handdator

Visa fullständig version : Kaloriunderskott tre dagar, kaloriöverskott två dagar - muskeltillväxt?


Lex Fortitudo
2013-05-01, 17:32
Jag är just nu i slutfasen av min deff, är nöjd med det resultatet jag uppnått. Jag vill behålla den form jag har nu, men lite muskler sitter ju aldrig fel. :)

Från början tänkte jag mig att ligga på kcalbalans konstant, vecka ut och vecka in alltså. Samtidigt känns det trist, ingen möjlighet till utsvävningar under helger o.s.v. Nu funderar jag istället på att ligga på ett underskott om 500 kcal tre dagar i veckan, balans två dagar i veckan och ett överskott om 750 kcal två dagar i veckan.

Min fråga är vad resultatet av detta upplägg blir, kommer min totala energibalans under veckan vara avgörande - d.v.s. ingen muskelökning alls. Eller kommer de dagar jag ligger på överskott kunna leda till en (om en ytterst liten) muskelökning utan att jag lägger på mig fett som förstör min nuvarande form?

Hoppas någon kunnig förstår min fråga och kan ge svar,

Mvh LF

villefille
2013-05-02, 08:55
Om du tränar bra och ser till att kroppen får sina proteiner efter träningen kommer du att bygga muskler vilken variant du än väljer, det spelar inte så stor roll exakt hur du ligger + och - under veckan.

tjing
2013-05-02, 12:58
Låter dumt för muskeltillväxt. Du kommer fastna i ett evigt harvande där du är deffad men styrkan och vikterna inte rör på sig.

Rabiat
2013-05-02, 13:46
Lägg dig på ett litet överskott varje dag, är det bara på 150-200kcal om dagen kommer det knappt märkas att du lägger på dig lite fett.

cero
2013-05-02, 13:53
Låter dumt för muskeltillväxt. Du kommer fastna i ett evigt harvande där du är deffad men styrkan och vikterna inte rör på sig.

+1

Ett tips är ju att vara rejält rippad när du påbörjar bulken (en långsam sådan) så du slipper bli oaptitligt mullig.

Lex Fortitudo
2013-05-02, 14:19
Låter dumt för muskeltillväxt. Du kommer fastna i ett evigt harvande där du är deffad men styrkan och vikterna inte rör på sig.

Tror du jag kommer stå helt still alltså? Jag måste väl säga att jag är nöjd med mina resultat. Så jag kanske får acceptera en minimal/obefintlig tillväxt till priset av låg BF.

Lägg dig på ett litet överskott varje dag, är det bara på 150-200kcal om dagen kommer det knappt märkas att du lägger på dig lite fett.

Jo, det var så jag tänkte efter senaste deffen, men om jag bara får ligga på ett litet överskott får man aldrig "frossa" särskilt mycket. Jag vill ju kunna få i mig ordentligt med mat under helgerna. Men mitt upplägg med underskott halva veckan och äta igen under helgen kanske funkar även här?

cero
2013-05-02, 14:22
Tror du jag kommer stå helt still alltså? Jag måste väl säga att jag är nöjd med mina resultat. Så jag kanske får acceptera en minimal/obefintlig tillväxt till priset av låg BF.

Beror ju på hur bra du tränar, vilka gener du har och i vilket stadie av din utveckling du är, men om man kombinerar bulk/deff med så korta intervall så är det lätt hänt att man inte får något öht.

Jo, det var så jag tänkte efter senaste deffen, men om jag bara får ligga på ett litet överskott får man aldrig "frossa" särskilt mycket. Jag vill ju kunna få i mig ordentligt med mat under helgerna. Men mitt upplägg med underskott halva veckan och äta igen under helgen kanske funkar även här?

Testa att kombinera balans och överskott.

Eller ett upplägg där du endast äter 1-2 stora mål per dag kanske kan vara något för dig?

Doctor Snuggles
2013-05-02, 14:26
Placera större delen av överskottet på träningsdagar och efter träning, så kommer du nog få hyffsade resultat. Misstänker att de då blir bättre än från en vanlig diet, av uppenbara skäl.

Knatcharn
2013-05-02, 15:32
Jag skulle ligga på balans på vilodagar och äta mer efter träningen på träningsdagar. På så sätt har du bara överskott vissa dagar (långsam viktuppgång = lite fett) och det skall ju vara bättre att överäta efter träningen än vid någon annan tidpunkt.

Håller med cero om att du borde prova på (eller fundera på) periodisk fasta. Jag är en fluga på 58 kilo men äter som en kung två gånger om dagen, riktigt härlig "frossa" som du nämner.

Rabiat
2013-05-02, 16:06
Tror du jag kommer stå helt still alltså? Jag måste väl säga att jag är nöjd med mina resultat. Så jag kanske får acceptera en minimal/obefintlig tillväxt till priset av låg BF.



Jo, det var så jag tänkte efter senaste deffen, men om jag bara får ligga på ett litet överskott får man aldrig "frossa" särskilt mycket. Jag vill ju kunna få i mig ordentligt med mat under helgerna. Men mitt upplägg med underskott halva veckan och äta igen under helgen kanske funkar även här?

Du får ju i dig ordentligt med mat om du ligger på överskott.

cero
2013-05-02, 23:18
Du får ju i dig ordentligt med mat om du ligger på överskott.

TS syftar nog på aptit.