handdator

Visa fullständig version : Fördel med cardio under bulk!


Captainwide
2013-04-30, 08:42
Som rubriken lyder, finns det någon/några fördelar med att köra cardio under bulk? Isåfall vilka och är det värt att börja med cardio någon gång i veckan även fast man inte är så där jätteglatt ställt till det? :)

Rabiat
2013-04-30, 08:44
Som rubriken lyder, finns det någon/några fördelar med att köra cardio under bulk? Isåfall vilka och är det värt att börja med cardio någon gång i veckan även fast man inte är så där jätteglatt ställt till det? :)

Det finns alltid en fördel med konditionsträning, och det är att du får bättre hälsa. Sen kanske du växer lite långsammare, vad vet jag, men givetvis finns det fördelar.

nitz
2013-04-30, 08:45
Som rubriken lyder, finns det någon/några fördelar med att köra cardio under bulk? Isåfall vilka och är det värt att börja med cardio någon gång i veckan även fast man inte är så där jätteglatt ställt till det? :)
Det har massa hälsomässiga fördelar.
Och jag har svårt att se att man i praktiken skulle växa märkbart mycket sämre om man körde kondition en gång i veckan.

Simonfrisk
2013-04-30, 08:49
Du syresätter ju musklerna, vilket blir i slutändan att du får bättre uthållighet, och orkar fler reps, och vissa reps är inte lika tunga som dom var förr (innan konditions träningen).

- Jag kommer garanterat själv köra på kondition även vid bulk, men i mindre mängder än nu i deff :) satt ja inte blir en jävla tjockis bara och dels för att få upp konditionen, och syresätter musklerna också dock. :)

AronP
2013-04-30, 08:51
Finns lite bro-science om att det förbättrar energiomsättningen.

Lättare att äta mer.

Morty
2013-04-30, 08:55
Håller sig leanare, blir piggare och får god aptit.

z_bumbi
2013-04-30, 09:14
Håller sig leanare

Förutom att du våldtar det svenska språket så nej man blir inte magrare bara för att man kör konditionsträning.

mikaelj
2013-04-30, 09:16
Lättare att äta mer.

Svårare att äta mer.

King Grub
2013-04-30, 09:22
Håller sig leanare

Tvärtom, vid samma kaloribalans. Fettförbränningen minskar något av konditionsträning, om energin ersätts. Konditionsträning reducerar bara kroppsfettet, om energibalansen påverkas negativt (dvs man inte ersätter energin man förbrukar).

Jeml
2013-04-30, 09:23
du mår bra. hjärtat mår bra.
det räcker väl? :)

@nitz
fick du mitt PM?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

svenbanan
2013-04-30, 09:24
Förutom att du våldtar det svenska språket så nej man blir inte magrare bara för att man kör konditionsträning.

Varning för broscience, men på mig smälter fläsket bort som smör i solsken de perioder då jag kör löpträning 2-4ggr i veckan. Har mycket svårare att gå ned utan löpningen.

Jag inbillar mig att det kan hänga ihop med att det är en kroppsviktsövning där det lönar sig att väga mindre. Att kroppen vill anpassa sig mot detta...

raddum
2013-04-30, 09:26
Du kan äta mer utan att bli exponentiellt fetare, om du gillar att ät. Detta har såklart att göra med kaloribalans

Hreidmar
2013-04-30, 10:18
Varning för broscience, men på mig smälter fläsket bort som smör i solsken de perioder då jag kör löpträning 2-4ggr i veckan. Har mycket svårare att gå ned utan löpningen.

Jag inbillar mig att det kan hänga ihop med att det är en kroppsviktsövning där det lönar sig att väga mindre. Att kroppen vill anpassa sig mot detta...Nu var ju fråga om det fanns fördelar med cardio under bulk. Det du beskriver låter ju mer som hederlig viktminskning och då är det väl inte konstigt att fläsket försvinner som smör i solsken om du ökar din energiförbrukning? Eller du kanske menar att du upplever samma när du ökar din kalorimängd över din ±0-nivå?

knuckles
2013-04-30, 10:29
större aptit, bättre kondis och hälsa

svenbanan
2013-04-30, 10:40
Nu var ju fråga om det fanns fördelar med cardio under bulk. Det du beskriver låter ju mer som hederlig viktminskning och då är det väl inte konstigt att fläsket försvinner som smör i solsken om du ökar din energiförbrukning? Eller du kanske menar att du upplever samma när du ökar din kalorimängd över din ±0-nivå?

