handdator

Visa fullständig version : Hur hade Ni agerat?


Kräket
2013-04-27, 23:59
En mycket märklig händelse skedde mig för ett par timmar sedan;

Var på en mindre släkttäff i STHLM tillsammans med min snart 70-årige far. På väg mot T-centralen, vid ca kl 23, går vi förbi ett mindre gäng (3 -4 st) personer som står och dricker öl.

Jag hinner gå ca 5 meter förbi dem, då en av dem kastar en ölburk som träffar mig i nacken.

Nu är min fråga: Vad hade ni gjort i denna situation? - Vad bör man göra i dylika situationer (när man är 30+ och lämnat allt vad tufffhetskomplex heter)

knuckles
2013-04-28, 00:09
Vad gjorde du?

Olegh
2013-04-28, 00:10
Jag hade känt mig tvungen att fråga vad fan dom höll på med.

Yes
2013-04-28, 00:10
Tom ölburk? Inte så big deal. Markera missnöje och gå vidare.

Full ölburk? Ät upp deras hjärtan så du absorberar dess kraft. Skölj ner med ölen. Gå hem.

Latissimus Dorsi
2013-04-28, 00:11
Det man bör göra är att ignorera det, men jag hade personligen tänt till ordentligt.

limenka
2013-04-28, 00:14
"Otroligt att du missa marken". Troligtvis inte men hade känts bra :D

Lipservice
2013-04-28, 00:14
Tagit fram Berettan och visat vart skåpet ska stå.

saigon
2013-04-28, 00:18
Antagligen frågat vafan dom håller på med eller liknande och gått vidare, hade dom kastat på min far så hade jag blivit tokig*gah!*


Tänker mer på en annan sak när du skriver "min snart 70-årige far", då blir man själv påmind om att ens egen far inte är så ung längre heller, det gör mig mer förbannad än en ölburk*grr27*

Kräket
2013-04-28, 00:24
Antagligen frågat vafan dom håller på med eller liknande och gått vidare, hade dom kastat på min far så hade jag blivit tokig*gah!*

Tänker mer på en annan sak när du skriver "min snart 70-årige far", då blir man själv påmind om att ens egen far inte är så ung längre heller, det gör mig mer förbannad än en ölburk*grr27*

Ja, gjorde situationen än märkligare att han var med! Kan tilläggas att varken jag eller min far dricker alkohol i några mängder. Tror farsgubben tagit ett glas vin, medan jag hade druckit mineralvatten.

Kräket
2013-04-28, 00:31
Tagit fram Berettan och visat vart skåpet ska stå.

Kan vi inte försöka diskutera seriöst? Antar att du är äldre än 15?

Lipservice
2013-04-28, 00:38
Kan vi inte försöka diskutera seriöst? Antar att du är äldre än 15?

Jag är tillräckligt gammal för att veta att lite humor uppskattas av alla.

Herman H
2013-04-28, 00:59
Jag hade gjort mig rejält olycklig på ligisten och åtminstone tryckt ner burkjäveln i halsen på honom!
Jag hade förmodligen ångrat mig efteråt, åtminstone ett par minuter, men det hade absolut varit värt det.

Viktor_Balck
2013-04-28, 01:00
Hade frågat: Misstog du mig för en papperskorg? å sen utdelat en tjottablängare mellan lysmaskarna.

Nä, men svårt att säga vad man bör och inte bör göra, tror väl mest man reagerar i sån där situation, syftet är väl ganska uppenbart att provocera fram något och är dom ett par stycken är väl oddsen rätt dåliga om det blir bråk, så bäst att skita i det men är nog jäkligt svårt.

Gpajpen
2013-04-28, 01:04
Beror givetvis på vad det var för snubbar om man skulle ignorera eller mucka. 4 yrkeskriminella slovaker med traps på 8kg/paret eller packade snorungar med skateboards.

Bryggan
2013-04-28, 01:06
Ja vad ska man göra...helt sjukt ju, jag vet inte hur jag hade reagerat eller vad jag hade gjort.

Iskall
2013-04-28, 01:07
Beror helt på vad för typ av "gäng" de skulle vara, tänker på ålder och storlek. Antingen ignorerat de eller frågat vafan dom sysslar med.

saigon
2013-04-28, 01:18
En till fundering, vi som skulle fråga vafan dom håller på med, hur kommer den konversationen se ut?

1:*kastar burk*
2: Vafan håller du på med?*grr27*
1: Vad ser det ut som?
2: Öhh... gör inte om det!!:nono:
1::laugh:

Herman H
2013-04-28, 01:47
1 Vad ända in i helvete va det!

2 Plocka upp burken

3 Hålla vederbörande i halsen tryckt mot väggen med fötterna 20cm från marken

4 Trycka ner burken i halsen på vederbörande


Inget skämt, jag tappar fullständigt behärskningen om saker som detta inträffar.

Senast någon skulle försöka slå mig i huvudet, den gången med en flaska så kom han springades mot mig med flaskan, jag blev förbannad pga hotet mot mitt liv och sprang honom i möte för att köra upp eller in flaskan i närmst på honom placerade kroppsöppning, då slängde aset flaskan och stack!
Vilken jävla nolla!

Wzup2u
2013-04-28, 06:34
vet ej men som du säger man är ju vuxen hrmm had kanske gått fram i ilsk blick och tagit upp burken och gått fram till killarna och sagt du tappade denna.
annars skitit i det beroende på humör just då.

Gober
2013-04-28, 06:47
Visst är det lätt att tända till men man får sansa sig och tänka ett steg längre. Du är ensam mot tre berusade killar, risken är att du åker på en misshandel alternativt själv blir anmäld. Sedan får man tänka på att TS har en 70årig far med sig och det är kanske inte så lämpligt att starta ett bråk med en äldre man i sällskap, tänk om de ger sig på honom?

Nej svälj stoltheten och ignorera killarna, ser man polis eller väktare kan man ju informera (alternativt slå 11414 en signal och berätta att det står stökiga kids och slänger burkar på folk) om vad de tre grabbarna sysslar med.

Hade man frågat mig för 10-15år sedan då hade svaret varit ett annat ;-)

MrBoris
2013-04-28, 07:51
+1 Gober, man blir mer vis med åren och den lilla stolheten man förlorar är alla gånger bättre än vad man kan förlora genom att agera. Som någon sa till mig, folk som inte har något att förlora är de farligaste människorna. Och dessa personer skrämmer mig mest och är folk jag undviker till varje pris. Jag har så mycket att leva för och vill inte ge dessa människor luft i sin vardag. Låt dem ruttna.

shadowfire
2013-04-28, 08:30
Flexat ut latsen och gormat "vem fakkin vare som kasta?!".

Nä, anledningen till att de kastade var säkert någon form av provokation, risken om man motproverar en sådan gång är att man öppnar upp för en fight och i det här fallet om man har en äldre person med sig i sällskapet, så hade jag månat om dennes säkerhet först och främst. Dvs svalt stoltheten o traskat vidare.

Det är många tuffa internetkrigare här som hävdar att de skulle göra si och så, men i 1vs4 så räcker det inte med att ha 40cm biceps. Gänget hade nog fullkomligt älskat att få en motprovokation för att få sin chans till lite streetfight.

Förutsätter att din far inte är gammal proffsboxare eller något och inger fysisk respekt även som 70-åring, det hade ju kunnat förändra situationen.

Kräket
2013-04-28, 08:37
Visst är det lätt att tända till men man får sansa sig och tänka ett steg längre. Du är ensam mot tre berusade killar, risken är att du åker på en misshandel alternativt själv blir anmäld. Sedan får man tänka på att TS har en 70årig far med sig och det är kanske inte så lämpligt att starta ett bråk med en äldre man i sällskap, tänk om de ger sig på honom?

Nej svälj stoltheten och ignorera killarna, ser man polis eller väktare kan man ju informera (alternativt slå 11414 en signal och berätta att det står stökiga kids och slänger burkar på folk) om vad de tre grabbarna sysslar med.

Hade man frågat mig för 10-15år sedan då hade svaret varit ett annat ;-)

Ja, goda synpunkter.

Vad som hände sedan var följande; Självklart blev jag rosenrasande. Jag vände mig om, och gick fram till killen och tog tag i hans jackslag. Gissningsvis blev de ganska rädda, för han och hans kompisar började omgående rabbla ursäkter.

Jag kan ilsket tillstånd knappt tala, än mindre skrika. Killen som kastat burken gjorde inte minsta antydan till motstånd när jag höll honom i hals/jacka.

