handdator

Visa fullständig version : 80/10/10


Gorl
2013-04-28, 10:26
Någon som testat denna livstil? Jag har gjort det nu under 2 veckor och märker tydligt hur jag förlorar fettmassa men endå äter minst 3-5k kcal om dagen från rena kolhydrats källor och även rafinerat socker ibland

t.ex igår åt jag detta:
1kilo potatis, 2 morötter, 250passeradtomatsås, lite ärtor
15 bananer
1000kcal dadlar
2 energi drycker
2 påsar godis 160g
4 kiwis
4 dl proviva blåbär
2dl musli med bärmix kokat i funlight strawberry med en massa kanel lite honung
2 äpplen

allt detta minst 5k kcal men relativt fettsnålt och endå har jag bara rört mig drygt en timme idag och cyklat en bit och oftast sitter jag stilla mestadels av dagen och äter ändå 3k kcal varje dag minimum och har inte ökat något i fettmassa utan istället gått ner och känns nästan som att jag lagt på mig muskler om inte kolhydratstryck. Ska säga att jag är relativt smal nu med (cirka 1.8 lång 62 kg ~)

så beror det på att kolisar inte lägger sig som fett lätt, allt fiber eller något annat som gör att detta sker?

tlk
2013-04-28, 10:31
För inte så länge sedan (2 år kanske?) så körde "Dr" Jacob en mycket roande tråd om just 811. Innehöll fantastiskt fruktskola och all nödvändig pseudovetenskap för att göra det hela till väldigt roande. Kanske du kan hitta den tråden?

Har för mig att dieten blev rätt ordentligt sågad av ungefär alla, mycket för att det är ju rätt svårt att komma upp i kolozzeum-mängder av protein på en sådan här kost.

Kör du 5000kcal på 62 pannor och sitter stilla hela dagarna så tror jag mycket av effekten beror på att du helt enkelt inte tar upp mer än en bråkdel av vad du stoppar i dig och helt enkelt skiter ut resten.

Gorl
2013-04-28, 10:36
Vet inte men denna dags exempel var högre på fett än jag normalt ligger, tex vissa stillasittande dagar så äter jag mer än 50% av mina kcal från dadlar vilket är superfettsnålt så jag kanske ligger på max 5% fett under dagen men massor av fiber samtidigt och kolisar, känns som att fettet bara rasar på mig trotts att jag är full av energi?! rekomenderar verkligen dadlar supergott! 2000kcal för 25 kr torkade säljs i min ICA

tlk
2013-04-28, 10:41
Vet inte men denna dags exempel var högre på fett än jag normalt ligger, tex vissa stillasittande dagar så äter jag mer än 50% av mina kcal från dadlar vilket är superfettsnålt så jag kanske ligger på max 5% fett under dagen men massor av fiber samtidigt och kolisar, känns som att fettet bara rasar på mig trotts att jag är full av energi?! rekomenderar verkligen dadlar supergott! 2000kcal för 25 kr torkade säljs i min ICA

Problemet är väl då att de här 2000kcal dadlarna enbart innehåller ungefär 15g protein, och knappast sk. "komplett protein". Dvs. långt under SLVs rekommendarede minimumintag, och långt mindre än de 1.2-1.5g/kg-kv som RF rekommenderar för tränande individer.

Lägg till ett halvkilo magert kött (torsk, kycklingfile, rostbiff) så verkar det helt ypperligt sätt att äta på om man nu inte tycker om fett.

Gorl
2013-04-28, 10:44
Vet inte varför du hakar dig upp på proteinet men jag får nog i mig minst 30g om dagen (lite ärtor, spenat, etc) och 1000kcal banan innehåller 10g protein vilket ger mig mer än tillräckligt pga mängden kcal jag ligger på.. hade ju varit annan sak om jag låg på 1500 kcal 15g prot då skulle nog inte kroppen gilla det speciellt bra.

sen så är ju inte 80/10/10 någon bodybuilders eller styrkebyggande diet utan bättre ur konditionssynpunkt / hälsa

z_bumbi
2013-04-28, 10:51
utan bättre ur konditionssynpunkt / hälsa

Vad baserar du det på?

tjing
2013-04-28, 10:52
Saken är ju den att din fettbalans teoretiskt blir negativ och att du knappt tillför något dietärt fett, vilket skulle kunna ge fettförlust även på ett kcal-överskott. Det är i alla fall något jag själv upplevt på en diet med mycket kolhydrater, lite fett och mycket protein, även på stora överskott.

Vilket är något som även ses hos gnagare. Och som sagt, kolhydrater blir inte fett i någon relevant omfattning (1-5 gram/dag DNL), särskilt hos en person som är frisk och rör på sig.

tlk
2013-04-28, 10:56
jag får nog i mig minst 30g om dagen (lite ärtor, spenat, etc)


Dvs. en bra bit under SLVs rekommenderade minimumintag för stillasittande. På 62 pannor och stillasittande så borde du iaf dra upp det till 50g.

RFs rekommendationer gäller såklart även konditionstränande. Så då bör du ju iaf sikta på 100g.


Nu har jag inte orkat kolla aminosyreprofil på kosten du la upp... guesstimerar att den inte är vidare bra.


Mitt förslag är att du evakuerar dina godis och energidrycker och slänger in en bra köttbit. Det och köper ett ex. av Näringslära för Högskolan så du får lite perspektiv på varför jag hakar upp mig på proteinet.



bättre ur konditionssynpunkt / hälsa


Du får mycket gärna motivera varför det här skulle vara bättre för hälsa än att följa SLVs rekommendationer vad det gäller proteinintag. När du är i farten förklara även gärna vad det ger för hälsofördelar att ligga på rejält lågt fettintag jmf. med att ligga på iaf rekommenderade mängder eller högre. Vi hade som sagt en lång tråd för länge sedan med en "Dr." Jacob som försökte men han misslyckades katastrofalt.

Var får du dina essentiella fettsyror ifrån?



Annars verkar det supertrevligt, som sagt.. om man lägger till litta fiskolja och ett halvkilo kött om dagen. Fettsnål mat är i regel mycket godare än fettrik mat.

