och en viss eufori.

"...A common misconception about the adrenal hormone cortisol is
that acute elevations cause feelings of stress, anxiety, or negative
affect. In contrast, numerous case studies have described euphoric
effects of open label treatment with cortisol or cortison."

De affektiva effekterna varierar dock och samspelar förmodligen med livssituation och kontext i stort. Känns något kul, potentierar kortisol förmodligen det kuliga så att säga. Höga nivåer på sikt är ingen bra idé dock. Men akuta höjningar av träning, kaffe, på morgonen eller vad som är ingen fara.

Acute Cortisol Elevations Cause Heightened Arousal Ratings of
Objectively Nonarousing Stimuli.

http://brainimaging.waisman.wisc.edu/publications/2005/Abercrombie_acute_cortisol_elevations_Emotion.pdf

tlk
2013-05-02, 18:12
Absolut intressant.

Akuta effekter av högre kortisol inom fysiologiska gränser, förutom fettförbränning (i frånvaron av höga insulinnivåer) är ju t ex upphetsning (arousal) och en viss eufori.

"...A common misconception about the adrenal hormone cortisol is
that acute elevations cause feelings of stress, anxiety, or negative
affect. In contrast, numerous case studies have described euphoric
effects of open label treatment with cortisol or cortison."

De affektiva effekterna varierar dock och samspelar förmodligen med livssituation och kontext i stort. Känns något kul, potentierar kortisol förmodligen det kuliga så att säga. Höga nivåer på sikt är ingen bra idé dock. Men akuta höjningar av träning, kaffe, på morgonen eller vad som är ingen fara.

Acute Cortisol Elevations Cause Heightened Arousal Ratings of
Objectively Nonarousing Stimuli.

http://brainimaging.waisman.wisc.edu/publications/2005/Abercrombie_acute_cortisol_elevations_Emotion.pdf

Vilket mycket väl förklarar varför så många av oss måste ha sex direkt när vi kommer hem från gymmet. :cool:

Kortisol har lite "bad rep", men det är väl den kroniska stressen som folk lever i som är problemet liksom. :)

tjing
2013-05-02, 18:16
Haha. Vill man ha kul i bingen ska man köra längre konditionsträning i högre tempo; då får man en double-whammy av kortisol och direkt adrenerg stimulering på testosteronsyntes i pungkulorna.

Det är väl moder natur som försett oss med sexlust efter att vi sprungit ifrån en sabeltandad tiger a la:

"Satan, jag överlevde! Bäst att passa på och alstra barn medans jag kan".

Och givetvis att kunna orka med övermänskliga umbäranden:

"Satan! Mitt ben hamnade under en tung stenbumling på 500 kg och den där apan försöker ha ihjäl mig. Jag lyfter undan stenen."

Visst är det så. Vi har byggt ett märkligt samhälle på många sätt. Som Freud sa: "Vi vantrivs i kulturen".

csluyuan
2013-05-03, 10:10
och det ska ju finnas något junk i Craze som vissa reagerar på som det.Andra vet inte.

vicarious
2013-05-03, 12:46
Jag upplever samma sak. Tror definitivt det är nåt ämne i Craze som dämpar hungern. Får inte samma effekt av andra PWOs.

Cerberus
2013-05-03, 20:13
när jag var sjukligt deprimerad och använde craze så blev min depression totalt botad. Temporärt. Läst att det kunde va pga PEA-bristen i hjärnan och craze innehåller PEA plus nån mao-b hämmare? Det var bland det mest intressantaste jag varit med om ärligt talat då jag har problem med episoder av depressioner. Även libido kom tillbaka och anhedonin försvann temporärt.

Jag brukar också få en kraftig aptitdämpning av det men som vanligt använder man det ofta nog så skapar man tolerans.

Använder sällan prestationshöjare nu för tiden dock.

Kischen
2013-05-03, 20:59
En koffeintablett på 200mg och min hunger är rejält skadeskjuten. Verkar gälla den mesta stimulantian.

EfterlysT
2013-05-05, 16:33
Jag har själv använt detta fenomen till min fördel. Jag kör leangains och äter mellan 12-20 eller 13-21 beroende på hur lång tid saker tar under dagen.

Alla dagar jag tränar kör jag på morgonen/förmiddagen. Hungern försvinner i princip helt och jag gör sjukt bra pass på gymmet. Jag brukar komma hem lagom till tolv och då är det bara att börja trycka mat. Jag har märkt att det oftast triggar igång aptiten igen genom att dra några snabba kollisar tillsammans med vasslet runt en halvtimme innan jag öser i mig mitt post mål.

Bryggan
2013-05-05, 17:31
Någon som vet?
1/3 skopa för mig dämpar hungern ganska bra och en ordentlig dos tar bort hungern helt totalt för mig.. fast kanske bara är jag som reagerar så starkt?Tack som fan för tipset, verkar fungera helt klockrent!!
Ska iofs prova framåt onsdag när det "riktiga" hungerkänslorna sätter in efter helgens utsvävningar.
Provade idag efter träningen eftersom jag började bli hungrig...mycket riktigt har jag fortfarande inte ätit (brukar äta när jag blir hungrig om än små portioner).