handdator

Visa fullständig version : Muskel- och IGF-I-anpassning till styrketräning medierade av stretch under belastning


King Grub
2013-04-30, 09:15
Introduction:

Modulation of muscle characteristics was attempted through altering muscle stretch during resistance training. We hypothesized that stretch would enhance muscle responses.

Methods:

Participants trained for 8 weeks, loading the quadriceps in a shortened (SL-0-50o knee flexion; n=10) or lengthened (LL- 40-90o ; n=11) position, followed by 4 weeks detraining. Controls (CON; n=10) were untrained. Quadriceps strength, Vastus Lateralis architecture, anatomical cross-sectional area (aCSA), and serum IGF-I (insulin-like growth factor 1) were measured at weeks 0, 8, 10, and 12.

Results:

Increases in fascicle length (29±4% vs. 14±4%), distal aCSA (53±12% vs. 18±8%), strength (26±6% vs. 7±3%), and IGF-I (31±6% vs. 7±6%) were greater in LL compared to SL (P<0.05). No changes occurred in CON. Detraining decrements in strength and aCSA were greater in SL than LL (P<0.05).

Discussion:

Enhanced muscle in vivo (and somewhat IGF-I) adaptations to resistance training are concurrent with muscle stretch, which warrants its inclusion within training

Muscle Nerve. 2013 Apr 27. Muscular adaptations and insulin-like growth factor-I (IGF-I) responses to resistance training are stretch-mediated.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/mus.23884/abstract

tlk
2013-04-30, 09:24
Kul att ännu en gammal gymmyt visar sig var sann.

AronP
2013-04-30, 09:26
Om jag tolkar det rätt så har vi en större förbättring av styrka och en högre IGF-I utsöndring vid träning där benet arbetade i en större vinkel än i gruppen där man arbetade i en mindre vinkel. Har dom korrigerat för att man oftast är betydligt starkare i en mindre vinkel? Om inte så känns det ju som att den total belastningen borde vara betydligt mindre och således borde även responsen vara mindre.

tlk
2013-04-30, 09:39
Om jag tolkar det rätt så har vi en större förbättring av styrka och en högre IGF-I utsöndring vid träning där benet arbetade i en större vinkel än i gruppen där man arbetade i en mindre vinkel. Har dom korrigerat för att man oftast är betydligt starkare i en mindre vinkel? Om inte så känns det ju som att den total belastningen borde vara betydligt mindre och således borde även responsen vara mindre.

Övningarna för "knee extensor" som kördes var knäböj, benpress, benspark, bulgarian split squat, "sampson chair". 3-4x8-10 reps (på antingen 80% eller 55% beroende på grupp). 3 gånger i veckan om jag förstår det hela rätt, under 8 veckor.


"loaded stretching" bakades in så här:
Under knäböj hölls 2s statiskt nere i hålet, och för benpressen och benspraken så hölls 2s efter koncentrisk fas och sen press ut till "starting joint-angle".

Alltså 2s isometriskt håll i stretchposition.



Det rör sig alltså mest om att de lägger till belastad stretch med isometriskt hold ovanpå annan styrketräning. Styrkemätningar osv är sen på full-range.

AronP
2013-04-30, 09:43
Det där var ju bara ännu mer förvirrande.

Jag tror jag behöver läsa fullängdaren för att kunna dra några slutsatser.

AronP
2013-04-30, 10:15
Det verkar som om dom kompenserat relativt bra för olika styrka i dom olika lägena. Så vi får väl anta att det är bättre att träna i fullängd än halv, men det är väl ungefär vad man alltid sagt.

Att man mätt styrkan på 70° som ingår i den ena gruppens arbetsområde men inte den andra kan väl ifrågasättas lite grann men överlag känns det ju rätt så genomtänkt.

Sen vad, eller om, strechten bidrar med något verkar ju svårt att avgöra då kontrollgruppen verkar tränat utan samma riktlinjer. Men det ger ju ett högre TuT så man kan väl tänka sig det.

Anders The Peak
2013-04-30, 10:37
Det där var ju bara ännu mer förvirrande.

Jag tror jag behöver läsa fullängdaren för att kunna dra några slutsatser.

Interleukin-15 (IL-15) är nyckeln till resultatet i studien avseende (Static hold) och är studerat i otaliga djurstudier.

AronP
2013-04-30, 11:01
Interleukin-15 (IL-15) är nyckeln till resultatet i studien avseende (Static hold) och är studerat i otaliga djurstudier.

Nu känner jag inte till IL-15 direkt men menar du att "utsöndringen" skulle vara högre i static hold i större vinklar? Eller hur skulle detta vara förklaringen?

Anders The Peak
2013-04-30, 12:08
Nu känner jag inte till IL-15 direkt men menar du att "utsöndringen" skulle vara högre i static hold i större vinklar? Eller hur skulle detta vara förklaringen?

Jag tror att det handlar om de metabola förhållanden som uppstår vid anaeroba förhållanden mer än vinklar. Jämför med Kaatsu som får liknande svar vid 20% 1RM vid åtsnörning dvs konstlad syrebrist.

AronP
2013-04-30, 12:12
Jag tror att det handlar om de metabola förhållanden som uppstår vid anaeroba förhållanden mer än vinklar. Jämför med Kaatsu som får liknande svar vid 20% 1RM vid åtsnörning dvs konstlad syrebrist.

Nu är jag osäker på vad du menar. "Static hold" har implementerats i båda fallen.

exevision
2013-04-30, 12:31
Så fullt ROM är bättre?
Då kanske det är bra att kasta in lite hantelpress i sitt schema för bänkpress?
Eller är det bara om det stretchar som det är bättre?

AronP
2013-04-30, 12:51
Så fullt ROM är bättre?
Då kanske det är bra att kasta in lite hantelpress i sitt schema för bänkpress?
Eller är det bara om det stretchar som det är bättre?

Enligt denna undersökning iaf (och missminner jag mig inte så finns det många liknande). Men som vanligt så ska man ska ta det mer som en fingervisning åt rätt håll än en absolut sanning.