Gorl
2013-04-28, 10:56
Ok jag vet ännu inte hur ''bra'' detta är för min hälsa under en längre tid men 2 veckor har gått och jag har tryckt i mig mat hur mycket jag än vill med kolisar och fått i mig ganska lite fett om dagen men minst 3k kcal, massor av vitaminer och känner mig energifull? dessutom finns ju ultramaraton löparen Michael Arntstein som levt på detta sätt 2.5år(dock mycket mer kcal så mer prot, och fett?) om folk kan fasta i 1 månad utan mat så kan väl inte detta vara skadligt med så mkt kcal ?

tlk
2013-04-28, 10:58
Ok jag vet ännu inte hur ''bra'' detta är för min hälsa under en längre tid men 2 veckor har gått och jag har tryckt i mig mat hur mycket jag än vill med kolisar och fått i mig ganska lite fett om dagen men minst 3k kcal, massor av vitaminer och känner mig energifull? dessutom finns ju ultramaraton löparen Michael Arntstein som levt på detta sätt 2.5år(dock mycket mer kcal så mer prot, och fett?) om folk kan fasta i 1 månad utan mat så kan väl inte detta vara skadligt med så mkt kcal ?

Nej, det är inget skadligt med att äta många kalorier.

Gorl
2013-04-28, 10:59
varför är proteinet så viktigt?!? jag KÄNNER mig itne sliten jag ser t.o.m att mina muskler verkat ökat eller blivit mer definerade iaf om jag förlorat fett, dessutom innehåller ärtor och grönsaker massvis med protein på den låga kcal mängden samt att KÖTT OCH KÖTTPRODUKTER inte skall kombineras med alla dessa kolhydratsmängder pga absorbtion osv, jag har absolut inget emot kött utan jag älskar det, men som sagt jag lever så här just nu (är arbetslös) så skall testa det nu i en månad eller så

Gorl
2013-04-28, 11:02
Tänkte mera på att det kunde vara skadligt med så lite fett under längre tid, men känner endå att det är skumt hur kroppen släpper fett så lätt när jag håller fettet nere men endå äter mycket?

sen så har jag läst från mer insatta från denna livstil (30 bananas a day) och andra personer att frukt (minst 3kcal ) innehåller alla nödvändiga fettsyror och fullvärdiga proteiner men inte i STORA mängder (där kommer grönsaker in i bilden) sen när man äter enbart frukt så får man bra matsmältning (jag får det iaf) än om man kombinerar med annat

tlk
2013-04-28, 11:13
varför är proteinet så viktigt?!? jag KÄNNER mig itne sliten jag ser t.o.m att mina muskler verkat ökat eller blivit mer definerade iaf om jag förlorat fett, dessutom innehåller ärtor och grönsaker massvis med protein på den låga kcal mängden samt att KÖTT OCH KÖTTPRODUKTER inte skall kombineras med alla dessa kolhydratsmängder pga absorbtion osv, jag har absolut inget emot kött utan jag älskar det, men som sagt jag lever så här just nu (är arbetslös) så skall testa det nu i en månad eller så


=> varför är proteinet så viktigt?
Jag tror att boken Näringslära för Högskolan täcker varför proteinet är så viktigt rätt bra. Finns annars bra källor med liknande information på närmsta bibliotek eller internet.

=> ärtor och grönsaker massor med protein på låg kcal mängd
gorl, plz. Protein av lågt biologiskt värde och inte alls vidare bra protein/kcal.

=> kött och köttprodukter ska inte kombineras med kolhydratsmängder pga absorbtion osv.
Var har du fått detta ifrån? Det verkar inte stämma särskilt bra alls med hur verkligheten framställs i böcker på ämnet. Absorptionen av sackarider och aminosyror borde inte störa varandra öht. Vad är "osv." som du nämner?

=> arbetslös.
sucks. Finns ofta mycket najs grönsaker att dumpstra gratis. Kombinerat med vrålbillig mat som kycklinginälvor så kan man få ihop det riktigt fint.

Tänkte mera på att det kunde vara skadligt med så lite fett under längre tid, men känner endå att det är skumt hur kroppen släpper fett så lätt när jag håller fettet nere men endå äter mycket?

sen så har jag läst från mer insatta från denna livstil (30 bananas a day) och andra personer att frukt (minst 3kcal ) innehåller alla nödvändiga fettsyror och fullvärdiga proteiner men inte i STORA mängder (där kommer grönsaker in i bilden) sen när man äter enbart frukt så får man bra matsmältning (jag får det iaf) än om man kombinerar med annat

Ja, det kan vara skadligt med för lite fett under längre tid. Speciellt om du missar de essentiella fettsyrorna. Problemet med essentiella fettsyror från frukt och grönt är att de inte finns där. Du hittar en del omega-3-fettsyror i frukt och grönt men dessa måste konverteras till DHA/EPA.. något som de flesta människor är jäkligt dåliga på.

RobinEH
2013-04-28, 11:15
Blir det inte väldigt mycket fruktos vid en kost som denna?

Gorl
2013-04-28, 11:18
Dvs. en bra bit under SLVs rekommenderade minimumintag för stillasittande. På 62 pannor och stillasittande så borde du iaf dra upp det till 50g.

RFs rekommendationer gäller såklart även konditionstränande. Så då bör du ju iaf sikta på 100g.


Nu har jag inte orkat kolla aminosyreprofil på kosten du la upp... guesstimerar att den inte är vidare bra.


Mitt förslag är att du evakuerar dina godis och energidrycker och slänger in en bra köttbit. Det och köper ett ex. av Näringslära för Högskolan så du får lite perspektiv på varför jag hakar upp mig på proteinet.




Du får mycket gärna motivera varför det här skulle vara bättre för hälsa än att följa SLVs rekommendationer vad det gäller proteinintag. När du är i farten förklara även gärna vad det ger för hälsofördelar att ligga på rejält lågt fettintag jmf. med att ligga på iaf rekommenderade mängder eller högre. Vi hade som sagt en lång tråd för länge sedan med en "Dr." Jacob som försökte men han misslyckades katastrofalt.

Var får du dina essentiella fettsyror ifrån?



Annars verkar det supertrevligt, som sagt.. om man lägger till litta fiskolja och ett halvkilo kött om dagen. Fettsnål mat är i regel mycket godare än fettrik mat.