Åhå. Missade den lilla detaljen om bulk... :em:

Fast jag upplever iofs att späcket försvinner lättare även vid balans (typ) om jag springer mycket...

RassK
2013-04-30, 10:55
Det e gött.

GVA
2013-04-30, 11:42
Får man inte bättre hållning av lite cardio också ?
Tycker det är synd att alla bulkare är så jävla rädda för lite cardio, 20min 3 gånger i veckan lär ju knappast ge dig mindre muskel gains.
Inbillar mig att min mage mår bättre av det och att jag kan äta mer, hur sant det är vet jag inte.

mikaelj
2013-04-30, 11:43
Får man inte bättre hållning av lite cardio också ?

Genom vilken mekanism? (nej)

Jontalinen
2013-04-30, 12:59
1) Det finns väldigt många hälsofördelar med att träna kondition

2) Är du en person som gillar att äta innebär dessa pass att du får äta mer

3) Väldigt individuellt, men många av oss tycker att det är väldigt rogivande/skönt att konditionsträna

Morty
2013-04-30, 15:11
Yup det är pure broscience att en håller sig leanare. Borde såklart skrivit inb4 studielurkare och styrkelyftare.

Pompere
2013-04-30, 16:45
Kan man tänka dig att intensiv intervallträning kan gynna ens ratio mellan fett och muskler ifall du fortfarande styrketränar hårt och håller en progression samt äter på kaloribalans?

PureWhey
2013-04-30, 17:10
Du syresätter ju musklerna, vilket blir i slutändan att du får bättre uthållighet, och orkar fler reps, och vissa reps är inte lika tunga som dom var förr (innan konditions träningen).

- Jag kommer garanterat själv köra på kondition även vid bulk, men i mindre mängder än nu i deff :) satt ja inte blir en jävla tjockis bara och dels för att få upp konditionen, och syresätter musklerna också dock. :)

Jasso?
Källa på att man orkar fler reps på t.ex. bänken för att man kör cardio?

leo1
2013-05-09, 17:06
Finns lite bro-science om att det förbättrar energiomsättningen.

Lättare att äta mer.

Svårare att äta mer.

Det funkar tydligen lite olika:) Jag sprang en vända igår för första gången sen september. 7,5 km blev det.

Efter vändan länsade jag kylskåpet:eating: Sill och potatis, ägg, mackor, proteindrink.

Gick och handlade. Köpte keso som bara brukar stå och bli gammal i kylskåpet. Kände den typiska huvudvärken som brukar komma på kvällen då jag haft uppehåll med joggningen. Smällde i mig Alvedon, ställde keson och en sked bredvid sängen sen slocknade jag.

Vaknade upp en timme senare och svepte i mig den ljumma keson:d

Känner hunger även idag.

tjing
2013-05-09, 17:26
Man mår bra och får bättre kondition.

Man mår också psykiskt bra och det är akut anti-depressivt (tryptofanupptag till hjärnan, BDNF, dopamin, endorfiner, noradrenalin, kortisol osv). Det i sig är ganska mycket värt i dagens samhälle.

Jeml
2013-05-09, 17:29
Man mår bra

+1
märker verkligen av detta. känner sig dessutom mkt piggare!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2013-05-09, 17:31
Ja, man blir piggare helt klart håller jag med om.

raddum
2013-05-12, 19:46
Körde 30 sekunders all out carpushes idag, brändes så sjukt i benen. Otroligt grym cardioform. Ligger i balans/bulk dör tillfället och får dör mig att dessa även kan ha positiv inverkan på böj etc. Try it:)

trapz star
2013-05-12, 20:19
Förstår inte detta. Vi säger att jag behöver 3800kcal för 0,3-0,5 kg + i veckan. Springer jag bort 400kcal en dag går jag ju ner i vikt och äter jag 400kcal så jag är tillbaka på mina 3800 vad blir då skillnaden? Allt handlar väl om kcal? Omöjligt att gå ner i BF om man iaf överäter sina 3800? Visst det är hälsosamt men ur ett kroppsfett perspektiv (som jag antar dom flesta har som huvudfokus) så måste man väl antingen deffa eller bulka? Såg i en tidning en kille som gick från 75kg 15% BF till 74kg 9% BF på typ 3 månader är det möjligt? Isf hur! Jag trodde att 15% till 9% innebär många många kilon

mikaelj
2013-05-12, 20:30
Såg i en tidning en kille som gick från 75kg 15% BF till 74kg 9% BF på typ 3 månader är det möjligt? Isf hur! Jag trodde att 15% till 9% innebär många många kilon

