handdator

Visa fullständig version : Turkiet, Alanya eller Side?


Måsse
2013-04-28, 09:29
Hej!

Jag och flickvännen är sugna på att dra på en liten 1v-resa till Turkiet. Vi kan dock inte riktigt bestämma oss för om det blir Side eller Alanya. Någon som varit i båda/nån av städerna och kan dra lite för- och nackdelar? Vi har kollat in ett hotell på vardera ställen, och ett av dessa två kommer det att bli.

De + och - vi har än är väl typ såhär

Side
+ Lugnt
+ Finare hotell
+ Något varmare(?)
+ Närmre flygplatsen
- Mindre möjligheter
- Inget uteliv (ifall man skulle bli sugen på att dra ut någon kväll)

Alanya
+ Mycket röj
+ Mer shopping
+ Fler möjligheter
- Lite sämre hotell
- Långt från flygplatsen
- För många svenskar(?)

Vet ingenting om priser eller så... kan ju vara en avgörande faktor om ett ställe är lite billigare, vi har inte allt för mycket pengar att röra oss med. Finns det kanske närliggande städer med röj, dit man kan ta bussen (från Side alltså)? I Så fall så låter det kanske mest lockande. Tacksam för svar!

Mvh
Måsse

xOr
2013-04-28, 09:32
Du har ju flygplatsen Gazipasa som ligger 20-30 min från Alanya också.

Måsse
2013-04-28, 09:44
Du har ju flygplatsen Gazipasa som ligger 20-30 min från Alanya också.

Var kanske lite oklart, men det är endast till Antalya vi kommer flyga. Vi har alltså kollat upp två flyg till Antalya, sedan vet vi inte om vi ska ta bussen till Side eller Alanya för att bo på hotell där.

Donner
2013-04-28, 09:53
Du kör ju igenom side när du tar bussen till Alanya från Antalya. Så vill man är det inget problem att ta buss/taxi till Alanya från Side om man vill festa till det en kväll. Vet inget om hur Side är dock. Var i Alanya med en kompis förra sommaren och det var skönt. Vårt hotell var dock sunkigt och dant. Jobbiga anställda och dålig resturang. Vi gick ner till centrum varje kväll för att strosa runt och äta. Där finns mycket shopping och mycket god mat. Utelivet är ju en del av Alanya. Vi var inte ute men gick runt bland klubbarna och det var många skrikande snorisar som man var tvungen att tampas med på gatorna.

Hade jag åkt med min flickvän hade jag valt Side. Ett lugnare familjeställe.

mela
2013-04-28, 11:14
Jag har varit i både Side och Alanya, fast det är några år sedan. Åker däremot till Alanya nu på onsdag och till Side i september.

Side är mer familjeställe, det är lugnt osv, minns inte om det finns uteställen, var alldeles för längesedan. Däremot fanns det nattklubbar osv i Marmaris, så det borde finnas någon i Side.

Jag hade dock inte rekommenderat att ta en taxi till Alanya, vi snackar ändå om ca en timmes resa.

Alanya är ju ett ställe som har allt. Där finns shopping och alla möjliga hotell, uteliv (som är frivilligt).


Och du, svenskarna kommer du inte ifrån ;) Inte i Turkiet. Kanske i kremer, där är det mer ryssar.

4623
2013-04-28, 18:01
Minus
Båda ligger i Turkiet

Hade sökt mig till något annat land. Någon spansk eller grekisk ö.

Angel
2013-04-28, 18:08
Har aldrig varit i Turkiet men funderar på att åka dit. Har dock fått för mig att semesterorterna är ganska smutsiga, mycket jobbigt folk osv. Är försäljare osv jobbiga? Fina stränder? Rent vatten?

4623
2013-04-28, 18:16
Har aldrig varit i Turkiet men funderar på att åka dit. Har dock fått för mig att semesterorterna är ganska smutsiga, mycket jobbigt folk osv. Är försäljare osv jobbiga? Fina stränder? Rent vatten?

Jag har varit i en hel del länder. De värsta är Turkiet, Egypten och Tunisien. Kommer aldrig åka tillbaka till något av de länderna. Vidriga människor.

Som blond tjej har du det inte det lätt.

Fastback
2013-04-28, 18:16
Alanya, alla dagar i veckan! Mycket bättre! :D

Wzup2u
2013-04-28, 18:23
turkiet e fint varit där några ggr skippa alanya omg bara turister riktigt boring och så mkt röj e de inte.

side.