Ok men en stillasittande person kräver normallt kanske 2k kcal för balans, då gäller väl 50g prot för en vid min vikt? Om jag då äter 3000 kcal minst och därefter 30-50g prot från högvolym frukt,torkadfrukt och kolhydrater jag äter alltså ''1k'' mer än jag behöver vid stillasittande men jag lägger inte på mig fett, jag blir varm mår bra ( ibörjan så måste kroppen bearbeta omställningen till all frukt och kolisar) har ett överskott men förlorar fett
det mesta försvinner som värme?

Sen godiset och energidrycken var bara som test för att se hur jag skulle reagera men jag kände ingen skillnad när jag kombinerade det med lite fiber från all min frukt, men inget jag äter annars.

sen behovet av fettsyror när jag äter så hög mängd kcal vet jag inte om den är så viktig? Frukt känns mer mänskligt att äta om man har TILLRÄCKLIGT med kcal

Gorl
2013-04-28, 11:21
Det jag vill få fram är att om man äter 3-4k kcal så får jag i mig PRECIS så mycket som kroppen behöver av fett, och protein för att MÅ BRA! jag har läst det från bla 30 bananas a day, (hittar inte källa atm) men det är fullt tillräckligt om man ÄTER tillräckligt mycket man får inte underäta vid sådan här kost..

Dessutom känns frukt mest mänskligt att leva på om man har tillräckligt med energi? vi kanske inte tänker så här uppe i norden där det mest växer bär äpplen och päron (kcal snålt) men nere vid ekvatorn och varmare länder finns alla de kcal rika frukterna som bananer,dadlar,mangos, äter man då minst 3 k med 30min rörelse per dag(eller 1h 3x veckan) så förlorar man fett hur lätt som helst (jag gjorde) problemet är väl att det inte är så lätt att äta så mycket för att man tror inte det behövs, men det gör det. dessutom ska frukten vara mogen och frukt är säsongsvara men inte i dagenssammhälle så man kan äta mycket.

tlk
2013-04-28, 11:31
Ok men en stillasittande person kräver normallt kanske 2k kcal för balans, då gäller väl 50g prot för en vid min vikt? Om jag då äter 3000 kcal minst och därefter 30-50g prot från högvolym frukt,torkadfrukt och kolhydrater jag äter alltså ''1k'' mer än jag behöver vid stillasittande men jag lägger inte på mig fett, jag blir varm mår bra ( ibörjan så måste kroppen bearbeta omställningen till all frukt och kolisar) har ett överskott men förlorar fett
det mesta försvinner som värme?

Sen godiset och energidrycken var bara som test för att se hur jag skulle reagera men jag kände ingen skillnad när jag kombinerade det med lite fiber från all min frukt, men inget jag äter annars.

sen behovet av fettsyror när jag äter så hög mängd kcal vet jag inte om den är så viktig? Frukt känns mer mänskligt att äta om man har TILLRÄCKLIGT med kcal

Må bra är alltid trevligt.

Det rekommenderade intaget av protein är inte någon funktion av ditt kaloriintag utan en funktion av din kroppsvikt.

Behovet av essentiella fettsyror är precis lika viktigt oavsett hur många kalorier du äter.


Vad är det för omställning som du tror att din kropp måste göra? Späljka kolhydrater och metabolisera sackarider är kroppen väldigt bra på. Att du inte märker skillnad på att äta godis och frukt är inte jättekonstigt eftersom de i slutändan bryts ner till samma små beståndsdelar och för din metabolism är fruktos och glukos från ahlgrens bilar identiskt med fruktos och glukos från en banan.

När jag var ung så hörde man ofta "frukt är naturens godis". Om de bara visste hur rätt de hade i den kampanjen.


Jag kan köpa ditt argument om du tänker på tarmfloran som en del av kroppen och den här kosten har gjort att du har ändrat mändgen och typen av fibrer som du äter. Detta påverkar ofta tarmflororna väldigt mycket och kan ha en hel drös effekter på resterande kropp i helhet. Tyvärr är det väl inte den normala synen på mänskliga kroppen (än) att tarm-, mun-, och lungflororna är en del av oss... ofta när det snackas "kroppen måste lära sig" så brukar det vara något tro att kroppen inte vet hur den ska metabolisera det ena eller det andra.

tlk
2013-04-28, 11:36
Det jag vill få fram är att om man äter 3-4k kcal så får jag i mig PRECIS så mycket som kroppen behöver av fett, och protein för att MÅ BRA! jag har läst det från bla 30 bananas a day, (hittar inte källa atm) men det är fullt tillräckligt om man ÄTER tillräckligt mycket man får inte underäta vid sådan här kost..

Dessutom känns frukt mest mänskligt att leva på om man har tillräckligt med energi? vi kanske inte tänker så här uppe i norden där det mest växer bär äpplen och päron (kcal snålt) men nere vid ekvatorn och varmare länder finns alla de kcal rika frukterna som bananer,dadlar,mangos, äter man då minst 3 k med 30min rörelse per dag(eller 1h 3x veckan) så förlorar man fett hur lätt som helst (jag gjorde) problemet är väl att det inte är så lätt att äta så mycket för att man tror inte det behövs, men det gör det. dessutom ska frukten vara mogen och frukt är säsongsvara men inte i dagenssammhälle så man kan äta mycket.

Argumentet att det "är det mest mänskliga" var intressant. Vad innebär det att något är ett mänskligt sätt att leva på? Det vanliga från 811-hållet brukar vara "så här levde vi förr i tiden", som man även hör från paleo-kulten.

Förlora fett är ju inget svårt oavsett vad du äter. Går utmärkt att göra på en diet som uteslutande består av ägg, pizza, valnötter, lösgodis, eller oxfärs med.


Tror fortfarande det är rätt stor risk att du får problem med dina essentielal fettsyror.

Här var några 30-bananer-om-dagen-skojare här för inte så länge sen, som sagt. Miri körde en (erotisk) fruktskola, och "Dr" Jacob försökte sprida kunskap. Mest baserade sig allt på lösa fantasier och missförstånd om hur saker och ting fungerar.



Annars gillar jag frukt och grönt. Något kg. wokmix om dagen är bra för magen.

