handdator

Visa fullständig version : hård träning = fler rynkor?


jenni
2013-05-01, 16:41
Är det sant att bodybuilders/hård tränande får fler rynkor? En vän påstår så och efter det har jag lagt märke till att "ja de är faktiskt mycket rynkigare"

-squat-
2013-05-01, 17:06
Är det sant att bodybuilders/hård tränande får fler rynkor? En vän påstår så och efter det har jag lagt märke till att "ja de är faktiskt mycket rynkigare"

Kan ju ha att gör med hårt solande och deffande (mindre vatten i ansiktet som fyller ut det).

King Grub
2013-05-01, 17:10
Alla grimaser man gör när man tar i är säkert dåligt i det avseendet och skapar fler rynkor.

you would never want to do anything that moves the facial skin, especially as it ages, or over-manipulate the skin because it would create more wrinkling, increasing the loss of elasticity in the skin.

http://books.google.se/books?id=bII_4h77GI0C&pg=PA204&lpg=PA204&dq=%22never+want+to+do+anything+that+moves+the+fac ial+skin%22&source=bl&ots=SeVIQUoCO5&sig=zPUdleuErBLzHb6nxXyXgCXIPm0&hl=en&sa=X&ei=Ij6BUbXIE86w4QSg54DACQ&ved=0CEUQ6AEwAw#v=onepage&q=%22never%20want%20to%20do%20anything%20that%20mo ves%20the%20facial%20skin%22&f=false

Loke
2013-05-01, 17:16
Vissa ser rätt rynkiga ut i ansiktet när de är väldigt deffade.

Sen kan det ju vara lite av en illusion också - många duktiga byggare är ju rätt gamla men har kroppar som man kanske associerar till ungdom. Då sticker ett rynkigt ansikte ut.

shadowfire
2013-05-01, 17:17
Det tar tid att få en grym BB-kropp och med tiden kommer rynkor oavsett man vill eller ej.

jenni
2013-05-01, 17:31
fast så gamla är dem inte, inte de jag har sett, men de ser ut att vara 10år äldre än de är och rynkorna är djupare. Kan verkligen det slita så mycket att styrketräna så mycket, de sköter ju sin kost bättre än genomsnittet osv

shadowfire
2013-05-01, 17:38
fast så gamla är dem inte, inte de jag har sett, men de ser ut att vara 10år äldre än de är och rynkorna är djupare. Kan verkligen det slita så mycket att styrketräna så mycket, de sköter ju sin kost bättre än genomsnittet osv

rynkor är även genetiskt, det finns miljarder med olika hudtyper osv... jag vill dock tro att skarpt solande straffar sig i längden, oavsett det är solarie eller utesol. Inte helt sällan hänger ju träning ihop med ett fokus på ens utseende vilket ofta innefattar att se solbränd "och fräsch" ut.

Lellan
2013-05-01, 17:49
Största orsaken är nog just sol, genetik och hur man behandlar sin hud. Låg bf% = huden ligger tätare mot kroppens konturer - även i ansiktet.

Kanske att de som bulkar deffar mkt - dvs diffar mkt i kroppsvikt sliter på hudens elasticitet också. Tittar man på folk i tävlingsform så är de ju vätsketömda och fyller på musklerna - just i ansiktet ser man väl inte så ung o pigg ut då.

Själv märker jag skillnad när jag sover lagom, inte solar och jag har faktiskt skippat dyra krämer. Använder iofs dyr ögonkräm (Ole henriksen) men olivolja till resten av nunan och brukar just få höra att jag ser yngre ut, har inte mkt rynkor öht. Hålla huden solskyddad, alltid återfuktad och äta mkt grönt, bär samt bra fetter i lax, avocado osv tror jag på.

Ta tränande som inte hårdsolar, tex Pauline Nordin mfl - inte ser de ut som rökta soliarietorskar. Fråga en hudvårdsterapeut, de ser direkt om någon solar hårt el röker.

