handdator

Visa fullständig version : Träning utan resultat


havaneros
2013-04-30, 15:19
Hejsan! Jag har tränat i 4 veckor, styrketräning där jag tränar axlar, bröst, triceps, biceps, ben, rygg och magen. Mitt mål är att gå ner eftersom när jag började så vägde jag 150kg. Nu efter 4 veckor så skulle jag kolla hur det hade gått och så märkte jag att jag inte gått ner alls. Vägde exakt lika mycket 4 veckor sen som idag. Jag har även förändrat kosten helt, ingen skräpmat, inget chips / godis osv. Jag äter även mindre portioner. Inget resultat alls, däremot säger både min bror och min mamma att det ser ut som jag har gått ner, men jag ser inget alls och vågen säger inte heller något. Tränar 5 pass/veckan måndag-fredag. Har ni några tips eller så jag vet vad det är för något som är fel? Tack!

llu1201
2013-04-30, 15:22
Det är viktigt att väga sig på tom mage och samma tidpunkt, du kanske mätte med full mage sist? :)

nitz
2013-04-30, 15:26
Några alternativ:
Du har byggt muskler.

Mätvärdena är felaktiga pga allt från tarminnehåll till vätskeansamlingar.

Du går inte ner.

Hur ofta väger du dig? När väger du dig? Låg du still eller gick du sakta men säkert upp i vikt innan?

Makkie
2013-04-30, 15:30
Skippa vågen. Ta fram måttbandet och ha tålamod. Om du är noga med maten och ser till att inte överäta så kommer resultaten att komma. :)

Rabiat
2013-04-30, 15:37
Hejsan! Jag har tränat i 4 veckor, styrketräning där jag tränar axlar, bröst, triceps, biceps, ben, rygg och magen. Mitt mål är att gå ner eftersom när jag började så vägde jag 150kg. Nu efter 4 veckor så skulle jag kolla hur det hade gått och så märkte jag att jag inte gått ner alls. Vägde exakt lika mycket 4 veckor sen som idag. Jag har även förändrat kosten helt, ingen skräpmat, inget chips / godis osv. Jag äter även mindre portioner. Inget resultat alls, däremot säger både min bror och min mamma att det ser ut som jag har gått ner, men jag ser inget alls och vågen säger inte heller något. Tränar 5 pass/veckan måndag-fredag. Har ni några tips eller så jag vet vad det är för något som är fel? Tack!

Det är ganska vanligt att du, när du börjar styrketräna, inte går ner i vikt, men att i synnerhet midjan smalnar av. Som nybörjare bygger du muskler väldigt, väldigt lätt, och du har troligtvis lagt på dig muskler och gjort dig av med en del fett.

Att din vikt är densamma som för fyra veckor sedan betyder också att du _har_ gått ner en del i vikt (troligtvis), då man oftast går upp ett par kg när man börjar träna.

King Grub
2013-04-30, 15:42
Har du inte varit fysiskt aktiv förut, kommer träningen att ha inneburit att du lagrat in energi i muskulaturen i form av glykogen. Glykogendepåerna i musklerna anpassar sig efter vad man gör, och en tränande person kan ha flera hundra gram mer glykogen lagrat i musklerna än någon som aldrig rör sig. Varje gram glykogen binder sedan 2.7 gram vatten, så man kan gå upp ordentligt i vikt bara av det, när man börjar träna. Att din vikt har stått still kan då betyda att du förlorat kroppsfett samtidigt som dina muskler har börjat anpassa sig till träningen genom att lagra in energi mer effektivt.

För att fortsätta tappa fettvikt måste du äta mindre (kalorier) än du gör av med. Träningen i sig kommer inte att innebära vikt- eller fettförlust. Träningen ökar kaloriförbrukningen, men det är kalorier in minus kalorier ut totalt som avgör om du går ner i vikt. Och man går inte ner mer i vikt av "nyttig" mat än av onyttig i sig heller, mer än att det är lättare att överäta på skräpmat, då den ofta är väldigt lättäten och kalorität.

havaneros
2013-04-30, 15:51
Några alternativ:
Du har byggt muskler.

Mätvärdena är felaktiga pga allt från tarminnehåll till vätskeansamlingar.

Du går inte ner.

Hur ofta väger du dig? När väger du dig? Låg du still eller gick du sakta men säkert upp i vikt innan?

Jag har ju vägt mig 1 gång sen jag började träna och det var ju idag, precis efter jag hade vaknat och innan jag käkade frukost.

Räcker det verkligen med att styrketräna? Mitt mål är ju att tappa fett men om jag går vill jag ju behålla mina muskler samtidigt. Räcker det att jag lyfter vikter och tränar olika muskelgrupper eller måste jag inkludera andra övningar?

King Grub
2013-04-30, 16:18
Det räcker utmärkt, men du måste se till att äta mindre energi än du förbrukar.

PureWhey
2013-04-30, 17:12
Såpass mycket glykogen alltså, hur mycket är medeln ungefär för en styrketränande person på runt 80kg?
King_Grub

nitz
2013-04-30, 18:46
Jag har ju vägt mig 1 gång sen jag började träna och det var ju idag, precis efter jag hade vaknat och innan jag käkade frukost.

Räcker det verkligen med att styrketräna? Mitt mål är ju att tappa fett men om jag går vill jag ju behålla mina muskler samtidigt. Räcker det att jag lyfter vikter och tränar olika muskelgrupper eller måste jag inkludera andra övningar?

Om du ska väga dig och vill ha korrekta värden så är en metod för det att väga sig varje dag och ta medianvikten för veckan (om man nu vill gå på vågen dvs).

havaneros
2013-04-30, 22:40
Tack så mycket för hjälpen!