Gorl
2013-04-28, 11:53
Tycker detta är en rolig diskussion anledningen till att jag finner denna livstil spännande är hur man kan äta så stor volym med kcal men endå förlora fettmassa, om man får tillräckligt med kcal. Jag har inte läst såpass mycket om näringslära att jag kan de kroppsliga reaktionerna osv men därimot läst mycket om mat.

Det jag vill få fram är att om folk kan gå på 40dags fastor utan mat (0 protein 0 fett)
hur kan kroppen ta skada av proteinbrist, fettbrist? folk svälter i månader?
Och bananer och frukt innehåller alla essentiela fett syror om man äter tillräckligt mycket utav det, samt att protein är överskattat och behovet inte är så högt om man inte tränar styrka. man får i sig precis så mycket som krävs under längre tid.

Änsålänge gillar jag att äta på detta vis, massvis med kolhydrater som ger mig bra energi och aldrig hungrig,så skall testa detta i minst 1-1.5 månad om det känns bra.

Köttis
2013-04-28, 12:03
Varför vill du tappa fett? Med din längd och vikt ligger du på ett BMI som är på gränsen till underviktig. Inte för att BMI är det bästa måttet som finns, men du lär ju knappast vara särskilt fet.

tlk
2013-04-28, 12:18
Tycker detta är en rolig diskussion anledningen till att jag finner denna livstil spännande är hur man kan äta så stor volym med kcal men endå förlora fettmassa, om man får tillräckligt med kcal. Jag har inte läst såpass mycket om näringslära att jag kan de kroppsliga reaktionerna osv men därimot läst mycket om mat.

Det jag vill få fram är att om folk kan gå på 40dags fastor utan mat (0 protein 0 fett)
hur kan kroppen ta skada av proteinbrist, fettbrist? folk svälter i månader?
Och bananer och frukt innehåller alla essentiela fett syror om man äter tillräckligt mycket utav det, samt att protein är överskattat och behovet inte är så högt om man inte tränar styrka. man får i sig precis så mycket som krävs under längre tid.

Änsålänge gillar jag att äta på detta vis, massvis med kolhydrater som ger mig bra energi och aldrig hungrig,så skall testa detta i minst 1-1.5 månad om det känns bra.

Att gå 40 dagar utan födointag (förutom vatten förutsätter jag) alls låter inte bra. Tror inte ett ögonblick på att det inte skulle medföra skadeverkningar. I många fall reparerar kroppen sig säkert utmärkt efteråt när man börjar äta, dock. Förlängd svält är knappast något ideal för att man ska fungera väl och må bra.. Det är en stor skillnad på att överleva och leva.

För att lära dig mer om varför du behöver ha i dig bra mängd protein och de essentiella fettsyrorna så se tidigare rekommenderad litteratur. Sannolikt får du inte alls i dig de omega-3 du behöver från frukt och grönt, vilket jag har påpekat tidigare och gett en förklaring till varför så inte är fallet.


Vad är det för något som du har läst när du har "läst mycket om mat" ? 30-bananer-om-dagen-sajter är sällan tillförlitliga alls.. rimligtvis rankar de i klass med aftonbladets diettips eller lite lägre.

Sverker
2013-04-28, 12:20
Potatis innehåller faktiskt ett hyfsat bra protein. Svag på svavelaminosyror och bara precis så mycket lysin att det går att hålla balans. Men dina ärtor är inte tillräckligt stark på lysin och svavelaminosyror för att komplettera potatisen.
Skippa dadlarna och ät mer potatis istället. Du kan säkert klara dig på det ifall du inte får skador eller annat som kräver mer protein.


Hoppas att du är kille. Tjejer skulle få järnbrist snabbt på den kosten:( Konditionsidrott på detta och hon är borta från löprundan.

Gorl
2013-04-28, 12:27
Japp jag är kille men jag gillar att äta socker och kolhydrater i så stor mängd som möjligt och jag tänker bra då med. Jag kräver det till och med och har noll sug efter annan mat. sen så är det billigt med mkt dadlar,potatis och jag känner mig aldrig dåsig av hög kolhydratsmängd om jag bara äter allt med fiber i, och jag gillar alla frukter men äter mer de mer kcaltäta och billiga frukterna som banan.

följer som sagt 30min kondition eller 1 h 3x veckan för det känns enkelt med upplevd energi

dadlar och russin kombinerat med c-vit ger ganska bra järn annars?

sen så bor jag fortfarande hemma och min familj äter verkligen inte hälsosamt och har noll koll på kost och verkar inte intresserad utav det, jag blev det pga att jag själv fick stor brist från några årsedan och äter hellre på detta vis än pasta med köttfärsås och vittbröd utan grönsaker

Gorl
2013-04-28, 12:31
Varför vill du tappa fett? Med din längd och vikt ligger du på ett BMI som är på gränsen till underviktig. Inte för att BMI är det bästa måttet som finns, men du lär ju knappast vara särskilt fet.

Tänker inte så mycket på att tappa fett utan tycker mest det är intressant att jag gör det med denna kost så lätt så varför inte? mår bra so far iaf.

Sverker
2013-04-28, 12:36
Livsmedelsverkets Livsmedelstabell anger 1,3 mg järn / 320 kcal ( 100 g ).
3200 kcal och du har dina 13 mg järn. Som tjej bör hon nog skyffla in ytterligare dadlar.

Potatis är ett bättre alternativ med 0,6 mg / 80 kcal ( 100 g ).
Men jag rekommenderar ingen att dagligen äta 2 kg potatis eftersom solanin och andra naturliga gifter kan ge obehagliga överraskningar.

Gorl
2013-04-28, 12:50
Hm intressant min kropp gillar dock potatis och jag gör det med för jag är uppväxt på det men hur vanligt är det att man får järnbrist egentligen? kraftig konditionsträning?

tlk
2013-04-28, 13:16
Hm intressant min kropp gillar dock potatis och jag gör det med för jag är uppväxt på det men hur vanligt är det att man får järnbrist egentligen? kraftig konditionsträning?

Inte jätteovanligt hos veganer...

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Jarn-/
B12 är något som du kanske borde hålla koll på med.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Vitaminer/Vitamin-B12-/

RassK
2013-04-28, 16:44
Micronutrients of special concern for the vegan include vitamins B-12 and D, calcium, and long-chain n-3 (omega-3) fatty acids. Unless vegans regularly consume foods that are fortified with these nutrients, appropriate supplements should be consumed. In some cases, iron and zinc status of vegans may also be of concern because of the limited bioavailability of these minerals.