Det läskiga så här i efterhand var att jag där och då stod och funderade om jag skulle ge honom en höger i ansiktet. Jag gjorde aldrig det, utan "nöjde" mig med de ursäkter jag fick.

Vet inte om jag skulle agerat annorlunda om min gamle far inte varit med - Gubbstackarn blev ganska rädd... :(

Kräket
2013-04-28, 08:41
Flexat ut latsen och gormat "vem fakkin vare som kasta?!".

Nä, anledningen till att de kastade var säkert någon form av provokation, risken om man motproverar en sådan gång är att man öppnar upp för en fight och i det här fallet om man har en äldre person med sig i sällskapet, så hade jag månat om dennes säkerhet först och främst. Dvs svalt stoltheten o traskat vidare.

Det är många tuffa internetkrigare här som hävdar att de skulle göra si och så, men i 1vs4 så räcker det inte med att ha 40cm biceps. Gänget hade nog fullkomligt älskat att få en motprovokation för att få sin chans till lite streetfight.

Förutsätter att din far inte är gammal proffsboxare eller något och inger fysisk respekt även som 70-åring, det hade ju kunnat förändra situationen.

Haha, nä farsgubben är en liten man!

Ja så här i efterhand är jag grymt osäker hur man bör agera! Finns massa sidor att beakta.

hugok
2013-04-28, 08:42
Jag hade gjort mig rejält olycklig på ligisten och åtminstone tryckt ner burkjäveln i halsen på honom!
Jag hade förmodligen ångrat mig efteråt, åtminstone ett par minuter, men det hade absolut varit värt det.

Jag hade velat se det gäng som vågat kasta en ölburk i nacken på dej :) Och framför allt se dom efter händelsen.

hugok
2013-04-28, 08:57
On topic, jag kom precis på att ett liknande scenario hände mej för 2,5 år sedan ungefär. Jag agerade ganska lugnt faktiskt.
Jag var på väg hem efter en utekväll, hade inte druckit något så jag var i mina sinnes fulla närvaro. Jag går mot busshållplatsen med en polare. Det var första snödagen den vintern och efter att vi passerat förbi ett gäng känner jag en snöboll träffa min rygg. Då vänder jag mej om och frågar ungefär vad fan dom håller på med. Vill fråga vem som kastade, men inser att det skulle bli otroligt komisk stämning á la skogsturken om jag gör det så jag säger istället något i stil med att dom borde veta bättre och att jag skiter i vem som kastade. Dom beter sej fortfarande drygt på ett sånt sätt där man itne kan diskutera med dem. Så mina ända kvarstående alternativ blir handgemäng eller att gå därifrån. Jag väljer alternativ två och säger att "Jag vänder mej om nu och går iväg, det bästa för alla här är om jag inte får en till snöboll i ryggen". Det fick jag inte heller så det blev inget mer med det.

Duran
2013-04-28, 09:11
Jag skulle ha sett Efterlyst-sekvenser blixtra förbi i hjärnan och gått därifrån så stillsamt som möjligt.

Ronn
2013-04-28, 09:13
Klart man skulle bli förbannad men med åldern kommer insikten om att man inte vinner så mycket på att agera på det så man håller i tyglarna och rör sig vidare.

I det här fallet hade det inte varit så bra att utsätta farsan för en onödigt våldsam situation också.

agazza
2013-04-28, 09:24
Är man ute med äldre sällskap för att fira en födelsedag så skulle det nog få vara.

timoat
2013-04-28, 09:40
För mig är det så jäkla svårt att förstå att en person ens skulle få för sig att göra det, men hade det hänt mig hade jag nog vänt mig om tittat oförstående på dem och på burken ock skakat på huvudet, sen skitit i det. Jag hade åkt på rådäng, det finns ju folk som blivit ihjälsparkade för att de säger till nån att inte stå och pissa i en portuppgång.

Kräket
2013-04-28, 11:22
För mig är det så jäkla svårt att förstå att en person ens skulle få för sig att göra det, men hade det hänt mig hade jag nog vänt mig om tittat oförstående på dem och på burken ock skakat på huvudet, sen skitit i det. Jag hade åkt på rådäng, det finns ju folk som blivit ihjälsparkade för att de säger till nån att inte stå och pissa i en portuppgång.

Ungefär så resonerade farsgubben efteråt också.

Jag vet inte om jag agerade rätt - där av tråden. Nu gick det bra. Gänget blev uppenbart rädda, och jag kände en form av upprättad självkänsla (märkligt nog)

Samtidigt vet jag att så här idiotiska grejer är vad som ligger bakom våld och knivslagsmål och jävulskap.

Tyrwing
2013-04-28, 11:27
Om jag hade min 70åriga far med? Svalt det och gått vidare. Det är viktigare för mig att inte dra på mig massa bråk om jag har min bräcklige far med mig än att försvara någon sorts heder hur illa det än skulle svida.

Sitter även kvar från Krav Magan, heder finns inte, hellre fly än illa fäkta. Finns det ingen annan utväg, slåss in i döden.

mangemani
2013-04-28, 12:13
aldrig att jag skulle utsätta min familj för fara, så jag skulle bara ha gett en wtf look och sedan iggat.

EpicLloyd
2013-04-28, 12:24
Om familjen är med hade jag nog gjort som flera andra här i tråden och markerat mitt förakt med att skaka på huvudet och gå vidare. Snorungarna hade inte varit värda besväret.

Fartman
2013-04-28, 12:59
Man agerar väl förmodligen på känsla. Mest troligt skulle jag vara på gott humör innan och därför inte riktigt hinna tända till utan mer bli paff och gå vidare. Man vill ju att det ska vara precis som det blev, en situation som får dräggen att tänka till utan att man måste spöa nån... men det kunde ju lika gärna stått i aftonbladet nästa dag "70-åring ihjälsparkad efter kastad ölburk" så man ska nog helt enkelt svälja stoltheten och gå vidare.

Bailah
2013-04-28, 13:12
Örfil!

Carnes
2013-04-28, 14:18
Ålder/vikt/längd/enicitet på grabbarna?

manekin
2013-04-28, 14:24
Du: ”Vem var'e? Vem var'e som kasta'?”
Ligisten: ”Ingen.”
Du: "Vadå ingen? Säg vem de fucking va'! Vad ska jag göra me' min fucking skjorta?!”

osv.....

Kräket
2013-04-28, 14:43
Ålder/vikt/längd/enicitet på grabbarna?

Gissningsvis 20 - 25. Killen som kasta burken var svensk...

Carnes
2013-04-28, 14:50
Gissningsvis 20 - 25. Killen som kasta burken var svensk...

Aight. Eftersom min pappa fortfarande tränar boxning hade nog han börjat veva, jag hade ju självklart hjälpt till. Hade min pappa varit en ''vanlig gamling'' hade jag gått därifrån för att skydda honom.

Hade dock drömt om att slagit dom sönder och samman under en lång period. Sånna där människor är det bara att klubba ner så dom lär sig en läxa.

timoat
2013-04-28, 15:00
Ja, goda synpunkter.

Vad som hände sedan var följande; Självklart blev jag rosenrasande. Jag vände mig om, och gick fram till killen och tog tag i hans jackslag. Gissningsvis blev de ganska rädda, för han och hans kompisar började omgående rabbla ursäkter.

Jag kan ilsket tillstånd knappt tala, än mindre skrika. Killen som kastat burken gjorde inte minsta antydan till motstånd när jag höll honom i hals/jacka.

Det läskiga så här i efterhand var att jag där och då stod och funderade om jag skulle ge honom en höger i ansiktet. Jag gjorde aldrig det, utan "nöjde" mig med de ursäkter jag fick.

Vet inte om jag skulle agerat annorlunda om min gamle far inte varit med - Gubbstackarn blev ganska rädd... :(

Ahh, gött! Precis sådär ungefär skulle jag vela att denna typen av situationer slutar. Du får upprättelse, snubben som kasta fick skita ner sig lite och se ut som en fjant framför hans polare, samt be om ursäkt för vad han gjort.

Rabiat
2013-04-28, 15:33
Givetvis hade jag inte på egen hand försökt konfrontera 3-4 ligister som har ölburkskastarmentalitet. Mina chanser att "vinna" mot tre motståndare, förutsatt att de inte är BARN, är väldigt små, och fyra i princip obefintliga. Har jag dessutom en 70+ med mig behöver jag inte ens fundera...