Gober
2013-04-28, 18:38
Minus
Båda ligger i Turkiet

Hade sökt mig till något annat land. Någon spansk eller grekisk ö.

+100

Särskilt när man åker med sin partner, en lugn liten mysig grekisk ö är perfekt. Mår illa bara av tanken på någon turkisk turistort.

Angel
2013-04-28, 18:38
Jag har varit i en hel del länder. De värsta är Turkiet, Egypten och Tunisien. Kommer aldrig åka tillbaka till något av de länderna. Vidriga människor.

Som blond tjej har du det inte det lätt.

Jag har varit i Tunisien och är det samma stuk så känns det inte så lockande. Kunde inte gå 1meter utanför hotellet förrän man hade en helt flock som följde efter en. Så sjukt jobbiga människor. Vad fan ville de?

Mitt favoritsemesterland är Kroatien utav de jag besökt. Så jag vill gärna inte åka till något "sämre".

Angel
2013-04-28, 18:40
+100

Särskilt när man åker med sin partner, en lugn liten mysig grekisk ö är perfekt. Mår illa bara av tanken på någon turkisk turistort.

Var på Kreta i somras och tyckte det kändes ganska slitet och nedgånget jämfört med när jag var där för kanske 6år sen. Krisen som slått till kanske? Var ganska smutsiga stränder och ja, såg allmänt shabbigt ut, många halvfärdiga hus och igenslagna ställen. Mindes inte alls att det var så sist...

Wzup2u
2013-04-28, 18:43
jag var även i polen förra året awsummmmmmmmm... fint som 17, och billigare än billigast, en stor portion dagens med en stor stark öl 20 spänn.
mkt bbillig shopping och i matbutiker ska vi inte prata om hur billigt de var.

även kläder,smycken m.m ska dit igen... för 3e ggn.

Gober
2013-04-28, 18:46
Var på Kreta i somras och tyckte det kändes ganska slitet och nedgånget jämfört med när jag var där för kanske 6år sen. Krisen som slått till kanske? Var ganska smutsiga stränder och ja, såg allmänt shabbigt ut, många halvfärdiga hus och igenslagna ställen. Mindes inte alls att det var så sist...

De stora grekiska resmålen är nog ingen höjdare, man ska leta sig till lite mindre turistinfesterade resmål. Har tex varit på Karpathos (stavning?) och Kefalonia(stavning?) vilka båda var trevliga små öar man kan upptäcka med en moped, bra mat och bra badstränder utan folk.

Angel
2013-04-28, 18:47
jag var även i polen förra året awsummmmmmmmm... fint som 17, och billigare än billigast, en stor portion dagens med en stor stark öl 20 spänn.
mkt bbillig shopping och i matbutiker ska vi inte prata om hur billigt de var.

även kläder,smycken m.m ska dit igen... för 3e ggn.

Var i Polen?

Jag älskar resetips. Vi borde ha Kolos stora tråd om resor eller något.

Måsse
2013-04-28, 18:50
Har varit i både Spanien, Grekland och Kroatien, fastland och öar. Fina länder alla tre! Dock så är det bara turkiet som finns aktuellt just nu pga. två inte alltför täta plånböcker. Har dessutom en resa bokad till Barcelona i Juli, så om detta inte är den bästa resan jag gjort så gråter jag inte för det! Vill helt enkelt ha en mysig vecka och koppla av lite! Är det som ni säger väldigt smutsigt och jobbigt ute på gatorna, så får vi väl helt enkelt stanna mycket på hotellet. Hotellet i Side är dessutom rätt fint (4stjärnigt) så det lutar väl åt Side då, antar jag! :)

Gober
2013-04-28, 18:54
Har varit i både Spanien, Grekland och Kroatien, fastland och öar. Fina länder alla tre! Dock så är det bara turkiet som finns aktuellt just nu pga. två inte alltför täta plånböcker. Har dessutom en resa bokad till Barcelona i Juli, så om detta inte är den bästa resan jag gjort så gråter jag inte för det! Vill helt enkelt ha en mysig vecka och koppla av lite! Är det som ni säger väldigt smutsigt och jobbigt ute på gatorna, så får vi väl helt enkelt stanna mycket på hotellet. Hotellet i Side är dessutom rätt fint (4stjärnigt) så det lutar väl åt Side då, antar jag! :)

Kan inte Kroatien vara något? Det är ju lovordat av många och billigt.

