handdator

Visa fullständig version : Hur/vad ska jag äta och hur ofta?


stoffeleijon
2013-05-01, 18:56
Skulle behöva lite med hjälp med mat biten!

Är 176cm och sitter fast på mina 68a kilon.. *facepalm*:em: känns inte riktigt som jag har något mer att bygga på längre.. Har lite halv problem med att gå upp i vikt..

När jag är i skolan äter jag frukost
0irka 08.00 lunch 11.00 ett mellanmål cirka 2 sen gym efter det. tar mina shakes under efter osv. bor 4 mil ifrån gymmet så tar mig en 45 min hem och då äter jag direkt en normal middag. efter det äter jag vanligtvis ett kvällsmål kl 8 ungefär.

mina mellanmål brukar oftast bara innehålla ett par vanliga skogaholms limpor med smör och st och 2 glas mjölk, vad kan jag ersätta detta med, för jag förstår självklart att det finns mycket bättre saker. vad äter ni?

När jag är på praktik äter jag alltid dom här tiderna.

06.00 frukost (macka..)
09.00 mellanmål (macka )
11.00 lunch (normal lunch, standard mat helt enkelt.)
13.30 mellanmål (frukt och macka)
16.00 slutar jag och är på gymmet 5 min senare, gymmar väll ungefär en timme då jag tar bussen direkt hem och äter middag cirka kl 18.00

Nu kommer jag till slutgiltiga frågan som jag vill få reda på, hur ofta ska jag äta? Bestämda tidpunkter? Vad ska jag ersätta mina skogaholmslimpor med? Redig frukost som t.ex? Eftersom det tar en stund efter gymmet innan jag kommer hem, hur ska jag göra då med mat?

Har dock lite svårt för gröt. Men i värsta fall lär jag mig äta det om det är ett måste.

tillägger även att jag inte vill gå in på någon tok bulking period, så det kan gå uppåt i vikt men det behövs inte med en rasande fart!

Tack på förhand // Leijon

villefille
2013-05-02, 08:21
Mitt snabbtips är: ät mycket mer.

Du skrev att du inte ville tokbulka, men min erfarenhet är att kroppen har en nivå den helst ligger på i energiintag och för dig är det uppenbarligen energibalans, du kommer att gravitera mot det om du inte gör en aktiv insats, därav kommer du inte att gå upp i vikt.

Jag tror att om du bara ökar matintaget lite, kommer du strax att äta mindre igen och vara tillbaka i balansnivån.

herrnilsson
2013-05-02, 08:28
Ät större portioner och i med grädde osv i maten. Är väldigt enkelt, få i dig fler kalorier än du gör av med. Drick 1l nyponsoppa på morgonen så har du 550kcal redan där.

Ramboline
2013-05-02, 08:50
Skulle behöva lite med hjälp med mat biten!

Är 176cm och sitter fast på mina 68a kilon.. *facepalm*:em: känns inte riktigt som jag har något mer att bygga på längre.. Har lite halv problem med att gå upp i vikt..

När jag är i skolan äter jag frukost
0irka 08.00 lunch 11.00 ett mellanmål cirka 2 sen gym efter det. tar mina shakes under efter osv. bor 4 mil ifrån gymmet så tar mig en 45 min hem och då äter jag direkt en normal middag. efter det äter jag vanligtvis ett kvällsmål kl 8 ungefär.

mina mellanmål brukar oftast bara innehålla ett par vanliga skogaholms limpor med smör och st och 2 glas mjölk, vad kan jag ersätta detta med, för jag förstår självklart att det finns mycket bättre saker. vad äter ni?

När jag är på praktik äter jag alltid dom här tiderna.

06.00 frukost (macka..)
09.00 mellanmål (macka )
11.00 lunch (normal lunch, standard mat helt enkelt.)
13.30 mellanmål (frukt och macka)
16.00 slutar jag och är på gymmet 5 min senare, gymmar väll ungefär en timme då jag tar bussen direkt hem och äter middag cirka kl 18.00

Nu kommer jag till slutgiltiga frågan som jag vill få reda på, hur ofta ska jag äta? Bestämda tidpunkter? Vad ska jag ersätta mina skogaholmslimpor med? Redig frukost som t.ex? Eftersom det tar en stund efter gymmet innan jag kommer hem, hur ska jag göra då med mat?

Har dock lite svårt för gröt. Men i värsta fall lär jag mig äta det om det är ett måste.

tillägger även att jag inte vill gå in på någon tok bulking period, så det kan gå uppåt i vikt men det behövs inte med en rasande fart!

Tack på förhand // Leijon

Hur mycke protein får du i dig per dag

stoffeleijon
2013-05-02, 21:42
Mitt snabbtips är: ät mycket mer.

Du skrev att du inte ville tokbulka, men min erfarenhet är att kroppen har en nivå den helst ligger på i energiintag och för dig är det uppenbarligen energibalans, du kommer att gravitera mot det om du inte gör en aktiv insats, därav kommer du inte att gå upp i vikt.

Jag tror att om du bara ökar matintaget lite, kommer du strax att äta mindre igen och vara tillbaka i balansnivån.



Så det du vill säga är att jag borde överväga och gå in på en grov bulk period? :)
vad menar du med att jag ligger på en energibalans? :smash:

stoffeleijon
2013-05-02, 21:45
Ät större portioner och i med grädde osv i maten. Är väldigt enkelt, få i dig fler kalorier än du gör av med. Drick 1l nyponsoppa på morgonen så har du 550kcal redan där.


