handdator

Visa fullständig version : vad mest optimal cardio för deff


Kay123
2013-04-28, 23:06
Mellan crosstrainer, PW( uppförsbacke mkt snabb gång 7-8kmh) och cykla

Jag kör högt tempo och blir genomsvettig oavsett vilken jag kör i varje pass men undrar vilken som bränner mest kalorier

Rabiat
2013-04-28, 23:12
Förenklat utryckt: det som tillåter dig att hålla högst puls under längst tid.

Sheogorath
2013-04-28, 23:37
Mellan crosstrainer, PW( uppförsbacke mkt snabb gång 7-8kmh) och cykla

Jag kör högt tempo och blir genomsvettig oavsett vilken jag kör i varje pass men undrar vilken som bränner mest kalorier

Om du vill kan du äta mindre istället för att köra "cardio". Däremot är "cardio" bra för hjärta/kärl och en massa annat. Vad gäller deffen är det lika bra eller bättre att bara stoppa in mindre mat i käften. :)

vicarious
2013-04-29, 00:30
Om du lyckas hålla likvärdig intensitet så är svaret crosstrainer.

Pahwn
2013-04-29, 07:45
om du lyckas hålla likvärdig intensitet så är svaret crosstrainer.

+1

Milad
2013-04-30, 08:16
Jag har aldrig förstått varför folk vill köra cardio när de deffar. Du får gärna förklara det för mig. Du vet förmodligen att konditionsträningar hämmar muskelproteinsyntesen via en signalväg där bland annat mTOR är involverat.

Varför väljer du inte att köra tung styrketräning för att upprätthålla den muskelmassa du byggt upp? Sen måste kosten vara bra!

raddum
2013-04-30, 08:31
HIIT skal enligt vad jag förstått vara det mest optimala, har minst negativ påverkan på mTOR. Interferar minst med styrketräning, dessutom är det väldigt mycket valuta per enhet tid du lägger ner

Ronn
2013-04-30, 08:55
Varför är det så många som skriver "cardio", är det så att folk sitter och lusläser amerikanska sidor innan man postar på kolo? :)

Jag har aldrig förstått varför folk vill köra cardio när de deffar. Du får gärna förklara det för mig. Du vet förmodligen att konditionsträningar hämmar muskelproteinsyntesen via en signalväg där bland annat mTOR är involverat.

Varför väljer du inte att köra tung styrketräning för att upprätthålla den muskelmassa du byggt upp? Sen måste kosten vara bra!

Folk konditionstränar för att dom mår bra av det och för att dom kan lägga sig på större kaloriintag trots deff, jag cyklar en del på grund av dessa två faktorer plus att det är roligt. Så länge du fokuserar på styrketräningen och inte satsar på maraton så har det förmodligen inte så stor påverkan.

Reaper123
2013-04-30, 09:02
HIIT skal enligt vad jag förstått vara det mest optimala, har minst negativ påverkan på mTOR. Interferar minst med styrketräning, dessutom är det väldigt mycket valuta per enhet tid du lägger nerDetta är ungefär samma slutsats jag dragit av mitt grävande i denna djungel...

Jag personligen tränar dock kardio för att jag först och främst tycker det är kul, då jag tänkt springa ett antal löpartävlingar i sommar (så vill bli bättre), så det blir allt från 10km i raskt tempo till 5km mysjogg, backintervaller, tabata eller HIIT.

Resultatet av detta blir att jag får äta mer mat under deff, vilket helt klart är en fördel som är mer intressant än hurvida kardion jag utför är opti eller ej för mitt försök att bevara min LBM!

*Edit*
On Topic: Kör du högintensvit på crosstrainer lär detta vara bäst, framförallt då skaderisken (mest troligt) minimeras rejält då belastning på dina knän/fötter är betydligt lägre än på ett löpband och cykeln!

AronP
2013-04-30, 09:15
Detta är ungefär samma slutsats jag dragit av mitt grävande i denna djungel...