4½ kg = ~0,4 kg/vecka.

trapz star
2013-05-12, 20:42
4½ kg = ~0,4 kg/vecka.

Ligger på 80kg 15% här känns som jag måste ner 10 kg för att bli stenhård

mikaelj
2013-05-12, 20:52
Ligger på 80kg 15% här känns som jag måste ner 10 kg för att bli stenhård

Din tidigare uträkning:

15-9 = 6%
75 * 0.06 = 4,5 kg.
4,5 kg / 12 veckor = 0,4 kg.

Nuvarande:

80 * 0.15 = 12 kg kroppsfett
12-10 = 2 kg

2/70 = 2,8% kroppsfett

=> Du har antagligen över 20% kroppsfett, snarare än 15%.

trapz star
2013-05-12, 20:58
Din tidigare uträkning:

15-9 = 6%
75 * 0.06 = 4,5 kg.
4,5 kg / 12 veckor = 0,4 kg.

Nuvarande:

80 * 0.15 = 12 kg kroppsfett
12-10 = 2 kg

2/70 = 2,8% kroppsfett

=> Du har antagligen över 20% kroppsfett, snarare än 15%.

Förstår hur man ska räkna nu! Tack så mycket och ursäkta om det vart lite off topic

Sniggel
2013-05-12, 22:42
Du blir bättre i sängen, srsly.

Provrörsbarn
2013-05-12, 22:47
Får man inte bättre immunförsvar av konditionsträning?

leo1
2013-05-13, 16:33
Förstår inte detta. Vi säger att jag behöver 3800kcal för 0,3-0,5 kg + i veckan. Springer jag bort 400kcal en dag går jag ju ner i vikt och äter jag 400kcal så jag är tillbaka på mina 3800 vad blir då skillnaden? Allt handlar väl om kcal? Omöjligt att gå ner i BF om man iaf överäter sina 3800? Visst det är hälsosamt men ur ett kroppsfett perspektiv (som jag antar dom flesta har som huvudfokus) så måste man väl antingen deffa eller bulka? Såg i en tidning en kille som gick från 75kg 15% BF till 74kg 9% BF på typ 3 månader är det möjligt? Isf hur! Jag trodde att 15% till 9% innebär många många kilon

Jag har ingen personlig erfarenhet men jag antar att om du vill köra cardio en gång i veckan så är det bara du äter lite mer den dan eller dagen efteråt. Du kommer ju märka hur det hela går.

Du kanske känner dig så pass pigg att du vill köra cardio 2 gånger i veckan och ligga på kaloriebalans dom här 2 dagarna för att bulka de andra 5 dagarna.

Möjligheten finns att du känner att du kan köra på i ett mycket högre tempo på gymmet så du tycker att det är värt det.

Jag har precis börjat jogga igen och känner så. Sedan har jag ingen aning om signaler i kroppen och sånt. Man lär sig att inte lyssna så mycket på studier utan istället lyssna på sin kropp.

trapz star
2013-05-13, 18:10
Jag har ingen personlig erfarenhet men jag antar att om du vill köra cardio en gång i veckan så är det bara du äter lite mer den dan eller dagen efteråt. Du kommer ju märka hur det hela går.

Du kanske känner dig så pass pigg att du vill köra cardio 2 gånger i veckan och ligga på kaloriebalans dom här 2 dagarna för att bulka de andra 5 dagarna.

Möjligheten finns att du känner att du kan köra på i ett mycket högre tempo på gymmet så du tycker att det är värt det.

