handdator

Visa fullständig version : Ökad hunger och aptit på kvällen oberoende av matintag och andra beteenden.


tjing
2013-05-01, 17:20
The internal circadian clock increases hunger and appetite in the evening independent of food intake and other behaviors.

Abstract:

OBJECTIVE:
Despite the extended overnight fast, paradoxically, people are typically not ravenous in the morning and breakfast is typically the smallest meal of the day. We assessed whether this paradox could be explained by an endogenous circadian influence on appetite with a morning trough, while controlling for sleep/wake and fasting/feeding effects.

DESIGN AND METHODS:
Twelve healthy non-obese adults (six males; age, 20-42 years) were studied throughout a 13-day laboratory protocol that balanced all behaviors, including eucaloric meals and sleep periods, evenly across the endogenous circadian cycle. Participants rated their appetite and food preferences by visual analog scales.

RESULTS:
There was a large endogenous circadian rhythm in hunger, with the trough in the biological morning (8 AM) and peak in the biological evening (8 PM; peak-to-trough amplitude = 17%; P = 0.004). Similarly-phased significant endogenous circadian rhythms were present in appetites for sweet, salty and starchy foods, fruits, meats/poultry, food overall, and for estimates of how much food participants could eat (amplitudes 14-25%; all P < 0.05).

CONCLUSIONS:
In people who sleep at night, the intrinsic circadian evening peak in appetite may promote larger meals before the fasting period necessitated by sleep, whereas the circadian morning trough would theoretically facilitate the extended overnight fast. Furthermore, the circadian decline in hunger across the night would theoretically counteract the fasting-induced hunger increase that could otherwise disrupt sleep.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23456944

Obesity (Silver Spring). 2013 Mar;21(3):421-3.

exevision
2013-05-01, 17:26
Äta på morgonen gör att man sover bättre på natten? Förstår jag det rätt?

LoveMachine
2013-05-01, 17:34
Vad jag kan utläsa så finner man att aptiten hos folk som sover om nätterna, i motsats till att sova på dagen, har högre aptit på kvällen och lägre på morgonen. Man diskuterar även att fasta under morgonen är lättare eftersom man då fastar under den period som man generellt har mindre hunger. I motsats till om man fastar på natten när hungerkänslor kan störa sömnen.

exevision
2013-05-01, 18:07
Fast äter man på morgonen så äter man oftast mindre totalt sett över dygnet. Själv föredrar jag att äta hyfsat ordentligt på både morgon och kväll.

tjing
2013-05-01, 18:21
Aptit och hunger är större på kvällen och mindre på morgonen hos 12 friska försöksdeltagare som sover på natten.

Den övergripande dygnsrytmen styrs för övrigt av ett område i hypotalamus; suprachiasmatic nuclei (SCN) som ställer in sig efter ljus/mörker, vilket såklart gör att t ex årstid kan spela in väsentligt i sammanhanget.

Sedan finns ytterligare "metabola klockor" i perifer vävnad som lever, mag-tarmkanalen och fettvävnad som ställer in sig på ökad enzymaktivitet etc när vi är vana vid att få mat, så det kan vara en idé att äta regelbundet för att inte få sänkt ämnesomsättning och för att ta hand om maten bättre.

Det ska också sägas att måltidsfrekvens i sig ställer in hunger via påverkan på t ex leptin och ghrelin och den effekten overridear också SCN, vilket gör det hela lite mer invecklat i sammanhanget. Det intressanta är ju såklart om vi har en basal hungerreglering baserat endast på ljus/mörker och SCN som står sig oavsett andra faktorer och i frånvaro av specifika ätmönster. Vilket inte låter helt omöjligt.

Det är onekligen rätt intressant och ger kanske ytterligare en vink om att det kan vara fördelaktigt att lägga en större del av energiintaget på kvällen om man ska gå ner i vikt t ex. Tänkte skriva om den här studien på bloggen typ snart, så läs mer där om intresse finns.

cancion
2013-05-02, 08:03
Fast äter man på morgonen så äter man oftast mindre totalt sett över dygnet. Själv föredrar jag att äta hyfsat ordentligt på både morgon och kväll.