Health effects of vegan diets. Am J Clin Nutr. 2009 May. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19279075

Mer om specifikt B12: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23356638

CONCLUSIONS: Vegetarian diet is associated with an elevated risk of mental disorders.

Vegetarian diet and mental disorders: results from a representative community survey. Int J Behav Nutr Phys Act. 2012 Jun. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22676203

Just sayin'

Rabiat
2013-04-28, 17:08
Hela Raw-veganismrörelsen är ju iofs utsvulten, utan ett gram muskler. "Emaciated" är ett fint ord som beskriver någon som käkat enligt 811 ett tag.

Dreas
2013-04-28, 17:17
Det jag vill få fram är att om man äter 3-4k kcal så får jag i mig PRECIS så mycket som kroppen behöver av fett, och protein för att MÅ BRA! jag har läst det från bla 30 bananas a day, (hittar inte källa atm) men det är fullt tillräckligt om man ÄTER tillräckligt mycket man får inte underäta vid sådan här kost..

Dessutom känns frukt mest mänskligt att leva på om man har tillräckligt med energi? vi kanske inte tänker så här uppe i norden där det mest växer bär äpplen och päron (kcal snålt) men nere vid ekvatorn och varmare länder finns alla de kcal rika frukterna som bananer,dadlar,mangos, äter man då minst 3 k med 30min rörelse per dag(eller 1h 3x veckan) så förlorar man fett hur lätt som helst (jag gjorde) problemet är väl att det inte är så lätt att äta så mycket för att man tror inte det behövs, men det gör det. dessutom ska frukten vara mogen och frukt är säsongsvara men inte i dagenssammhälle så man kan äta mycket.Du tycker att en sida som förespråkar dieten är en bra källa? Det var problemet redan när Bananmannen var inne här, folk utan koll lyssnar oavsett.

tlk
2013-04-28, 17:33
Hela Raw-veganismrörelsen är ju iofs utsvulten, utan ett gram muskler. "Emaciated" är ett fint ord som beskriver någon som käkat enligt 811 ett tag.

Överleva jämfört med att leva *popcorn*

JacobHeitmann
2013-04-28, 17:39
*popcorn*

Ristretto
2013-04-28, 19:23
*popcorn*

Får du äta popcorn?

mikaelj
2013-04-28, 19:47
Får du äta popcorn?

Nä. Popcorn är inte LFRV.

JacobHeitmann
2013-04-28, 19:53
Det är ju 80/10/10! *popcorn* *popcorn* *popcorn*

http://gyazo.com/3eb17aa881c1a1c17ebad96fe20bfd1d.png?1367175472

mikaelj
2013-04-28, 19:58
Sure, men inte LFRV. Du får hålla dig till torkad majs, Jacob.

Rabiat
2013-04-28, 19:59
Man får aldrig visa något för en varm platta, då blir det dåligt.

Morty
2013-04-28, 21:15
Durianrider är ju en stor förespråkare av 80/10/10 och han är verkligen extraordinärt fit.

r1Bc82UGif4

Fishtank
2013-04-28, 21:45
Googlade han och han ser väl inte överdrivet fit ut, var det ironi?
Enda jag tycker han hade var låg BF%

Ristretto
2013-04-28, 21:57
Nä. Popcorn är inte LFRV.

Det var väl det jag misstänkte.

tjing
2013-04-29, 10:49
Durian Rider (han heter så) kör väl tydligen mycket konditionsträning, som i marathon, cykling etc. Så mycket kolhydrater gör väl honom bara gott. Men annars är alla fruktmänniskor lite knäppa, men det finns många LHCF-människor och faste-människor som är det också å andra sidan.

Hilarity ensues vid 4:03 förresten.

Morty
2013-04-29, 11:46
Googlade han och han ser väl inte överdrivet fit ut, var det ironi?
Enda jag tycker han hade var låg BF%

6200 km cyklat i januari, klättrar på 5,8w/kg och springer milen >35min. Nänä, inte överdrivet fit.

Macroman
2013-04-29, 11:47
Vet inte men denna dags exempel var högre på fett än jag normalt ligger, tex vissa stillasittande dagar så äter jag mer än 50% av mina kcal från dadlar vilket är superfettsnålt så jag kanske ligger på max 5% fett under dagen men massor av fiber samtidigt och kolisar, känns som att fettet bara rasar på mig trotts att jag är full av energi?! rekomenderar verkligen dadlar supergott! 2000kcal för 25 kr torkade säljs i min ICA

Hur kan du ens ha ngt fett som kan "rasa" om du väger 62 kg och är 1,80 lång?


P.S Jag skulle spy om jag var tvungen att äta 15 bananer om dagen D.S

Sniggel
2013-04-29, 15:11
sen så är ju inte 80/10/10 någon bodybuilders eller styrkebyggande diet utan bättre ur konditionssynpunkt / hälsa

Ok jag vet ännu inte hur ''bra'' detta är för min hälsa under en längre tid men 2 veckor har gått och jag har tryckt i mig mat hur mycket jag än vill med kolisar och fått i mig ganska lite fett om dagen men minst 3k kcal, massor av vitaminer och känner mig energifull? dessutom finns ju ultramaraton löparen Michael Arntstein som levt på detta sätt 2.5år(dock mycket mer kcal så mer prot, och fett?) om folk kan fasta i 1 månad utan mat så kan väl inte detta vara skadligt med så mkt kcal ?

*hug*

Sniggel
2013-04-29, 15:13
Saken är ju den att din fettbalans teoretiskt blir negativ och att du knappt tillför något dietärt fett, vilket skulle kunna ge fettförlust även på ett kcal-överskott. Det är i alla fall något jag själv upplevt på en diet med mycket kolhydrater, lite fett och mycket protein, även på stora överskott.

Vilket är något som även ses hos gnagare. Och som sagt, kolhydrater blir inte fett i någon relevant omfattning (1-5 gram/dag DNL), särskilt hos en person som är frisk och rör på sig.

Det här påståendet var intressant.
Menar du att DNL inte blir mycket högre än så, även om man säg skulle överäta med 1000 kcal? Vad händer med dessa överskottskalorier isåfall?

