handdator

Visa fullständig version : För sent/för gammal för att plugga?


hungry
2013-04-28, 11:39
Hej! Är en grabb på 20 år som nyss har sökt in på komvux (3 terminer). Tanken är att plugga på högskola iaf 3 år. Men kanske till och med en master utbildning.
Är de värt de? Menar lär sitta på skolbänken i 5-8 år isf. Är ja för gammal nu?

Har frågat mina närmaste vad dom tycker, det positiva jag hört är :
Du är ju ung, passa på medans du kan.
Klart du ska, det öppnar en helt annan arbetsmöjligheter för dig
Osvosv

Det negativa är:
Du kommer drunkna i lån.
Kommer du få barn innan 30 då?
Det är en väldigt lång tid.. blabla

Jag känner att lånen är mer en investering för mig men alla håller inte med.

Förlåt för rörigt inlägg/trådstart. Sitter på bussen och skriver med mobilen.

Imni
2013-04-28, 11:40
Hej! Är en grabb på 20 år som nyss har sökt in på komvux (3 terminer). Tanken är att plugga på högskola iaf 3 år. Men kanske till och med en master utbildning.
Är de värt de? Menar lär sitta på skolbänken i 5-8 år isf. Är ja för gammal nu?

Har frågat mina närmaste vad dom tycker, det positiva jag hört är :
Du är ju ung, passa på medans du kan.
Klart du ska, det öppnar en helt annan arbetsmöjligheter för dig
Osvosv

Det negativa är:
Du kommer drunkna i lån.
Kommer du få barn innan 30 då?
Det är en väldigt lång tid.. blabla

Jag känner att lånen är mer en investering för mig men alla håller inte med.

Förlåt för rörigt inlägg/trådstart. Sitter på bussen och skriver med mobilen.

Snittåldern på svenska universitet är 27 år har jag läst. Hade du varit 50+ och frågat samma fråga hade jag svarat "nej, du är absolut inte för gammal".

yooii
2013-04-28, 11:42
Hej! Är en grabb på 20 år som nyss har sökt in på komvux (3 terminer). Tanken är att plugga på högskola iaf 3 år. Men kanske till och med en master utbildning.
Är de värt de? Menar lär sitta på skolbänken i 5-8 år isf. Är ja för gammal nu?

Har frågat mina närmaste vad dom tycker, det positiva jag hört är :
Du är ju ung, passa på medans du kan.
Klart du ska, det öppnar en helt annan arbetsmöjligheter för dig
Osvosv

Det negativa är:
Du kommer drunkna i lån.
Kommer du få barn innan 30 då?
Det är en väldigt lång tid.. blabla

Jag känner att lånen är mer en investering för mig men alla håller inte med.

Förlåt för rörigt inlägg/trådstart. Sitter på bussen och skriver med mobilen.
Nej, absolut inte för gammal för att studera.

hungry
2013-04-28, 11:44
Där släppte en sten från magen :D
Hur gamla var ni/du när ni började/kom in i högskola/universitet?

myspys
2013-04-28, 11:46
Du kommer ta din examen vid en yngre ålder än genomsnittet. Klart du ska läsa!

MrBoris
2013-04-28, 11:49
Började vid 23 årsålder på universitetet, i senaste laget kan tyckas men tack vare det är jag mer motiverad än någonsin att klättra i karriärsstegen. Hade jag däremot börjat direkt efter gymnasiet hade jag säkert varit i en annan sits idag.. Så svar på din fråga, absolut inte.

Hackenschmidt
2013-04-28, 11:51
Jag började vid 27 år. Inga problem.

yooii
2013-04-28, 11:51
Där släppte en sten från magen :D
Hur gamla var ni/du när ni började/kom in i högskola/universitet?
Jag var 18 år när jag började studera.

Lipservice
2013-04-28, 11:52
Tog sabbatsår från mitt jobb, det var helt ok.

tjabon
2013-04-28, 12:01
Där släppte en sten från magen :D
Hur gamla var ni/du när ni började/kom in i högskola/universitet?

22 när jag började. 28 vid examen.
Tyckte jag var gammal då, men det var jag inte ...:)

Mental
2013-04-28, 12:03
Snarare för ung.

hungry
2013-04-28, 12:05
Snarare för ung.

Haha jasså?

G_lund
2013-04-28, 12:07
Jag är 25, har sökt tekniskt basår till hösten.

Har jobbat några år och vet vad jag kan få för jobb med den utbildningen jag har nu.
Vet även vad det vill säga att jobba mycket övertid, skift osv.

Jag var grymt skoltrött efter gymnasiet, ville ut o tjäna pengar men nu är jag mer motiverad att komma upp en nivå.
Har även en buffert på kontot och kommer inte behöva vända på varje krona under studenttiden.

Att plugga vidare nu känns som ett bra val :)

Hackenschmidt
2013-04-28, 12:08
Du är ju väldigt ung. Du kommer börja när du är...21-22 istället för 19? 2-3 år senare än vad som är tidigast möjliga. Sedan har du 35 år i arbetslivet framför dig.

egge
2013-04-28, 12:08
Absolut inte för gammal. Sedan när det är dags för dig att söka jobb efter examen så kommer garanterat alla arbetsgivare se det som positivt att du provat på andra saker innan du började plugga (om du inte bara pillat navel fram tills nu dvs).

Pahwn
2013-04-28, 12:13
I vår parallellklass på teknisk fysik så har vi en herre på 49 vårar. Det är aldrig försent :)

hungry
2013-04-28, 12:14
Absolut inte för gammal. Sedan när det är dags för dig att söka jobb efter examen så kommer garanterat alla arbetsgivare se det som positivt att du provat på andra saker innan du började plugga (om du inte bara pillat navel fram tills nu dvs).

Nope har jobbat som jänvägsarbetare/järnvägsmontör :)
Även grejat med el:) (gick el i skolan)

egge
2013-04-28, 12:23
Nope har jobbat som jänvägsarbetare/järnvägsmontör :)
Även grejat med el:) (gick el i skolan)

Det kommer vara en stor fördel för dig sedan när du söker jobb. Jag har precis börjat jobba efter min examen och arbetsgivaren sa att det var en av sakerna som gjorde att de valde mig, att jag hade arbetslivserfarenhet från innan jag pluggade. Och då handlar det ändå bara om en industrijobb som kräver noll engagemang eller iq.

CoRe_85
2013-04-28, 12:24
Började plugga när jag var 23 och är klar nu med kandidat+master till våren vid 28 års ålder.

Du är ju bara 20 så det är lugnt. Det bästa tipset jag kan ge är att se till att plugga något som efterfrågas av arbetsmarknaden och inte bara följa hjärtat. Har sett hört om många fall där folk lagt ner 3-5 år på studier för att sedan i bästa fall återgå till sin tidigare arbetsgivare man samma okvalificerade arbetsuppgifter.

hungry
2013-04-28, 12:27
Började plugga när jag var 23 och är klar nu med kandidat+master till våren vid 28 års ålder.

