handdator

Visa fullständig version : Kostfiber = kolhydrater?


Feelgood
2013-05-02, 11:30
Nu under deff så har jag försökt klura ut vad jag ska äta för att få så mycket volym som möjligt och har då tänkt på havregrynsgröt. 300g pasta ger samma värden som 300g havregryn men havre blir lätt mer då man gör gröt = mer volym o större mättnad. Men nu till det jag undrar, ska man räkna kostfiber som kolhydrater? Vill ju få så mycket kolhydrater som möjligt in till kosten men om havregryn innehåller mindre kolhydrater så kanske jag föredrar pasta istället.

tlk
2013-05-02, 11:37
Nej, du räknar inte kostfibrer som kolhydrater när det snackas kost.


Jag förstår inte heller riktigt vad du är ute efter.. Delvis vill du ha max volym.. och samtidigt så mycket kolhydrater som möjligt? För så mycket kolhydrater som möjligt fungerar strösocker bättre. För max volym så kör på broccoli.

Feelgood
2013-05-02, 11:45
Nej, du räknar inte kostfibrer som kolhydrater när det snackas kost.


Jag förstår inte heller riktigt vad du är ute efter.. Delvis vill du ha max volym.. och samtidigt så mycket kolhydrater som möjligt? För så mycket kolhydrater som möjligt fungerar strösocker bättre. För max volym så kör på broccoli.

Dåligt formulerat, men jag vill ha runt 200g kolhydrater om dagen, antingen runt 300g pasta men det tycker jag är för lite i volym o de mättar inte speciellt mycket. 300g havregryn mätter däremot mycket bättre och jag undrade då om jag kan räkna kostfibret som kolhydrater.

Reaper123
2013-05-02, 12:00
Kostfibrer kallas de kolhydrater från växtriket som inte bryts ner vid matsmältningen, utan når tjocktarmen i stort sett opåverkade. De vanligaste fibertyperna är cellulosa, hemicellulosa, pektin och lignin.

Källa SLV (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kostfiber/).

raddum
2013-05-02, 12:03
Kolla kalorierna på livsmedlet bara?

Feelgood
2013-05-02, 12:05
Källa SLV (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kostfiber/).

Läst där, men jag förstår fortfarande inte. Då de inte tas upp av kroppen, varför tas des energi upp då? Blir det inte mindre kcal isf?

tlk
2013-05-02, 12:19
Dåligt formulerat, men jag vill ha runt 200g kolhydrater om dagen, antingen runt 300g pasta men det tycker jag är för lite i volym o de mättar inte speciellt mycket. 300g havregryn mätter däremot mycket bättre och jag undrade då om jag kan räkna kostfibret som kolhydrater.



Läst där, men jag förstår fortfarande inte. Då de inte tas upp av kroppen, varför tas des energi upp då? Blir det inte mindre kcal isf?

Nej du räknar inte in kostfibrer bland dina kolhydrater.

Varför inte bara äta mer havregrynsgröt?

Feelgood
2013-05-02, 12:20
Nej du räknar inte in kostfibrer bland dina kolhydrater.

Varför inte bara äta mer havregrynsgröt?

Får inte plats i mina 2000kcal per dag att äta mer havregrynsgröt för att uppnå 200g kolhydrater, men anyways tack! Ska hålla mig till potatis och pasta!

Dreas
2013-05-02, 12:24
Läst där, men jag förstår fortfarande inte. Då de inte tas upp av kroppen, varför tas des energi upp då? Blir det inte mindre kcal isf?Kroppen kan inte ta upp energin men vid uträkning av kcalmängden så innehåller livsmedlet den mängden kcal fördelat på de makronutrienter det står.

Simonbaws
2013-05-02, 12:32
ät gröt

Feelgood
2013-05-02, 12:42
ät gröt

Har jag inte skrivit att jag äter havregrynsgröt.....?

Jode
2013-05-02, 13:04
Ät potatis

tlk
2013-05-02, 13:05
Får inte plats i mina 2000kcal per dag att äta mer havregrynsgröt för att uppnå 200g kolhydrater, men anyways tack! Ska hålla mig till potatis och pasta!

Ät havregryn och russin. Alternativ havregryn och en påse nappar som tilltugg.

Feelgood
2013-05-02, 14:13
Ät havregryn och russin. Alternativ havregryn och en påse nappar som tilltugg.

Missat att jag skrev att jag deffar?

tlk
2013-05-02, 14:26
Missat att jag skrev att jag deffar?

Nej, det har jag inte missat. Vad är problemet? Du vill äta havregryn och komma upp till 200g kolhydrater och 2000kcal allt som allt. Något med havregryn gör visst det här svårt att få ihop. Kanske är det att där för många proteiner i havregrynen som stör dina ekvationer, jag vet inte. Men du löser det ju lätt genom att äta lite färre dl havregryn, och sen kompensera upp till 200g kolhydrater via t.ex. nappar som råkar vara förbaskat gott. Eller russin som är smaskigt att ha i gröten men inte lika gott. Nappar och russin har ju betydligt fler kolhydrater / kalori än havregryn så det blir ju kalas.

Sen kvittar det väl om du deffar eller vad du har för dig.

Feelgood
2013-05-02, 14:28
Nej, det har jag inte missat. Vad är problemet? Du vill äta havregryn och komma upp till 200g kolhydrater och 2000kcal allt som allt. Något med havregryn gör visst det här svårt att få ihop. Kanske är det att där för många proteiner i havregrynen som stör dina ekvationer, jag vet inte. Men du löser det ju lätt genom att äta lite färre dl havregryn, och sen kompensera upp till 200g kolhydrater via t.ex. nappar som råkar vara förbaskat gott. Eller russin som är smaskigt att ha i gröten men inte lika gott. Nappar och russin har ju betydligt fler kolhydrater / kalori än havregryn så det blir ju kalas.

Sen kvittar det väl om du deffar eller vad du har för dig.

Mer utvecklat, jag ska alltså få in mina proteiner fetter och kolhydrater till 2000kcal, men skitsamma. Fått svaret nu och jag håller mig till potatis o pasta.

tlk
2013-05-02, 14:32
Mer utvecklat, jag ska alltså få in mina proteiner fetter och kolhydrater till 2000kcal, men skitsamma. Fått svaret nu och jag håller mig till potatis o pasta.

Jo det förstår jag. men allt du har berättat är att du vill ha 200g kolhydrater och 2000kcal.

Nu har jag inte siffror i huvudet men jag tror bestämt att havregryn innehåller fler gram protien / kalori än potatis gör. Och det är ju definitivt något att ta med i beräkningarna. Och så slipper du äta både potatis och pasta som smakar skit båda två.