King Grub
2013-04-29, 15:49
Det här påståendet var intressant.
Menar du att DNL inte blir mycket högre än så, även om man säg skulle överäta med 1000 kcal? Vad händer med dessa överskottskalorier isåfall?

Krafitg överätning av kolhydrat leder till stor de novo lipogenes på bekostnad av glykogensyntes.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12972680

Överätning av fett eller kolhydrat leder till ungefär lika stora fettökningar.

fat storage during overfeeding of isoenergetic amounts of diets rich in carbohydrate or in fat was not significantly different, and carbohydrates seemed to be converted to fat by both hepatic and extrahepatic lipogenesis.

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=879624

Fishtank
2013-04-29, 17:49
6200 km cyklat i januari, klättrar på 5,8w/kg och springer milen >35min. Nänä, inte överdrivet fit.

Uthållig =/= fit.
Inte i min värld sorry, då behöver man ha nog mycket muskler för att inte se ut som ett timglas med pinnar till armar.
Inte för att basha konditionsträning men han ser inte vältränad ut.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Sniggel
2013-04-29, 20:54
Måste +1:a Morty. Tycker det är så jäkla missvisande när "fit" har börjat betyda "se muskulös ut med låg bf" istället för... ja, fit (for something).
Det är lite av en våldtäkt på språket om jag får tycka till :p

tjing
2013-04-29, 22:37
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10365981

De novo lipogenesis in humans: metabolic and regulatory aspects.

Att man sett lite olika resultat i olika studier beror förmodligen på ett par saker; socker är mer lipogent än stärkelse t ex och i en del studier får studiedeltagarna överäta en hel del socker. Dessutom ökar ett väldigt lågt fettintag DNL från kolhydrater.

Dessutom lyser DNL (med stora kolhydratsintag) i stort sett helt med sin frånvaro efter träning, vilket ytterligare krånglar till det för alla som endast vill se kcal in- och ut över dygnet.

Jag har skrivit mer detaljerat om det hela här: http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/02/07/effekter-av-kost-pa-fettinlagring-halsa-och-muskelutveckling-eller-hur-man-bygger-muskler-utan-att-bli-fet/

King Grub
2013-04-29, 22:41
Kolhydrater hämmar ändå fettförbränningen och påverkar fettbalansen på det sättet i stället.

tjing
2013-04-29, 23:05
Jepp.

Såhär skrev jag, vilket sannolikt är ett bra riktmärke i praktiken om vi talar riktig mat:

1) Glykogendepåer i lever och muskler måste fyllas till bristningsgränsen först och främst och en vältränad person kan ha en ganska omfattande förmåga att lagra in kolhydrater som glykogen, samt gör av med sagda kolhydrater i träning och till viss del i vardagliga sammanhang (gäller alla människor).

2) Man måste äta mer kolhydrater än sin totala energiförbrukning (TEE) minus proteinintag för att DNL ska uppregleras. Ett räkneexempel: En person som ligger i energibalans en given dag på 3000 kcal och som äter 180 g protein (180×4=720 kcal), måste äta mer än (3000-720= 2280/4= 570 g kolhydrater per dag under flera dagar för att DNL ska uppregleras och även då sker det ingen dramatisk fettinlagring, fastän den ökar.

Dessutom ökar kolhydratsoxidationen med ett ökat intag av kolhydrater och eftersom kolhydrater har en viss metabol kostnad för bearbetning blir det ett visst svinn när kolhydrater metaboliseras. Sammanlagda effekter av ovanstående är att DNL sällan är en relevant faktor för fettinlagring hos människor, särskilt inte hos fysiskt aktiva människor. Däremot (som jag tidigare skrev), minskar fettoxidationen som ett resultat av ökad konsumtion av kolhydrater och det dietära fettet lagras istället in.

Sniggel
2013-04-30, 05:48
Eucaloric replacement of dietary fat by CHO does not induce hepatic DNL to any substantial degree

Similarly, addition of CHO to a mixed diet does not increase hepatic DNL to quantitatively important levels, as long as CHO energy intake remains less than total energy expenditure (TEE)
Och som KG säger så även om DNL knappt "går igång" så länge man inte vräker på så har vi ju minskningen av fettförbränning. Vilket även står direkt efter i abstractet:
Instead, dietary CHO replaces fat in the whole-body fuel mixture, even in the post-absorptive state. Body fat is thereby accrued, but the pathway of DNL is not traversed; instead


1) Glykogendepåer i lever och muskler måste fyllas till bristningsgränsen först och främst och en vältränad person kan ha en ganska omfattande förmåga att lagra in kolhydrater som glykogen, samt gör av med sagda kolhydrater i träning och till viss del i vardagliga sammanhang (gäller alla människor).
Men under tiden du "fyller glykogen till bristningsgränsen" så går du miste om vad som kunde ha varit en högre fettförbränning, vilket ju givetvis påverkar fettbalansen. Under träning när du förbränner hög andel kolhydrat pga rejäla depåer glykogen går du också miste om en del fettförbränning, vilket också påverkar fettbalansen.

2) Man måste äta mer kolhydrater än sin totala energiförbrukning (TEE) minus proteinintag för att DNL ska uppregleras. Ett räkneexempel: En person som ligger i energibalans en given dag på 3000 kcal och som äter 180 g protein (180×4=720 kcal), måste äta mer än (3000-720= 2280/4= 570 g kolhydrater per dag under flera dagar för att DNL ska uppregleras och även då sker det ingen dramatisk fettinlagring, fastän den ökar.

Det fetmarkerade är väl det som är det intressanta isåfall.

Dessutom ökar kolhydratsoxidationen med ett ökat intag av kolhydrater och eftersom kolhydrater har en viss metabol kostnad för bearbetning blir det ett visst svinn när kolhydrater metaboliseras.
Är inte detta redan inräknat i kalorimängden för kolhydrat?