Dessutom, ponera att det faktiskt ÄR folk med en fysik som gör mig säker på att kunna sopa gatan med dem. Jag får ett par gram aluminium i nacken, gormar lite, och får en decimeter stål i mjälten. Hoppsan.

Herman H
2013-04-28, 15:49
Jag hade velat se det gäng som vågat kasta en ölburk i nacken på dej :) Och framför allt se dom efter händelsen.

Äh, jag är faktiskt väldigt snäll och som du vet extremt lugn, idioter kan kräka ur sig precis vad som helst, det rör mig inte i ryggen men om de går från att gapa, skrika, kalla mig hela alfabetet med okvädningsord till att i en sådan situation bara peta på mig eller någon i min familj, då kostar det.

Hade jag varit i samma situation som TS och hans farsa så hade min far (som har levt på samma sätt som jag hela livet) förväntat sig att ligistsvinet hade fått betala, oavsett vad som kanske väntar oss. Oftast är det faktiskt så att den som verkar aggressivast eller för den delen obehagligast lugn vinner innan det ens går vidare till handgemäng.

mycketbrännvin
2013-04-28, 16:22
Nykter skulle man kanske ha gett en örfil, berusad kanske beroende på berusningsgrad och storleken på kastaren:)

Rabiat
2013-04-28, 17:03
Oftast är det faktiskt så att den som verkar aggressivast eller för den delen obehagligast lugn vinner innan det ens går vidare till handgemäng.

Absolut. Utom när du hittar någon som faktiskt vill slåss. Det handlar alltid om att mäta pungkulor, och har någon lika stora som du spelar det ingen roll vad du gör, det blir rock'n roll ändå.

Herman H
2013-04-28, 18:51
Absolut. Utom när du hittar någon som faktiskt vill slåss. Det handlar alltid om att mäta pungkulor, och har någon lika stora som du spelar det ingen roll vad du gör, det blir rock'n roll ändå.

Ja, absolut, då hamnar jag i trubbel, det har hänt.

aijou
2013-04-28, 19:57
Jag hade antagligen bara blängt argt, knutit näven i fickan och gått vidare.

Sedan hade jag antagligen gått och grämt mig över att jag inte konfronterade dem fast att jag egentligen anser att det smartaste att göra i den situationen faktiskt är att ignorera.

Det känns bara idiotiskt att riskera både sin hälsa och sin frihet för att "upprätthålla sin heder" inför ett gäng "tuffingar". Speciellt om det bara är en tom ölburk som bara träffade mig.

Skit samma om de tycker att jag är en mes. Jag känner inget behov av att hävda mig.

jonny b
2013-04-28, 20:13
Jag hade nog blivit rädd, men inte arg eller upprörd. Kanske nervositetslett lite och gått vidare. Händer inget mer så hade det runnit av mig fort. Ingen lust att slå någon eller markera på annat sätt. Och inte hade min stolthet berörts det allra minsta.

Mart|n
2013-04-29, 06:08
1 Vad ända in i helvete va det!

2 Plocka upp burken

3 Hålla vederbörande i halsen tryckt mot väggen med fötterna 20cm från marken

4 Trycka ner burken i halsen på vederbörande


Inget skämt, jag tappar fullständigt behärskningen om saker som detta inträffar.

Senast någon skulle försöka slå mig i huvudet, den gången med en flaska så kom han springades mot mig med flaskan, jag blev förbannad pga hotet mot mitt liv och sprang honom i möte för att köra upp eller in flaskan i närmst på honom placerade kroppsöppning, då slängde aset flaskan och stack!
Vilken jävla nolla!

Jag är mest förvånad över att du sprang. :D

Stefan J
2013-04-29, 08:54
Ja, goda synpunkter.

Vad som hände sedan var följande; Självklart blev jag rosenrasande. Jag vände mig om, och gick fram till killen och tog tag i hans jackslag. Gissningsvis blev de ganska rädda, för han och hans kompisar började omgående rabbla ursäkter.

Jag kan ilsket tillstånd knappt tala, än mindre skrika. Killen som kastat burken gjorde inte minsta antydan till motstånd när jag höll honom i hals/jacka.

Det läskiga så här i efterhand var att jag där och då stod och funderade om jag skulle ge honom en höger i ansiktet. Jag gjorde aldrig det, utan "nöjde" mig med de ursäkter jag fick.

Vet inte om jag skulle agerat annorlunda om min gamle far inte varit med - Gubbstackarn blev ganska rädd... :(

Tycker du agerade föredömligt och hade tyckt det även om du i affekt kompletterat med ett eller två slag i huvudet på han som kastade burken på dig. Men du gjorde absolut rätt, du visade kurage och att man inte beter sig hur som helst mot dig utan konsekvenser. Du agerade som de flesta önskar men få vågar. Folk i din sits brukar istället hitta på lama ursäkter om säkerhet och ickevåldsprinciper för att för sig själv rättfärdiga varför det var rätt av dem att gå iväg med svansen mellan benen trots att man blev offentligt pissad på. All heder åt dig!

Rabiat
2013-04-29, 09:03
Folk i din sits brukar istället hitta på lama ursäkter om säkerhet och ickevåldsprinciper för att för sig själv rättfärdiga varför det var rätt av dem att gå iväg med svansen mellan benen trots att man blev offentligt pissad på. All heder åt dig!

Jag har mångårig erfarenhet av gatuvåld, och en gedigen formell utbildning i det. Uppväxt och utbildning har båda gett mig de fysiska och mentala verktyg som krävs för att hantera en situation som inte går att snacka sig ur, men det utbildningen gett mig är förståelse för att även om jag kan bunta ihop någon 99 gånger av 100 kan jag dö den där hundrade gången, och den gången kan vara precis när som helst.

Heder och respekt är skitbra, men riskerar du livet för att få "respekt" av ett random ungdomsgäng i Björns trädgård?

MrBoris
2013-04-29, 09:21
Heder och respekt är skitbra, men riskerar du livet för att få "respekt" av ett random ungdomsgäng i Björns trädgård?

Precis min poäng, vad fan tjänar jag på att ha respekt hos, i mina ögon, vedervärdiga och värdelösa medmänniskor. Låt dem som sagt ruttna i sin tillvaro och spä inte på deras glöd i tillvaron.

Minimjölk
2013-04-29, 09:36
Hur fel och respektlöst personen i fråga än agerat i en situation så måste man ju fråga sig frågan vad man har att vinna respektive att förlora genom sättet man regaera i situationen. Risk vs Reward.

A: Om man ignorerar och låtsar som det regnar och bara går vidare (Flyr situationen)
B: man bemöter gärningsmannen på något sätt (fäktar illa eller med ackuratess).

I det aktuella fallet så gjorde agerandet att du fick en tom ölburk på dig. Ingen fysisk eller materiell skada utan det som händer var att du "blev förudmjukad" och att någon lågpannad idiot växte en tuppkam inför sina kompisar. Genom att bara traska därifrån så försvinner situationen av sig själv och personen som kastade burken kanske fortsätter med detta beteendet fram tills det han växer upp och klommer då tänka tillbaka på sitt beteende med ånger. Det är dock inte ditt ansvar att uppfostra pöbeln. Du som blivit utsatt kan i värsta fall lida av ågren för att du inte stod på dig i situationen.

Om du väljer att bemöta på något sätt finns det väldigt många utgångar. Alltifrån att du misshandlar personen i fråga och blir dömd för misshandel till att du själv blir misshandlad till döds. Det finsn ju såklart en liten möjlighet att situationen löses på ett fredligt sätt men sannolikheten för detta när ett gäng med störiga och berusade mongos respektlöst kastat en ölburk på dig är minimal.

I fallet ovan skulle jag därför till 100% ta förudmjuekelsen och bara gå därifrån. Inte värt att riskera livet för att få rätt och sannolikheten att jag skaffar en bästis eller omvänder personens beteende är minimal. Dvs risken är väldigt stor i förhållande till den eventuella reward som kan finnas.

Skulle situationen däremot handla om att rädda tex mitt barn från en misshandel skulle jag gå all in och slagits för mitt och mitt barns liv om inte situationen tillät oss att fly dvs.

Grahn
2013-04-29, 10:01
Handlar det inte mer om att kunna känna respekt för sig själv i sutet på dagen snarare än att banka in respekt i random gatutönt?

Rabiat
2013-04-29, 10:03
Handlar det inte mer om att kunna känna respekt för sig själv i sutet på dagen snarare än att banka in respekt i random gatutönt?

Kan du inte ignorera en meningslös situation utan att senare må dåligt över den behöver du arbeta med självkänslan.