Angel
2013-04-28, 19:01
Kan inte Kroatien vara något? Det är ju lovordat av många och billigt.

Dock svindyrt att åka dit med resebolagen (typ charter). Det billigaste är att köpa flygbiljetter och antingen boka rum på hotels.com eller direkt på plats. Resebolagen tar helt sjuka priser dit.

Måsse
2013-04-28, 19:03
Kan inte Kroatien vara något? Det är ju lovordat av många och billigt.

Kroatien är guld och var egentligen dit vi ville från början. Detta handlar dock om en restresa, och då är Turkiet enda alternativet där vi bor, eftersom vi har nära till flygplatsen där flyget avgår ifrån. Ingen av oss har bil, men dit får vi skjuts. Grekland är också möjligt, men den resan var väldigt mycket dyrare och med mycket sämre hotell.

Donner
2013-04-28, 19:07
4-stjärnigt i Turkiet är inte 4-stjärnigt, tyvärr. Med svensk standard, kanske 2.

Måsse
2013-04-28, 19:10
4-stjärnigt i Turkiet är inte 4-stjärnigt, tyvärr. Med svensk standard, kanske 2.

Det förstår jag givetvis! Bilderna ser dock sjukt bra ut, mycket bättre än nästan alla hotell jag varit på, så om det är lite sämre än vad det ser ut så spelar det ingen roll! Har tågluffat och båtluffat förut och då har jag sovit både på de billigare vandrarhemmen och tom på stranden en gång :). Flickvännen är det kanske värre för dock ;)

Wzup2u
2013-04-28, 19:39
Var i Polen?

Jag älskar resetips. Vi borde ha Kolos stora tråd om resor eller något.

gdansk och gdynia sedan var jag påi tatrabergen omg so beautifullllllll.....
sagolikt.
http://www.soberresor.se/resmal/tatraberg.jpg

Måsse
2013-04-28, 22:04
När jag ändå gjort en tråd... Någon som har rest med Detur? Det är flygbolaget vi tänkte resa med, men de har fått jävligt dåliga omdömen... Någon?

jenni
2013-04-28, 22:12
Jag har varit i en hel del länder. De värsta är Turkiet, Egypten och Tunisien. Kommer aldrig åka tillbaka till något av de länderna. Vidriga människor.

Som blond tjej har du det inte det lätt.

+1 som tjej är det nästintill obehagligt'

Victuhh
2013-04-28, 22:34
jag var på alanya 2010 med ett par polare, hade inte åkt dit igen iallafall..

Akerhage
2013-04-29, 05:29
Måste ni åka till just Turkiet? Jag var där med mitt ex en gång, aldrig mer dit!

Wzup2u
2013-04-29, 05:43
När jag ändå gjort en tråd... Någon som har rest med Detur? Det är flygbolaget vi tänkte resa med, men de har fått jävligt dåliga omdömen... Någon?

Åkt med detur 2 ggr till Turkiet.
Tycker dom är mkt bra! tar hand om en väl när man kommer till Turkiet Svenska tjejledare som åker med i bussen och pratar i mikrofon och hjälper till med frågor och allt var supernöjd!

PureWhey
2013-04-29, 06:58
Varit en kortis i Alanya, en vecka i Marmaris. Klubb Turban i Marmaris rekommenderas.

Måste ni åka till just Turkiet? Jag var där med mitt ex en gång, aldrig mer dit!

Håller även med Akerhage.

Guskleto
2013-04-29, 08:23
Har varit i både Side och Alanya och Side var bäst dock så åker jag aldrig mer till Turkiet.

mela
2013-04-29, 08:29
Jag förstår inte riktigt varför alla avskyr Turkiet så mycket. Visst ser det ut som fan utanför städerna, men inne i centrum är det ingen skillnad mot något annat land.
Försäljarna är förjävla jobbiga, ja, men det är dem i alla länder. Det gäller att lära sig att handskas med dem, inte vara otrevlig utan respektera att man är i deras land och att de faktiskt livnär sig på att man är där som turist. Klart att de vill sälja mycket.
Säljarna i Thailand är precis lika jobbiga, om inte ännu jobbigare.

Jag gillar Turkiet. Det är solsäkert och varmt, de är vana vid skandinaver och har sett många blonda flickor innan. Det är god mat, bra med shopping och billigt.

benya
2013-04-29, 08:50
Turkiet är fett over-rated – iaf alanya! Har varit där en del av olika anledningar..
Så billigt är det inte heller. Shoppingen är väl lite billigare, men det är iofs inte så konstigt med tanke på att allt är fake – vad gäller mat och dryck ute så är det i nivå med svenska priser.

