handdator

Visa fullständig version : Ställde mig på en scanningsvåg.


leo1
2013-05-02, 04:43
Var hos en kompis igår och frågade om hon har en våg då det var evigheter sen jag vägde mig. Då hade hon en sorts våg där man drar upp varsitt handtag när man väger sig. Sedan skrev hon in resultat i ett excel-ark som såg ut att vara världens första.

Resultatet blev, på mina 197 cm: 94 kilo(kläderna på), 14 i fettprocent, 13 kilo fett, 2300 i basal kalorieförbrukning och hör och häpna 21 år i jag tror det kallades biologisk ålder. Då jag är 36 år kändes det väldigt ungt.

Hon sa också att 14 är normalt i fettprocent. Hur tillförlitlig är en sån där våg?

Ps, hon sa att hon använder vågen på sina kunder. Vet inte vad hon jobbar med men det står herbalife på en hel del av sina prylar....

Bryggan
2013-05-02, 05:30
Jag vet inte hur en sån våg stämmer men jag tror inte den kan klura ut hur du är utan kläder på. Det måste ju bli väldigt fel om man har kläder på sig...eller?

Basal energi är enkelt dock, utan kläder såklart.

PureWhey
2013-05-02, 06:21
Vad tror du själv?
-.-

Rabiat
2013-05-02, 07:08
Bioimpendans (som mätmetoden kallas) är inte tillförlitlig för absoluta mätningar. Den är dock helt okej på förändringar. Alltså, du kan inte lita på 14%, men om den nästa gång säger 13% kan du vara rätt säker på att du gått ner, och antagligen runt 1% :)

Silencer
2013-05-02, 07:12
Efter 2 år med en egen bioimpedansvåg kan jag bara konstatera att den mäter lite hur den vill. Det är tveksamt om den klarar att mäta förändringar ens.

tlk
2013-05-02, 07:27
Bioimpendans (som mätmetoden kallas) är inte tillförlitlig för absoluta mätningar. Den är dock helt okej på förändringar. Alltså, du kan inte lita på 14%, men om den nästa gång säger 13% kan du vara rätt säker på att du gått ner, och antagligen runt 1% :)

Tvärtom så kan du inte vara säker på det alls. Ställ dig på en sådan när du är nyvaken. Gå sen och drick ordentligt med vatten. Prova igen.

PureWhey
2013-05-02, 07:38
Bioimpendans (som mätmetoden kallas) är inte tillförlitlig för absoluta mätningar. Den är dock helt okej på förändringar. Alltså, du kan inte lita på 14%, men om den nästa gång säger 13% kan du vara rätt säker på att du gått ner, och antagligen runt 1% :)

Dummaste jag har hört då den bara har vikten att kolla på, som sagt innan - drick 2 liter innan du mäter dig, hur tror du vågen uppfattar det?

Rabiat
2013-05-02, 07:43
Tvärtom så kan du inte vara säker på det alls. Ställ dig på en sådan när du är nyvaken. Gå sen och drick ordentligt med vatten. Prova igen.

Dummaste jag har hört då den bara har vikten att kolla på, som sagt innan - drick 2 liter innan du mäter dig, hur tror du vågen uppfattar det?

Jag trodde det var uppenbart att jag menade vid vägning under samma förutsättningar, precis som vid all annan vägning.

spoonchest
2013-05-02, 07:47
Jag lyssnade på intervjun med Ola Wallengren på Body radio häromveckan, där de pratade lite om mätmetoder.
Bioimpedans har rätt stor felmarginal, även om det är den dyrare varianten av utrustning. Är det den billigare utrustningen man talar om (vågar för 5-600) så kunde man räkna med en felmarginal på + - 10%. Vilket är jättemycket. Jag tänker då inte använda mig av bioimpedans igen.

Rabiat
2013-05-02, 07:56
Jag lyssnade på intervjun med Ola Wallengren på Body radio häromveckan, där de pratade lite om mätmetoder.
Bioimpedans har rätt stor felmarginal, även om det är den dyrare varianten av utrustning. Är det den billigare utrustningen man talar om (vågar för 5-600) så kunde man räkna med en felmarginal på + - 10%. Vilket är jättemycket. Jag tänker då inte använda mig av bioimpedans igen.

Ja, min visade 21% när bodpod visade 29%. Ska man vara lite snäll mot vågen har jag hyfsad lågt underhudsfett men rätt mycket bukfett, tror den får svårare då...

