handdator

Visa fullständig version : Vad ska man välja??


Adrian
2004-02-25, 17:19
Tjaba på er alla, är inne just nu i min deff fas, hade tänkt å köpa ett kosttilskottspulver(tror jag det heter) märker att jag käkar för lite proteiner,

vad ska jag välja,,, en såkallad "basprodukt som innehåller både proteiner,kolhydrater vitaminer osv osv ) som tex Twinlabs. Diet fuel och Twinfast.(och tex ersätta ett mellanmål, med detta) eller ska jag bara ta en med endast proteiner och fixa kolhydrater själv? som tex TRIPLE WHEY FUEL.

och Vilken av dessa är bäst vid en deffperiod

Dietfuel
Twinfast
Triple whey fuel(denna innehåller endast proteiner, kan tillsätta kolhydrater själv som tex koka upp gröt osv)
alla är från Twinlab. Finns det andra liknande grejer fast andra märken som är billigare/bättre,, asså jag kan inte så mycket angående sånna pulver. ALLA förslag är varmt välkommna :)

MVH Adrian

Mindek
2004-02-25, 17:50
Skit i allt från Twinlab är mitt första tips... dyrt som satan och inte speciellt bra.

Käka havregrynsgröt eller halvkokt pasta, det mättar bra och ger inga stora insulinpåslag. Eventuellt kan du ta något proteintillskott också, och då rekommenderar jag Eiselts Protec för mellanmålsbruk. En rätt bra måltidsersättare är Stars Diet Pro annars...

Tränar du på gym också eller?

Använd gärna sökfunktionen för info om olika tillskott...

Adrian
2004-02-25, 18:49
tjaba tack för ett snabbt svar. Oki då skiter jag i Twinlab ;), jojo jag käkar havregrynsgröt och råggröt i massor,, men som sagt måste ha nått protein tillskott, Nepps tyvärr tränar inte i gym MEN jag kör hemma istället så här kan det typ se ut på en vanlig dag när jag tränar

börjar med att värma upp med ca 10-15min motionscykel (har precis fått en ny) sen så gör jag ca 50situps, sedan drar jag 15*15 reps ala 16kg efter det igen situps 50st, armhävningar ca 40st därefter HIIT med motionscykeln ,, FÖRSÖKER med 20min Asså 30sek lugnt tempo 30 sek ALLT jag har.. JAG vet jag borde skämmas de e säkert skit kass uppdelning när det gäller övningar men jag brukar ändå¨köra med detta, kan juförsig variera lite

MVH Adrian

PS glömde fråga Vilken smak rekommenderar du på Protec ?

Mindek
2004-02-25, 21:14
Varför håller du på och tränar så :MrT:


Du kan maila Eiselt (staff@eiselt.se tror jaf det var) och be om smakprover på deras protte... Själv kör jag jordgubb och det smakar finemang :eating:

Proteinpulver ger ett ganska kraftigt insulinpåslag (som snabba kolhydrater), så egentligen vore det bättre om du åt mer vanlig proteinrik föda t.ex. tonfisk vid deff. Ett proteintillskott är mest att rekommendera efter ett hårt träningspass.

Muaytudd
2004-02-25, 21:32
Originally posted by Mindek
Varför håller du på och tränar så :MrT:


Du kan maila Eiselt (staff@eiselt.se tror jaf det var) och be om smakprover på deras protte... Själv kör jag jordgubb och det smakar finemang :eating:

Proteinpulver ger ett ganska kraftigt insulinpåslag (som snabba kolhydrater), så egentligen vore det bättre om du åt mer vanlig proteinrik föda t.ex. tonfisk vid deff. Ett proteintillskott är mest att rekommendera efter ett hårt träningspass.


Om vi går mer på en sån nivå så skulle jag inte rekommendera tonfisk heller, det ger oxo ett rellativt högt insulinpåslag.
Satsa på tex torsk eller ngn liknande fisk (Torskstackaren e ju utrotningshotad)




Mitt råd är att du börjar räkna kalorier och se hur mycket du behöver.