Gör man? Enligt vilken undersökning?
Jag tränar på morgonen och har tryckt i mig 700kcal innan klockan 8. Jag måste aktivt kämpa mot begäret att gå lös i skafferiet efter klockan 18, för att jag vid det laget redan konsumerat dagsbehovet i kalorier. Ser inte fördelarna.

exevision
2013-05-02, 11:20
Gör man? Enligt vilken undersökning?
Jag tränar på morgonen och har tryckt i mig 700kcal innan klockan 8. Jag måste aktivt kämpa mot begäret att gå lös i skafferiet efter klockan 18, för att jag vid det laget redan konsumerat dagsbehovet i kalorier. Ser inte fördelarna.

Finns någon/några studier som postats här på kolo. Men hittar dem inte just nu. Äter jag regelbundet frukost så är jag då mindre hungrig på kvällen.

tlk
2013-05-02, 11:40
Gör man? Enligt vilken undersökning?
Jag tränar på morgonen och har tryckt i mig 700kcal innan klockan 8. Jag måste aktivt kämpa mot begäret att gå lös i skafferiet efter klockan 18, för att jag vid det laget redan konsumerat dagsbehovet i kalorier. Ser inte fördelarna.

Finns någon/några studier som postats här på kolo. Men hittar dem inte just nu. Äter jag regelbundet frukost så är jag då mindre hungrig på kvällen.


Ni verkar lite beskriva två olika saker. Att ha tryckt hela dagsbehovet och inte ha något kvar 18:00 vs. äta frukost och samtidigt ha kalorier kvar på kvällen.

exevision
2013-05-02, 11:44
Ni verkar lite beskriva två olika saker. Att ha tryckt hela dagsbehovet och inte ha något kvar 18:00 vs. äta frukost och samtidigt ha kalorier kvar på kvällen.

Du är klok du!

Wzup2u
2013-05-02, 19:08
äter ja inte innan ja gär och lägger mig kan jag aldrig sova.

RobinEH
2013-05-02, 21:01
Fy sjutton för de gånger jag lagt en stor del av energiintaget på morgonen. På kvällen har jag fått lägga mig med känslan av att jag inte har ätit på en vecka.

För mig låter studieresultatet mycket troligt. Intar alltid drygt halva energiintaget runt 18-20.

Sniggel
2013-05-02, 21:05
Finns någon/några studier som postats här på kolo. Men hittar dem inte just nu. Äter jag regelbundet frukost så är jag då mindre hungrig på kvällen.

Är inte det de där studierna som visar att "frukostätare" (med allt vad det innebär) inte överäter i samma utsrtäckning som den "grupp människor" som skippar frukost?

Jag (iaf) äter definitivt mer dagligen om jag äter frukost.

tlk
2013-05-03, 06:49
Jag matchar inte denna studien eller RobinEH. Bäst fungerar jag om jag får hela dagens energiintag runt 08:00 precis efter gymmet.. kanske något litet på 1000kcal runt 10.

Brukar inte vara hungrig på kvällen, och vaknar hungrig oavsett om jag ätit tre pizzor kl 22:00 natten innan eller fastat sen 08:00.

exevision
2013-05-03, 08:27
Är inte det de där studierna som visar att "frukostätare" (med allt vad det innebär) inte överäter i samma utsrtäckning som den "grupp människor" som skippar frukost?

Jag (iaf) äter definitivt mer dagligen om jag äter frukost.

Tja, det är väll olika. Det är ju säkert individuellt och beroende på om man äter regelbundet vissa tider vilket kroppen troligen lär sig. Men det finns en hel del studier om detta. Meeeen man har ju aldrig tillräckligt med tid för att hitta studierna man tänker på! Här är iaf en liten om frukost och lunch:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23333553
Physiol Behav. 2013 Feb 17;110-111:169-78. doi: 10.1016/j.physbeh.2013.01.009. Epub 2013 Jan 17.

An isocaloric increase of eating episodes in the morning contributes to decrease energy intake at lunch in lean men.

Allirot X, Saulais L, Seyssel K, Graeppi-Dulac J, Roth H, Charrié A, Drai J, Goudable J, Blond E, Disse E, Laville M.


Source

Centre de Recherche de l'Institut Paul Bocuse, Château du Vivier, 69130 Ecully, France; Centre de Recherche en Nutrition Humaine Rhône-Alpes, Centre Hospitalier Lyon Sud, 69310 Pierre Bénite, France; Centre Européen de Nutrition pour la Santé, Lyon, France. Electronic address: xavier.allirot@institutpaulbocuse.com.