Yes
2013-04-29, 10:12
Precis min poäng, vad fan tjänar jag på att ha respekt hos, i mina ögon, vedervärdiga och värdelösa medmänniskor. Låt dem som sagt ruttna i sin tillvaro och spä inte på deras glöd i tillvaron.
Håller helt med. Det är tom ölburk kastad av någon som förmodligen inte ens är värd energin som krävs för en svordom.

Jag är tveksam om jag ens blivit mer än lite irriterad. Beror iof på, har jag en dålig dag kanske bägaren rinner över och föranleder mindre genomtänkta beslut. Senast var i vintras med fem respektmongon. När man sitter frusen, efter förseningar på väg hem, och magen kurrar kan humöret bli dåligt. Det blir inte bättre av att en idiot står och håller dörren öppen till stationshuset, när det är 20 minus, medan han snackar med sina brushor.

Ibland tappar även jag humöret, men det är fan dumt att ta onödiga strider.

Grahn
2013-04-29, 10:12
Kan du inte ignorera en meningslös situation utan att senare må dåligt över den behöver du arbeta med självkänslan.

Lustigt nog är väl att stå upp för vad man tycker och att inte bara vika sig just ett sätt att stärka sitt självförtroende.
Varierar ju från person till person, en del kan ta vad som helst andra skulle efter upprepade incidenter känna sig som en dörrmatta. Att vara just en dörrmatta är en vana.

Men visst det finns ingen anledning att göra det till en situation om det inte just finns det. Poängen var dock att det kanske inte spelar någon roll om just de personerna lär sig respekt eller inte, just den biten är kanske inte central.

Rabiat
2013-04-29, 10:14
Lustigt nog är väl att stå upp för vad man tycker och att inte bara vika sig just ett sätt att stärka sitt självförtroende.
Varierar ju från person till person, en del kan ta vad som helst andra skulle efter upprepade incidenter känna sig som en dörrmatta. Att vara just en dörrmatta är en vana.


Absolut, men min poäng har hela tiden varit att varje våldssituation är potentiellt livshotande, och det finns mindre farliga tillfällen att stå upp för vad man tycker :)


Men visst det finns ingen anledning att göra det till en situation om det inte just finns det. Poängen var dock att det kanske inte spelar någon roll om just de personerna lär sig respekt eller inte, just den biten är kanske inte central.

Då är jag med.

Grahn
2013-04-29, 10:19
Absolut, men min poäng har hela tiden varit att varje våldssituation är potentiellt livshotande, och det finns mindre farliga tillfällen att stå upp för vad man tycker :)

Ja man hade ju knappast varit speciellt tillfreds med sin situation om man ligger och förblöder. Löjlig sak att dö för minst sagt, väljer man striden så ska det givetvis vara för sin egen skull inte för att slöddret behöver det, inte för att kompisarna som ser på ska tycka man är ball utan för att man känner att det är värt det.

Sen när man övervägt allt noga och bestämmt sig för att lite boxning är på sin plats så har säkert bråkstakarna tröttnat och hittat något offer som inte kontemplerat situationen fullt så nogrannt i en timma. :)
WIN!

Rabiat
2013-04-29, 10:25
Ja man hade ju knappast varit speciellt tillfreds med sin situation om man ligger och förblöder. Löjlig sak att dö för minst sagt, väljer man striden så ska det givetvis vara för sin egen skull inte för att slöddret behöver det, inte för att kompisarna som ser på ska tycka man är ball utan för att man känner att det är värt det.

Precis, man ska BARA slåss om man tror man kan få minst en tjej ut av det hela :naughty:

Rikard Jansson
2013-04-29, 10:27
Det är väldigt farligt att själv börja bråka med 3-4 personer, och om man inte är väldigt mycket större, starkare, mer tränad och/eller har väldigt mycket bakgrund i kampsport/krav maga så är det en väldigt dålig idé ifall de faktiskt kastade ölburken för att de vill slåss, och kanske till och med har vapen på sig.

Stefan J
2013-04-29, 10:46
Jag har mångårig erfarenhet av gatuvåld, och en gedigen formell utbildning i det. Uppväxt och utbildning har båda gett mig de fysiska och mentala verktyg som krävs för att hantera en situation som inte går att snacka sig ur, men det utbildningen gett mig är förståelse för att även om jag kan bunta ihop någon 99 gånger av 100 kan jag dö den där hundrade gången, och den gången kan vara precis när som helst.

Heder och respekt är skitbra, men riskerar du livet för att få "respekt" av ett random ungdomsgäng i Björns trädgård?

Precis min poäng, vad fan tjänar jag på att ha respekt hos, i mina ögon, vedervärdiga och värdelösa medmänniskor. Låt dem som sagt ruttna i sin tillvaro och spä inte på deras glöd i tillvaron.

Handlar det inte mer om att kunna känna respekt för sig själv i sutet på dagen snarare än att banka in respekt i random gatutönt?

Det är exakt det fetstilta det handlar om, inte att imponera på några slynglar eller sina vänner. Det här med självrespekt är jätteviktigt för mig. Det kanske inte är viktigt för andra och då väljer man kanske ett annat alternativ. Vad jag däremot är övertygad om är att många fler egentligen hade viljat kunna agera på det sätt som TS gjorde, men man är för rädd eller saknar den fysiska förmågan att kunna göra det och istället intalar man sig precis det som Rabiat och MrBoris skriver tills det blir en sanning. Dvs: det är inte värt risken, de är ändå värdelösa lowlifes, jag är bättre än såhär och så vidare.

Jag tycker precis som jag sade innan att TS gjorde en berömvärd insats. Fler borde ha kurage och civilkurage.

MrBoris
2013-04-29, 10:57
Jag tycker precis som jag sade innan att TS gjorde en berömvärd insats. Fler borde ha kurage och civilkurage.

Om det inte är någons säkerhet och hälsa på spel ser jag ingen som helst anledning till att ha civilkurage. Snarare så att jag sätter min/andras hälsa på spel genom att agera. Värt det måhända om man är gangster och ens rykte står på spel, men knappast för random anonym svensson.

Rabiat
2013-04-29, 11:01
Det är exakt det fetstilta det handlar om, inte att imponera på några slynglar eller sina vänner. Det här med självrespekt är jätteviktigt för mig. Det kanske inte är viktigt för andra och då väljer man kanske ett annat alternativ. Vad jag däremot är övertygad om är att många fler egentligen hade viljat kunna agera på det sätt som TS gjorde, men man är för rädd eller saknar den fysiska förmågan att kunna göra det och istället intalar man sig precis det som Rabiat och MrBoris skriver tills det blir en sanning. Dvs: det är inte värt risken, de är ändå värdelösa lowlifes, jag är bättre än såhär och så vidare.

Jag tycker precis som jag sade innan att TS gjorde en berömvärd insats. Fler borde ha kurage och civilkurage.

Det blir bara larvigt när du insinuerar att man är vek för att man undviker en farlig situation.

Yes
2013-04-29, 11:10
Det är exakt det fetstilta det handlar om, inte att imponera på några slynglar eller sina vänner. Det här med självrespekt är jätteviktigt för mig. Det kanske inte är viktigt för andra och då väljer man kanske ett annat alternativ. Vad jag däremot är övertygad om är att många fler egentligen hade viljat kunna agera på det sätt som TS gjorde, men man är för rädd eller saknar den fysiska förmågan att kunna göra det och istället intalar man sig precis det som Rabiat och MrBoris skriver tills det blir en sanning. Dvs: det är inte värt risken, de är ändå värdelösa lowlifes, jag är bättre än såhär och så vidare.

Jag tycker precis som jag sade innan att TS gjorde en berömvärd insats. Fler borde ha kurage och civilkurage.
Alla hänger inte upp sin självrespekt på förmågan att sätta dit lowlifes. Sen finns det ju många man kanske skulle vilja vända över knät och smiska som sälungar. Jag har för egen del andra prioriteter än att bli tillräckligt bra på våldsutövning för det. Bättre lämna det åt polisen.

Stefan J
2013-04-29, 11:14
Det blir bara larvigt när du insinuerar att man är vek för att man undviker en farlig situation.

