handdator

Visa fullständig version : Idag börjar du om på ruta ett - vad gör du annorlunda?


Manuping
2013-04-28, 23:12
Alltså: om all din styrketräning som du utfört fram tills idag skulle nollställas och du måste börja om - vad hade du gjort annorlunda?

Vad skulle du tänka på om du visste det du vet idag? Hade du gått in för det hårdare? Fler/färre pass? Kört andra övningar redan från början? Fokuserat mindre på kosten och mer på träningen? Sovit bättre? Etc etc.

Mycket kan göras annorlunda, och det finns mycket erfarenhet att hämta från detta forum. Så vad säger ni, alla erfarna och mindre erfarna styrketränare?

Ordet är fritt! *popcorn*

Gpajpen
2013-04-28, 23:21
Med tanke på att första 5 åren in och ut på gymmet låg jag på underskott och försökte gå ner i vikt och bli biff samtidigt känns dom lite bortkastade.

Gym + tonfisk på burk och grönsaker + supa sig redlös varje fredag och lördag = fail

Squamata
2013-04-28, 23:26
Deffat ordentligt, haft bättre koll på progression, inte läst så mycket studier, slutat optinojja, tränat 50%mindre pass i veckan, sovit bättre, varit mer nöjd med resultaten jag fått.

De är väl allt :D


Edit: Apat efter Str, proxy, nano, mackan, chrille87, se7en, groenrows...Har man en sjuk fysik så gör man något rätt! ^_^

ebbmp
2013-04-28, 23:36
Startat m basövningar på en gång och inte kört så mycket maskiner första året.
Mindre optinoja och ren fokus på progression och mat mat mat och åter mat.

Manuping
2013-04-28, 23:54
Deffat ordentligt, haft bättre koll på progression, inte läst så mycket studier, slutat optinojja, tränat 50%mindre pass i veckan, sovit bättre, varit mer nöjd med resultaten jag fått.


Haft bättre koll på progresion - menar du i form av vikter, mått eller bilder? Hur många pass är 50% färre?

Squamata
2013-04-29, 00:02
Haft bättre koll på progresion - menar du i form av vikter, mått eller bilder? Hur många pass är 50% färre?

Vikter är väl de jag menar, är man stark så är man stor.. Hade jag varit starkare hade jag nog varit större med, alla jag känner som är större än mig är oxå starkare :).. Dagsform och mått, vikt på vågen varierar för mycket för att betyda något i de stora hela(enligt mig)..

Spegeln är inte alltid ens bästa vän då självuppfattningen hos de flesta sällan stämmer överrens med verkligheten.

Jag har i perioder tränat 7 pass i veckan, och då halvkropp eller tresplitt som minst.. Ofta över 1,5h-2h per gång.

Nu tränar jag 3-4ggr i veckan, 4splitt.. 1h pass.

Hydlee
2013-04-29, 00:07
Ätit mer, mycket mer. Tränat marklyft och knäböj. Gått djupare i bänkpress. Aldrig skippat bendagar. Supit mindre. Skrivit upp progressionen.

nitz
2013-04-29, 00:14
Väldigt mycket.
Men till att börja med så hade jag förmodligen börjat med Stronglifts för att få in basövningarna.

Manuping
2013-04-29, 00:28
Väldigt mycket.
Men till att börja med så hade jag förmodligen börjat med Stronglifts för att få in basövningarna.


Är i början av min träning nu och har funderat på Stronglifts.. problemet är bara att mitt gym inte har lättare än 2,5-kilosvikter, och att öka 5 kg varje pass är verkligen inte aktuellt i typ bänkpress.

Du får gärna nämna några fler saker.

nitz
2013-04-29, 00:33
Är i början av min träning nu och har funderat på Stronglifts.. problemet är bara att mitt gym inte har lättare än 2,5-kilosvikter, och att öka 5 kg varje pass är verkligen inte aktuellt i typ bänkpress.

Du får gärna nämna några fler saker.
Ha ett klart schema, inte hatta runt, inte förlita mig på maskiner, ha en bra plan för progression är väl några :).
Men ta något av Z_bumbis nybörjarprogram på forumet?
De tycker jag är bra!