Du är ju bara 20 så det är lugnt. Det bästa tipset jag kan ge är att se till att plugga något som efterfrågas av arbetsmarknaden och inte bara följa hjärtat. Har sett hört om många fall där folk lagt ner 3-5 år på studier för att sedan i bästa fall återgå till sin tidigare arbetsgivare man samma okvalificerade arbetsuppgifter.

Okej:) Vet du någon hemsida/tidning man kan se vad som de skriker om folk? Tänkte på något med ekonomi som jag alltid gillat med det kanske är dött på den fronten?

Gober
2013-04-28, 12:39
20år och för gammal! Hehe, då är en annan redo för avlivning. 20år är ingenting, är man 40+ så kan det börja bli lite problematiskt men verkligen inte omöjligt då jag vet en hel del som börjat plugga på högskola i den åldern.

Mental
2013-04-28, 12:57
Jag började vid 28. Skönt att ha lite liv och arbetslivserfarenhet innan studier

Danne2k
2013-04-28, 13:00
Morsan började plugga socionom (3 år) när hon var ~46 år. Visst har hon lite lån och sånt men hon har inte ångrat det en sekund.

Själv var jag 24 när jag började. Inte alla som vet vad de vill göra direkt efter gymnasiet. Men när man väl vet vad man vill göra så är det ju bara och köra, oavsett ålder (i princip).

Yes
2013-04-28, 13:55
Vadfan, sluta snacka om 20-25 år som någon ålder.

Med rätt kompetens är man attraktiv på arbetsmarknaden tills man i varje fall är en bit över 50 år.

CoRe_85
2013-04-28, 13:58
Okej:) Vet du någon hemsida/tidning man kan se vad som de skriker om folk? Tänkte på något med ekonomi som jag alltid gillat med det kanske är dött på den fronten?

Har ingen specifik sida men om du söker runt så kommer du nog få lite mer kött på benen. Ekonomi skulle jag hålla mig ifrån eftersom det finns det otroligt överskott på ekonomer och arbetsmarknaden är rätt kass. Har du betygen att plugga på HHS - fine, då är det lugnt, annars tveksamt.

Mina kollegor inom IT säger ex att branschen skriker efter kompetenta ingenjörer (hing/cing) inom IT/projektledning. Nu behöver det inte så ut så om 3-5 år men känns betydligt säkrare än att hoppa på något där det redan råder överskott idag.

hungry
2013-04-28, 16:09
Har ingen specifik sida men om du söker runt så kommer du nog få lite mer kött på benen. Ekonomi skulle jag hålla mig ifrån eftersom det finns det otroligt överskott på ekonomer och arbetsmarknaden är rätt kass. Har du betygen att plugga på HHS - fine, då är det lugnt, annars tveksamt.

Mina kollegor inom IT säger ex att branschen skriker efter kompetenta ingenjörer (hing/cing) inom IT/projektledning. Nu behöver det inte så ut så om 3-5 år men känns betydligt säkrare än att hoppa på något där det redan råder överskott idag.

Fan kommer inte komma in på en ingenjör utbildning. Fan ja som ville bli något med ekonomi att göra.

Får väll bli något med juridik kanske isf

Yes
2013-04-28, 16:15
Fan kommer inte komma in på en ingenjör utbildning. Fan ja som ville bli något med ekonomi att göra.

Får väll bli något med juridik kanske isf
Varför inte kombinera det då? Kanske en jur. kand och civilekonomexamen. Jur. kand och någon ingengörsutbildning kan också vara värdefullt. Kommer du inte in kan du skriva upp resultatet på högskoleprovet.

hungry
2013-04-28, 16:20
Varför inte kombinera det då? Kanske en jur. kand och civilekonomexamen. Jur. kand och någon ingengörsutbildning kan också vara värdefullt. Kommer du inte in kan du skriva upp resultatet på högskoleprovet.

Låter lockande, men för en ingenjörsutbildning så fattas de kursen sen gymnasiet som jag inte har, men funderar på att kombinera jur, och ekonomi kanske. Får läsa med på det! Tusen tack för hjälpen :)

hungry
2013-04-28, 16:26
Logistik låter också intressant !

mycketbrännvin
2013-04-28, 16:29
Ser inte åldern som ett problem i sig utan det att man skall betala hyror,bilar och mat. Lättare att göra det som ung då man levt utan pengar, fast och andra sidan kan man ju spara och jobba några år:) Det viktigaste är att man klarar sig ekonomiskt

mij82
2013-04-28, 16:45
28 när jag började på högskola, då var jag långt ifrån äldst i klassen.

Yes
2013-04-28, 16:56
Låter lockande, men för en ingenjörsutbildning så fattas de kursen sen gymnasiet som jag inte har, men funderar på att kombinera jur, och ekonomi kanske. Får läsa med på det! Tusen tack för hjälpen :)
Gymnasiekurser kan du alltid läsa in.

Med civ. ekonom och jur. kand lär du bli eftertraktad som affärsjurist. Ingenjör och jur. kand har jag hört ska vara bra betalt om man jobbar med patent och liknande.

grondahl
2013-04-28, 17:54
Civilekonom är väl en utdöende examen och hos jurister verkar betyg och tingsmeritering vara viktigare än flera examina. Man har väl också bytt namn på jur.kand till juristexamen eftersom det är en magister/master

Vill du bli ingenjör så kan du ju börja med ett tekniskt basår.

Yes
2013-04-28, 18:09
Civilekonom är väl en utdöende examen och hos jurister verkar betyg och tingsmeritering vara viktigare än flera examina. Man har väl också bytt namn på jur.kand till juristexamen eftersom det är en magister/master

Vill du bli ingenjör så kan du ju börja med ett tekniskt basår.
Att kunna ekonomi som jurist kan vara väldigt meriterande. På affärsjuristprogramnet läser man tex en del ekonomi, och det är eftertraktat trots att det inte ger en juristexamen.

Betyg är såklart viktigt, men tingsmeritering är bara nödvändigt för vissa jobb. Finns ju inte heller någon motsättning mellan både tingsmeritering och examen som ekonom. Med dom meriterna är man badass på riktigt.

Wzup2u
2013-04-28, 18:24
gammal haha 20 är nej du kan plugga länge kära nån

Faran
2013-04-28, 19:27
Jag är 25, har sökt tekniskt basår till hösten.

Har jobbat några år och vet vad jag kan få för jobb med den utbildningen jag har nu.
Vet även vad det vill säga att jobba mycket övertid, skift osv.

Jag var grymt skoltrött efter gymnasiet, ville ut o tjäna pengar men nu är jag mer motiverad att komma upp en nivå.
Har även en buffert på kontot och kommer inte behöva vända på varje krona under studenttiden.

