handdator

Visa fullständig version : Träna på tom mage?


Dolce
2004-02-25, 11:43
Sitter och funderar på om jag ska sticka iväg och gymma direkt nu när jag vaknat, har alltså inte ätit sen igår, är det okej att göra det om jag äter snabba kålisar direkt efter träningen och sen äter direkt efter träningen?

Kanske ska tillägga att jag deffar.

the OnE
2004-02-25, 11:51
Nej man ska inte göra något som är allt för ansträngande direkt på morgonen... träningspasset kommer inte ge dig mycket mer än huvudvärk o kanske oxå kommer katabolfasen att tyda fram så mitt råd är släng i dig frukost innan!!!:bpump: :nono:

Dolce
2004-02-25, 11:52
Originally posted by the OnE
Nej man ska inte göra något som är allt för ansträngande direkt på morgonen... träningspasset kommer inte ge dig mycket mer än huvudvärk o kanske oxå kommer katabolfasen att tyda fram så mitt råd är släng i dig frukost innan!!!:bpump: :nono:

Okej, då lyssnar jag på dig och hivar i mig 300g kycklingfilé och ris i vanlig ordning..=)

King Grub
2004-02-25, 12:02
En bra grundregel är:

Intensiv konditionsträning och/eller styrketräning - mat i magen.

Lågintensiv förbränningsträning som morgonpromenader - fastande mage.

Assazel
2004-02-25, 12:42
Originally posted by King Grub
En bra grundregel är:

Intensiv konditionsträning och/eller styrketräning - mat i magen.

Lågintensiv förbränningsträning som morgonpromenader - fastande mage.

Kan väl tillägga att en proteinshake är ypperligt innan morgonpromenader...

King Grub
2004-02-25, 12:45
Originally posted by Assazel


Kan väl tillägga att en proteinshake är ypperligt innan morgonpromenader...

Om man vill sabba fettförbränningen genom att trycka upp insulinnivåerna, ja.

mini2
2004-02-25, 14:16
haha..
men långsamt protte då, höjer det verkligen inset

King Grub
2004-02-25, 15:08
Originally posted by mini2
haha..
men långsamt protte då, höjer det verkligen inset

Inset?

Vilken nytta har du av protein med långsamt upptag före en morgonpromenad?

Assazel
2004-02-25, 15:09
grub. Proteinet är väl bra innan morgonpromenad för att minska det katabola på musklerna?

King Grub
2004-02-25, 15:18
Originally posted by Assazel
grub. Proteinet är väl bra innan morgonpromenad för att minska det katabola på musklerna?

Inte speciellt, nej. Proteinet kommer att oxideras till glukos i alla fall, inte användas för att "skydda" dina muskler i någon speciellt stor utsträckning.

Just huvudpoängen med att gå promenaderna på morgonen är att utnyttja de obefintliga insulinnivåerna... och tar du en proteindrink innan höjer du upp dessa så mycket att du lika gärna kan gå ut och knalla senare på dagen. Och det är ju inget fel med det - men för morgonpromenader gäller det väl att utnyttja förutsättningarna, inte motverka dem?

Assazel
2004-02-25, 16:12
så protein i vatten innan promenaden är inte att rekommendera?

King Grub
2004-02-25, 16:13
Originally posted by Assazel
så protein i vatten innan promenaden är inte att rekommendera?

Jag tycker inte det, nej. Jag tycker att det är motarbeta syftet med morgonpromenader, utan att man får något speciellt igen av proteinintaget.

Sverker
2004-02-25, 16:34
Originally posted by the OnE
Nej man ska inte göra något som är allt för ansträngande direkt på morgonen... träningspasset kommer inte ge dig mycket mer än huvudvärk o kanske oxå kommer katabolfasen att tyda fram så mitt råd är släng i dig frukost innan!!!:bpump: :nono:

För mig fungerar det fin, fint att träna direkt på morgonen innan frukost. Fråga folket på Hälsostudion i Båstad:thumbup:
Mycket bättre att få ett kanonpass kl 6.30 än kl 17.15 när man är slö efter en dag i solen och hettan på gymmet närmar sig 35°.


Inte tusan hamnar man i någon katabol fas för att man tränar på tom mage. Musklerna bryr sig inte om magen och blodsockret utan tar energin från lagrad glykogen och fria fettsyror från blodet.

Däremot är man lite kallare på morgonen och behöver lite mer uppvärmning och fler lätta set innan man är mogen för de tunga vikterna.

Diana
2004-02-25, 16:59
va!! hur kan du klara de??? testade en gång att inte käka frkost innan men ja va tvungen o avbryta de passet, vart alldelse snurrig, okoncentrerad o darrig i hela kroppen..huuh:nono:

King Grub
2004-02-25, 17:00
Originally posted by Sverker
Mycket bättre att få ett kanonpass kl 6.30 än kl 17.15 när man är slö efter en dag i solen och hettan på gymmet närmar sig 35°.


Så sant!

Men det är värt att masa sig upp ur snarkofagen någon timme eller två tidigare så man hinner trycka i sig en bastant frukost först. :thumbup:

brema
2004-02-25, 18:37
Har också börjat exprimentera med träning på tom, eller oftast snarare halvtom, mage. Känner mig piggare och träningen går mycket bättre än efter en rejäl måltid. Vet inte varför men blir ofta lite dåsig efter de större målen.

Dymion
2004-02-26, 07:25
Lågintensiv löpning är det mest krävande träningen jag klarar utan frukost. Gör jag någor mer krävande än så skakar hela kroppen som ett asplöv efter några minuter