Manuping
2013-04-29, 00:41
Ha ett klart schema, inte hatta runt, inte förlita mig på maskiner, ha en bra plan för progression är väl några :).
Men ta något av Z_bumbis nybörjarprogram på forumet?
De tycker jag är bra!

7-8 övningar varje pass är för mycket, tycker jag. Kör helst inte mer än 4-5, då med flera basövningar.

ddewe
2013-04-29, 04:10
Mer mat, tyngre ben, mindre alkohol och mindre slarv.

Illustrerade mannen
2013-04-29, 05:32
Skippat lallandet! Fokuserat på basövningarna, ätit mer och varit envisare!

Hobbes
2013-04-29, 05:37
Sömn, kosten helt klart, träningsmässigt, mer CrossFit och Endurance CrossFit hade jag mått oerhört bra av.

Svårt att gå tillbaka 22 år och ge sig denna hemläxan. Men så hade jag gjort!

Beemel
2013-04-29, 05:53
Tränat benen axlar och mage mer (något jag slarvade med som ung....)
Stretchat mer
Ätit mer
Supit mindre
Rökt mindre
Kardiotränat mer
Kört 5x5 från början
Läst på mer om kost.

Pepz
2013-04-29, 06:05
tränat styrkelyft från början.

Silveta
2013-04-29, 06:06
tränat styrkelyft från början.

+1



Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

Heddaway
2013-04-29, 06:13
Jag insåg efter att ha varit en gym-"periodare" under en tid vad som skulle göras om och göras rätt. Och det var hårdträning med fria vikter + SL som var opti för mig och inget mer fitnessgymtjafs. Man blir tyvärr inte som tjejerna på tv-shop av att göra situps och stå i CT:n..

Pepz
2013-04-29, 06:13
+1



Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

fatta om man fått 10års relativt seriös styrkelyftsträning till..
då skulle jag nog aspirerat på pallplats på SM ;)

Silveta
2013-04-29, 06:19
fatta om man fått 10års relativt seriös styrkelyftsträning till..
då skulle jag nog aspirerat på pallplats på SM ;)

Jag är mest sur att jag började när jag var 27 istället för 17.

Enda sporten jag nånsin varit helt hemma i och alldeles för sen för ordentlig satsning

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

LillisJ
2013-04-29, 06:22
Vägt maten och börjat med basövningar.

Tyrwing
2013-04-29, 06:24
Gått med den lokala atletklubben redan som tonåring istället för att slita maskin på fitnessgymmet på orten.
Ätit mer, samt mer protein
Undvikit schema-add.

andeem
2013-04-29, 06:47
Börjat med ett styrkelyftsupplägg. Ätit mycket mer.

Chilla mamma
2013-04-29, 06:51
Mer basövningar
Bättre kontinuitet
Mindre mat och bättre mat (ingen grisbulk)
Bättre progression
Börjat med chins från början (skämdes över att jag inte klarade, så därför sket jag i det)

Järngrisen
2013-04-29, 06:57
Mitt första inlägg:)

Hade jag vetat vad jag vet idag för snart 20 år sedan hade jag aldrig följt Arnolds 2 split, med träning 6 dagar i veckan.

Pahwn
2013-04-29, 07:09
Om jag för 2½ år sen vetat vad jag vet idag och gett fan i att tro att 3 dagars gymmande i veckan med nåt jävla paket från GG skulle göra mig rippad, så hade saker och ting sett lite annorlunda ut idag. Men alla har vi väl vart unga och dumma :)

Raschmus
2013-04-29, 07:37
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197052

Rabiat
2013-04-29, 07:56
Kört SL, ätit mycket mer, klockat folk som föreslagit mig diverse 2-timmars splitprogram som nybörjare.

svenbanan
2013-04-29, 08:05
Jag skulle framförallt ha haft mycket mer fokus på kontinuitet och progression. Hattade runt som en byfåne mellan olika program och olika övningar ibörjan... Skulle valt ett program med basövningar, och hållit mig till det ett år.

Skulle även ha gått med i nån tyngdlyftningsklubb (eller möjligen styrkelyft) för att få bra hjälp från början.

Sen skulle jag ha ätit mer (och bättre). Tror jag slarvade rejält med detta.

burro
2013-04-29, 08:50
Ångrar framför allt att jag trodde 3-4 hårda set bänk, böj och mark var nyckeln till framgång för en novis som mig själv. Det enda det gav mig var dåliga knän och en jävligt dalande utvecklinskurva efter någon månad.

Mer teknik, mer kontakt, mer mat.

z_bumbi
2013-04-29, 09:06
Är i början av min träning nu och har funderat på Stronglifts.. problemet är bara att mitt gym inte har lättare än 2,5-kilosvikter, och att öka 5 kg varje pass är verkligen inte aktuellt i typ bänkpress.

Det är inte svårare än att du ökar vart annat eller vart tredje pass.

Jag är mest sur att jag började när jag var 27 istället för 17.

Enda sporten jag nånsin varit helt hemma i och alldeles för sen för ordentlig satsning

Jag vet folk som börjat när de var 35-55, en av dem har tagit medalj på ett senior-VM och en annan har haft något svenskt rekord i bänk för seniorer, tagit medaljer på senior-SM och dessutom tagit någon medalj internationellt för veteraner. Så du har gått om tid på dig att satsa.

arthax
2013-04-29, 09:07
Börjat med SS3x5, ätit ordentligt! Åkt till en klubb och lärt mig lyften.

Rikard Jansson
2013-04-29, 09:17
Tränat hela kroppen hårt och mycket.

Silveta
2013-04-29, 09:24
Det är inte svårare än att du ökar vart annat eller vart tredje pass.



Jag vet folk som börjat när de var 35-55, en av dem har tagit medalj på ett senior-VM och en annan har haft något svenskt rekord i bänk för seniorer, tagit medaljer på senior-SM och dessutom tagit någon medalj internationellt för veteraner. Så du har gått om tid på dig att satsa.

Sedärja det visste jag inte, inte för att jag är särskilt bra i något av momenten men det hade faktiskt varit kul att prova på tävling

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

Ondskapelsen
2013-04-29, 09:29
Jag hade tränat med lättare vikter, mer kontakt och mer fokus på progression. Inte ändrat schema varannan vecka de första året och kört mer basövningar.

Sist men inte minst hade jag tränat mer mage. Jag är klen i magen nu vilket går ut över min hållning :(.

Rabiat
2013-04-29, 09:31
Sist men inte minst hade jag tränat mer mage. Jag är klen i magen nu vilket går ut över min hållning :(.

Vet inte hur mycket magmusklerna egentligen kan göra för hållningen... de påverkar inte bäckenpositionen, utan där är det snarare låren som drar. Tror jag?

Ondskapelsen
2013-04-29, 09:35
Vet inte hur mycket magmusklerna egentligen kan göra för hållningen... de påverkar inte bäckenpositionen, utan där är det snarare låren som drar. Tror jag?

Tillsammans med svag gluteus så är en dålig mage iaf inget positivt.

Beemel
2013-04-29, 09:45
Tillsammans med svag gluteus så är en dålig mage iaf inget positivt.

Så något dåligt är inte positivt. Check!
Skämt åsido...

Jag har fått mycket bättre hållning av just magträning, förvisso kombinerat med stretch av höftböjarna och arselträning (utfall)
Så jag skriver under på att magträning är viktigt för hållningen.

Holmeros
2013-04-29, 10:07
Jag hade antagligen gjort det mesta annorlunda från början, om jag hade fått börja om med kunskapen jag har idag.

Som de flesta sagt; basövningar från start, ha koll på progressionen och definitivt inte curla 3 gånger i veckan som man gjorde i början.. Gett benen mycket mer prio från början (om jag bara hade vetat att styrketräningen HJÄLPER mitt dåliga knä, inte tvärtom). Svårt att lista upp såhär, men det mesta hade varit annorlunda... Undrar hur man hade sett ut idag då, det handlar ändå om några år...

Rabiat
2013-04-29, 10:08
Så något dåligt är inte positivt. Check!
Skämt åsido...

Jag har fått mycket bättre hållning av just magträning, förvisso kombinerat med stretch av höftböjarna och arselträning (utfall)
Så jag skriver under på att magträning är viktigt för hållningen.

Fast du kan ju bara skriva under på att du gjort något effektivt, inte att det är magträningen? Och vad gäller bäckenrotation är just höftböjar-stretch och gluteus-träning effektivt :)

Beemel
2013-04-29, 10:53
Fast du kan ju bara skriva under på att du gjort något effektivt, inte att det är magträningen? Och vad gäller bäckenrotation är just höftböjar-stretch och gluteus-träning effektivt :)

Jo men JAG skriver under på att det även funkat för MIG =)=)

Jag märkte markant förbättrade/snabbare resultat när jag ökade magträningen.

Ondskapelsen
2013-04-29, 11:53
Jag märker iallafall att min hållning "rätar upp sig" när jag tightar till magmusklerna lite. Antar att det är starkare mage + röv och stretchade höftböjare som är receptet mot min anterior pelvic tilt.

dluddeckens
2013-04-29, 11:57
Lärt mig OL momenten asap.

GVA
2013-04-29, 13:00
Jag hade börjat med ett SL 5x5 program!

Silencer
2013-04-29, 13:38
Stressar mindre över detaljer
Fokuserar på styrketräning (inte träna thaiboxning osv vid sidan av)
Tar hand om skador direkt de uppkommer
Lyssnar på kroppen

Manuping
2013-04-29, 13:43
Ångrar framför allt att jag trodde 3-4 hårda set bänk, böj och mark var nyckeln till framgång för en novis som mig själv. Det enda det gav mig var dåliga knän och en jävligt dalande utvecklinskurva efter någon månad.

Mer teknik, mer kontakt, mer mat.

I mitt program (är novis) ingår bland annat 3-4 hårda set bänk, böj och mark, hur är det inte bra menar du? Alla säger ju att man ska fokusera på basövningar. Hade du dålig teknik, eller vad är grejen?

Rawsteel
2013-04-29, 14:03
Istället för att starta med bro splits (4-5 splits, varje muskel 1 gång i veckan) så skulle jag ökat frekvensen till det jag använt dom senaste 2 åren 4e/5e dag med en P/P/L.
Jag skulle även inte ha använt lika många övningar och samma träningsvolym som Mr O tävlanden, vilket jag och dom mesta nybörjarna förmodligen gjort/gör.
Jag skulle istället ha fokuserat främst på flerledsövningar och arbetat inte en bra teknik i dessa och därefter lagt den största fokusen på att progressivt öka vikterna i dom.
Dips och pressar bakom nacken skulle jag aldrig gjort som jag gjorde när jag började vilket jag fick äta upp.
Jag skulle även ha varit mer noga med hur hårt jag tog ut mig i marklyft samt vart jag placerade den.
Jag skulle inte heller ha skippat magträningen och gått och trott att mark och böj räckte.
Skulle jag ha tränat magen och bålstabilitet samt placerat ut marklyft smartare så skulle jag förmodligen haft en hel rygg idag.
Rotatorcuffar är även något jag skulle haft med sedans dag 1.
För er som är nyfikna så körde jag förr mark och fria roddar på dag 1 under "pull" och böj samt rak mark/hypers på dag 3, idiotiskt.
Jag skulle även ha börjat träna bakre delts och övre traps specifikt direkt, dom ordagrant exploderade när jag började göra det efter 3 år i gymmet.

Morty
2013-04-29, 14:17
Jag hade:
Börjat cykla massor av distans.
Kört denna utvecklingsstege:
SL5x5
Madcow 2x12w
5/3/1
Stretchat mycket
Planerat träningen mer
Blivit vegetarian direkt
Börjat tävla i det som jag skulle vilja prioritera och det viktigaste, kopplat till det
PERIODISERA TRÄNINGEN. Volym vs intensitet

z_bumbi
2013-04-29, 14:22
Jag hade tränat mer varierat och skött kosten bättre. Några besök på en atletklubb för att fixa tekniken i vissa av basövningarna men mest för att det skulle gett större variation.

Beemel
2013-04-29, 15:16
Istället för att starta med bro splits (4-5 splits, varje muskel 1 gång i veckan) så skulle jag ökat frekvensen till det jag använt dom senaste 2 åren 4e/5e dag med en P/P/L.
Jag skulle även inte ha använt lika många övningar och samma träningsvolym som Mr O tävlanden, vilket jag och dom mesta nybörjarna förmodligen gjort/gör.
Jag skulle istället ha fokuserat främst på flerledsövningar och arbetat inte en bra teknik i dessa och därefter lagt den största fokusen på att progressivt öka vikterna i dom.
Dips och pressar bakom nacken skulle jag aldrig gjort som jag gjorde när jag började vilket jag fick äta upp.
Jag skulle även ha varit mer noga med hur hårt jag tog ut mig i marklyft samt vart jag placerade den.
Jag skulle inte heller ha skippat magträningen och gått och trott att mark och böj räckte.
Skulle jag ha tränat magen och bålstabilitet samt placerat ut marklyft smartare så skulle jag förmodligen haft en hel rygg idag.
Rotatorcuffar är även något jag skulle haft med sedans dag 1.
För er som är nyfikna så körde jag förr mark och fria roddar på dag 1 under "pull" och böj samt rak mark/hypers på dag 3, idiotiskt.
Jag skulle även ha börjat träna bakre delts och övre traps specifikt direkt, dom ordagrant exploderade när jag började göra det efter 3 år i gymmet.

Varför?

Linjedomarn
2013-04-29, 15:17
börjat med basövningar tidigare och ätit mer. Annars tycker jag att jag skött mig hyffsat.

JasminV
2013-04-29, 15:25
Skulle vilja skriva "lagt ner min tid på att gå å träna istället för att försöka hitta det bästa träningsupplägget, läsa om hur många vilodagar som är optimala osv" men faktum är att trots att jag skiter i sånt numera o bara känner efter fick jag mycket kunskap. Så, inget.

Carnes
2013-04-29, 15:26
Lära mig ''the basics'', hoppa på en vettig split, typ P/P/L och sen bli starkare hela tiden. Lyssna inte på massa dopade IFBBs och träna inte som en pussy.

Det var inte förens jag började träna på ett byggargym jag insåg hur jävla hårt man kan pusha sig om man är villig att låta lite.

Vad gäller mat så har det alltid varit en av mina favoritaktiviteter :D

Hebbe84
2013-04-29, 15:43
Skulle jag få läxa upp 16-åriga versionen av mig, så skulle jag säga:

Sluta kasta med vikterna din idiot, det heter bicpescurl, inte ryggcurl. Ät för guds skull! Hur har du tänkt att växa om du äter som en liten flicka? Sluta upp med discogymmandet omedelbart. Du kanske kan nöja dig med att dricka endast en gång på helgen istället för obligatoriska fre-lör och sporadiska vardagar?

Herregud, jag får ångest när jag tänker på hur mycket tid jag slösat i gymmet utan att ha någon som helst koll på vad jag sysslat med. :em:

Sniggel
2013-04-29, 15:50
3 set 4-6 reps till fail i sista set, hyfsat linjär progression, halvkropp 3 pass/v, basövningar upp till en viss styrkenivå. Följt av lite mer komplexitet som jag inte orkar förklara just nu :P

Dock så önskar jag att jag börjat när jag ville börja istället för att lyssna på idrottslärare. Dvs vid 12 års ålder istället för 17. Det hade gjort gott för ens mentala hälsa att börja redan då.

Fishtank
2013-04-29, 15:52
Varför?

Vissa klarar inte av det pga hur deras kropp är utformad, bara väldigt skadebenägna övningar för dessa personer.
För de som kan utföra övningarna är det bra övningar däremot.

Rawsteel
2013-04-29, 16:02
Varför?

Mycket smärta i axlarna.
Och dips är ju överlag en övning med väldigt hög skaderisk.

Manuping
2013-05-02, 19:11
Vi sammanfattar tråden:

Allra flest (runt 20 pers) har nämnt bättre och/eller mer mat som något de gjorde fel. På andraplats kom fler basövningar/styrkelyft (runt 10 pers). En tredje grej som många var inne på var bättre koll på progressionen (runt 7 pers).

I övrigt var några inne på mindre, alkohol, mindre optinoja, bättre sömn och bättre teknik.

Då återstår det bara för alla andra att lära av dessa misstag.

Morty
2013-05-02, 19:26
Shit, glömde faktiskt bort bättre sömn. Det ger så enormt mycket att få sina tidiga kvällar. Alla som satsar någorlunda borde pröva.

whuddafuks
2013-05-02, 22:10
Att inte tro på snubben från sixpackshortcuts... nothing but lies :(

hungry
2013-05-02, 22:36
Lära mig ''the basics'', hoppa på en vettig split, typ P/P/L och sen bli starkare hela tiden. Lyssna inte på massa dopade IFBBs och träna inte som en pussy.

Det var inte förens jag började träna på ett byggargym jag insåg hur jävla hårt man kan pusha sig om man är villig att låta lite.

Vad gäller mat så har det alltid varit en av mina favoritaktiviteter :D

:D Haha många glor konstigt på mig när man gör ''ljud'' ifrån mig när man markar.

Silveta
2013-05-03, 05:43
:D Haha många glor konstigt på mig när man gör ''ljud'' ifrån mig när man markar.

När det börjar bli tungt för dig är det Fan omöjligt att vara tyst. Det jag ångrar mest är brist på kontinuitet.

Har säkert börjat träna 30 gånger de senaste tio åren, hållt i några månader sen prioriterar man om som den idiot man är, pga småsaker egentligen

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

klingen
2013-05-03, 07:34
Skulle min träning nollställas:
Jag skulle söka mig till en lyftarklubb eller försöka träna med nån som är erfaren som jag kan suga åt mig kunskap ifrån. Mer fokuserat och mer tekniskt helt enkelt.
Kanske t.om. träna mer varierat under dom gyllene åren innan barn och familj då jag faktiskt hade tid.

Västkustarn
2013-05-03, 08:59
Inte optinojja!
Inte försöka leangaina!
Inte träna till fail i varenda set!
Inte vara rädd för carbs!
Inte överskatta mig själv!
Inte byta schema varje månad!
Inte prioritera bröst konstant! (de släpar än idag, ant pga överträning)
Inte äta som en flicka!

burro
2013-05-03, 09:43
I mitt program (är novis) ingår bland annat 3-4 hårda set bänk, böj och mark, hur är det inte bra menar du? Alla säger ju att man ska fokusera på basövningar. Hade du dålig teknik, eller vad är grejen?

Kanske skulle utvecklat det lite.
Basövningarna är fina, inget snack om det. Om man ska träna rygg exempelvis så är det rätt svårt att hålla progression över tid med det tänket (leangains) tycker jag. Alltså att bara köra 3-4 TUNGA set mark kompletterat med ett par chins.

Mina ryggpass inleds med 3-4 set chins, oftast 1-2 viktade. Sedan 2-3 set ganska tunga mark, 5-6 set latsdrag med fokus på KONTAKT och hypertrofi (6-14 reps). Därefter ytterligare någon enhandsrodd eller dylikt.

Summa sumarum. Ångrar att jag i stort sett bara körde hårda mark. Gav helt värdelös musketillväxt faktiskt.

aijou
2013-05-03, 09:58
Jag skulle traska raka vägen till Lunds TK för att träna böj, bänk och mark. Jag skulle nog börja med en runda StrongLifts 5x5 för att sedan hoppa över till något mer långsiktigt, som JW 5/3/1 eller liknande.

Bulta
2013-05-03, 10:38
Startat med böj och mark direkt på låga vikter med en långsam progression.
Inte tagit precis alla sets till fail.

Startat SL 5x5 eller liknande jag nog glad att jag inte gjorde då jag tror att det var positivt att få leka runt med diverse maskiner och övningar för att hitta det man gillar mest. Att helt skippa kreativiteten i träningen hade nog kunnat döda lusten.

Ado2000
2013-05-03, 15:06
Börja med ett styrkeprogram direkt, även börja böja och marka samt börja med pull-ups

Dyrgripen
2013-05-03, 20:45
Gett fan i rådet jag fick av alla : "Nu när du börjar tränar så måste du äta så in i helvete! Ät allt du kommer över, annars kommer du aldrig bygga nå massa!"

Fan vad fet jag blev..

Gislason
2013-05-03, 20:45
Bänk, böj, mark, militärpress, chins, dips.

Börjat med fokus på teknik och lära mig övningarna, larvigt låga vikter. Efter 3-4 veckor börjar jag långsamt trappa upp vikterna från pass till pass. Lyssnat på kroppen, vilat vid smärta och sjukdom, sänkt vikten om tekniken blivit för hafsig.

Skulle jag lära någon lyfta idag så skulle jag förklara att framsteg inte bara handlar om att öka vikten på stången, man har mycket att vinna på att lära sig lyfta bra innan man ökar vikten och att det är en styrka att våga lyfta lätt både för att bana in teknik och undvika skador.

NiklasAlm
2013-05-03, 21:03
Hade sagt till mig själv att inte gå upp 20 kg på ett halvår utan istället börjat räkna kalorier och lagt ett överskott på 500/dag. Haft bättre koll på kost rent generellt, framförallt protein. Börjat med ett bänkpress program direkt, färre övningar, mycket tyngre och hårdare träning. Mer teknikträning, mer basövningar mindre failure.

Sen självklart önskar man mindre alkohol för träningens skull men det var värt det, träning är inte allt ;)

traidmill
2013-05-04, 10:02
Jag hade läst Mark Riptoes Starting Strength och ätit mer kolhydrater och mindre protein.

Carnes
2013-05-04, 11:02
:D Haha många glor konstigt på mig när man gör ''ljud'' ifrån mig när man markar.

Japp, har hamnat i mer än ett bråk på pussy-gym pga lite ljud. Inga stora men du vet ju hur Svensson är..

Ett roligt exempel var när jag reppade i böjen. Jag tog stora andetag för att få ett bra tryck i bålen, (skrek inte ett dugg.) och en man i 50 års åldern kommer fram och säger något i stil med:

Han: Oj vad man låter här, hehhehe...
Jag: Jo, fan tungt alltså.
Han: Du vet, man behöver inte låta sådär.
Jag: Vad menar du?
Han: Det är uppenbarligen för tungt.
Jag: Det är tungt, men inte för tungt, man måste få låta lite, annars kommer inte vikten röra sig *bredd leende* hehe.
Han: Det måste inte jag och jag motionerar upp till 15 timmar i veckan.
(Här blir jag sne och jag inser att han hoppade på mig för att bråka, inte för att snacka)
Jag: Japp, och det är därför du ser ut som en liten flicka, vad gör du ens här?
Hans mun rör på sig, men inget ljud kommer fram.. Sen gick han därifrån.

Svensson gonna' Svensson.

Mouline
2013-05-04, 11:04
Japp, har hamnat i mer än ett bråk på pussy-gym pga lite ljud. Inga stora men du vet ju hur Svensson är..

Ett roligt exempel var när jag reppade i böjen. Jag tog stora andetag för att få ett bra tryck i bålen, (skrek inte ett dugg.) och en man i 50 års åldern kommer fram och säger något i stil med:

Han: Oj vad man låter här, hehhehe...
Jag: Jo, fan tungt alltså.
Han: Du vet, man behöver inte låta sådär.
Jag: Vad menar du?
Han: Det är uppenbarligen för tungt.
Jag: Det är tungt, men inte för tungt, man måste få låta lite, annars kommer inte vikten röra sig *bredd leende* hehe.
Han: Det måste inte jag och jag motionerar upp till 15 timmar i veckan.
(Här blir jag sne och jag inser att han hoppade på mig för att bråka, inte för att snacka)
Jag: Japp, och det är därför du ser ut som en liten flicka, vad gör du ens här?
Hans mun rör på sig, men inget ljud kommer fram.. Sen gick han därifrån.