Självaste Anna-Maria Lacatus sa det när jag träffade henne på sm; att jag såg ung ut i ansiktet.. apropå att jag tränat mig ner. Så kanske finns ngn koppling.. men att just träning sliter på ansiktshuden tror jag iaf inte. Snarare viktförändring isf.

Landström
2013-05-01, 18:43
Ju mer deffad, desto större risk för rynkor.

Fet som en gris --> Inte en rynka

Lellan
2013-05-01, 18:45
Ju mer deffad, desto större risk för rynkor.

Fet som en gris --> Inte en rynka

Stämmer då inte för mig? Nu har jag iofs aldrig varit rejält deffad, men hade rynkigare nuna innan pga vecken som bildades - tex mellan ögonbryn, hals, kindveck. Syns tydligt om man kollar före-efter bilder.

pwnyou
2013-05-01, 19:31
Mindre fett = mindre volym för huden att ligga på = mer rynkor

Latissimus Dorsi
2013-05-01, 19:35
Alla grimaser man gör när man tar i är säkert dåligt i det avseendet och skapar fler rynkor.



http://books.google.se/books?id=bII_4h77GI0C&pg=PA204&lpg=PA204&dq=%22never+want+to+do+anything+that+moves+the+fac ial+skin%22&source=bl&ots=SeVIQUoCO5&sig=zPUdleuErBLzHb6nxXyXgCXIPm0&hl=en&sa=X&ei=Ij6BUbXIE86w4QSg54DACQ&ved=0CEUQ6AEwAw#v=onepage&q=%22never%20want%20to%20do%20anything%20that%20mo ves%20the%20facial%20skin%22&f=false

Fan så min farsa har rätt med att jag ska sluta grimasera när jag pratar :D

Wzup2u
2013-05-01, 19:44
sen jag drog på in bulk odentligt har mina små pannveck blivit mindre och finare hy har jag fått med.

Lellan
2013-05-01, 19:45
Mindre fett = mindre volym för huden att ligga på = mer rynkor

Lagom är bäst; för mer fet = mer som ska "ta vägen" någonstans och veckar sig.. ;)

Upplevde iaf det svårt tom att le, och att kinderna liksom var "tunga" när jag var som störst, trött var jag också så hade konstant en rynka mellan ögonbrynen.

Men tex pannan när jag varit som smalast, har jag upplevt som lättare att vecka sig när jag höjer ögonbrynen, men inte att det blivit några rynkor som syns när jag inte höjer ögonbrynen (än iaf).

Mats J
2013-05-02, 09:32
Träning är ju bra för hälsan, men stenhård elitsatsning är ju motsatsen. Sedan är det framförallt de riktigt stora BB som man ser detta på, och då är det ofta fler saker än träning som sliter på kroppen också.

Landström
2013-05-02, 18:05
Stämmer då inte för mig? Nu har jag iofs aldrig varit rejält deffad, men hade rynkigare nuna innan pga vecken som bildades - tex mellan ögonbryn, hals, kindveck. Syns tydligt om man kollar före-efter bilder.

Lagom är bäst; för mer fet = mer som ska "ta vägen" någonstans och veckar sig.. ;)



Nej, det gäller naturligtvis inte dig. :)

Det du "beskriver" är väl snarare valkar och inte rynkor... Och mer fett leder som bekant till fler valkar. :)

Sniggel
2013-05-02, 18:10
fast så gamla är dem inte, inte de jag har sett, men de ser ut att vara 10år äldre än de är och rynkorna är djupare. Kan verkligen det slita så mycket att styrketräna så mycket, de sköter ju sin kost bättre än genomsnittet osv

Jag har tränat i snart 15 år. Är 31 och fick visa leg på systemet häromdagen :D
Posta inte Grub en studie för nåt år sen som påstod att huden höll sig yngre om man grimaserade ofta? :confused: