handdator

Visa fullständig version : eselt


NigHtHawK
2004-02-25, 11:14
så nu efter lite info från forumet har jag beställt eselt protein och kreatin... ligger just nu i deff men har tänkt använda proteinet mellan måltiderna.. det blir 3 lr 4 ggr per dag.. e det för mycke och kommer jag lägga på mig fett av det.. har tänkt mig föra frukost, mellan frukost lunch och mellan lunch midag/träning de dagar jag gymmar så tar jag super mass fuel efter gymmet och äter när jag kommer hem..

men frågan e det om det är för mycke att ta prote 3-4 ggr om dan eller kan jag göra det utan att läga på mig fett.. e mäst tänkt för att inte bli hungrig mellan målen och då jag jobbar så har vi kaffe raster mellan varje mål så det passar bra tycker jag... men kanske kan ta typ en halv port om det skulle vara så men

King Grub
2004-02-25, 11:34
Att använda sig av proteinpulver så många gånger om dagen innebär ständiga insulintoppar, som kan verka fettinlagrande och slussa över en större del av energin till fettcellerna istället för till muskelcellerna.

Det är en betydligt bättre idé ur den synvinkeln att basera de stora målen och mellanmålen på vanlig proteinrik mat och spara drinken (eller drinkarna) till efter träningen och komplettera upp proteinhalten i frukosten, eftersom dina insulinnivåer redan är låga vid dessa två tillfällen.

NigHtHawK
2004-02-25, 12:19
okey.. ja det låter som en god ide.. det jag äter nu e en kyckling file och en halv port ris till lunch och middag.. och på fikorna e det en kopp kaffe.. och det e det som känns lite fel.. nån som har nån ide vad man kan ta på kaffe rasterna iställe.. har inte mycke tid på dom och vill helst inte stå och fixa en massa varje rast.. orsaken till att jag kom och tänka på prot drinken e att jag läst nånstans att känner man sig inte hungrig så ligger insulinet still.. och att det e så fort man känner sig hungrig som det börjar röra påsig.. men det e nån jag läst bara.. men e det nån som har nån ide på nåt man kan ta på fikorna som inte bhöver en massa fixande och som inte e fett bildand.. 2 önskningar i en :)

King Grub
2004-02-25, 12:25
jag läst nånstans att känner man sig inte hungrig så ligger insulinet still..

Om det vore så enkelt ändå. :)

Om du tänker på insulinutsöndringen, så:

Kolhydratkällor med lågt II: pasta, parboiled ris, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, flerkornsbröd, müsli, korngryn, kornris, matvete, bönor (naturella), linser, många frukter som citrusfrukter, äpplen och päron.

Proteinkällor med lågt II: nötkött, griskött, mager mjukost, alla sorters fiskar, hela ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingkött, ost, linser, bönor (naturella).

Alla nötter har lågt II.

NigHtHawK
2004-02-25, 12:40
hmm en påse jordnötter till mellanmål :) skulle inte vara fel men det känns så hehe

jo jag har rätt bra koll på vilka kolh och prot källor som gäller.. men det e det att jag inte kan ställa mig och laga till en stek till kafferasten :) utan nåt snabbt och jag vill inte ha väskan full med ingredienser.. en macka av bra model kanske skulle funka men det känns lite att krubba en macka 3 ggr om dan..

Kimo
2004-02-25, 15:18
Originally posted by King Grub
Att använda sig av proteinpulver så många gånger om dagen innebär ständiga insulintoppar, som kan verka fettinlagrande och slussa över en större del av energin till fettcellerna istället för till muskelcellerna.

Det är en betydligt bättre idé ur den synvinkeln att basera de stora målen och mellanmålen på vanlig proteinrik mat och spara drinken (eller drinkarna) till efter träningen och komplettera upp proteinhalten i frukosten, eftersom dina insulinnivåer redan är låga vid dessa två tillfällen.

När du skriver proteinpulver och insulintoppar, gäller det både vasslepulver (typ Exell) och Kasein-baserade pulver (typ Protec)?

King Grub
2004-02-25, 15:20
Originally posted by Kimo


När du skriver proteinpulver och insulintoppar, gäller det både vasslepulver (typ Exell) och Kasein-baserade pulver (typ Protec)?

Ja. Eftersom det är just mjölkens aminosyreprofil som ger det höga insulinpåslaget, och både kasein och vassle är mjölkproteiner.

z_bumbi
2004-02-25, 15:30
Originally posted by King Grub


Ja. Eftersom det är just mjölkens aminosyreprofil som ger det höga insulinpåslaget, och både kasein och vassle är mjölkproteiner.

Men ost som väl består mestadels av kassein har ett lågt II?

King Grub
2004-02-25, 15:36
Originally posted by z_bumbi


Men ost som väl består mestadels av kassein har ett lågt II?