Svensson gonna' Svensson.

Oh snap!

filmjölk
2013-05-04, 11:14
Jag skulle käkat mindre, bara för att jag kunde äta som en flodhäst när jag var 20, tränade stenhårt 5-6 pass i veckan och var smal så borde jag förstått att det inte riktigt funkar att göra så när man blir äldre och tränar 2 halvslöa pass i veckan. Då blir man fet!

Något att kanske tänka på för forumets ungdomar med rutmage som trots det kan unna sig att trycka i sig enorma mängder käk. Det funkar idag, men anpassa kosten efter din aktivitetsnivå sedan:)

Xtronal
2013-05-04, 11:31
Inte lalla runt med maskiner och träna lite allt möjligt
Läsa på ordentligt om kost och träning och applicera det på träningen..
Börja med böj,mark och bänkpress vid dag 1 och ta hjälp av en kunnig person för att få hjälp med tekniken.

tja1324
2013-05-05, 17:23
Jag skulle vara mer seriös med kost och träning och som många andra säger skulle jag ha börjat med bänk, marklyft, squats, chins, dips osv direkt.

Jag tror att det kan vara så att många behöver vara lite oseriösa och gå runt och träna /pratgymma i början, känner många som började stenserist men gav upp efter 2 månader. Jag har bara tränat ett år och är nu mer seriös med kost träning vila och sådant och får mycket finare resultat :)

baggard
2013-05-05, 18:06
Fokus på kontinuitet och progression.

eulalia
2013-05-05, 19:51
Jag har gymtränat en del i mina dar men då som komplement till min huvudidrott som var simning. Jag klev ned i gymmet första gången som 13-åring tror jag, körde mycket övningar med kroppen, medicinbollar, dra i gummislangar men provade även på lite traditionella gymmaskiner och hantlar.

Sedan började jag på simgymnasium och träningsmängden skruvades upp rätt rejält, både i bassängen och gymmet 4-5ggr/vecka. Körde över/underkropp varannan dag och 8-12reps. Jag kan idag ångra att jag inte brydde mig mer om övningsvalen, körde sånt som var kul men hade ingen tanke på att köra "hela" kroppen och få muskulär balans. Lade nog på mig lite för mycket muskelmassa för simningens bästa mot slutet, tävlade långdistans och jag tror att jag borde ha tränat mindre i gymmet, kanske hellre bålstabilitet, axelrehab och rygg/rodd och mer funktionella kroppsövningar för simningens bästa.

Ifall jag hade kunnat göra om träningsupplägget under gymnasietiden hade jag generellt tränat mindre, inriktningen då var på att träna mycket, "mest var bäst", men jag blev förmodligen rejält övertränad istället, och hade ingen koll på det här med återhämtningen, att äta eller sova tillräckligt. Det blev tråkigt att träna, tillslut bara ett måste som man skulle göra bort, och både kroppen och knoppen gav upp tillslut.

10 år träningsstrejk - rutten form/sjukskrivning - nytändning och vilja att komma tillbaks.

Har tränat blandat upplägg där jag kombinerat både styrka och kondition och det fungerade kanon för att komma i form. Sedan blev jag sugen på att se hur pass bra jag kan bli i gymmet, körde på själv och jagade resultat under kanske 1,5år och det gick verkligen skitbra med styrkeutvecklingen, men man blir sugen på nya utmaningar. Nu har jag sedan September 2012 tränat styrkelyft med en klubb. Har fått jättebra hjälp med tekniken och resultaten går sakteliga framåt, men framförallt har jag förbannat skoj.

Lillpajken94
2013-05-05, 20:23
*Inte kollat på vågen så mycket
*Inte supit så mycket (jobbar på detta)
*Ätit bättre
*Lärt mig basövningarna direkt
*Lastat mer på stången
*Kört slut på mig varje pass