Åker man ändå till turkiet finns bättre alternativ som Belek eller istanbul. Belek ligger ca 20min från antalya och har fantastiska hotell. Gillar man golf är det ju ett helt perfekt resmål.

Catstyle
2013-04-29, 09:07
Försäljarna är förjävla jobbiga, ja, men det är dem i alla länder.
Nej? :)

mela
2013-04-29, 09:08
Nej? :)

I de sydliga länderna jag varit i är dem det.
Visserligen inte i Chile, där verkar de inte vilja sälja öht.

Catstyle
2013-04-29, 09:40
I de sydliga länderna jag varit i är dem det.
Visserligen inte i Chile, där verkar de inte vilja sälja öht.
Oki. :)
Nu har jag bara varit i Tunisien, inte i Turkiet eller Egypten, men jämför jag med Grekland, Spanien, Kroatien, Israel, Costa Rica och Kuba så är det som natt och dag.

Måsse
2013-04-29, 20:54
Efter allt negativt om Türkiye så har vi bestämt oss för Kreta istället ;). Har dessutom varit på Kreta förut, och även Rhodos, Cyros, Naxos, Kofunishi (stavning) och Paros. Dessutom verkade resebolaget vi skulle åka med helt åt skogen dåligt. Det 4-stjärniga hotellet var vid närmare titt (läs: "googling") knappt värt 2 stjärnor, som någon tidigare nämnde i tråden. Tack, jag tror definitivt inte jag blir besviken på Grekland den här gången heller, det är ett säkert kort helt enkelt!

Gober
2013-04-29, 21:04
I de sydliga länderna jag varit i är dem det.
Visserligen inte i Chile, där verkar de inte vilja sälja öht.

Det är väl för att du åker till riktiga turistorter? håller man sig ifrån sådana så slipper man ju jobbiga säljare som säljer massa billigt skit.


Måsse, Grekland är väl alltid trevligt. Drick Mythos, ät tzatziki och fetaost tills du storknar.

Angel
2013-04-29, 21:08
Efter allt negativt om Türkiye så har vi bestämt oss för Kreta istället ;). Har dessutom varit på Kreta förut, och även Rhodos, Cyros, Naxos, Kofunishi (stavning) och Paros. Dessutom verkade resebolaget vi skulle åka med helt åt skogen dåligt. Det 4-stjärniga hotellet var vid närmare titt (läs: "googling") knappt värt 2 stjärnor, som någon tidigare nämnde i tråden. Tack, jag tror definitivt inte jag blir besviken på Grekland den här gången heller, det är ett säkert kort helt enkelt!

Vart på Kreta blev det, hotell?

Måsse
2013-04-29, 21:15
Det är väl för att du åker till riktiga turistorter? håller man sig ifrån sådana så slipper man ju jobbiga säljare som säljer massa billigt skit.


Måsse, Grekland är väl alltid trevligt. Drick Mythos, ät tzatziki och fetaost tills du storknar.
Grekland är kung. Mythos, tzatziki, souvlaki, kalamari, greksallad, ozou m.m ska missbrukas!
Vart på Kreta blev det, hotell?
Västra kreta, ospecificerat boende, enrumslägenhet med pool, hårdrockare som vi är :hbang:

Simonfrisk
2013-04-29, 23:10
Jag själv har rest till turkiet några gånger.
Jag tycker givetvis Alanya är bäst, visst att turkarna kan vara lite jobbig, och ropa in en till deras affär när man är ute på liksom.

Men det är helt klart värt de, om man har pengar till o göra saker o ting, som vi sist, då gjorde vi mycket, tex shoppa, spa, båt-tur, gick ett äventyr i någon grotta m.m.
Det var verkligen värt. :)

Dock, har ja aldrig varit till Sidè , men kompisar, och även andra turister man träffat på ifrån Sverige på turkiets flygplats, (som man tagit samma flyg dit och hem med) har även nämnt att dom blivit dålig i magen av maten där.
Lika så mina kompisar, så de är inget ställe ja kommer åka till iallafall. :)

Hackenschmidt
2013-04-30, 01:46
Åker aldrig igen till Turkiet. Solar och badar hellre i Sverige i mitt i vintern.
Att åka dit med flickvän låter som en ännu värre mardröm.

Akerhage
2013-04-30, 05:30
Du gjorde ett mycket bra val!