handdator

Visa fullständig version : Är jag mesig med kolisarna? Hjälp!


FitnessE
2013-04-29, 13:25
Hej,

Nu behöver jag hjälp. Jag är en tjej som väger 55 kg och är 174cm. Jag vill bygga mer snygga muskler men nödvändigtvis inte öka i fett eller gå upp i vikt (kanske 2-3 kg, men är naturligt smal, alltid varit en planka).


Jag har just ökat mitt proteinintag till 2g/kg kroppsvikt. Sen läste jag att fett ska man äta ca 1 gr/kg kroppsvikt.


Detta blir:

110 gr protein = 440 kcal

55 gr fett = 495 kcal


Det innebär att jag ska äta ca 500 gr kolhydrater om dagen för att uppnå 2000 kcal?

(Kan lägga till att jag tränar 3 hårda styrkepass och ett cardiopass i veckan).

Det låter ju som hur mycket som helst?! Vad ska jag ändra på? Hur ska jag göra?

Om jag ökar proteinintaget till 30% blir ju det mer än 2 kg/kroppsvikt, är det farligt?

Är det dumt att öka fettet?

Ronn
2013-04-29, 13:37
Om du vill bygga muskler så kommer du behöva gå upp i vikt men det kan du göra långsamt genom små överskott, du kommer varken bli fet eller muskulös på kort tid och du märker vilket håll det går åt.

Lägg fokus på styrketräningen och se till att du gör ökningar där, allt mellan 1.2-2g/kg protein funkar, lägg till lite fett och resten kolhydrater så har du ett bra upplägg, behöver inte vara så noga ner på gram eller exakt vad för typ av mat du äter bara du har en övergripande koll över fördelningen och runt vilken kalorinivå du landar på. Kan alltid justera efter hand om du inte går upp, går upp för snabbt, för sakta, och så vidare.

Eira
2013-04-29, 13:39
Det innebär att jag ska äta ca 500 gr kolhydrater om dagen för att uppnå 2000 kcal?
500 g kolhydrater är 2000 kcal ja :)
(Kan lägga till att jag tränar 3 hårda styrkepass och ett cardiopass i veckan).

Det låter ju som hur mycket som helst?! Vad ska jag ändra på? Hur ska jag göra?
Öka på fettet tex
Om jag ökar proteinintaget till 30% blir ju det mer än 2 kg/kroppsvikt, är det farligt?
Nej
Är det dumt att öka fettet?
Nej

Kör på :)

clavain
2013-04-29, 13:41
Om du äter fett + protein för 935 kalorier och lägger till 500 gram kolhydrater landar du på 2935 kalorier. Var det det verkligen det du menade, att ligga på ca 3000 kcal intag?

Jeml
2013-04-29, 13:46
500g carbs/dag är inte så mkt på bulk. varför vill du inte äta det?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

FitnessE
2013-04-29, 13:53
My bad! Glömde ju räkna bort kalorierna från de andra två.

Så alltså: 266 gram kolhydrater!

Men det går mig ändå nervös! Jag har tränat cardio och powerwalk och mesgymträning i många och halvt bantat. Nu vill jag satsa på att bli hälsosam och fit. Jag har börjat med hårda gympass uppdelat på överkropp och underkropp.

Kör mycket helkroppsövningar som marklyft och squats.

Åter till kolisarna, jag är rädd att lägga på mig massa fett och gå upp i fettvikt av kolisarna ( har inget emot att gå upp i muskler!!!!!). Är jag färgad av löpsedlarna? Borde jag våga äta mer?

Ronn
2013-04-29, 13:56
Åter till kolisarna, jag är rädd att lägga på mig massa fett och gå upp i fettvikt av kolisarna ( har inget emot att gå upp i muskler!!!!!). Är jag färgad av löpsedlarna? Borde jag våga äta mer?

Vikten styrs av kalorierna inte av kolhydrater, kolhydrater fungerar som energi för dina muskler så det är bara bra.

Lägg dig på små underskott för att öka i muskelmassa och eventuellt lite fett, stäm av i spegeln och på vågen vilket håll det går åt och justera därifrån.

