handdator

Visa fullständig version : Så, Här, Där-rubriker


Juxta
2013-04-30, 14:44
Ok, känns lite överflödigt att påpeka rubriksättning nuförtiden men jag är snarare intresserad av diskussion varför dessa övertydliga rubriksättningar uppkommit.

"Så gör du din dator snabbare", "Så går du ner i vikt snabbt", "Här är de värsta områdena" etc.

Det är en övertydlighet som provocerar mig. Ett slags tecken på dålig retorik, och jag vet, att klaga på pressens journalistik ger inget vettigt, men jag ser denna rubriksättning mer och mer i andra medier än bara kvällspressen. Det är väldigt vanligt, och blir vanligare, hos DN, SVD m.m.

Varför finns, och uppkom, dessa? Vad tycker ni om dom? Är jag den enda som reagerar på just "Så.."-rubriker? Hur kommer framtiden se ut?

Ronn
2013-04-30, 14:46
Jag tycker det är bra, ger mig en tydlig bild vilka tidningar och artiklar jag bör undvika, sparar tid. ;)

Juxta
2013-04-30, 14:48
Jag tycker det är bra, ger mig en tydlig bild vilka tidningar och artiklar jag bör undvika, sparar tid. ;)

Hehe, jag har ju dock märkt att detta blivit väldigt vanligt hos spelsidor som jag tidigare läste.

"Så dödar du i Call of Duty", "Här är senaste trailern".. osv. Det är trist när något destruktivt tar över och blir någon slags standard.

Ronn
2013-04-30, 14:50
Hehe, jag har ju dock märkt att detta blivit väldigt vanligt hos spelsidor som jag tidigare läste.

"Så dödar du i Call of Duty", "Här är senaste trailern".. osv. Det är trist när något destruktivt tar över och blir någon slags standard.

Dags att hitta nya spelsidor. :)

Det är en form av amatörjournalistik som spridit sig, kanske för att det är fler som publicerar nyheter idag, man vill prångla ut artiklar ofta och snabbt och så vidare. Mycket av det som skrivs generellt är ju skit man får leta guldkorn.

tlk
2013-04-30, 14:51
Varför finns, och uppkom, dessa? Vad tycker ni om dom? Är jag den enda som reagerar på just "Så.."-rubriker? Hur kommer framtiden se ut?

De finns för att de säljer.

Vad tycker jag om dem? Kan inte komma ihåg senast jag såg en.. antagligen läser vi inte samma tidningar för de verkar inte förkomma på de nyhetssajter jag läser, eller i de tidningar som jag prenumererar på.

tlk
2013-04-30, 14:52
Mycket av det som skrivs generellt är ju skit man får leta guldkorn.

tycker själv att det mesta som skrivs är väldigt bra skrivet.. Kanske jag läser fel källor. :confused:

Juxta
2013-04-30, 14:53
De finns för att de säljer.

Vad tycker jag om dem? Kan inte komma ihåg senast jag såg en.. antagligen läser vi inte samma tidningar för de verkar inte förkomma på de nyhetssajter jag läser, eller i de tidningar som jag prenumererar på.

Jag läser inte heller tidningar, överhuvudtaget. Jo.. jag prenumererar på PC Gamer, vilket jag inte kommer göra mer av exakt den här anledningen. Ingen förnyelse där inte. Vad jag vill säga är att rubriksättningen finns överallt, och den sprider sig.

Ronn
2013-04-30, 14:58
tycker själv att det mesta som skrivs är väldigt bra skrivet.. Kanske jag läser fel källor. :confused:

Du har väl förmodligen själv begränsat var du läser, vill man få en bred uppfattning om olika områden och olika perspektiv på saker och ting blir det en del olika källor och då får man sålla lite.

Jag läser inte heller tidningar, överhuvudtaget. Jo.. jag prenumererar på PC Gamer, vilket jag inte kommer göra mer av exakt den här anledningen. Ingen förnyelse där inte. Vad jag vill säga är att rubriksättningen finns överallt, och den sprider sig.

Enda speltidningen som är värd en prenumeration är level, bra artiklar där, välgjord tidning av veteraner. :)

tlk
2013-04-30, 15:02
Du har väl förmodligen själv begränsat var du läser, vill man få en bred uppfattning om olika områden och olika perspektiv på saker och ting blir det en del olika källor och då får man sålla lite.


Definitivt är det så att jag själv begränsat vad jag läser. En 20-30 olika journaler och några branchtidningar är vad jag mest håller mig till. Ibland någon nyhetsblaska i form av DN eller Economist men de brukar vara så sega. :cool:

micke81
2013-04-30, 16:55
Den största anledningen till att journalistiken ser ut som den gör är troligtvis att denna form av journalistik efterfrågas av den breda massan.