Japp. Och man vet inte varför ost har lågt II. Som jag skrev i en annan tråd:

"I min korrespondens med professor Jeanie Brand-Miller på University of Sydney, som utfört de största och bästa studiera på GI och II frågade jag samma sak, och fick svaret:

I honestly don't know why cheese and milk have such a different Insulin- and Glycemic scores. Maybe because of the way galactose is metabolized, maybe protein, maybe the fat, maybe all of them. I'm not sure. When it comes to milk, cottage cheese, and yoghurt, we are sure that it is bovine proteins that cause the massive insulin secretion, but why it differs so much in cheese is as of yet unknown. We know that it is so, but not why."

Sverker
2004-02-25, 16:41
hmm...... mager mjukost har lågt GII ?

I mjukost har man ju ökat lösligheten på kaseinet genom att binda upp kalken med pollyfosfat och höja pH med fosfat.
Borde innebära att man snabbare bryter ned kaseinet till aminosyror och BORDE få ett större insulipåslag, vad jag förstår

:confused:

z_bumbi
2004-02-25, 16:50
King Grub: Nu har jag nog tänkt fel men keso och liknande innehåller väl en högre andel vassleprotein än hårdost gör? Jag gissar alltså att det vasslen eller kombinationen vassle/kassein som är orsaken medan osten som består till stor del av kassein inte får lika högt II.
Iofs är väl osten också mycket kompaktare så den får längre tid från intag till upptag. :)

Jaja.. ost är gott i alla fall och det kanske räcker så. :D

subliminal
2004-02-25, 19:53
Originally posted by z_bumbi


Men ost som väl består mestadels av kassein har ett lågt II?

Jag är också nyfiken på detta. Vad skiljer ost från Protec om ost ger lågt påslag medan Protec ger högt? Förresten har det gjorts tester på andra livsmedel med högt kaseininnehåll så att man dra slutsatsen att Protec verkligen har så högt II? Jag har dock ingen koll på vassle/kasein-fördelningen i olika mjölkprodukter (mjölk, ost, keso, yoghurt) men det vore kul att veta.

(Jag tycker att det är väldigt bekvämt med Protec, därav fokuseringen på detta)

King Grub
2004-02-25, 20:00
Mjölk och yoghurt ligger på 80% kasein, 20% vassle. Protec 25% vassle, resten kasein.

Protec har lägre II än ett rent vasslepulver, det är det ingen tvekan om.

NigHtHawK
2004-02-25, 20:16
men då borde väl det gå att ta protec som mellanmål då.. visst e det inte det bästa men oj va lätt det går.. bara ha några kart minimjölk i kylen på jobbet och blanda till en drink till fikat.. kan det teoretiskt sett göra att man lägger på sig fett.. jag har ju ett rörligt jobb och ingen pappersvändare pluss gym 4 ggr i veckan och så tränar och tävlar jag i enduro... nån som har nån ide tro ?

King Grub
2004-02-25, 20:42
Originally posted by NigHtHawK
men då borde väl det gå att ta protec som mellanmål då.. visst e det inte det bästa men oj va lätt det går.. bara ha några kart minimjölk i kylen på jobbet och blanda till en drink till fikat.. kan det teoretiskt sett göra att man lägger på sig fett.. jag har ju ett rörligt jobb och ingen pappersvändare pluss gym 4 ggr i veckan och så tränar och tävlar jag i enduro... nån som har nån ide tro ?

Äter du mer än du gör av med lägger du på dig fett. Det kommer du inte undan.

Blandar du med mängder av minimjölk får du ett massivt insulinpåslag i alla fall.

NigHtHawK
2004-02-25, 22:06
just nu ser det ut så här med kosten

frukost kl 9: 2 skivor torpare med lite becel och skinka ( hade makril i tomatsås tidigare ) men vart så trött på de )

lunch kl 12: 1 file kyckling med en ½ port ris ( käkade tonfisk förut men samma där blev trött på det efter nån månad )

middag kl 5 (om jag inte gymmar då blir det efter 7 ): samma som lunch

så det känns som jag gör av med bra mycke mer än jag stoppar i mig och det har ju i och för sig hänt lite me kroppen också.. strax över 50 kg ner på ca 1 år..

så jag vet inte.. kanske gör protein drinket gott.. har gått lite trögt med vikt nedgången nu men jag gymmar ju ochså så.. hade tänkt mig en 5 kg till ner till våren.. skulle sitta fint

Kimo
2004-02-26, 01:37
Originally posted by King Grub


Ja. Eftersom det är just mjölkens aminosyreprofil som ger det höga insulinpåslaget, och både kasein och vassle är mjölkproteiner.

Är sojaprotein i pulverform ett bättre alternativ om man ser till insulinpåslaget?

Edit: Tycker att Jocke hade skrivit en del intressant i en annan tråd men det besvarade inte riktigt frågan om insulinpåslaget. Börjar bli lite nojig för proteindrinkarna...
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=&action=showresults&searchid=126042&sortby=lastpost&sortorder=descending