handdator

Visa fullständig version : Soffpotatis vill börja röra på sig!


chrisselito
2013-05-01, 00:50
Började för ett par år sedan när jag fick en hjärtklappning på en försäsongsträning när jag spelade innebandy. Efter det vågade jag riktigt aldrig ta i och sedan har jag slutat med träningen helt (kan tillägga att jag är hypokondriker). Jag har alltså inte haft ett träningspass på ca 4 år skulle jag nog tro. Har inte tränat något själv heller utöver det förutom promenad till affären och liknande saker.

Ska på arbets-EKG den 15e maj och får då klart svar om det är något med mitt hjärta. Jag vet sen första gången jag gjorde ett EKG att jag har en lätt arytmi, men det skulle inte vara någon fara att träna med det sa dom då.

Jag vill helt enkelt må bättre och få lite rörelse i kroppen istället för att sitta framför datorn/tvn dygnet runt. Hur ska man börja för att inte köra för hårt i början och ge kroppen en chock? Promenader? Vågar inte riktigt ut och jogga det första jag gör efter ett så långt uppehåll.

Tack på förhand!

Ronn
2013-05-01, 07:55
Börja med raska promenader alternativt cykel om du gillar det, har du funderat på styrketräning?

chrisselito
2013-05-01, 14:04
Börja med raska promenader alternativt cykel om du gillar det, har du funderat på styrketräning?

Jo det har jag funderat på. Men att anstänga musklerna till 100% efter att inte ha tränat på 3-4 år känns inte direkt bra, antar att jag kan sätta mig på min damtralla och cykla en halvtimma lite då och då (inte bara nerförsbacke). Cyklar/går ofta till affären och när jag ska iväg någonstans, har inget körkort vilket gör att jag går/cyklar överallt istället om jag inte får skjuts.

Så, promenader? Varje dag menar du då? Hur länge?

Rabiat
2013-05-01, 15:45
Jo det har jag funderat på. Men att anstänga musklerna till 100% efter att inte ha tränat på 3-4 år känns inte direkt bra

Nej då får man ont, därför kan du börja med en tom stång och lägga på lite vikt varje gång :) Jag förespråkar ALLTID SL5x5 som du kan läsa mer om i sin dedikerade tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071).

chrisselito
2013-05-01, 18:56
Nej då får man ont, därför kan du börja med en tom stång och lägga på lite vikt varje gång :) Jag förespråkar ALLTID SL5x5 som du kan läsa mer om i sin dedikerade tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071).

Ska läsa igen det där. :)

alden
2013-05-02, 07:26
Om du börjar med styrketräning så börjar du självklart inte på maxlyft. Börja med tom stång och lär dig tekniken samtidigt som du ökar småvikter varje pass. Då hinner hela kroppen med och du får mycket teknikträning innan det blir tungt!