handdator

Visa fullständig version : Träna massor av gånger per vecka


Depzon
2013-04-28, 20:02
Jag kör tung styrketräning fem gånger i veckan ā 45 minuter och har så gjort i åtta år. Säsongsvis kör jag även kardio, vanligtvis två-tre gånger i veckan med c:a åtta timmars mellanrum från styrkepass. Nu på sistone har jag fått en enorm motivation och de två senaste veckorna har jag kört kardio fem gånger i veckan utöver styrketräningen. Har lust att träna nästan hela tiden och när jag redan "gjort mitt" eller inte riktigt kan motivera för mig själv varför jag ska träna mer, så känns det lite trist och jag blir rastlös.

Kardion är oftast crosstrainer på ganska hög intensitet i 20 minuter. Gillar det mest.

I och med att mitt syfte bara är att deffa, med så bibehållna muskler som möjligt, så känns det inte helt sunt att brassa på med så mycket kardio, men å andra sidan så ÄLSKAR jag den extra möjligheten till ätning som det innebär, känns horribelt om energibehovet på en dag blir så lågt att varje måltid måste bli urtråkig. Och så är det ett bra sätt att bli av med rastlösheten och agera på motivationen.

Jag är aldrig trött(are än normalt), har aldrig ont, mår toppen. Fysiskt och psykiskt känns det som att jag klarar den här magnituden av träning och ännu mer därtill; jag är dock inte säker över min logik.

Att bara gå ut och gå, städa eller nåt sånt hjälper inte utan jag vill träna. Såklart vore det ju optimalt om det även hjälpte fysiken. Min vilja till träning är så gränslöst mycket större än min motståndskraft mot mat, så det är den deffilosofin jag befinner mig i just nu.

Finns det kanske nån sorts träning, som man kan göra på gymmet, som är vettig att lägga till som "ventileringsträning" om man inte kan/vill hålla sig? Nån obskyr liten muskelgrupp man kan gå och träna, som man kanske inte ens tänkt att den fanns? Haha.
Eller är det "'okej" att köra fem styrkepass och ta mig tusan sex kardiopass i veckan eller rent av SJU (två under den dagen som jag inte styrketränar), med en helt och hållet vilodag (en vilodag vill och kan jag faktiskt ha utan att klättra på väggarna)? Jag tänker mig att 20 minuters kardio inte är så jäkla slitsamt, även om det är någorlunda intensivt (kring 155 i puls).

Rabiat
2013-04-28, 20:23
Du skulle ju kunna träna något som inte bara är tramp eller lyft? Jag tänker något i stil med BJJ eller Krav Maga eller så? Något som utmanar mentalt och inte bara fysiskt?

Depzon
2013-04-28, 20:28
Något sådant hade varit intressant om det inte var så att jag var så anti-"åtaganden" på fritiden. Jag vill helst hitta något som uppfyller dessa kriterier:

1) Ingen extra kostnad
2) Inga särskilda tider att passa (förutom öppettider)
3) Oberoende av andra människor

TapOutByDeadlift
2013-04-28, 20:30
Kan du inte bara pröva att träna exakt så mycket som du vill och se ifall det fungerar för dig. Istället för att ställa en fråga på ett forum där ingen har en aning om dina förutsättningar för att lyckas.

Satsa på triathlon. De flesta triathleter tränar ju 15+ timmar per vecka. Du kan dessutom äta vad du vill och fortfarande vara rippad.

Rabiat
2013-04-28, 20:31
Något sådant hade varit intressant om det inte var så att jag var så anti-"åtaganden" på fritiden. Jag vill helst hitta något som uppfyller dessa kriterier:

1) Ingen extra kostnad
2) Inga särskilda tider att passa
3) Oberoende av andra människor

Tai chi? Det är svårt att bli duktig på det utan instruktör, men man kan säkert boka in ett par privatlektioner. Och se inte ut sådär, tai chi är awesome och när du snabbar upp det har du helt plötsligt något som väldigt mycket liknar japanska jujitsu-kator ;)

Depzon
2013-04-28, 20:36
Kan du inte bara pröva att träna exakt så mycket som du vill och se ifall det fungerar för dig. Istället för att ställa en fråga på ett forum där ingen har en aning om dina förutsättningar för att lyckas.

Jag har inget emot att testa mina gränser vad kroppen orkar med, men anledningen till att jag frågade här var mest för att jag blir så osäker för deffningen/bibehållande av muskler. Hade jag varit ute främst efter t.ex. bra kondition hade jag bara kört på.

Payter
2013-04-28, 20:38
Du kan ju köra minipass.Med det menar jag gå in och köra lite nacke,underarm etc.Såna muskelgrupper man kan köra mer eller mindre hur mycket som helst.

Depzon
2013-04-28, 20:45
Tackar för tipsen. Det här med små pass för små muskelgrupper är intressant, som det ser ut nu kör jag en del sånt redan fast under de vanliga passen, som t.ex. trapezius, underarmar, baksida axlar. Nu kör jag t.ex. bröst och sedan underarmar på samma pass. Finns det någon nackdel att ta underarmarna på kvällen i stället, i samband med kardion? Göra samma sak med rygg + biceps-passet?

Depzon
2013-04-28, 20:46
Och med de orden försvann han till, jo, just det, gymmet!

Payter
2013-04-28, 21:15
Har aldrig märkt någon nackdel själv.

Röda Björnen
2013-04-29, 05:36
Jag tränar vid 13 tillfällen varje vecka, kör hårt sålänge du ökar!

Gym 11 gånger i veckan, Kondition 2 gånger.

MVH

Depzon
2013-04-29, 11:26
Ja, jag gör hela tiden små framsteg i träningen även fast jag ligger på kaloriunderskott. Känner inte av några som helst tecken på överträning. Men det som gör mig lite orolig är det som många påstår, att de hellre deffar med väldigt lite kardio eftersom de tycker att kardion påverkar deras muskelmassa negativt. Har själv aldrig provat/pallat deffa utan kardio.

Att småstyrketräna vid extra tillfällen under veckan är heller ingenting jag provat innan och har ingen kunskap om hur det kan påverka. Jag testade i går att köra triceps och vader, som jag hade tränat tre dagar innan. Triceps kändes inte bra, men vader kändes som om jag inte hade kört det på länge. Nu handlade ju det om att träna samma sak två gånger i veckan och det har jag aldrig uppfattat som en bra idé, men ville ändå testa.

Ska nu prova att flytta biceps från ryggpasset, underarmar från bröstpasset och vader från triceps- och magpasset och köra det vid egna tillfällen på kvällar i samband med kardio.

Undrar hur mycket man ska tänka på mattillförsel efter såna minipass.