Att plugga vidare nu känns som ett bra val :)

Det låter nästan exakt som för mig, bara det att jag är 27 år när/om jag börjar plugga till hösten. Var har du sökt TB?

hungry
2013-04-28, 19:35
Blev bra sugen på handelshögskolans logistik program 300hp på Göteborgs universitet.
Om man ska ta en master på detta blir de på engelska, låter bra :D

Men kommer söka runt Göteborg, så får se vad som händer. Tråkigt att ekonomi har så full marknad annars hade jag valt de direkt, men lär ju dröja 2 år innan jag söker in så får se :)

hungry
2013-04-28, 19:36
Annars TB på Chalmers :)

MtotheM
2013-04-28, 19:42
Blev bra sugen på handelshögskolans logistik program 300hp på Göteborgs universitet.
Om man ska ta en master på detta blir de på engelska, låter bra :D

Men kommer söka runt Göteborg, så får se vad som händer. Tråkigt att ekonomi har så full marknad annars hade jag valt de direkt, men lär ju dröja 2 år innan jag söker in så får se :)

300Hp inkluderar redan masters. (Kand = 180hp, Master = 120hp, civilingenjör = 300hp = Kand + Masters)

Började plugga direkt efter gymnasiet alltså när jag var 19.

hungry
2013-04-28, 19:44
300Hp inkluderar redan masters. (Kand = 180hp, Master = 120hp, civilingenjör = 300hp = Kand + Masters)

Oj jaha, mybad :D

Eldhroka
2013-04-28, 19:56
Jag började plugga när jag var 33.

hungry
2013-04-28, 20:00
Jag började plugga när jag var 33.

Är du klar? Eller hur gammal va du :O

Eldhroka
2013-04-28, 20:06
Är du klar? Eller hur gammal va du :O
Blir klar jan2014.
Fyller 35 i år.

Ponde
2013-04-28, 20:47
Får man fråga varför du vill börja plugga? Om du nu redan är 25+ (läste inte första postet så bra, 28 eller?) så har du inte då redan fått ihop lite kapital? Om du inte verkligen brinner för att lära dig nåt yrke eller bli läkare eller dylikt så finns det bättre sätt att tjäna pengar på, att arbeta är ett av de dummaste sätten.

Skaffa kapital, investera i fonder/aktier/ädelmetaller/bostäder/mark. Hyr ut bostäder, spara extra pengar på högräntekonton och följ med aktiemarknaden, sälj din jordplätt då den blivit mer värd efter några år då någon (staten, privatföretagare) vill komma åt marken (tips: försök hitta mark som kan bli lukrativ i framtiden).

Kommer själv antagligen att studera något affärsinriktat men koncentrera mig mest på investerande och business, eftersom att jag inte har ett drömyrke och det inte är värt tiden man lägger på arbetet.

PS. Äsch, såg att du bara var 20. Då kan du bra studera om det är något du är intresserad av, du kan ju jobba på sidan om och börja sakta med investerandet.

killenigrillen
2013-04-28, 20:58
Började plugga när jag skulle fylla 29 år 2010. Tog examen nu i januari och har börjat läsa till master men ska nog jobba först och främst och se om tiden/orken finns tid plugg. Jag tror dock aldrig att jag vill sluta lära mig nya saker, finns inget mer skadligt för knoppen än en hjärna som går på rutin. Jag har valt ett yrke med fler olika vägar att gå dessutom (sjukgymnast). Tyvärr finns det inte svinmycket pengar i detta yrke men jag hoppas att det vägs upp att jobbet är roligt.
Jag hoppas att jag aldrig blir "färdigutbildad" utan alltid fortsätter att lära mig saker, oavsett om det är i skolbänken eller framför datorn hemma.

Och nej, du är inte för gammal :D

Yes
2013-04-28, 21:30
Får man fråga varför du vill börja plugga? Om du nu redan är 25+ (läste inte första postet så bra, 28 eller?) så har du inte då redan fått ihop lite kapital? Om du inte verkligen brinner för att lära dig nåt yrke eller bli läkare eller dylikt så finns det bättre sätt att tjäna pengar på, att arbeta är ett av de dummaste sätten.

Skaffa kapital, investera i fonder/aktier/ädelmetaller/bostäder/mark. Hyr ut bostäder, spara extra pengar på högräntekonton och följ med aktiemarknaden, sälj din jordplätt då den blivit mer värd efter några år då någon (staten, privatföretagare) vill komma åt marken (tips: försök hitta mark som kan bli lukrativ i framtiden).

Kommer själv antagligen att studera något affärsinriktat men koncentrera mig mest på investerande och business, eftersom att jag inte har ett drömyrke och det inte är värt tiden man lägger på arbetet.

PS. Äsch, såg att du bara var 20. Då kan du bra studera om det är något du är intresserad av, du kan ju jobba på sidan om och börja sakta med investerandet.
Det är ju nåt som också förutsätter goda kunskaper. Sen skadar det väl inte att ha en bra utbildning och ett intressant jobb medan man håller på med sina investeringar.

Det är ju annars en bra idé att kunna få sina pengar att växa, något jag själv vill bli bättre på, men en vettig utbildning är alltid värdefullt.

pwnyou
2013-04-28, 21:36
Medelåldern på mitt program (jag går första året) är 23-24, jag som 20-åring och tredje yngst på programmet känner mig nästan för ung.

Man drunknar inte i lån.

BlötSnö
2013-04-29, 01:03
Det negativa är:
Du kommer drunkna i lån.
Kommer du få barn innan 30 då?
Det är en väldigt lång tid.. blabla


Det här känns bara som argument som kommer från oambitiösa haters som vill ha dig tillbaka ner till deras ambitionsnivå.
Bara för att de inte vill lägga ner flera års energi på att åstadkomma något, samt skaffar barn impulsivt istället för planerat så skall de väl inte behöva gå ut över dig?
Drunkna i lån? Hyfsat låg ränta och med en gedigen utbildning kommer du inte ha problem att betala tillbaka dem (förutsatt att du får jobb såklart).

Lachrillo
2013-04-29, 07:26
Hej! Är en grabb på 20 år som nyss har sökt in på komvux (3 terminer). Tanken är att plugga på högskola iaf 3 år. Men kanske till och med en master utbildning.
Är de värt de? Menar lär sitta på skolbänken i 5-8 år isf. Är ja för gammal nu?

Har frågat mina närmaste vad dom tycker, det positiva jag hört är :
Du är ju ung, passa på medans du kan.
Klart du ska, det öppnar en helt annan arbetsmöjligheter för dig
Osvosv

Det negativa är:
Du kommer drunkna i lån.
Kommer du få barn innan 30 då?
Det är en väldigt lång tid.. blabla

Jag känner att lånen är mer en investering för mig men alla håller inte med.

Förlåt för rörigt inlägg/trådstart. Sitter på bussen och skriver med mobilen.

Wtf? tycker du 20 är sent? Klart du ska studera, men vill du undvika lånen kör distans och bo hemma... om det finns för din kurs, klart du ska ha en akademisk utbildning när staten ger dig en. kan för övrigt tillägga att jag redan studerat 2 år extra på gymnasienivå för att erhålla min gymnasiekompetens ( och lite andra ämnen med ) så jag har varit 5 år i " gymnasiumet" så 5 år till på högskola = why not if i really like it.