Sammanlagda effekter av ovanstående är att DNL sällan är en relevant faktor för fettinlagring hos människor, särskilt inte hos fysiskt aktiva människor.
+1

Däremot (som jag tidigare skrev), minskar fettoxidationen som ett resultat av ökad konsumtion av kolhydrater och det dietära fettet lagras istället in.
+1

Så DNL inträffar vid ett kaloriöverskott, även hos tränande, så länge överskottet inte bara är tillfälligt (nån dag). Och gör det inte det så påverkas ändå fettbalansen av kaloriöverskottet via hämning av fettförbränning. Någon som överäter kan alltså inte komma undan en ackumulering av fett i fettcellerna. Vare sig det är en högfettsdiet eller lågfettsdiet.

tjing
2013-04-30, 13:00
Jag tror inte det är så enkelt (din slutsats)

Jag skrev ju t ex om studien på sydamerikanska styrketränande personer som överåt en månad och styrketränade. Det är så vitt jag sett den enda praktiska tillämpningen på styrketräning och överätning jag sett överhuvudtaget. Alla grupper åt kring 1000+ kcal överskott vill jag minnas där ena gruppen åt ~50 g fett och andra ~90 g fett.

Gruppen som åt 50 g fett lade på sig en tredjedel så mycket fett som den andra gruppen och ökade mycket mer i LBM.

Dessutom säger mig min praktiska erfarenhet att högkolhydratskost med lite fett inte leder till ökning av kroppsfett i närmelsevis lika hög grad som en kost med mer fett. Även på ett stort kcal-överskott. Om något tappar jag också fettvikt om fettet blir tillräckligt lågt och jag äter mycket kolhydrater efter träning.

Så för en tränande person är jag rätt övertygad om att mer kolhydrater och mindre fett, istället för tvärtom, bidrar till signifikant mindre uppgång i fettvikt.

Dessutom, varför ska man överäta kolhydrater på samma sätt varje dag? Det är också ett antagande. Säg att du överäter varannan dag eller två dagar i sträck och mindre den tredje. Det lär påverka DNL signifikant gentemot konstant överätning.

Många studier på DNL är som sagt gjorda på inaktiva individer; träning ökar insulinkänsligheten och glukosupptaget till muskulatur. Alltså går det förmodligen inte alls att jämföra stillasittande människor som överäter kolhydrater bestående av 50% socker, med en tränande person som överäter stärkelse som pasta/ris med fibrer etc. Det förefaller vara så att det som tas upp snabbast och lättast ger DNL i levern, typ enkla sockerarter.

Konklusion:

Att ge relativt stillasittande personer en massa kolhydrater och socker och dessutom ge samma höga intag varje dag leder i längden till DNL. No biggie.

Att ge tränande personer stora mängder riktig mat med kolhydrater i stärkelse-form och fibrer etc kommer förmodligen inte att ge någon relevant DNL alls från kolhydrater, med all sannolikhet.

tjing
2013-04-30, 13:01
Vidare har jag skrivit:

"Det har även gjorts studier på hur överätning påverkar fettinlagring i levern och en studie visar med tydlighet (18) att överätning av kolhydrater (läs enkla sockerarter i den här studien) med över 1000 kcal/dag (över kcal-balans) i tre veckor ökar mängden fett i levern (27%) oändligt mycket mer än kroppsfett (2%). När man överäter enkla sockerarter förefaller alltså DNL bidra till huvudsakligen ökad mängd fett i levern och kan sannolikt bidra till sjukdomen fettlever/NAFLD (nonalcoholic fatty liver disease).

Studier visar dock tydligt att fruktos och sukros ökar syntesen av triacylglycerider (DNL) i levern signifikant jämfört med stärkelse (mat; pasta, ris, potatis etc) och glukos och att fibrer förefaller motverka ökningen av triglycerider i blodet (19).

Inget nytt under solen alltså; överät inte skit, d v s godis/läsk (fruktos + glukos) och dylikt, men kolhydrater från riktig mat i form av stärkelse, förefaller alltså vara långt bättre att överäta. Särskilt i sällskap med fibrer (gärna grönsaker), en högkvalitativ proteinkälla och lite nyttigt fett.

Och:

I en studie (11) fick sex personer äta olika mängder kaloriöverskott- eller underskott av mat; alltifrån 50% extra kolhydrater till 50% mindre kolhydrater, till 50% mer fett etc. Studien pågick i 5-dagars intervall för varje kostupplägg. Av intresse för den här artikeln tänker jag diskutera de större kcal-överskotten i kosten och hur de olika makronutrienterna påverkade fettinlagring:

* +50% kolhydrater-gruppen: 4550 kcal/dag, kolhydrater 680 g/dag, fett 148 g/dag, protein 141 g/dag. Procentuellt (K59/F29/P12).

* +50% fett-gruppen: 4236 kcal/dag, kolhydrater 319 g/dag, fett 272 g/dag, protein 139 g/dag. Procentuellt (K30/F57/P13).

Båda grupper gick upp nästan lika mycket i vikt (~2 kg) men det nämns inte mycket om hur testdeltagarna vägdes i studien vilket gör att man får anta att det sannolikt handlade om en vanlig vägning. Glykogen binder vatten och väger en del. Poängen är att viktförändringen på vågen inte på ett tillförlitligt sätt speglar faktisk fettinlagring.

Hur som helst åt även högkolhydratsgruppen en hög mängd fett vilket sannolikt bidrog en del till uppgång i fettvikt. När det kommer till DNL från kolhydraterna var dock siffrorna minimala.

Testdeltagarna syntetiserade mindre än 5 g fett / dag från kolhydrater.

Även när de åt 680 g kolhydrater / dag i fem dagar i sträck och inte tränade.

Källor etc finns här:

http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/02/07/effekter-av-kost-pa-fettinlagring-halsa-och-muskelutveckling-eller-hur-man-bygger-muskler-utan-att-bli-fet/

tjing
2013-04-30, 13:04
Dessutom ökar DNL om man minskar fettintaget för mycket. Jag skulle säga att kring 40-80 g / dag är någon slags sweet spot om man vill hålla nere fettinlagring.

Sverker
2013-04-30, 14:55
Jepp.

Såhär skrev jag, vilket sannolikt är ett bra riktmärke i praktiken om vi talar riktig mat:

1) Glykogendepåer i lever och muskler måste fyllas till bristningsgränsen först och främst och en vältränad person kan ha en ganska omfattande förmåga att lagra in kolhydrater som glykogen, samt gör av med sagda kolhydrater i träning och till viss del i vardagliga sammanhang (gäller alla människor).