Andreas Guiance
2013-05-02, 09:01
Jag lyssnade på intervjun med Ola Wallengren på Body radio häromveckan, där de pratade lite om mätmetoder.
Bioimpedans har rätt stor felmarginal, även om det är den dyrare varianten av utrustning. Är det den billigare utrustningen man talar om (vågar för 5-600) så kunde man räkna med en felmarginal på + - 10%. Vilket är jättemycket. Jag tänker då inte använda mig av bioimpedans igen.

http://www.body.se/artiklar/radio/20130408/brann-fett-och-lagg-pa-dig-muskler-samtidigt

Där är det aktuella programmet – efter drygt 16 minuter börjar pratet om fettmätning för den som är intresserad:)

Gober
2013-05-02, 09:05
5-10% snackar väl Ola om att det kan diffa ;-) Ska man mäta förändringar får man väl se till att tex bli helt tömd första gången man väger sig och likaså nästa gång annars kan det ju skilja flera kg bara i vätska.

leo1
2013-05-02, 09:46
Ni är bara avundsjuka att jag är 21 år:)

Viktor_Balck
2013-05-02, 09:55
Har inte så mycke att tillägga mer än att jag gillar trådtiteln.

Bryggan
2013-05-02, 10:06
Ni är bara avundsjuka att jag är 21 år:)Som f-n!

:D

PureWhey
2013-05-02, 10:47
Jag trodde det var uppenbart att jag menade vid vägning under samma förutsättningar, precis som vid all annan vägning.

Och hur lätt är det att få exakt samma förutsättningar vid 2 vägningar? Även då spelar fler faktorer in.

Rabiat
2013-05-02, 10:48
Och hur lätt är det att få exakt samma förutsättningar vid 2 vägningar? Även då spelar fler faktorer in.

Ungefär lika lätt som vid alla andra typer av mätningar?

AronP
2013-05-02, 11:16
37% med våg, 17% med kaliper.

mattilainen
2013-05-02, 11:17
det är bara en chansning som du mer eller mindre kan få om du lägger upp en bild här på forumet. Så exakt är den.

Grotesk
2013-05-02, 12:58
Jag brukar ställa mig på en Tanita på gymmet ibland, för mitt höga nöjes skull. Den brukar vara väldigt snäll. :d

Bryggan
2013-05-02, 14:46
Jag brukar ställa mig på en Tanita på gymmet ibland, för mitt höga nöjes skull. Den brukar vara väldigt snäll. :dVad säger den då? Att du är 15 år och att du kommer att bli miljonär när du växer upp eller?

Gober
2013-05-02, 15:24
Finns det ingen våg som säger att man är snygg, gärna med en kvinnlig röst?

Lance Uppercut
2013-05-02, 15:32
Den är väl totalt värdelös då den inte tar hänsyn till hur mycket muskelmassa personen som vägs har.

Bryggan
2013-05-02, 15:42
Den är väl totalt värdelös då den inte tar hänsyn till hur mycket muskelmassa personen som vägs har.Det är det den "ska" göra genom konduktivitetsmätning av kroppen.

Piranha
2013-05-02, 16:12
Var hos en kompis igår och frågade om hon har en våg då det var evigheter sen jag vägde mig. Då hade hon en sorts våg där man drar upp varsitt handtag när man väger sig. Sedan skrev hon in resultat i ett excel-ark som såg ut att vara världens första.

Resultatet blev, på mina 197 cm: 94 kilo(kläderna på), 14 i fettprocent, 13 kilo fett, 2300 i basal kalorieförbrukning och hör och häpna 21 år i jag tror det kallades biologisk ålder. Då jag är 36 år kändes det väldigt ungt.

Hon sa också att 14 är normalt i fettprocent. Hur tillförlitlig är en sån där våg?

Ps, hon sa att hon använder vågen på sina kunder. Vet inte vad hon jobbar med men det står herbalife på en hel del av sina prylar....

Prövade en liknande våg för 2-3 år sen, fick 27% kroppsfett och en biologisk ålder på 12.

Jag är skeptiskt minst sagt.. *whatever*

Lellan
2013-05-02, 16:14
Ni är bara avundsjuka att jag är 21 år:)

Jag fick 19 år (fyller 35), och att jag har 8 kg mer muskler än en genomsnittskvinna i min ålder. Det är 1a och enda ggn jag tänker ställa mig på en sådan våg = forever 19! ;)

(=underbar våg.. ;))

Lance Uppercut
2013-05-02, 16:16
Det är det den "ska" göra genom konduktivitetsmätning av kroppen.

Jo men med tanke på hur dom är utformade så har jag extremt svårt att se hur det ska fungera?

Grotesk
2013-05-02, 20:55
Vad säger den då? Att du är 15 år och att du kommer att bli miljonär när du växer upp eller?

Vad jag sett så mäter den inte biologisk ålder men däremot allt annat trams som kroppsfett, fettmassa, fettfri massa, vätska etc.

Senast så låg jag på 13% kroppsfett och 91.8kg. 24år 182cm lång. :d