Abstract


The effects of increasing eating frequency on human health are unclear. This study used an integrated approach to assess the short-term consequences on appetite and metabolism. Twenty normal-weight men participated in: (i) two sessions consisting of a breakfast consumed in one eating episode at T0 (F1), or in four isocaloric eating episodes at T0, T60, T120, and T180min (F4), and followed by an ecological ad libitum buffet meal (T240) designed in an experimental restaurant. Intakes were assessed for the whole buffet meal and for each temporal quarter of the meal. (ii) two sessions consisting of the same two breakfasts F1 and F4 in a Clinical Investigation Centre. Blood sampling was performed to study the kinetics of ghrelin, glucagon-like peptide-1 (GLP-1), glucose, insulin, triglycerides and non-esterified fatty acids (NEFA). Substrate oxidation was measured by indirect calorimetry. During each of the 4 sessions, participants rated their appetite throughout the experiment. After F4, at T240min, GLP-1 concentration was higher (P=0.006) while ghrelin concentration and hunger ratings were lower (P<0.001). We showed a trend for subjects to consume less energy (-88±61kcal, P=0.08) at the buffet after F4, explained by a decrease in lipid intake (P=0.04). Marked differences in consumption were observed during the last temporal quarter of the meal for total energy and lipid intake (P=0.03). Mixed models highlighted differences between F1 and F4 for the kinetics of glucose, insulin and NEFA (P<0.001). The area under the curve was lower for insulin (P<0.001) and NEFA in F4 (P=0.03). Diet induced thermogenesis was reduced in F4 (P<0.05). This study demonstrated the beneficial short-term effect of increasing eating frequency on appetite in lean men considering subjective, physiological and behavioral data. However, the loss of the inter-prandial fast was associated with an inhibition of lipolysis, reflected by NEFA profiles, and a decrease in energy expenditure.

exevision
2013-05-03, 08:30
Här är iof en som talar för att äta mer till frukost.
Men jag försöker inte övertala folk att frukost är det bästa som finns. Som sagt är det säker individuellt och vad man lärt kroppen. Jag äter mycket både morgon och kväll (troligen oftast mest på kvällen).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23512957

Obesity (Silver Spring). 2013 Mar 20. doi: 10.1002/oby.20460. [Epub ahead of print]

High caloric intake at breakfast vs. dinner differentially influences weight loss of overweight and obese women.

Jakubowicz D, Barnea M, Wainstein J, Froy O.


Source

Diabetes Unit E. Wolfson Medical Center, Sackler Faculty of Medicine, Tel Aviv University, Holon 58100, Israel. daniela.jak@gmail.com.


Abstract


OBJECTIVE:

Few studies examined the association between time-of-day of nutrient intake and the metabolic syndrome. Our goal was to compare a weight loss diet with high caloric intake during breakfast to an isocaloric diet with high caloric intake at dinner.

DESIGN AND METHODS:

Overweight and obese women (BMI 32.4±1.8 kg/m2 ) with metabolic syndrome were randomized into two isocaloric (∼1400kcal) weight loss groups, a breakfast (BF) (700kcal breakfast, 500kcal lunch, 200kcal dinner) or a dinner (D) group (200kcal breakfast, 500kcal lunch, 700kcal dinner) for 12 weeks.

RESULTS:

The BF group showed greater weight loss and waist circumference reduction. Although fasting glucose, insulin and ghrelin were reduced in both groups, fasting glucose, insulin and HOMA-IR decreased significantly to a greater extent in the BF group. Mean triglyceride levels decreased by 33.6% in the BF group, but increased by 14.6% in the D group. Oral glucose tolerance test led to a greater decrease of glucose and insulin in the BF. In response to meal challenges, the overall daily glucose, insulin, ghrelin and mean hunger scores were significantly lower, whereas mean satiety scores were significantly higher in the BF group.

CONCLUSIONS:

High-calorie breakfast with reduced intake at dinner is beneficial and might be a useful alternative for the management of obesity and metabolic syndrome.

tjing
2013-05-03, 14:23
Här är lite fler studier:

http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/03/22/nar-och-vad-ska-man-ata-for-bast-viktnedgang/