Där ligger det stora jobbet. Resten är bara finslipning.

Adrian
2004-02-25, 21:47
Oki tack för svaret Mindek. jo jag vet de e rätt så kasst läge jag sitter i. men som sagt har Ont om cash just nu men så snabbt dom kommer så ska jag börja Igen på ett gym,, och då som sagt så tror jag protte drinken kommer att lämpa sig lite mer,, men som sagt ville använda den mer som ett extra tillskott till tex frukosten, mellanmålet,, men oki får väl hitta på nått annat, men lämpar sig inte då sånna kosttilskott som tex dietfuel, , har dom också högt II ?

Muaytudd

Jasså menar du verkligen att Tonfisk ger sånt insulinpåslag. asså käkar iaf EN burk varje dag, trodde att all fisk va rätt så lågt när det gäller. Jahopp då har man lärt sig nått nytt ;)

MVH Adrian

Mindek
2004-02-25, 22:03
Klipper in lite Grub-fakta:

"Kolhydratkällor med lågt II: pasta, parboiled ris, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, flerkornsbröd, müsli, korngryn, kornris, matvete, bönor (naturella), linser, många frukter som citrusfrukter, äpplen och päron.

Proteinkällor med lågt II: nötkött, griskött, mager mjukost, alla sorters fiskar, hela ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingkött, ost, linser, bönor (naturella)."



Börja inte gräva ner dig i alltför mycket teori nu bara. Testa vad som funkar för dig så blir det nog bra ska du se...

Muaytudd
2004-02-25, 22:05
Originally posted by Mindek
Klipper in lite Grub-fakta:

"Kolhydratkällor med lågt II: pasta, parboiled ris, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, flerkornsbröd, müsli, korngryn, kornris, matvete, bönor (naturella), linser, många frukter som citrusfrukter, äpplen och päron.

Proteinkällor med lågt II: nötkött, griskött, mager mjukost, alla sorters fiskar, hela ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingkött, ost, linser, bönor (naturella).




jag pallar verkligen inte att tjabbla, så Mindek du har alldeles rätt ang fisken.

King Grub
2004-02-26, 11:06
Insulintoppar i övermått är inte bra.

Insulinpåslag av vanlig mat är helt naturligt och ingenting att sträva efter att undvika.

smalisen
2004-02-26, 11:31
En till som heter Adrian :D Wee :)))

Shadow Warrior
2004-02-26, 18:22
Havregrynsgröt är ju inte alls bra att käka under deff, det har ju alldeles för höggt GI.

King Grub
2004-02-26, 18:23
Originally posted by Shadow Warrior
Havregrynsgröt är ju inte alls bra att käka under deff, det har ju alldeles för höggt GI.

Nu får du väl ändå ta och ge dig!

Havregrynsgröt kokt i kastrull har ett GI på 65-75, dvs lågt!

Lågt II har gröten också. Havregrynsgröt är bland de absolut bästa kolhydratkällorna man kan välja, deff som bulk.

Shadow Warrior
2004-02-26, 18:26
Originally posted by King Grub


Nu får du väl ändå ta och ge dig!

Havregrynsgröt kokt i kastrull har ett GI på 65-75, dvs lågt!

Lågt II har gröten också. Havregrynsgröt är bland de absolut bästa kolhydratkällorna man kan välja, deff som bulk.

Aha... var det inte så att Svenska skidlandslaget slutade med havregrynsgröt och gick över till pasta eftersom det havregrynsgröt hade för höggt GI?

King Grub
2004-02-26, 18:27
Originally posted by Shadow Warrior


Aha... var det inte så att Svenska skidlandslaget slutade med havregrynsgröt och gick över till pasta eftersom det havregrynsgröt hade för höggt GI?