Det tycker inte jag. Det beteendet som du förespråkar är exakt det beteendet som folk uppvisar när någon blir angripen och alla andra runtom står och glor utan att ingripa. För att man inte vill bli indragen, utsätta sig för risker, är rädd eller vad det nu kan vara. På sin höjd har någon sinnesnärvaro nog att lyfta fram mobiltelefonen och ringa polisen medan offret blir sönderslaget. Det är därför jag litegrann föraktar det här beteendet även om jag förstår varför man gör så.

aijou
2013-04-29, 11:21
Det tycker inte jag. Det beteendet som du förespråkar är exakt det beteendet som folk uppvisar när någon blir angripen och alla andra runtom står och glor utan att ingripa. För att man inte vill bli indragen, utsätta sig för risker, är rädd eller vad det nu kan vara. På sin höjd har någon sinnesnärvaro nog att lyfta fram mobiltelefonen och ringa polisen medan offret blir sönderslaget. Det är därför jag litegrann föraktar det här beteendet även om jag förstår varför man gör så.

Fast det är ju ganska stor skillnad på värdet av att rädda någons liv och värdet av att få upprättelse för en kastad ölburk. I alla fall i mina ögon.

Men å andra sidan så verkar det ju tyvärr som att scenariot du beskriver inte förekommer alltför sällan heller. Så jag kanske har fel.


Skickat från en mobil enhet.

Grahn
2013-04-29, 11:26
Alltså det finns inget rätt eller fel här....

Personligen är jag lite småskeptisk till att de som resonerar att om det verkligen, verkligen var viktigt då skulle de zooma in och utdela våld. Rädd för att den som inte agerar för det lilla finner sig frusen när det stora händer.

Men vad vet jag.

Minimjölk
2013-04-29, 11:27
Det är väldigt farligt att själv börja bråka med 3-4 personer, och om man inte är väldigt mycket större, starkare, mer tränad och/eller har väldigt mycket bakgrund i kampsport/krav maga så är det en väldigt dålig idé ifall de faktiskt kastade ölburken för att de vill slåss, och kanske till och med har vapen på sig.


Även de till synes slöaste knivarna i lådan kan göra stor skada.

Om någon är i det tillståndet eller på den nivån att de faktiskt kastar en ölburk på en förbipasserande människa är det inte otroligt att de faktiskt även är kapabla att ta till diverse omotiverat våld.

Jag är stor och starkare än de flesta men jag skulle inte ge mig in i en fight för det. Om jag varit Steven Seagal så kanske jag omvärderat situationen men annars låter jag polisen eller deras föräldrar ta hand om och att uppfostra deras slödder så prioriterar jag att överleva och uppfiostra mina barn till att bli bra medborgare.

kom precis på ett bra uppslag till en film.

Person A kastar ölburk på person B. Person B bemöter och blir misshandlad till döds. person Bs barn (C) kommer växa upp utan pappa vilket gör att personen på sikt blir stökig och längre fram av en slump och kommer då möta person As trevliga/söta dotter (D) och göra livet surt för henne och därmed hennes farsa som numera är en helyllemedborgare (utan att känna till bakgrunden). Speciellt intressant kommer denna saga då vara om man får fölhja person As resa från stökig ungdom till att få avtjäna sitt straff och bli en bra medborgare med att tråkigt bagage som han bearbetar under filmens gång.

Roll-lista:
Person A - Paulo Roberto
person B - Mikael Persbrandt
person C - Liam Norberg
person D - Jodie Foster

Rabiat
2013-04-29, 11:27
Det tycker inte jag. Det beteendet som du förespråkar är exakt det beteendet som folk uppvisar när någon blir angripen och alla andra runtom står och glor utan att ingripa. För att man inte vill bli indragen, utsätta sig för risker, är rädd eller vad det nu kan vara. På sin höjd har någon sinnesnärvaro nog att lyfta fram mobiltelefonen och ringa polisen medan offret blir sönderslaget. Det är därför jag litegrann föraktar det här beteendet även om jag förstår varför man gör så.

Det är en markant skillnad på en pågående misshandel och en provokation, oavsett om det är jag eller någon annan som är målet för den.

Rabiat
2013-04-29, 11:28
Även de till synes slöaste knivarna i lådan kan göra stor skada.

Om någon är i det tillståndet eller på den nivån att de faktiskt kastar en ölburk på en förbipasserande människa är det inte otroligt att de faktiskt även är kapabla att ta till diverse omotiverat våld.

Jag är stor och starkare än de flesta men jag skulle inte ge mig in i en fight för det. Om jag varit Steven Seagal så kanske jag omvärderat situationen men annars låter jag polisen eller deras föräldrar ta hand om och att uppfostra deras slödder så prioriterar jag att överleva och uppfiostra mina barn till att bli bra medborgare.

kom precis på ett bra uppslag till en film.

Person A kastar ölburk på person B. Person B bemöter och blir misshandlad till döds. person Bs barn (C) kommer växa upp utan pappa vilket gör att personen på sikt blir stökig och längre fram av en slump och kommer då möta person As trevliga/söta dotter (D) och göra livet surt för henne och därmed hennes farsa som numera är en helyllemedborgare (utan att känna till bakgrunden). Speciellt intressant kommer denna saga då vara om man får fölhja person As resa från stökig ungdom till att få avtjäna sitt straff och bli en bra medborgare med att tråkigt bagage som han bearbetar under filmens gång.

Roll-lista:
Person A - Paulo Roberto
person B - Mikael Persbrandt
person C - Liam Norberg
person D - Jodie Foster

Vi döper den till Sökarnatt, eller Stockholmssökarna!

Minimjölk
2013-04-29, 11:29
Alltså det finns inget rätt eller fel här....

Personligen är jag lite småskeptisk till att de som resonerar att om det verkligen, verkligen var viktigt då skulle de zooma in och utdela våld. Rädd för att den som inte agerar för det lilla finner sig frusen när det stora händer.

Men vad vet jag.



Nja, spola fram till 5.40 i denna:
HboEWnSWkNU

Minimjölk
2013-04-29, 11:30
Vi döper den till Sökarnatt, eller Stockholmssökarna!


Hade mer tänkt mig Kontakt med en Hobbit men dina duger bra. ;)

Rabiat
2013-04-29, 11:31
Alltså det finns inget rätt eller fel här....

Personligen är jag lite småskeptisk till att de som resonerar att om det verkligen, verkligen var viktigt då skulle de zooma in och utdela våld. Rädd för att den som inte agerar för det lilla finner sig frusen när det stora händer.

Men vad vet jag.

Våld använder man reaktivt eller preventivt för att försvara sig själv eller någon annan mot övergrepp. Graden av våld du använder ska stå i proportion till det hot du upplever föreligger, och ehm... jag känner mig inte superhotad av en tomburk. Skulle personen som kastade den börja följa efter mig har vi ett helt annat scenario.

Grahn
2013-04-29, 11:32
Nja, spola fram till 5.40 i denna

Hehehe ja det är ju så man önskar att det fungerade :)

Grahn
2013-04-29, 11:36
Våld använder man reaktivt eller preventivt för att försvara sig själv eller någon annan mot övergrepp. Graden av våld du använder ska stå i proportion till det hot du upplever föreligger, och ehm... jag känner mig inte superhotad av en tomburk. Skulle personen som kastade den börja följa efter mig har vi ett helt annat scenario.

Ja svenska lag skulle nog inte vara på din sida om du efter tomburkens luftfärd helt sonika utdelade käftsmällar där är vi helt överens :).

Rabiat
2013-04-29, 11:37
Ja svenska lag skulle nog inte vara på din sida om du efter tomburkens luftfärd helt sonika utdelade käftsmällar där är vi helt överens :).

Jag talade faktiskt inte om nödvärnsrätten här, utan om min syn på saken :) Sen stämmer de rätt bra överens...

shadowfire
2013-04-29, 11:42
Det tycker inte jag. Det beteendet som du förespråkar är exakt det beteendet som folk uppvisar när någon blir angripen och alla andra runtom står och glor utan att ingripa. För att man inte vill bli indragen, utsätta sig för risker, är rädd eller vad det nu kan vara. På sin höjd har någon sinnesnärvaro nog att lyfta fram mobiltelefonen och ringa polisen medan offret blir sönderslaget. Det är därför jag litegrann föraktar det här beteendet även om jag förstår varför man gör så.

I det här fallet så ansvarade ju TS även för en äldre persons säkerhet vilket jag tycker är nästan det viktigaste i hela resonemanget.

Ponera detta scenario, de är ute efter bråk och vips åker en kniv fram och hugger ens pappa/far, ett hugg med livshotande skador. Det är trots allt ett tänkbart scenario som inte hade varit helt otippat, i många fall ger sig inte gärningsmännen på den starke i gruppen, utan ger sig på den de uppfattar som den svage och sedan flyr dem.