Jag har sökt säkert 20st program o kurser och ändrat mig hela tiden både före och efter sista reguljära sökningsdag och jag är 21. jag har inte lust att söka något skitjobb jag vill njuta varje dag på jobbet därför söker jag mig framåt.

Lån visst, inte så roligt, man kanske för 120.000-500.000 att betala tillbaka, men tänk dig en stadig hög lön i dom 17-25 åren. beroende på vad du väljer såklart. så länge man VILL det man söker..

Dat text

mela
2013-04-29, 08:33
Jag började på en kandidatexamen vid 23. Läste två år, tar nu ett sabbatsår och ska fortsätta till hösten.
Sedan ska jag antagligen läsa ytterligare nån termin med lite annat som jag vill ha för att komplettera min utbildning.


Du är aldrig för gammal för att studera, det gör dig gott. Man växer som människa och har fler möjligheter att få vettigare och mer stimulerande jobb.

tossefar
2013-04-29, 09:53
Jag blev klar med min utbildning idag, 27 år gammal. Du är bara en liten kotte! Du är 40 år yngre än flera som gick min utbildning...

Minimjölk
2013-04-29, 11:45
Hej! Är en grabb på 20 år som nyss har sökt in på komvux (3 terminer). Tanken är att plugga på högskola iaf 3 år. Men kanske till och med en master utbildning.
Är de värt de? Menar lär sitta på skolbänken i 5-8 år isf. Är ja för gammal nu?

Har frågat mina närmaste vad dom tycker, det positiva jag hört är :
Du är ju ung, passa på medans du kan.
Klart du ska, det öppnar en helt annan arbetsmöjligheter för dig
Osvosv

Det negativa är:
Du kommer drunkna i lån.
Kommer du få barn innan 30 då?
Det är en väldigt lång tid.. blabla

Jag känner att lånen är mer en investering för mig men alla håller inte med.

Förlåt för rörigt inlägg/trådstart. Sitter på bussen och skriver med mobilen.

När jag läste topic trodde jag det handlade om någon som var 50+. Du är bara 20år och har hela livet framför dig att plugga och göra karriärsval, även om det inte känns så nu så kommer du skratta åt din egen frågeställning om bara några år. Se bara till att plugga något som du kan tänka dig en egen framtid inom.

hanushans
2013-04-29, 14:30
När jag läste topic trodde jag det handlade om någon som var 50+. Du är bara 20år och har hela livet framför dig att plugga och göra karriärsval, även om det inte känns så nu så kommer du skratta åt din egen frågeställning om bara några år. Se bara till att plugga något som du kan tänka dig en egen framtid inom.

Jag blev också bra förvånad över att en 20-åring tänker så :)

Oroa dig inte, kör på :)

cero
2013-04-29, 14:31
För gammal?! Människa du är 20 år. Du har tid att göra vad fan du vill med livet.

Lycka till. :)

mangemani
2013-04-29, 14:56
för gammal är du garanterat inte.
känner folk som velat börja en ny karriär efter flera år i samma bransch som satt sig i skolbänken igen vid 25-40 års åldrarna, pluggat nått år för att sedan fått jobb i den nya branschen.
så du är absolut inte för gammal.

hungry
2013-04-29, 15:24
Hahah :D Tack alla snälla och klocka ord, ger mig motivation :D

Caroli1
2013-08-26, 18:42
Det beror på vilken industri som du tänker "bryta" dig in i, av egen erfarenhet så är dagens arbetsmarknad väldigt kompetens & åldersinriktad, dvs att dom helst vill ha folk under 25 med Masters. Men om du planerar en framtida karriär i Finansmarknaden, så är dina chanser ganska värdelösa efter 25 års ålder.

Jag vet själv att inga utav "The Big Four" företagen kommer aldrig att anställa en nyexad 30 årig "gubbe", pga de utmaningar & risker som man kan behövas ta i och med att han/hon kan vara "senior". Men visst är du intresserad att studera efter 25 års åldern, så kan du försöka, men dina chanser att göra karriär inom "The Big Four" kommer vara väldigt väldigt väldigt minimal.

Annars fungerar det ju alltid att göra karriär vid Kassan på Swedbank i Nordsunda i resten utav ditt liv :d Dock så vill jag poängtera att när det gäller andra industrier på ekonomi sidan, såsom redovisning, försäljning & private banking, så har dom max gränsen på 27 års ålder, fast då gäller det att du har gått på en utav "Top Tier" skolorna i Sverige. Dessa är Handelshögskolan Stockholm, Handels Göteborg, Lund, Uppsala & Stockholms Universitet. Dom andra skolorna kommer inte ge dig något jobb, utan snarare en väg ut till A-Kassan.

När det däremot gäller IT & teknik industrin, så har dom ju en någorlunda varierad ålderskrav, men dom har ändå gränser för hur gamla deras nya rekryter får vara. För "The Big Four" inom IT & Teknik industrin är max åldern 28-29 års ålder, om du skall jobba i utlandet är det max 26 års ålder som är maxgränsen, för att kunna få något relevant jobb.

Likaså har dom också krav på skolorna & dessa är ju 1. KTH = Kungliga Tekniska Högskolan, 2. Chalmers i Göteborg, 3. Lunds Tekniska Högskola i Lund. För dom andra skolorna, så får du knappast något jobb inom en relevant sektor.

I alla fall önskar jag dig lycka till.

awesomooo
2013-08-26, 19:04
Tycker det känns som alla är äldre än mig på universiteten, och då är jag 23.

Xtronal
2013-08-26, 19:41
Folk tycker att 20 är för ungt.. jag är 18 år gammal, börjar nästa vecka :D

Caroli1
2013-08-26, 19:42
Vilket universitet, studerar ni på? Själv så har jag märkt att de flesta på "Top-Tier" skolorna är emellan 19-23 år gamla.

Caroli1
2013-08-26, 19:44
Folk tycker att 20 är för ungt.. jag är 18 år gammal, börjar nästa vecka :D

Grattis, då är inte åldern något att ora sig för din del i alla fall. Kommer ni att studera på nåra utav "Top-Tier" skolorna?

RandomC
2013-08-26, 19:46
Det beror på vilken industri som du tänker "bryta" dig in i, av egen erfarenhet så är dagens arbetsmarknad väldigt kompetens & åldersinriktad, dvs att dom helst vill ha folk under 25 med Masters. Men om du planerar en framtida karriär i Finansmarknaden, så är dina chanser ganska värdelösa efter 25 års ålder.

Jag vet själv att inga utav "The Big Four" företagen kommer aldrig att anställa en nyexad 30 årig "gubbe", pga de utmaningar & risker som man kan behövas ta i och med att han/hon kan vara "senior". Men visst är du intresserad att studera efter 25 års åldern, så kan du försöka, men dina chanser att göra karriär inom "The Big Four" kommer vara väldigt väldigt väldigt minimal.