Jeml
2013-04-29, 14:02
Åter till kolisarna, jag är rädd att lägga på mig massa fett och gå upp i fettvikt av kolisarna ( har inget emot att gå upp i muskler!!!!!). Är jag färgad av löpsedlarna? Borde jag våga äta mer?

är du rädd för att lägga på dig fettvikt så är det just fett du bör passa dig för. inte kollisar.

ja du borde definitivt våga äta! förmodligen det misstaget som är vanligast. det och grisbulk...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

anvihl
2013-04-29, 14:08
My bad! Glömde ju räkna bort kalorierna från de andra två.

Så alltså: 266 gram kolhydrater!

Men det går mig ändå nervös! Jag har tränat cardio och powerwalk och mesgymträning i många och halvt bantat. Nu vill jag satsa på att bli hälsosam och fit. Jag har börjat med hårda gympass uppdelat på överkropp och underkropp.

Kör mycket helkroppsövningar som marklyft och squats.

Åter till kolisarna, jag är rädd att lägga på mig massa fett och gå upp i fettvikt av kolisarna ( har inget emot att gå upp i muskler!!!!!). Är jag färgad av löpsedlarna? Borde jag våga äta mer?

Nej du kommer inte se ut som Bosse 54 som väger 170kg bara för att du äter kolhydrater. Så länge du inte ligger på ett stort överskott är det lugnt.Kolhydrater är bara positivt. Sen givetvis pratar vi inte kolhydrater i form av godis,glass etc här då är det lätt att man spårar ur. Håll dig till potatis,ris,pasta,havregryn,grönsaker etc.

Kvicksilver
2013-04-29, 14:09
My bad! Glömde ju räkna bort kalorierna från de andra två.

Så alltså: 266 gram kolhydrater!

Men det går mig ändå nervös! Jag har tränat cardio och powerwalk och mesgymträning i många och halvt bantat. Nu vill jag satsa på att bli hälsosam och fit. Jag har börjat med hårda gympass uppdelat på överkropp och underkropp.

Kör mycket helkroppsövningar som marklyft och squats.

Åter till kolisarna, jag är rädd att lägga på mig massa fett och gå upp i fettvikt av kolisarna ( har inget emot att gå upp i muskler!!!!!). Är jag färgad av löpsedlarna? Borde jag våga äta mer?

Det är inte kolisarna i sig du går upp i vikt av utan av ett överskott, om det sen kommer från fett, protein eller kolisar har ingen större betydelse. Om du vill få mer muskler måste du träna hårt och då går det åt energi. Kolisar är perfekt för det.
Kolhydratsnojan har blivit hysterisk. Tränande behöver stora lass kolisar! Det är bara lata människor som inte orkar träna som behöver oroa sig för kolhydrater.
Jag blir beklämd när LCHF och liknande rekommenderas för hårt tränande människor.

FitnessE
2013-04-29, 14:10
Tack för all feedback! Jag är verkligen taggad på att lägga på mig mer muskler och tycker att det är så otroligt roligt med träning/fitness. Älskar att läsa tidningar/forum.

Jag är nog mest okunnig i ämnet och läser för mycket löpsedlar.

Alla tips ni har till mig mottages tacksamt. Just kosten är jag mycket förvirrad kring! Vad man än läser är allt farligt, för mycket protein, för mycket kollisat och för mycket fett är farligt. Eller?

Vad tycker ni om proteinpulver/aminosyror/pwos?

Idag kör jag lite proteinpulver efter hårda benpass och en "hemmablandad" pwo med lite koffein och EAA innan hårda pass. Kanske mest för det psykiska, tycker att jag känner mer pump/uppiggande. Men kanske bara är psykiskt som sagt, men kul! Spännande... Inte är det väll dåligt iallfall?

Reaper123
2013-04-29, 14:17
Med ett moderat kcalöverskott, vilket jag spontant skulle säga 2000 kcal bör generera kombinerat med träning och vettig kosthållning så kommer du INTE bli fet för att du börjar äta kolhydrater.