Jag har precis börjat jogga igen och känner så. Sedan har jag ingen aning om signaler i kroppen och sånt. Man lär sig att inte lyssna så mycket på studier utan istället lyssna på sin kropp.
Men man måste ju iaf gå ner i vikt om kroppsfettet ska ner? Så jag förstår inte varför man ska göra båda samtidigt. Är det inte bättre att bulka riktigt ordentligt sen börja springa i april,maj för sommarform? Att man blir piggare i gymmet är ku kanon och hälsan blir ju bättre. Men att man kan hålla bf lägre när man ligger på energi+ förstår inte jag?

mikaelj
2013-05-13, 19:30
Men man måste ju iaf gå ner i vikt om kroppsfettet ska ner?

Nej.

Så jag förstår inte varför man ska göra båda samtidigt.

Du kan minska kroppsfettet på samma vikt, om du samtidigt skaffar mer muskelmassa. Men det går snabbare att bara göra det ena.

Är det inte bättre att bulka riktigt ordentligt sen börja springa i april,maj för sommarform? Att man blir piggare i gymmet är ku kanon och hälsan blir ju bättre. Men att man kan hålla bf lägre när man ligger på energi+ förstår inte jag?

Jag tycker att det är lättare att justera vikten med kost snarare än massa konditionsträning. 10 km cykel förbrukar typ 240 kcal. Helt meningslöst, blir hungrig för minst 500 kcal av cykelturen. Pratar vi löpning blir det ännu mer.

raddum
2013-05-13, 20:12
Nej.



Du kan minska kroppsfettet på samma vikt, om du samtidigt skaffar mer muskelmassa. Men det går snabbare att bara göra det ena.



Jag tycker att det är lättare att justera vikten med kost snarare än massa konditionsträning. 10 km cykel förbrukar typ 240 kcal. Helt meningslöst, blir hungrig för minst 500 kcal av cykelturen. Pratar vi löpning blir det ännu mer.

Här slår jag ett slag för HIIT faktiskt, men det är väl högst personligt

Captainwide
2013-05-13, 20:18
HIIT är dödligt för lata folk som mig men ack så roligt ändå! :D

raddum
2013-05-13, 20:28
HIIT är dödligt för lata folk som mig men ack så roligt ändå! :D

Riktigt klassisk hatkärlek, instämmer!

GVA
2013-05-13, 20:49
All bro-sience tyder på att man blir hungrigare av att köra cardio.

nitz
2013-05-13, 20:51
All bro-sience tyder på att man blir hungrigare av att köra cardio.
Vissa upplever dock motsatsen.

GVA
2013-05-13, 20:52
Vissa upplever dock motsatsen.

Fattar dock inte hur man blir mindre hungrig av att röra sig men aja.

Trapz
2013-05-13, 23:41
För min del så blir jag faktiskt mindre hungrig av att köra konditionsträning, är inte alls speciellt hungrig eller sugen på mat efter ett löppass. Däremot efter ett styrketräningspass så kan jag fan trycka i mig enorma mängder mat.
Känns lite skumt då konditionsträningen garanterat borde förbruka mer energi än vad ett styrketräningspass gör.

trapz star
2013-05-14, 21:05
Nej.



Du kan minska kroppsfettet på samma vikt, om du samtidigt skaffar mer muskelmassa. Men det går snabbare att bara göra det ena.



Jag tycker att det är lättare att justera vikten med kost snarare än massa konditionsträning. 10 km cykel förbrukar typ 240 kcal. Helt meningslöst, blir hungrig för minst 500 kcal av cykelturen. Pratar vi löpning blir det ännu mer.

Håller med, bygga muskler och bränna samtidigt visst men då är det knappast några månader vi pratar om inte sant?

tjing
2013-05-15, 09:55
All bro-sience tyder på att man blir hungrigare av att köra cardio.

Det verkar som att man i regel blir hungrigare av cardio under längre tid på lite lägre intensitet och mättare av cardio på hög intensitet. Stämmer rätt bra hormonellt med kortisol/katekolaminer för respektive träning för övrigt, där jag tror en stor del av förklaringen ligger.

mikaelj
2013-05-15, 19:19
Det verkar som att man i regel blir hungrigare av cardio under längre tid på lite lägre intensitet och mättare av cardio på hög intensitet. Stämmer rätt bra hormonellt med kortisol/katekolaminer för respektive träning för övrigt, där jag tror en stor del av förklaringen ligger.

Japp.