HIIT eller väldigt lågintensiv är väl det jag finner mest lämpligt. Teorin kring lågintensivt på tom mage för att ändra varifrån fettet tas är något som det finns mindre stöd för men inte så mycket emot heller så passar det in i vardagen så är det ju ett alternativ. Problemet med HIIT är att det tömmer glykogennivåerna nått så in i norden vilket kan ha en negativ effekt på styrekträningspassen.

I övrigt så rekommenderar jag gång i backe, känns relativt skonsamt och förbränningen blir hög, dessutom får vaderna lite pisk. Bro-science säger även man ökar förbränningen på baksida lår och rumpa :)

Någon undrade om varför man kör cardio på diet. Det vanligaste skälet är väl att man får äta mer, man lider mer av att äta mindre än att röra sig mer. Och jag vågar nästan lova att en diet där man inte lider lika mkt och mår psykiskt dålig kommer vara så sjukt mycket bättre än en diet som är optimerad men där man lider. Dessutom när man kommer tillräckligt lågt i kalorier så börjar kroppens egna processer att påverkas och då är det definitivt bättre att öka cardion (helt utan referenser).

raddum
2013-04-30, 09:23
Detta är ungefär samma slutsats jag dragit av mitt grävande i denna djungel...

Jag personligen tränar dock kardio för att jag först och främst tycker det är kul,

Man kan väl egentligen argumentera för att det är opti, chansen att du är konstant med träningen och mår bra blir stor om du tycker det är kul:thumbup:

RassK
2013-04-30, 10:26
Ingen cardio är den mest optimala cardion för deff. Annars (om man måste):
HIIT eller väldigt lågintensiv är väl det jag finner mest lämpligt.

Kan tillägga att om man måste köra "cardio" eller förbränningsträning på diet så bör man välja det som orsakar minst muskelskada (så lite excentrisk belastning som möjligt) så det inte inverkar på återhämtningen. Med andra ord gå i uppförsbacke som Aron sa.

knuckles
2013-04-30, 10:34
Jag har aldrig förstått varför folk vill köra cardio när de deffar. Du får gärna förklara det för mig. Du vet förmodligen att konditionsträningar hämmar muskelproteinsyntesen via en signalväg där bland annat mTOR är involverat.

Varför väljer du inte att köra tung styrketräning för att upprätthålla den muskelmassa du byggt upp? Sen måste kosten vara bra!

För att de mår bra av det? De tycker det är kul? De vill variera sig lite grann i träningen? Dessutom kan man äta mer. Varför säger alla till folk som vill köra cardio under deff att bara "ät mindre". De kanske inte vill det och föredrar cardio istället.

Milad
2013-04-30, 10:45
Jag förstår. Jag tror dock att folk missuppfattat definitionen av deff och att de tror att en faktor som behövs för att deffa är konditionsträning.

Anledningen till mitt ifrågasättande är nog för att konditionsträning inte tilltalar mig.

Ronn
2013-04-30, 11:00
Jag förstår. Jag tror dock att folk missuppfattat definitionen av deff och att de tror att en faktor som behövs för att deffa är konditionsträning.

Anledningen till mitt ifrågasättande är nog för att konditionsträning inte tilltalar mig.

Det stämmer förmodligen på gemene man som inte tränar och vill "gå ned i vikt" men dom flesta som styrketränar är nog väl medvetna om det.

Boston
2013-05-01, 11:28
I övrigt så rekommenderar jag gång i backe, känns relativt skonsamt och förbränningen blir hög, dessutom får vaderna lite pisk. Bro-science säger även man ökar förbränningen på baksida lår och rumpa :)

Utövade denna "gång i backe" idag och funderar på vad det mest effektiva sättet är för att ta sig ner i backen igen?

Jag menar bör man liksom "släppa taget" och småjogga nerför backen eller bör man hålla emot på ner vägen?

Konstig frågeställning kanske men man vill väl ändå vila så lite som möjligt på vägen ner innan man tar sig upp i backen igen... *screwy*

AronP
2013-05-01, 12:34
Dom flesta tänker, tragiskt, nog på rullband. Jag har inget bra svar på frågan faktiskt.