Hade det varit värt det? För en kastad ölburk?

Det är ju två olika scenarion. Det du beskriver är ju scenariot där en våldssituation redan har uppstått. Det TS beskriver är en situation där tänkbart våld skulle kunna uppstå.

Vi har personer som formligen älskar våld och att bli provocerade. Gå på en AIK-match och dra en ölburk i nacken på någon i ståklacken där så ska du få se på reaktion, det är precis sådant de bara väntar på och vill ha.

Förmågan att bedöma och hantera våldsprovokation är en förmåga i sig som man kan vara bra eller mindre bra på. En del är riktigt vassa verbalt, med kroppsspråk osv och kan avstyra en våldssituation innan den uppstår. Antingen genom att själv vara hotfull, men många kommer långt med humor, ödmjukhet och andra egenskaper.

Andra saknar helt förmågan att avläsa en våldssituation eller dra sig ur den, ofta upplever dessa individer att "de alltid hamnar i slagsmål" och förstår inte varför.

Man får ju värdera riskerna med att agera mot konsekvenserna med att inte agera. En pågående våldtäkt ger ett scenario, 15 huliganer med järnrör som jagar en för att man har DIF-tröja på sig är ett annat scenario. Två helt olika bedömningar.

Grahn
2013-04-29, 11:51
Säger man ifrån alls, någonsin? Eller ser man alltid en potentiell massmördare med kniv alt atomvapen som en möjlighet?

Menar inte att man borde hoppsparkat killen av planeten men det är en intressant fråga då det här målas upp alla möjliga scenarios, du kan bli nedstucken för att du säger till någon att inte tränga sig i kön till bussen med.

EDIT: angående ts fråga vet jag inte hur jag skulle hanterat situationen, eskalera den känns onödigt men bara ignorera känns fel.

Rabiat
2013-04-29, 11:55
Säger man ifrån alls, någonsin? Eller ser man alltid en potentiell massmördare med kniv alt atomvapen som en möjlighet?

Menar inte att man borde hoppsparkat killen av planeten men det är en intressant fråga då det här målas upp alla möjliga scenarios, du kan bli nedstucken för att du säger till någon att inte tränga sig i kön till bussen med.

EDIT: angående ts fråga vet jag inte hur jag skulle hanterat situationen, eskalera den känns onödigt men bara ignorera känns fel.

Allt handlar om avvägningar. 3-4 personer som just kastat en ölburk på en, då vinner deeskalering genom att avvika. 1 person som spottar på en på bussen, då blir det konflikt.

Stefan J
2013-04-29, 11:56
Fast det är ju ganska stor skillnad på värdet av att rädda någons liv och värdet av att få upprättelse för en kastad ölburk. I alla fall i mina ögon.

Men å andra sidan så verkar det ju tyvärr som att scenariot du beskriver inte förekommer alltför sällan heller. Så jag kanske har fel.


Skickat från en mobil enhet.

Ja det är två helt skilda scenarion men det var inte just det som var relevant eller som jag ville få fram.

Jag tror att folk som är beredda att "stå upp för sig själva" om man nu ska använda det uttrycket även är beredda att stå upp för andra i högre utsträckning. I båda fallen tar man en risk och man kan inte vara helt säker på utgången som i allra värsta fall faktiskt kan bli väldigt olycklig. Det krävs en viss typ av mod/kurage/dumdristighet, kalla det vad ni vill, att skipa rättvisa, oavsett om det gäller en själv eller för att förhindra att någon annan råkar illa ut. I båda fallen måste man passera en spärr, att gå från "någon borde göra något åt det här" till "jag måste göra något åt det här" och kasta sig in i en situation där utgången inte är given. Och det är därför 50 personer kan stå och glo som gnuer medan en stackare blir nersparkad av 3-4 personer, för att de flesta saknar det modet. Man är mån om sig själv, vill inte utsätta sig för risker, vågar inte.

Rabiat
2013-04-29, 12:00
Ja det är två helt skilda scenarion och det var inte just det som var relevant eller som jag ville få fram.

Jag tror att folk som är beredda att "stå upp för sig själva" om man nu ska använda det uttrycket även är beredda att stå upp för andra i högre utsträckning. I båda fallen tar man en risk och man kan inte vara helt säker på utgången som i allra värsta fall faktiskt kan bli väldigt olycklig. Det krävs en viss typ av mod/kurage/dumdristighet, kalla det vad ni vill, att skipa rättvisa, oavsett om det gäller en själv eller för att förhindra att någon annan råkar illa ut. I båda fallen måste man passera en spärr, att gå från "någon borde göra något åt det här" till "jag måste göra något åt det här" och kasta sig in i en situation där utgången inte är given. Och det är därför 50 personer kan stå och glo som gnuer medan en stackare blir nersparkad av 3-4 personer, för att de flesta saknar det modet. Man är mån om sig själv, vill inte utsätta sig för risker, vågar inte.

Om du vill slåss för att skipa rättvisa får du inte glömma spandexdräkten. Personligen tycker jag gul spandex med svarta kallingar är rätt coolt.

Tolkia
2013-04-29, 12:01
Det är ju inte binärt, dock. Att man kan/vågar stå upp för sig själv är knappast liktydigt med att man tar alla fajter, alltid, eller att man inte kan göra en värdering, huruvida en konflikt är värd att lägga energi på eller inte. Och omvänt, personer som aldrig kan bortse från en provokation är inte nödvändigtvis superhjältar.

Tricce
2013-04-29, 12:02
Även de till synes slöaste knivarna i lådan kan göra stor skada.

Om någon är i det tillståndet eller på den nivån att de faktiskt kastar en ölburk på en förbipasserande människa är det inte otroligt att de faktiskt även är kapabla att ta till diverse omotiverat våld.

Jag är stor och starkare än de flesta men jag skulle inte ge mig in i en fight för det. Om jag varit Steven Seagal så kanske jag omvärderat situationen men annars låter jag polisen eller deras föräldrar ta hand om och att uppfostra deras slödder så prioriterar jag att överleva och uppfiostra mina barn till att bli bra medborgare.

kom precis på ett bra uppslag till en film.

Person A kastar ölburk på person B. Person B bemöter och blir misshandlad till döds. person Bs barn (C) kommer växa upp utan pappa vilket gör att personen på sikt blir stökig och längre fram av en slump och kommer då möta person As trevliga/söta dotter (D) och göra livet surt för henne och därmed hennes farsa som numera är en helyllemedborgare (utan att känna till bakgrunden). Speciellt intressant kommer denna saga då vara om man får fölhja person As resa från stökig ungdom till att få avtjäna sitt straff och bli en bra medborgare med att tråkigt bagage som han bearbetar under filmens gång.

Roll-lista:
Person A - Paulo Roberto
person B - Mikael Persbrandt
person C - Liam Norberg
person D - Jodie Foster

Jag tycker castingen är utomordentlig sånär som på person D :laugh: wth? Jodie hur hur?

Rabiat
2013-04-29, 12:05
Det är ju inte binärt, dock. Att man kan/vågar stå upp för sig själv är knappast liktydigt med att man tar alla fajter, alltid, eller att man inte kan göra en värdering, huruvida en konflikt är värd att lägga energi på eller inte. Och omvänt, personer som aldrig kan bortse från en provokation är inte nödvändigtvis superhjältar.

Nej, men personer som kastar sig in i uppenbart bråksugna ungdomsgäng med vevande nävar måste vara superhjältar, annars blir dom helt enkelt inte särskilt gamla om dom fortsätter med det beteendet :)

shadowfire
2013-04-29, 12:05
Säger man ifrån alls, någonsin? Eller ser man alltid en potentiell massmördare med kniv alt atomvapen som en möjlighet?

Menar inte att man borde hoppsparkat killen av planeten men det är en intressant fråga då det här målas upp alla möjliga scenarios, du kan bli nedstucken för att du säger till någon att inte tränga sig i kön till bussen med.

EDIT: angående ts fråga vet jag inte hur jag skulle hanterat situationen, eskalera den känns onödigt men bara ignorera känns fel.

Ja det är bara därför att det är situationsanpassat, det går liksom inte att ha en mall och agera på exakt samma sätt i alla liknande situationer.

Ser jag 15 fotbollshuliganer stå och riva en busskur så inte fan går jag fram och ryter åt dem att sluta. Risken är ju överväldigande att jag kommer sakna minst en tandrad efteråt.