Annars fungerar det ju alltid att göra karriär vid Kassan på Swedbank i Nordsunda i resten utav ditt liv :d Dock så vill jag poängtera att när det gäller andra industrier på ekonomi sidan, såsom redovisning, försäljning & private banking, så har dom max gränsen på 27 års ålder, fast då gäller det att du har gått på en utav "Top Tier" skolorna i Sverige. Dessa är Handelshögskolan Stockholm, Handels Göteborg, Lund, Uppsala & Stockholms Universitet. Dom andra skolorna kommer inte ge dig något jobb, utan snarare en väg ut till A-Kassan.

När det däremot gäller IT & teknik industrin, så har dom ju en någorlunda varierad ålderskrav, men dom har ändå gränser för hur gamla deras nya rekryter får vara. För "The Big Four" inom IT & Teknik industrin är max åldern 28-29 års ålder, om du skall jobba i utlandet är det max 26 års ålder som är maxgränsen, för att kunna få något relevant jobb.

Likaså har dom också krav på skolorna & dessa är ju 1. KTH = Kungliga Tekniska Högskolan, 2. Chalmers i Göteborg, 3. Lunds Tekniska Högskola i Lund. För dom andra skolorna, så får du knappast något jobb inom en relevant sektor.

I alla fall önskar jag dig lycka till.

Vilken smörja

tossefar
2013-08-26, 19:57
Det beror på vilken industri som du tänker "bryta" dig in i, av egen erfarenhet så är dagens arbetsmarknad väldigt kompetens & åldersinriktad, dvs att dom helst vill ha folk under 25 med Masters. Men om du planerar en framtida karriär i Finansmarknaden, så är dina chanser ganska värdelösa efter 25 års ålder.

Jag vet själv att inga utav "The Big Four" företagen kommer aldrig att anställa en nyexad 30 årig "gubbe", pga de utmaningar & risker som man kan behövas ta i och med att han/hon kan vara "senior". Men visst är du intresserad att studera efter 25 års åldern, så kan du försöka, men dina chanser att göra karriär inom "The Big Four" kommer vara väldigt väldigt väldigt minimal.

Annars fungerar det ju alltid att göra karriär vid Kassan på Swedbank i Nordsunda i resten utav ditt liv :d Dock så vill jag poängtera att när det gäller andra industrier på ekonomi sidan, såsom redovisning, försäljning & private banking, så har dom max gränsen på 27 års ålder, fast då gäller det att du har gått på en utav "Top Tier" skolorna i Sverige. Dessa är Handelshögskolan Stockholm, Handels Göteborg, Lund, Uppsala & Stockholms Universitet. Dom andra skolorna kommer inte ge dig något jobb, utan snarare en väg ut till A-Kassan.

När det däremot gäller IT & teknik industrin, så har dom ju en någorlunda varierad ålderskrav, men dom har ändå gränser för hur gamla deras nya rekryter får vara. För "The Big Four" inom IT & Teknik industrin är max åldern 28-29 års ålder, om du skall jobba i utlandet är det max 26 års ålder som är maxgränsen, för att kunna få något relevant jobb.

Likaså har dom också krav på skolorna & dessa är ju 1. KTH = Kungliga Tekniska Högskolan, 2. Chalmers i Göteborg, 3. Lunds Tekniska Högskola i Lund. För dom andra skolorna, så får du knappast något jobb inom en relevant sektor.

I alla fall önskar jag dig lycka till.

Haha vilken otrolig brist på insikt. Maxålder på 27 för redovisningstjänster :D :D :D

Caroli1
2013-08-26, 20:04
Vilken smörja
Jobbar du inom de relevanta fälten? I så fall så tänker jag åter igen poängtera att företagen har ålderskrav på sina nya rekryter, dels pga att arbetsmarknaden idag har ett överskott på Ekonomer & Ingenjörer & att antalet jobb inom industrin har minskat markant de senaste åren & det kommer förmodligen att vara så fram till omkring år 2020.

sen så är det ju så med företagen att man vill ha in de bästa utav de bästa & är du 30 årig nyexad "gubbe" som inte gått på några utav "Top-Tier" skolorna, ja då kan du glömma att göra karriär på Finans, IT, Teknik & Ekonomimarknaden.

Och orsaken till att man gör så här är ju en enkel sak, pengar.. en 30 årig "gubbe" är de facto dyrare än en 23 åring dels pga att arbetsgivaravgifterna är lägre. Samt att denne har andra prioriteringar än en 23 åring, då denne kan vara gift, ha barn, hobbyintressen etc. Det är ganska enkel matematik, då äldre personer är en nettokostnad för företagen & de anställdes prestation försämras också med åldern.

Nordenator
2013-08-26, 20:09
Damn. Jag som trodde att det sammanlagt fanns fler än fyrtiotvå tjänster i landet. Jag tror att det är lika bra att hoppa från Älvsborgsbron direkt.

Caroli1
2013-08-26, 20:11
Haha vilken otrolig brist på insikt. Maxålder på 27 för redovisningstjänster :D :D :D

Jag påpekar främst på "The Big Four", hur det ser ut hos Anna Gretas lilla redovisningsbyrå i Nordmaling, vet jag inte. Men rent generellt, så är det så att företagen inom redovisningsbranschen rekryterar främst i åldrarna 23-27 & undantags gör sällan i all fall hos "Big Four" firmorna. Fast visst är man inte ute efter en karriär, så går det ju bra att vara över 30, men räkna då inte mer än att få något assistentjobb livet ut.

Tolkia
2013-08-26, 20:19
Har man inte mognat mer under sin studietid på sagda "Top Tier"-universitet än att man fortfarande är oförmögen att beskriva det man gör på sitt modersmål samt gör ned de som eventuellt inte har som ambition att sitta på någon av de fyrtiotvå poster i Sverige som man själv anser är de enda värda namnet kan man eventuellt få problem att behålla det toppjobb man har lyckats få. Att låta som en dryg gymnasist när man passerat gymnasiet är inget plus ens i de mest ungdomsdyrkande branscher.

tjabon
2013-08-26, 20:23
Jobbar du inom de relevanta fälten? I så fall så tänker jag åter igen poängtera att företagen har ålderskrav på sina nya rekryter, dels pga att arbetsmarknaden idag har ett överskott på Ekonomer & Ingenjörer & att antalet jobb inom industrin har minskat markant de senaste åren & det kommer förmodligen att vara så fram till omkring år 2020.

sen så är det ju så med företagen att man vill ha in de bästa utav de bästa & är du 30 årig nyexad "gubbe" som inte gått på några utav "Top-Tier" skolorna, ja då kan du glömma att göra karriär på Finans, IT, Teknik & Ekonomimarknaden.

Och orsaken till att man gör så här är ju en enkel sak, pengar.. en 30 årig "gubbe" är de facto dyrare än en 23 åring dels pga att arbetsgivaravgifterna är lägre. Samt att denne har andra prioriteringar än en 23 åring, då denne kan vara gift, ha barn, hobbyintressen etc. Det är ganska enkel matematik, då äldre personer är en nettokostnad för företagen & de anställdes prestation försämras också med åldern.