Titta i vilken GI-tabell som helst.

Shadow Warrior
2004-02-26, 18:28
Havregryn, okota 89
Havregrynsgröt gjord på tunna gryn (½ mm) 114
Snabbgröt av havre 94

Direkt copat ifrån Paulun.

EDIT!

Havregrynsgröt gjord på tjocka gryn (1 mm) 76

Okej du hade "rätt"

Men jag skulle tro att dom flesta använder "vanliga" havre gryn, eller hur Grub?

King Grub
2004-02-26, 18:31
Originally posted by Shadow Warrior
Havregryn, okota 89
Havregrynsgröt gjord på tunna gryn (½ mm) 114
Snabbgröt av havre 94

Direkt copat ifrån Paulun.



Supertunna gryn ja! De hittar du inte i vanliga AXA, Frebaco eller ICA-påsar. Gröt på vanliga gryn har ett GI på runt 70. De tunna är specialgryn för bakning och annat.

Edit: såg din edit nu! :D De tjocka grynen är de vanliga!

Adrian
2004-02-26, 18:34
åååå Havregryns gröt e det bästa jag vet, samma sak gäller det råggrynsgröt :D sååå gott , toppad med en MASSA kanel och psylliumfrön,,, asså vet inte om jag skulle ha klarat mig utan dessa två grynsorter,, juförsig det finns nog en sak som slår Havre och rågflingor:em: RISGYRNSGRÖT :angel:

MVH Adrian

King Grub
2004-02-26, 18:34
Originally posted by Shadow Warrior


Kolla mit EDITERADE inlägg.

Återigen: de tjocka grynen är de vanliga.

Men snälla... Alla vet väl att havregröt är långsamma kolhydrater. Det finns inte ens något att argumentera om.

Shadow Warrior
2004-02-26, 18:38
Originally posted by King Grub


Återigen: de tjocka grynen är de vanliga.

Men snälla... Alla vet väl att havregröt är långsamma kolhydrater. Det finns inte ens något att argumentera om.

men maten blir alltid "snabbare" när man tillagar/kokar/värmer den och det svenska skidslandslaget har fortfarde slutat med havregryns gröt :D

King Grub
2004-02-26, 18:40
Originally posted by Shadow Warrior


men maten blir alltid "snabbare" när man tillagar/kokar/värmer den och det svenska skidslandslaget har fortfarde slutat med havregryns gröt :D

NEJ! När du kokar havregrynen tränger de vattenlösliga fibrerna ut, och det är dessa som är GI-sänkande, och GI:t sjunker följdaktligen från runt 90 till runt 70 vid kokning.

Shadow Warrior
2004-02-26, 18:46
Originally posted by King Grub


NEJ! När du kokar havregrynen tränger de vattenlösliga fibrerna ut, och det är dessa som är GI-sänkande, och GI:t sjunker följdaktligen från runt 90 till runt 70 vid kokning.

ehh... givetvis jag skrev ju det själv tidigare, men det gäller iallafall ris :D

King Grub
2004-02-26, 19:14
Synd att vi inte pratar om ris.

Allvarligt talat och inte illa ment: om dina högsta kunskaper inom näringslära kommer från Aftonbladet Hälsa, försök tona ner självsäkerheten ett par hekto, när det gäller mer eller mindre absurda påståenden. ;)

Shadow Warrior
2004-02-26, 19:22
Originally posted by King Grub
Synd att vi inte pratar om ris.

Allvarligt talat och inte illa ment: om dina högsta kunskaper inom näringslära kommer från Aftonbladet Hälsa, försök tona ner självsäkerheten när det gäller mer eller mindre absurda påståenden. ;)

Men svenska skidslandslaget har fortfarande slutat äta havregrynsgröt :D

King Grub
2004-02-26, 19:24
Originally posted by Shadow Warrior


Men svenska skidslandslaget har fortfarande slutat äta havregrynsgröt :D

Their loss.