Så jag ska helt enkelt blanda ner vispgrädde i det mesta jag äter? :) eller hur menar du? finns det något annat alternativ än nyponsoppa, så man kan variera :)?

stoffeleijon
2013-05-02, 21:48
Hur mycke protein får du i dig per dag


Har faktiskt inte räknat på det.. Då jag inte vet hur man ska räkna på det.. *gah!*Hur mycket är det man ska få i sig på en dag ungefär ? väger 68kg och är 177cm:em:

Ramboline
2013-05-02, 22:08
Har faktiskt inte räknat på det.. Då jag inte vet hur man ska räkna på det.. *gah!*Hur mycket är det man ska få i sig på en dag ungefär ? väger 68kg och är 177cm:em:

2g per kg kroppsvikt ligger du bra,väger du 68 kg skall du ligga på 136 g högvärdigt protein.Du räknar inte protein som är i tex bröd bara protein som kommer från mjölk kyckling kött osv

stoffeleijon
2013-05-02, 22:33
2g per kg kroppsvikt ligger du bra,väger du 68 kg skall du ligga på 136 g högvärdigt protein.Du räknar inte protein som är i tex bröd bara protein som kommer från mjölk kyckling kött osv

Då kan jag tänka mig att jag ligger lite dåligt till med protein... dricker 1 eller 2 whey 100 shakes om dagen och det är ungefär 60g protein om jag inte har fel.. men ska ta och räkna ut det imorgon! men på mat biten ligger jag nog lite lågt då..

GVA
2013-05-02, 22:43
Detta äter jag... förbereder mat varje dag dock...

09:00 kvarg/bär/havregryn/mjölk MIXA!!
12:00 ris/pasta med kycklig/ris broccoli
15:00 ris/pasta med kycklig/ris broccoli
16:00 tränar och dricker lite gainer eller bcca efteråt
18:00 ris/pasta med kycklig/ris broccoli
20:00 typ något gott som ostkaka/glass/grädde glass! Eller riskakor/JS/baner
23:00 blandar kvarg lite kasein och mjölk och dricker smidigt som fasen
00:00 sover jag

Ät mycket grönsaker såsom typ broccoli och sparris annars kommer din mage fucka ur.
Innan jag började med äta typ 300-400g grönsaker varje dag blev jag lätt dålig och gasig i magen. Nu blir jag sällan det.

Om du går i skolan ta me dig typ jordnötsmör och ha på mackorna, tonfisk är också smidigt och ta med sig.

Wzup2u
2013-05-03, 05:54
satsa på största måkltiden efter träningen, den kan du ju inte skippa.

begt
2013-05-03, 06:24
2g per kg kroppsvikt ligger du bra,väger du 68 kg skall du ligga på 136 g högvärdigt protein.Du räknar inte protein som är i tex bröd bara protein som kommer från mjölk kyckling kött osv

Fel. Alla proteinrekommendationer syftar på en blandkost med övervägande vegetabiliskt protein.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=73472

villefille
2013-05-03, 06:58
Så det du vill säga är att jag borde överväga och gå in på en grov bulk period? :)
vad menar du med att jag ligger på en energibalans? :smash:

Energibalans är den mängden kalorier du äter för att inte gå upp eller ner i vikt.

Jag tycker att du bör öka ditt matintag markant. Mitt tips skulle vara att välja måltiden efter träning och äta mycket mer kolhydrater då, samt kanske även mer protein, beroende på vilka proteiner du äter. Vad jag är ute efter är att den måltiden skall ha så pass mycket mer kalorier att du inte kommer att kompensera genom att äta mindre i övrigt.

Du behöver inte överäta så jättemycket men eftersom man gärna graviterar mot ett visst energiintag måste din ökning ha "escape velocity" så du rycker dig loss från det.

stoffeleijon
2013-05-03, 22:15
[QUOTE=Ramboline;6433264]Hur mycke protein får du i dig per dag[/QUOTE

får i mig cirka 100g på bara måltider. men då måste jag verkligen försöka, ska jag räkna med bröd osv också?

stoffeleijon
2013-05-03, 22:17
Energibalans är den mängden kalorier du äter för att inte gå upp eller ner i vikt.

Jag tycker att du bör öka ditt matintag markant. Mitt tips skulle vara att välja måltiden efter träning och äta mycket mer kolhydrater då, samt kanske även mer protein, beroende på vilka proteiner du äter. Vad jag är ute efter är att den måltiden skall ha så pass mycket mer kalorier att du inte kommer att kompensera genom att äta mindre i övrigt.

Du behöver inte överäta så jättemycket men eftersom man gärna graviterar mot ett visst energiintag måste din ökning ha "escape velocity" så du rycker dig loss från det.

men hur ska jag kunna fokusera på den måltiden? bor som sagt 4 mil ifrån gymmet så hinner hem på en timme och då äter jag min middag, är det fel`?

stoffeleijon
2013-05-03, 22:19
Fel. Alla proteinrekommendationer syftar på en blandkost med övervägande vegetabiliskt protein.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=73472



Så man får inte räkna med bröd, dricka osv osv?
Bara dom stora måltiderna?

stoffeleijon
2013-05-03, 22:24
satsa på största måkltiden efter träningen, den kan du ju inte skippa.



Hur ska jag göra när jag bor 4a mil bort ifrån gymmet, är hemma på cirka 50min, så jag hinner äta middag på en timme då.
Men menar du att jag ska ta med en stor måltid till efter gymmet, brukar ofta köpa lite plocksallad bara för att mätta musklerna lite grann. :eating:

begt
2013-05-03, 22:26
Så man får inte räkna med bröd, dricka osv osv?
Bara dom stora måltiderna?

Nu rör du till det. Allt protein ska räknas.

stoffeleijon
2013-05-03, 22:45
Nu rör du till det. Allt protein ska räknas.

okej fattade det inte så på en utav kommentarerna, så lika bra att jag frågar, har fått 2 olika svar nu satt...