Mer kvalificerad smörja ..:d

anton2000
2013-08-26, 20:28
Lol. Så bara för att man inte kan vinna Mr.Olympia så är det helt onödigt att träna? För om man inte når toppen, vad är då poängen?

petah
2013-08-26, 20:29
Inom bank som Caroli1 här ovan spårar ur om så kan jag säga att det med lite flyt går att få jobb t.o.m som gymnasieekonom, även om det på papperet är "krav" på högskola. Tar du dig till intervju och gör ett bra intryck kan magiska saker hända.

Det är i alla fall verkligen inte kört att vara lite äldre när man är klar med sin högskoleutbildning. Lite livserfarenhet är bra.

blaaargh
2013-08-26, 20:33
Jobbar du inom de relevanta fälten? I så fall så tänker jag åter igen poängtera att företagen har ålderskrav på sina nya rekryter, dels pga att arbetsmarknaden idag har ett överskott på Ekonomer & Ingenjörer & att antalet jobb inom industrin har minskat markant de senaste åren & det kommer förmodligen att vara så fram till omkring år 2020.

sen så är det ju så med företagen att man vill ha in de bästa utav de bästa & är du 30 årig nyexad "gubbe" som inte gått på några utav "Top-Tier" skolorna, ja då kan du glömma att göra karriär på Finans, IT, Teknik & Ekonomimarknaden.

Och orsaken till att man gör så här är ju en enkel sak, pengar.. en 30 årig "gubbe" är de facto dyrare än en 23 åring dels pga att arbetsgivaravgifterna är lägre. Samt att denne har andra prioriteringar än en 23 åring, då denne kan vara gift, ha barn, hobbyintressen etc. Det är ganska enkel matematik, då äldre personer är en nettokostnad för företagen & de anställdes prestation försämras också med åldern.

Haha, helt ärligt, vem är du? Känner extremt få som fått sin examen innan 25-27. En del mycket äldre än så, och det är minsann inga problem med jobb, och absolut inget tjafs om ålder.

Jag tror inte du har en aning vad du snackar om. Företag kommer titt som tätt och fiskar folk på min skola, vilket råkar vara en av din "top tier" skolor. Dom skiter väl blankt i hur gammal man är, faktum är att ju äldre du är, desto större chans är det att dom kontaktar dig, av förklarliga skäl.

Du är nog mest arg och cynisk för att ditt liv inte blev som du ville, och har blivit smälld på fingrarna av något företag. Sluta sprida massa skitsnack.

G_lund
2013-08-26, 20:33
Heter inte skolan Harvard så är det lika bra att skita i det, man får inga jobb ändå.

Flippa burgare på donken i 40 år fram tills pension istället, så mycket bättre.

RandomC
2013-08-26, 20:44
Jobbar du inom de relevanta fälten? I så fall så tänker jag åter igen poängtera att företagen har ålderskrav på sina nya rekryter, dels pga att arbetsmarknaden idag har ett överskott på Ekonomer & Ingenjörer & att antalet jobb inom industrin har minskat markant de senaste åren & det kommer förmodligen att vara så fram till omkring år 2020.

sen så är det ju så med företagen att man vill ha in de bästa utav de bästa & är du 30 årig nyexad "gubbe" som inte gått på några utav "Top-Tier" skolorna, ja då kan du glömma att göra karriär på Finans, IT, Teknik & Ekonomimarknaden.

Och orsaken till att man gör så här är ju en enkel sak, pengar.. en 30 årig "gubbe" är de facto dyrare än en 23 åring dels pga att arbetsgivaravgifterna är lägre. Samt att denne har andra prioriteringar än en 23 åring, då denne kan vara gift, ha barn, hobbyintressen etc. Det är ganska enkel matematik, då äldre personer är en nettokostnad för företagen & de anställdes prestation försämras också med åldern.

Nej, men jag kan dra paralleller till min egen klass där framförallt många ungtuppar är oerhört malliga över att de minsann kommer ha sin läkarexamen från Karolinska Institutet. Något som självklart kommer ge dem en gräddfil inom både den kliniska och akademiska världen. Det finns folk som resonerar som du inom alla fält, sällan beror det på någon större insikt inom arbetsmarknaden

tjabon
2013-08-26, 20:44
Heter inte skolan Harvard så är det lika bra att skita i det, man får inga jobb ändå.

Flippa burgare på donken i 40 år fram tills pension istället, så mycket bättre.

:d

Caroli1
2013-08-26, 21:09
Haha, helt ärligt, vem är du? Känner extremt få som fått sin examen innan 25-27. En del mycket äldre än så, och det är minsann inga problem med jobb, och absolut inget tjafs om ålder.

Om du arbetar i Amerika eller i London, så kommer dom vilja ha reda på din ålder. Likaså om du tänker ge dig in i finansmarknaden i London eller i USA, så är det på gränsen till omöjligt att komma in efter 25års åldern, när det gäller de lägre fälten inom ekonomin, så är det till 27 för "Big Four", vilket jag tidigare har påpekat.

Sen så rekommenderar ju de Svenska företagen att man har utlandserfarenhet & då gäller det ju att man har gjort någon form utav internship i utlandet, för att kunna förbättra sina chanser till en eventuell karriär på företaget i Sverige.

TranceII
2013-08-26, 21:12
När det däremot gäller IT & teknik industrin, så har dom ju en någorlunda varierad ålderskrav, men dom har ändå gränser för hur gamla deras nya rekryter får vara. För "The Big Four" inom IT & Teknik industrin är max åldern 28-29 års ålder, om du skall jobba i utlandet är det max 26 års ålder som är maxgränsen, för att kunna få något relevant jobb.

Likaså har dom också krav på skolorna & dessa är ju 1. KTH = Kungliga Tekniska Högskolan, 2. Chalmers i Göteborg, 3. Lunds Tekniska Högskola i Lund. För dom andra skolorna, så får du knappast något jobb inom en relevant sektor.

I alla fall önskar jag dig lycka till.

Vilka är "The Big Four" inom IT & Teknik-industrin?

D-Crawler
2013-08-26, 21:14
Det beror på vilken industri som du tänker "bryta" dig in i, av egen erfarenhet så är dagens arbetsmarknad väldigt kompetens & åldersinriktad, dvs att dom helst vill ha folk under 25 med Masters. Men om du planerar en framtida karriär i Finansmarknaden, så är dina chanser ganska värdelösa efter 25 års ålder.

Jag vet själv att inga utav "The Big Four" företagen kommer aldrig att anställa en nyexad 30 årig "gubbe", pga de utmaningar & risker som man kan behövas ta i och med att han/hon kan vara "senior". Men visst är du intresserad att studera efter 25 års åldern, så kan du försöka, men dina chanser att göra karriär inom "The Big Four" kommer vara väldigt väldigt väldigt minimal.

Annars fungerar det ju alltid att göra karriär vid Kassan på Swedbank i Nordsunda i resten utav ditt liv :d Dock så vill jag poängtera att när det gäller andra industrier på ekonomi sidan, såsom redovisning, försäljning & private banking, så har dom max gränsen på 27 års ålder, fast då gäller det att du har gått på en utav "Top Tier" skolorna i Sverige. Dessa är Handelshögskolan Stockholm, Handels Göteborg, Lund, Uppsala & Stockholms Universitet. Dom andra skolorna kommer inte ge dig något jobb, utan snarare en väg ut till A-Kassan.