Ser jag 15 fotbollshuliganer stå och sparka på en liggande person, där det kan vara fara för annans liv, så skulle jag agera på något sätt. Jag vet dock inte på förhand hur, jag hade troligtvis agerat med reptilhjärnan och gjort något.

Ser jag 15 fotbollshuliganer göra exakt samma sak, men har med mig en höggravid fru/sambo, så hade jag fått agera på ett helt annat sätt. Då ska jag plötsligt även väga in en hotbild mot fru/barn, en hotbild mot mig själv som ingriper och hotbilden mot den som ligger och blir sparkad på. Hemskt scenario.

Sedan tror jag också att olika människor löper olika risk att få en våldsprovokation. Jag har sett scenarion där unga tjejer har kunnat gå mellan slagsmål utan att få en skråma på sig, där en motsvarande kille med största sannolikhet hade blivit nerslagen direkt. Å andra sidan finns det också exempel där en ung tjej har gått in för att avbryta ett knivslagsmål - i tron om att hon går säker för att hon är tjej - och har blivit stabbad.

Jag värderar nog hotbilden utifrån fördomar runt personernas utseenden, åldrar, klädsel. Har de Hells Angels-jackor på sig? Fotbollströjjor? Har de moppemusche, utåtstående adamsäpple o pratar i falcett?

Rabiat
2013-04-29, 12:05
Jag tycker castingen är utomordentlig sånär som på person D :laugh: wth? Jodie hur hur?

Ja, jag hade hellre sett J-Lo :(

Röda Björnen
2013-04-29, 12:06
Att ge dig in i handgemäng med 4 fyllisar som för övrigt säkerligen sitter på både stickföremål och smutsiga kanyler kanske inte är det smartaste, dock borde du ta upp burken och fråga vad i helvete han håller på med och ge han tillbaks den med fart.

Sen säger du bara tänk nästa gång du gör det där medans du går därifrån. Är du nära T-centralen och dessa personer fick för sig att följa efter, vilket är en klar avvikelse för det är inte tuffa grabbar oftast. Då kan du ringa 112 eller 0201202525. Alternativt springa ner i T-centralen där det alltid finns OT eller OV.

MVH

Rabiat
2013-04-29, 12:08
ja det är bara därför att det är situationsanpassat, det går liksom inte att ha en mall och agera på exakt samma sätt i alla liknande situationer.

Ser jag 15 fotbollshuliganer stå och riva en busskur så inte fan går jag fram och ryter åt dem att sluta. Risken är ju överväldigande att jag kommer sakna minst en tandrad efteråt.

Ser jag 15 fotbollshuliganer stå och sparka på en liggande person, där det kan vara fara för annans liv, så skulle jag agera på något sätt. Jag vet dock inte på förhand hur, jag hade troligtvis agerat med reptilhjärnan och gjort något.

Ser jag 15 fotbollshuliganer göra exakt samma sak, men har med mig en höggravid fru/sambo, så hade jag fått agera på ett helt annat sätt. Då ska jag plötsligt även väga in en hotbild mot fru/barn, en hotbild mot mig själv som ingriper och hotbilden mot den som ligger och blir sparkad på. Hemskt scenario.

Sedan tror jag också att olika människor löper olika risk att få en våldsprovokation. Jag har sett scenarion där unga tjejer har kunnat gå mellan slagsmål utan att få en skråma på sig, där en motsvarande kille med största sannolikhet hade blivit nerslagen direkt. å andra sidan finns det också exempel där en ung tjej har gått in för att avbryta ett knivslagsmål - i tron om att hon går säker för att hon är tjej - och har blivit stabbad.

Jag värderar nog hotbilden utifrån fördomar runt personernas utseenden, åldrar, klädsel. Har de hells angels-jackor på sig? Fotbollströjjor? Har de moppemusche, utåtstående adamsäpple o pratar i falcett?

+1

Kalven
2013-04-29, 12:08
Vart med om liknande scenario.

Ute med hunden på natten, 5 pers i en bil åker förbi, 24-25 årsåldern. En hivar ut en ölburk, den missar dock.

Sen stannar de för att tanka 200m bort. Ryter till ordentligt på hela högen när jag väl kommer fram till macken, inga konstigheter. killen som kastade kryper fram och ber om ursäkt.

Sådant beteende är inte okej, punkt slut.

Rabiat
2013-04-29, 12:09
Att ge dig in i handgemäng med 4 fyllisar som för övrigt säkerligen sitter på både stickföremål och smutsiga kanyler kanske inte är det smartaste, dock borde du ta upp burken och fråga vad i helvete han håller på med och ge han tillbaks den med fart.

+1, om du inte har en 70-åring med dig ;)

Rabiat
2013-04-29, 12:10
Vart med om liknande scenario.

Ute med hunden på natten, 5 pers i en bil åker förbi, 24-25 årsåldern. En hivar ut en ölburk, den missar dock.

Sen stannar de för att tanka 200m bort. Ryter till ordentligt på hela högen när jag väl kommer fram till macken, inga konstigheter. killen som kastade kryper fram och ber om ursäkt.

Sådant beteende är inte okej, punkt slut.

Jag gissar att det inte var en tax du var ute med? :)

Kalven
2013-04-29, 12:12
En liten jaktterrier på 8-9kg, så mjo, samma storleksklass ;)

Grahn
2013-04-29, 12:13
Ja det är bara därför att det är situationsanpassat, det går liksom inte att ha en mall och agera på exakt samma sätt i alla liknande situationer.

Ser jag 15 fotbollshuliganer stå och riva en busskur så inte fan går jag fram och ryter åt dem att sluta. Risken är ju överväldigande att jag kommer sakna minst en tandrad efteråt.

Ser jag 15 fotbollshuliganer stå och sparka på en liggande person, där det kan vara fara för annans liv, så skulle jag agera på något sätt. Jag vet dock inte på förhand hur, jag hade troligtvis agerat med reptilhjärnan och gjort något.

Ser jag 15 fotbollshuliganer göra exakt samma sak, men har med mig en höggravid fru/sambo, så hade jag fått agera på ett helt annat sätt. Då ska jag plötsligt även väga in en hotbild mot fru/barn, en hotbild mot mig själv som ingriper och hotbilden mot den som ligger och blir sparkad på. Hemskt scenario.

Sedan tror jag också att olika människor löper olika risk att få en våldsprovokation. Jag har sett scenarion där unga tjejer har kunnat gå mellan slagsmål utan att få en skråma på sig, där en motsvarande kille med största sannolikhet hade blivit nerslagen direkt. Å andra sidan finns det också exempel där en ung tjej har gått in för att avbryta ett knivslagsmål - i tron om att hon går säker för att hon är tjej - och har blivit stabbad.

Jag värderar nog hotbilden utifrån fördomar runt personernas utseenden, åldrar, klädsel. Har de Hells Angels-jackor på sig? Fotbollströjjor? Har de moppemusche, utåtstående adamsäpple o pratar i falcett?

Låter genomtänkt och vettigt, jag undrar dock lite om inte att stå där och kontemplera allt detta är vad de som agerar för sent pysslar med.

Rabiat
2013-04-29, 12:14
Låter genomtänkt och vettigt, jag undrar dock lite om inte att stå där och kontemplera allt detta är vad de som agerar för sent pysslar med.

Det tar ett par sekunder...

Grahn
2013-04-29, 12:16
Det tar ett par sekunder...

Ja en van polis läser säkert av situationen och väljer hur hen skall handla rätt snabbt, vanlig våldsskygg svensson däremot. Det jag är ute efter är nog att de som agerar i pressade situationer allt som oftast inte är de som funderar först.

shadowfire
2013-04-29, 12:16
Låter genomtänkt och vettigt, jag undrar dock lite om inte att stå där och kontemplera allt detta är vad de som agerar för sent pysslar med.

Bedömningen sker inte med OH-block och anteckningspenna eller komplicerade formler, utan mer instinktivt.

Sedan har vi en aspekt om att människor kan bli handlingsförlamade, bland annat pga chock, men det har inget att göra med ovan.

shadowfire
2013-04-29, 12:24
Sist jag hamnade i en våldssituation förstod jag ingenting av hela situationen, den var så makaber i sig (ett barn slog ner och började sparka ett annat barn i huvudet på öppen gata, utanför gymet).

Från att hjärnan tog in synintrycken och värderade dem - till att jag vrålade ett strupvrål, ändrade kroppsspråket till hotfullt/dominant/auktoritärt och började rusa allt vad jag förmådde mot barnen så gick det nog inte ens en sekund. Hjärnan hann ju avverka högvis med beslut på nolltid, därav en hel radda med beslut skedde rent instinktivt och på magkänsla. Jag såg och uppfattade något som inte var OK där jag förväntar mig av mig själv en reaktion.

