handdator

Visa fullständig version : Hur produceras dopamin i kroppen? [steg för steg]


Romeo
2013-04-30, 22:13
Hej på er alla glada! :)

Ni får ursäkta om det här blir lite rörigt men det är så att jag skulle behöva hjälp av någon väldigt snäll och kunnig person som skulle kunna hjälpa mig att förstå hur dopamin produceras (liksom steg för steg) och hur det till slut påverkar olika saker i kroppen?

Det är rätt så förvirrande när jag försöker läsa mig till det på nätet då man pratar både om binjuremärgen och nåt ställe i mitthjärnan som kallas för substantia nigra och jag har svårt att få det hela att riktigt gå ihop.

Jag vet att jag har fått någonting om bakfoten men så här jag förstått det hela i alla fall...

Så man käkar någonting som innehåller aminosyrorna fenylanin eller tyrosin.

Fenylanin kan omvandlas till tyrosin med hjälp av ett enzym. ---->

Tyrosin kan i sin tur omvandlas till dopamin, det sker i två steg. ---->

[Men var i kroppen sker den här omvandlingen?]

Och genom blodet pumpas sedan dopaminmolekyler ut i kroppen. --->

Och överallt i kroppen finns det massa nervceller som fungerar som receptorer(som det finns lite olika sorter av) som lyckas fånga in dom här molekylerna. Där lagras dom i cellens vesikler, som är nåt ställe typ längst ut på cellen(?) och väntar på att få användas.

men sen då? Huh? :(




Intellektuellt så är jag väl på en 4-årings nivå, så en enklare förklaring vore enormt uppskattat! :)

LeBron
2013-04-30, 22:16
Låter som läxhjälp.
Läxhjälp är inte tillåtet på Kolozzeum.
Tråd låst.

//Allan.


Jag har inte svaret på din fråga, men får man fråga varför du vill veta detta? :)

Romeo
2013-04-30, 22:33
Låter som läxhjälp.
Läxhjälp är inte tillåtet på Kolozzeum.
Tråd låst.

//Allan.


Jag har inte svaret på din fråga, men får man fråga varför du vill veta detta? :)

Tja, jag föredrar väl att försöka lära mig om nya saker om olika sorters ämnen framför för att spendera min tid på WoW eller genom att gå ut och supa skallen av mig för att få ett halvtaskigt fylleknull med nån avdankad brud på Valborg.

Frågor på det? :)

Grazzafukkinrazzi
2013-04-30, 22:48
framför att spendera min tid genom att gå ut och supa skallen av mig för att få ett halvtaskigt fylleknull med nån avdankad brud på Valborg.

Frågor på det? :)

Do u even knull, bro?

Lallle
2013-04-30, 23:00
http://en.wikipedia.org/wiki/Dopamine

Romeo
2013-04-30, 23:11
Do u even knull, bro?

I'm a monk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dopamine

Mm, den har jag också kollat i, men som jag skrev i trådstarten så är det vissa saker som är rätt så oklart då det står lite olika på olika ställen.

Lurch
2013-04-30, 23:19
Tja, jag föredrar väl att försöka lära mig om nya saker om olika sorters ämnen framför för att spendera min tid på WoW eller genom att gå ut och supa skallen av mig för att få ett halvtaskigt fylleknull med nån avdankad brud på Valborg.

Frågor på det? :)

Bästa svaret EVER !

Ontopic, så vet jag faktiskt inte.

Manta
2013-04-30, 23:42
Dopamin produceras innuit i nervcellen, i regel i den synaps där den senare kommer att släppas ut från.

Hur det senare påverkar kroppen? Ja, tänk om vi visste det!

Cellsignalering i nervceller ser förenklat ut såhär, när Cell A skickar signal till Cell B:
Cell A har dopamin (eller annan neurotransmittor) i sina synapser. Cell As synapser släpper ut neurontransmittorn som sedan binder sig till receptorer på Cell Bs dendriter. Detta leder till förändringar i Cell B (antingen innuit i cellen eller i dess spänning) vilket kan leda till att en signal skickas ner Cell Bs axon, och den i sin tur kan påverka andra nervceller. Bindingen till receptorerna är väldigt kortvarig, sedan släpps neurotransmittorn igen, den plockas alltså inte up och lagras i vesikler. Däremot så lagras de i vesikler i Cell A. Så det som händer är att efter ett tag återupptas neurotransmittorn i Cell A (där de kom från).

tlk
2013-05-01, 05:00
tldr; dopamin är som flaskpost som nervcell 1 skickar till nervcell 2 för att uppmana nervcell 2 att antingen göra något eller sluta göra något.



http://en.wikipedia.org/wiki/Dopamine#Biosynthesis är kemiskt hur syntesen av det går till. Detta sker i just binjurarna.

Som sagt.

Och, som Manta påpekar, så fungerar dopamin som neurotransmittor i kemiska synapser. Exakt hur det påverkar kroppen är rätt komplext eftersom det inte är en av de två enkla neurotransmittorerna (GABA och glutamin) utan en av de här som i viss fall har en exciterande effekt och i vissa fall en inhiberande effekt.. helt beroende på vad för receptorer den postsynaptiska neuronen ligger inne med.

Det är alltså vad som sker lokalt mellan två celler. Vad det generellt har för effekt på ditt nervsystem och upplevelse av världen etc. beror på en jäkla massa saker. Den grova förenklingen som många slänger ur sig att "dopamin är belöningssystem..." är rätt illa pinkat.

Exakt vad som sker pga. dopamin beror alltså på i vilken synaps det släpps ut, hur mottagaren tolkar budskapet, och vad mottagaren "väljer" att göra sen. Dopamin i sig gör inte så jättemycket utan det beror helt på hur ditt nervsystem är uppbyggt och var någonstans i nervsystemet som det släpps ut.



Något "pumpas ut i kroppen" som du är inne på sker inte precis. Det är inget som är ämnat att sprida sig i hela kroppen (ala adrenalin) utan något som bara agerar över väldigt små avstånd från en neuron till en annan.


Det finns gott om böcker om hur nervsystem fungerar, och även Khan academy har några videos på ämnet.


substantia nigra som du är inne på är en del av hjärnan, och således en del av nervsystemet, och där finns helt säkert ett flertal synapser som är fullt dopaminerga eller iaf. har dopaminerga inslag.

LeBron
2013-05-01, 09:24
Tja, jag föredrar väl att försöka lära mig om nya saker om olika sorters ämnen framför för att spendera min tid på WoW eller genom att gå ut och supa skallen av mig för att få ett halvtaskigt fylleknull med nån avdankad brud på Valborg.

Frågor på det? :)

Bullseye! Bra svar! :D