Det "värsta" som kan hända är att du kan binda en del vätska (många går upp något kilo om dom kört lowcarb- och/eller lowcalorie-diet innan), men vätska är fettfri vikt vilket dessutom mest troligt ger mer ork/energi/tryck under träningen!

Det som styr är alltså primärt ditt energiintag kontra energibehov och att "överäta" kolhydrater är enligt många det bästa sättet för att minimera fettinlagringen när man vill bygga muskler.

Ps. Jag åt ca 60% av mina kalorier i form av kolhydrater under min "lean bulk" och på 4 månader gick jag upp 5,4kg varav 2,4kg i fettvikt och detta är utan tvekan min bästa "bulk" så här långt för tappade aldrig formen och ökade riktigt bra i styrka och bra mycket bättre uthållighet! Ds.

Kvicksilver
2013-04-29, 14:22
Tack för all feedback! Jag är verkligen taggad på att lägga på mig mer muskler och tycker att det är så otroligt roligt med träning/fitness. Älskar att läsa tidningar/forum.

Jag är nog mest okunnig i ämnet och läser för mycket löpsedlar.

Alla tips ni har till mig mottages tacksamt. Just kosten är jag mycket förvirrad kring! Vad man än läser är allt farligt, för mycket protein, för mycket kollisat och för mycket fett är farligt. Eller?

Vad tycker ni om proteinpulver/aminosyror/pwos?

Idag kör jag lite proteinpulver efter hårda benpass och en "hemmablandad" pwo med lite koffein och EAA innan hårda pass. Kanske mest för det psykiska, tycker att jag känner mer pump/uppiggande. Men kanske bara är psykiskt som sagt, men kul! Spännande... Inte är det väll dåligt iallfall?

Tänk på att räkna in proteinpulver och EAA i din proteinmängd och tänk på att proteinpulvret inehåller kalorier så du räknar med det med.
Proteinpulver och EAA behöver du bara om du anser att din vanliga mat inte ger dig tillräckligt med protein.
Koffeinet gör dig piggare men ger knappast pump. EAA gör inget av dom.

tjing
2013-04-29, 18:06
Alltså, det är inte kolhydrater du går upp i vikt av. Du går upp av fett på ett kaloriöverskott och i en blandad kost på ett kcal-överskott, sonika.

mikaelj
2013-04-29, 18:13
Kolhydrater efter träning hoppar rakt in i musklerna och ger dig tryck och energi till nästa träningspass.

Rabiat
2013-04-29, 18:18
My bad! Glömde ju räkna bort kalorierna från de andra två.

Så alltså: 266 gram kolhydrater!

Men det går mig ändå nervös! Jag har tränat cardio och powerwalk och mesgymträning i många och halvt bantat. Nu vill jag satsa på att bli hälsosam och fit. Jag har börjat med hårda gympass uppdelat på överkropp och underkropp.

Kör mycket helkroppsövningar som marklyft och squats.

Åter till kolisarna, jag är rädd att lägga på mig massa fett och gå upp i fettvikt av kolisarna ( har inget emot att gå upp i muskler!!!!!). Är jag färgad av löpsedlarna? Borde jag våga äta mer?

Om du inte äter kolhydrater kommer du inte orka träna tillräckligt mycket för att ge någon effekt, och du kommer må konstant kass.

BisonLGcrew
2013-04-29, 18:26
Jag är kille 1,80 93-94 kg, äter 4-500g kolh om dagen och då leanar jag ut mig lite grand. (250g protein, 90g fett).

Det kommer endast från råris och havregryn men jag tycker inte det är några problem alls att få i mig:D

edit: har dock ingen aning om 230g är mycket eller lite för dig. Jag testar alltid. Börja högt, kör en månad går du upp i fett enligt spegeln så sänk. We've got aaaall the time in the world

Jeml
2013-04-29, 18:28
Jag är kille 1,80 93-94 kg, äter 4-500g kolh om dagen och då leanar jag ut mig lite grand. (250g protein, 90g fett).

Det kommer endast från råris och havregryn men jag tycker inte det är några problem alls att få i mig:D

jag är 186cm, 77kg o äter 600-700g kollisar per dag, TS var inte rädd för kolhydrater.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2