När det däremot gäller IT & teknik industrin, så har dom ju en någorlunda varierad ålderskrav, men dom har ändå gränser för hur gamla deras nya rekryter får vara. För "The Big Four" inom IT & Teknik industrin är max åldern 28-29 års ålder, om du skall jobba i utlandet är det max 26 års ålder som är maxgränsen, för att kunna få något relevant jobb.

Likaså har dom också krav på skolorna & dessa är ju 1. KTH = Kungliga Tekniska Högskolan, 2. Chalmers i Göteborg, 3. Lunds Tekniska Högskola i Lund. För dom andra skolorna, så får du knappast något jobb inom en relevant sektor.

I alla fall önskar jag dig lycka till.

Det här var den största dyngan av skit jag läst på länge. Jag orkar inte ens motivera varför jag tycker det, känns poänglöst då hela ditt resonemang går att sågas i så många delar att det helt enkelt skulle ta för lång tid av min annars sköna kväll att skriva.

G_lund
2013-08-26, 21:17
Caroli: Har du ens lexamen från högskola?

Med tanke på ditt skrivsätt och dina tankegångar så kan du knappt vara en dag över 20?

Nordenator
2013-08-26, 21:18
Men hen kan förutspå arbetsmarknadens utseende under närmare ett årtionde framöver - bara det är rätt meritgivande. Det kan även röra sig om ett typiskt fall av full of shit.

G_lund
2013-08-26, 21:18
Vilka är "The Big Four" inom IT & Teknik-industrin?

Netscape, Explorer, MsRöj och BeatsByDre.

D-Crawler
2013-08-26, 21:32
netscape, explorer, msröj och beatsbydre.

:d.

mattepatte
2013-08-26, 22:19
Asså när människor som Caroli1 klampar in, så känns allt så bra, jag som själv känt mig så vilse, haft lite dåligt självförtroende etc, känner mig helt plötsligt som Gandalf som försöker lära en hobbit att plocka äpplen, den intellektuella skillnaden ungefär.

Om jag börjar plugga senare i livet så är det något jag kommer vara stolt över.

Xtronal
2013-08-26, 22:23
Det där med "Top Tier" skolor. Är det inte individens kunskap och färdigheter som räknas i slutändan?

nissepelle
2013-08-26, 22:30
Det där med "Top Tier" skolor. Är det inte individens kunskap och färdigheter som räknas i slutändan?

Nej, det är vem din pappa känner som räknas i slutänden.

dared
2013-08-26, 22:31
Är snart 28 och blev precis klar med en masterutbildning, go for it för fan.

nissepelle
2013-08-26, 22:32
Jag är 23 och börjar nästa vecka studera vid universitetet, en utbildning på 5,5 år. Ingen fara.

filmjölk
2013-08-26, 22:39
Inte för att jag last på högskola, men jag kan tänka mig att det är bra att vänta något år minst efter gymnasiet och göra något annat än att plugga (läs: jobba, eller om man har de ekon. förutsättningarna resa runt). Jag kan gissa att man har nog större chans att ledsna om man kommer direkt ifrån gymnasiet.

mattepatte
2013-08-26, 22:53
Det där med "Top Tier" skolor. Är det inte individens kunskap och färdigheter som räknas i slutändan?

Givetvis

421
2013-08-27, 00:46
Big 4 i accounting är inte där du vill jobba oavsett.

chidde
2013-08-27, 01:59
Om du arbetar i Amerika eller i London, så kommer dom vilja ha reda på din ålder. Likaså om du tänker ge dig in i finansmarknaden i London eller i USA, så är det på gränsen till omöjligt att komma in efter 25års åldern, när det gäller de lägre fälten inom ekonomin, så är det till 27 för "Big Four", vilket jag tidigare har påpekat.

Sen så rekommenderar ju de Svenska företagen att man har utlandserfarenhet & då gäller det ju att man har gjort någon form utav internship i utlandet, för att kunna förbättra sina chanser till en eventuell karriär på företaget i Sverige.

Caroli, pa nat vis haller jag med dig om ditt resonemang ang aldern nar man tar examen, det finns helt klart manga fordelar med att komma ut tidigt i arbetslivet an att "lalla" runt de forsta 2-3 aren efter gymnasiet for att ta reda pa vad man vill bli nar man blir stor

Ar man klar runt 25-27 arsaldern och fatt jobb, da har man ju anda jobbat in sig ett par ar och ar etablerad, sen kommer ju andra viktiga saker i livet sa som hobby, familj, hus etc. Man far inte glomma att jobb/karriar bara ar en tartbit av livet

MEN!! Just det du skriver om London ar inte sant, hur det ar i USA kan jag inte uttala mig nat om men ett CV (oavsett bransch) av brittisk standard brukar man oftast utelamna alder och etnicitet pga diskriminella skal, aven foto ar ett big no no om det inte ar modelljobb du soker

Jag ser det lite som sa, ju yngre man ar nar man borjar, desto storre chans for en langre och mer framgangsrik karriar rent generellt. Sen sa ar allt relativt, hur "bra" ar du inom ditt omrade? Har du stannat/flyttat i ratta tider inom ditt foretag? etc

Armed Dingo
2013-08-27, 06:11
Hej! Är en grabb på 20 år som nyss har sökt in på komvux (3 terminer). Tanken är att plugga på högskola iaf 3 år. Men kanske till och med en master utbildning.
Är de värt de? Menar lär sitta på skolbänken i 5-8 år isf. Är ja för gammal nu?

Har frågat mina närmaste vad dom tycker, det positiva jag hört är :
Du är ju ung, passa på medans du kan.
Klart du ska, det öppnar en helt annan arbetsmöjligheter för dig
Osvosv

Det negativa är:
Du kommer drunkna i lån.
Kommer du få barn innan 30 då?
Det är en väldigt lång tid.. blabla

Jag känner att lånen är mer en investering för mig men alla håller inte med.

Förlåt för rörigt inlägg/trådstart. Sitter på bussen och skriver med mobilen.
Aldrig för sent att börja arbeta på något du tycker är intressant.

Drunkna i lån? Well, hellre ha en del lån och arbeta med något jag tycker om.
Barn innan 30.... va?
Det tar väldigt lång tid.... Jo absolut, men hellre börja nu än om 10 år ;)
Jag är 23 och avslutar mitt första uni år i november. Har aldrig varit lyckligare.

Armed Dingo
2013-08-27, 06:20
det finns helt klart manga fordelar med att komma ut tidigt i arbetslivet an att "lalla" runt de forsta 2-3 aren efter gymnasiet for att ta reda pa vad man vill bli nar man blir stor
Detta är så himla humoristiskt. Antingen så börjar man läsa ekonomi eller accounting som 80% av alla som läser vidare vid 19-20 års ålder, och därmed så är konkurrensen stenhård, speciellt eftersom inte ens hälften kan svara på varför dom läser ekonomi. Dem bara gör det.