Varför skriver alla om fulla leverglykogendepåer :confused:

Jag har påstått minst tjugoåtta gånger att det är mängden fruktos vid ett tillfälle som avgör vad som händer med fruktosen.
Stora mängder fruktos i levern ökar mängden citronsyra utanför mitokondrien och enzymet citronsyra-lyas http://en.wikipedia.org/wiki/ATP_citrate_lyase bildar acetyl-CoA ute i cytoplasman. Först då finns byggstenar till fettsyrasyntesen.

Har jag rätt eller fel ?

tjing
2013-04-30, 16:22
Självklart är det mängden fruktos åt gången som är relevant för just fruktos (som ju är lite speciellt) och man ser också att DNL i levern ökar kraftigt att stora mängder fruktos åt gången. Och när man låter folk överäta enkla sockerarter t ex ökar ändå fettinlagringen i levern många gånger mer än mängden underhudsfett som lagras in. En studie visade följande:

"...Conclusions: Carbohydrate overfeeding for 3 wk induced a >10-fold greater relative change in liver fat (27%) than that in body weight (2%). The increase in liver fat was proportional to that in DNL. Weight loss restores liver fat to normal. These data indicate that the human fatty liver avidly accumulates fat during carbohydrate overfeeding and support a role for DNL in the pathogenesis of NAFLD."

Effect of short-term carbohydrate overfeeding and long-term weight loss on liver fat in overweight humans. (2012)

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2012/08/28/ajcn.112.038695

exevision
2013-04-30, 16:30
Ursäkta min okunskap, men vad är DNL? :em:

King Grub
2013-04-30, 16:32
De Novo Lipogenesis; omvandling av dietära kolhydrater till fett.

Sverker
2013-04-30, 16:39
Bra. Då är en läsk, i farten på stan, eller frukt som mellanmål helt OK för alla som är rädda för fettsyrasyntesen;)

tjing
2013-04-30, 16:43
Såklart, Sverker.

Det förefaller som sagt vara stora mängder enkla sockerarter som huvudsakligen driver lipogenes. Vanlig, relativt nyttig mat gör det inte i signifikant utsträckning.

"...Interest has been focused on de novo lipogenesis (DNL), as it has recently been found to be positively correlated with increases in fasting TAG levels produced on high-carbohydrate diets, indicating that DNL may contribute to carbohydrate-induced HPTG. DNL has been found to be determined by starch:sugar in a high-carbohydrate diet and affected by different types of sugars."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17343772

Vidare får vi som sagt skilja på fettinlagring i levern och i fettvävnad. Det är inte samma sak, fastän man ser en ökad DNL i båda fallen.

Mouline
2013-04-30, 18:59
Ni är väldigt duktiga på att hävda ut antaganden om nutrition, hur man ska gå till väga osv.

Det finns en DEFF (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) guide på Diet, Deff & Fettminskning.
Varför gör man inte en till allmän nutrition för muskelökning vid kalori-överskott eller är det för kontroversiellt och skulle skapa WW3?

Istället för att i topic efter topic, lägg upp en riktig guide som folk kan ta del av och ta ansvar för er kunskap.

tjing
2013-04-30, 19:15
Det är kontroversiellt och lockar förmodligen till ätstörningar och feltolkningar av en del personer.

tjing
2013-04-30, 21:52
Dessutom är ju det vi diskuterar här lite finlir på mer akademisk nivå och inget som man behöver fundera på om man är nöjd med att bulka/deffa med sin regelbundna kost och får bra resultat av det. Det finns mer i livet än hur många gram fett man lagrar in och förbrukar.

Tobbey
2013-05-01, 16:46
Det finns mer i livet än hur många gram fett man lagrar in och förbrukar.

Ju mer införstådd jag blivit i kost och näring, desto svårare har jag att applicera något vettigt av min kunskap till min dagliga kost eftersom det finns så mycket positivt och negativt att äta och dricka hit och dit. Man blir nästan dum av att försöka optimera det man dock ändå brinner för.

Det jag försöker säga är att jag har svårare att gå ned i vikt nu, med betydligt mer kunskap i fickan än förut, när jag helt sonika bara la mig på 2000 kcal om dagen och gick ner i vikt helt utan baktanke. Det funkade och jag mådde bra (psykiskt). Nu är man såpass "dumsmart" att man tror man ska bli av med alla kroppens muskler, tappa all styrka, och återgå till den form man hade förut så fort man äter mindre / för mycket (var fet förut). Ätstörning, måhända.

tlk
2013-05-01, 17:08
Ju mer införstådd jag blivit i kost och näring, desto svårare har jag att applicera något vettigt av min kunskap till min dagliga kost eftersom det finns så mycket positivt och negativt att äta och dricka hit och dit. Man blir nästan dum av att försöka optimera det man dock ändå brinner för.

Det jag försöker säga är att jag har svårare att gå ned i vikt nu, med betydligt mer kunskap i fickan än förut, när jag helt sonika bara la mig på 2000 kcal om dagen och gick ner i vikt helt utan baktanke. Det funkade och jag mådde bra (psykiskt). Nu är man såpass "dumsmart" att man tror man ska bli av med alla kroppens muskler, tappa all styrka, och återgå till den form man hade förut så fort man äter mindre / för mycket (var fet förut). Ätstörning, måhända.

"“Before I studied the art, a punch was just like a punch, a kick just like a kick. After I studied the art, a punch is no longer a punch, a kick is no longer a kick. Now that I understand the art, a punch is just like a punch, a kick is just like a kick.”" fast med sleva mat då :d

Tobbey
2013-05-01, 19:01
"“Before I studied the art, a punch was just like a punch, a kick just like a kick. After I studied the art, a punch is no longer a punch, a kick is no longer a kick. Now that I understand the art, a punch is just like a punch, a kick is just like a kick.”" fast med sleva mat då :d

Helt sant :D

raddum
2013-05-01, 19:06
Dessutom är ju det vi diskuterar här lite finlir på mer akademisk nivå och inget som man behöver fundera på om man är nöjd med att bulka/deffa med sin regelbundna kost och får bra resultat av det. Det finns mer i livet än hur många gram fett man lagrar in och förbrukar.

Visdomens ord. Om man granskar sig själv så inser man (åtminstone jag) att man ibland är onödigt manisk.