Eller så lallar du runt i 2-3 år efter gymnasiet och börjar läsa något annat som du faktiskt intresserar dig för, och när du väl sitter i skolbänken så kommer du inte supa bort dina fina betyg för du vet hur skit det är att jobba utan utbildning, så du tar dig i kragen och löser minst 75% i alla ämnen, kommer ut nyexad vid 25-26 med arbets-, livserfarenhet och pangbetyg och resten är en saga ;)

O_Wao
2013-08-27, 06:32
Där släppte en sten från magen :D
Hur gamla var ni/du när ni började/kom in i högskola/universitet?
Jag började plugga när jag var 21, läste relativt länge och gick ut med dubbla examina och en hög med erfarenheter från studentverksamhet i bagaget. Börja plugga och läs det du vill, du kommer inte att ångra dig.

kaer
2013-08-27, 09:36
Bara sätta igång. Det finns tonvis med människor som börjar 25+ och som det går alldeles utmärkt för.
I många fall är det en fördel.

pragmatist
2013-08-27, 09:48
Inte för att jag last på högskola, men jag kan tänka mig att det är bra att vänta något år minst efter gymnasiet och göra något annat än att plugga (läs: jobba, eller om man har de ekon. förutsättningarna resa runt). Jag kan gissa att man har nog större chans att ledsna om man kommer direkt ifrån gymnasiet.

Jag är universitetslärare och kan skriva under på att de som väntat några år innan de börjar plugga på universitetsnivå klarar sig mycket bättre än blåbären som kommer direkt från gymnasiet. Dels handlar det om intellektuell mognad (hjärnan är faktiskt inte helt färdigutvecklad förrän i 25-årsåldern) och dels om att de som gjort ett uppehåll är hungrigare på att plugga vidare och har bättre självdisciplin.

Macroman
2013-08-27, 10:17
Där släppte en sten från magen :D
Hur gamla var ni/du när ni började/kom in i högskola/universitet?

Jag började när jag var 25. Du är långtifrån för gammal.

Gibbs
2013-08-27, 12:07
Nej, du är inte för gammal :)

Jag börjar skolan igen på måndag 33år ung med fru, tre barn och ett hus.

Macroman
2013-08-27, 12:19
Det beror på vilken industri som du tänker "bryta" dig in i, av egen erfarenhet så är dagens arbetsmarknad väldigt kompetens & åldersinriktad, dvs att dom helst vill ha folk under 25 med Masters. Men om du planerar en framtida karriär i Finansmarknaden, så är dina chanser ganska värdelösa efter 25 års ålder.

Jag vet själv att inga utav "The Big Four" företagen kommer aldrig att anställa en nyexad 30 årig "gubbe", pga de utmaningar & risker som man kan behövas ta i och med att han/hon kan vara "senior". Men visst är du intresserad att studera efter 25 års åldern, så kan du försöka, men dina chanser att göra karriär inom "The Big Four" kommer vara väldigt väldigt väldigt minimal.

Annars fungerar det ju alltid att göra karriär vid Kassan på Swedbank i Nordsunda i resten utav ditt liv :d Dock så vill jag poängtera att när det gäller andra industrier på ekonomi sidan, såsom redovisning, försäljning & private banking, så har dom max gränsen på 27 års ålder, fast då gäller det att du har gått på en utav "Top Tier" skolorna i Sverige. Dessa är Handelshögskolan Stockholm, Handels Göteborg, Lund, Uppsala & Stockholms Universitet. Dom andra skolorna kommer inte ge dig något jobb, utan snarare en väg ut till A-Kassan.

När det däremot gäller IT & teknik industrin, så har dom ju en någorlunda varierad ålderskrav, men dom har ändå gränser för hur gamla deras nya rekryter får vara. För "The Big Four" inom IT & Teknik industrin är max åldern 28-29 års ålder, om du skall jobba i utlandet är det max 26 års ålder som är maxgränsen, för att kunna få något relevant jobb.

Likaså har dom också krav på skolorna & dessa är ju 1. KTH = Kungliga Tekniska Högskolan, 2. Chalmers i Göteborg, 3. Lunds Tekniska Högskola i Lund. För dom andra skolorna, så får du knappast något jobb inom en relevant sektor.

I alla fall önskar jag dig lycka till.

Lite tramsigt skrivet men det finns ett korn av sanning i detta men det gäller främst de de mest extrema jobben dvs investment banking och management consulting som ofta är i London. I Sverige har man generellt inte sådana krav förutom på ovan nämnda konsultfirmor (Mckinsey, BCG etc.).

Det stämmer också att det finns en ranking främst bland ekonomihögskolorna pga att det ju finns en sådan i varje buske eftersom det är en såpass billig utbildning. Skulle nog inte råda någon att läsa ekonomi om man inte kommer in på någon av ovanstående skolor där givetvis HHS står i särklass.

alphahanen2
2013-08-27, 12:39
Bitch please du är fortfarande ett barn.

Bite
2013-08-27, 16:00
Lite tramsigt skrivet men det finns ett korn av sanning i detta men det gäller främst de de mest extrema jobben dvs investment banking och management consulting som ofta är i London. I Sverige har man generellt inte sådana krav förutom på ovan nämnda konsultfirmor (Mckinsey, BCG etc.).

Det stämmer också att det finns en ranking främst bland ekonomihögskolorna pga att det ju finns en sådan i varje buske eftersom det är en såpass billig utbildning. Skulle nog inte råda någon att läsa ekonomi om man inte kommer in på någon av ovanstående skolor där givetvis HHS står i särklass.

Tar du inte i lite väl hårt nu i din sista rekommendation? Det finns massor av alumner från de lite "sämre" skolorna som har bra jobb. Alla siktar inte mot McKinsey och det finns trots allt gott om medelstora företag i sverige som behöver controllers, ekonomichefer etc.

Patriarch K
2013-08-27, 18:07
Jag började när jag skulle fylla 23. Nu ska jag fylla 26 och har ett år kvar och jag känner att jag var på kornet till lite för sen faktiskt eftersom jag vet att ofta vill företag ha en lite yngre själ (men jag är otroligt glad att jag började). Nu behöver jag inte oroa mig kanske för jag har en klasskompis som läser 50% och han är 35. Han kommer vara klar om 3 år och då känns det inte lika illa för min del.

Enligt mig så är allt under 30 lugna puckar egentligen. Över 30 och under 35 är väl okej, men över 35 så hade i alla fall jag börjat tänka till en gång extra innan jag började en 5-årig utbildning. Då kanske en 2-årig KY är mer lämpligt eller något, men har man drivet så kan man väl aldrig bli för gammal egentligen.

Chrillee
2013-08-27, 19:34
Märklig fråga att ställa, man kan ju knappt vara yngre än 20 för att läsa på högskola/universitet.

tearz
2013-08-27, 20:32
Jag är närmare 30 än 25 och började precis läsa upp mina betyg.
Förmodligen redo för högskola till nästa år.

:)