När jag däremot kom fram till den gråtade ungen i 5-6 års åldern och upptäckte att barnens släkt/föräldrar stod alla i en klunga och tittade på misshandeln och därmed "godkände" den, då behövde jag fundera på hur jag skulle agera. Där stod jag handlingsförlamad i ett tag för hjärnan begrep inte situationen.

Grahn
2013-04-29, 12:37
Då förstår jag hur du menar :) lät mer invecklat från början.

jenni
2013-04-29, 12:46
Vet ju inte vad det är för personer, men är de riktiga idioter hade jag ignorerat i rädsla för att det vid bråk kunnat komma att skada min far, i sånna situationer så måste man tänka på om ens handlingar kan skada sin nära också

Röda Björnen
2013-04-29, 13:32
Sist jag hamnade i en våldssituation förstod jag ingenting av hela situationen, den var så makaber i sig (ett barn slog ner och började sparka ett annat barn i huvudet på öppen gata, utanför gymet).

Från att hjärnan tog in synintrycken och värderade dem - till att jag vrålade ett strupvrål, ändrade kroppsspråket till hotfullt/dominant/auktoritärt och började rusa allt vad jag förmådde mot barnen så gick det nog inte ens en sekund. Hjärnan hann ju avverka högvis med beslut på nolltid, därav en hel radda med beslut skedde rent instinktivt och på magkänsla. Jag såg och uppfattade något som inte var OK där jag förväntar mig av mig själv en reaktion.

När jag däremot kom fram till den gråtade ungen i 5-6 års åldern och upptäckte att barnens släkt/föräldrar stod alla i en klunga och tittade på misshandeln och därmed "godkände" den, då behövde jag fundera på hur jag skulle agera. Där stod jag handlingsförlamad i ett tag för hjärnan begrep inte situationen.

Greppa tag i ungjäveln som misshandlar och grip, sen tillkallar du polis snarast. Vid barn under 15 [Läs på lagen om LuL] skall de svara snabbt med en bil och då kopplas sannerligen även SoS in.

Jag har varit med om en liknande situation och då grep jag ungjäveln på plats till föräldrarnas stora skräck som stod och skrek på mig, som tur var hade jag mina 3 träningskompisar bredvid så det gick väldigt bra.
Hade jag varit själv i samma situation hade jag ringt polis och sen avbrytit misshandeln bara.

MVH

Rabiat
2013-04-29, 13:41
Greppa tag i ungjäveln som misshandlar och grip, sen tillkallar du polis snarast. Vid barn under 15 [Läs på lagen om LuL] skall de svara snabbt med en bil och då kopplas sannerligen även SoS in.

Jag har varit med om en liknande situation och då grep jag ungjäveln på plats till föräldrarnas stora skräck som stod och skrek på mig, som tur var hade jag mina 3 träningskompisar bredvid så det gick väldigt bra.
Hade jag varit själv i samma situation hade jag ringt polis och sen avbrytit misshandeln bara.

MVH

Du får inte göra ett civilt gripande om brottet inte ger minst 2 års fängelse. Skitdum bestämmelse, men det hålls ganska hårt på den.

Mart|n
2013-04-29, 13:50
Du får inte göra ett civilt gripande om brottet inte ger minst 2 års fängelse. Skitdum bestämmelse, men det hålls ganska hårt på den.

Nu är jag ju inte särskilt insatt i såna detaljer... Men om en unge A slår ihjäl unge B så får man inte gripa unge A eftersom h*n inte är straffmyndig?

Mats J
2013-04-29, 14:09
Jag skulle inte göra något alls, men det skulle nog min far.. Skulle de sedan ge sig på honom, så skulle jag tända till. Det är det enda som kan få mig galen, när någon ger sig på min familj. Vad någon gör mot mig skiter jag i, men mina föräldrar, syskon eller mitt barn då svartnar det.

Kalven
2013-04-29, 14:30
Envarsgrip kräver fängelse i straffskalan, några bestämmelser för tid finns inte.

Kalven
2013-04-29, 14:42
Länk (https://lagen.nu/1942:740#K24P7S1)


För den referenstokige, 7§ e de som är intressant

Minimjölk
2013-04-29, 15:21
Jag tycker castingen är utomordentlig sånär som på person D :laugh: wth? Jodie hur hur?

Ja, jag hade hellre sett J-Lo :(

Förlåt, jag precis som ni tyckte om de andra skådisarna men fastnade just på person D. Jodie Foster valdes för att hon ofta spelar utsatt offer men det faller ju även rätt bra in på J-Los normala karaktärer så vi tar med henne i stället..

Sedan måste ju Thorsten Flinck vara med på ett hörn? Kanske som Persbrandt 70-åriga farsa?

Rabiat
2013-04-29, 16:00
Nu är jag ju inte särskilt insatt i såna detaljer... Men om en unge A slår ihjäl unge B så får man inte gripa unge A eftersom h*n inte är straffmyndig?

Jo, brottet och straffskalan är densamma.

Länk (https://lagen.nu/1942:740#K24P7S1)


För den referenstokige, 7§ e de som är intressant

Där ser man, det hade jag fått om bakfoten :)

Stefan J
2013-04-29, 20:25
Om du vill slåss för att skipa rättvisa får du inte glömma spandexdräkten. Personligen tycker jag gul spandex med svarta kallingar är rätt coolt.

Jepp, som Wolverine menar du?

Om vi nu ändå ska leka din lek så...

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/11/08/article-2059041-0EB6F6DE00000578-591_964x494.jpg

Eftersträvansvärt beteende. Man riktigt ser hur gnuerna knyter näven i fickan och tänker att till lejonets nivå skall de minsann inte sänka sig! De är bättre än så. :)

V.N
2013-04-29, 20:32
Jag hade sulat en näve grus i fejset på han utan tvekan

Rabiat
2013-04-29, 20:41
Jepp, som Wolverine menar du?

Om vi nu ändå ska leka din lek så...

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/11/08/article-2059041-0EB6F6DE00000578-591_964x494.jpg

Eftersträvansvärt beteende. Man riktigt ser hur gnuerna knyter näven i fickan och tänker att till lejonets nivå skall de minsann inte sänka sig! De är bättre än så. :)

Eftersom du fortfarande inte förstått; diskussionen handlar om vad man gör vid en provokation, inte ett angrepp. En viss skillnad finns.

Stefan J
2013-04-29, 20:54
Eftersom du fortfarande inte förstått; diskussionen handlar om vad man gör vid en provokation, inte ett angrepp. En viss skillnad finns.

Jag vet vad diskussionen handlar om. Det var du som tyckte det var skoj att dra serietidningsparalleller när jag förklarade varför jag tror att folk som vågar säga ifrån/agera under en provokation även kommer att våga göra det när någon blir angripen. Det är ungefär samma mekanism att gå från tanke till handling där, att våga ge sig in i smeten med en viss risk för sin egen säkerhet, om än inte exakt likadan mekansim. Det är såklart lättare att ingripa (hoppas jag att folk känner) när någon faktiskt håller på att bli skadad rakt framför deras ögon än när ingenting mer än "hedern" är hotad. Sedan vet jag att de flesta ändå väljer att göra ingenting mer än gå ifrån en provokation eller att stå och se på när någon annan far illa (om man inte är 105% säker på att man reder ut situationen utan att få sig en smäll eller värre). Och det irriterar mig. Det hade skett många färre övergrepp åtminstone offentligt om förövarna visste att den omgivande massan kommer att sluka och straffa dem hårt, att det inte går att komma undan med ett sådant beteende. Det är inte precis så att ett gäng fulla studenter får för sig att glida in på en MC-klubb eller på Rosengård och börjar putta på någon.

Nu är jag medveten om att jag glidit ifrån ämnet. Fortfarande gäller: Bra gjort TS. Kanske som många är inne på att det var obetänksamt då du riskerade pappans säkerhet, men fortfarande en bra mentalitet att våga. Det är så få som gör det som vi ser här och i samhället.

Rawsteel
2013-04-29, 20:56
Jag skulle med största sannolikhet plockat upp burken och kastat tillbaka den på honom.

Röda Björnen
2013-04-30, 00:06
Du får inte göra ett civilt gripande om brottet inte ger minst 2 års fängelse. Skitdum bestämmelse, men det hålls ganska hårt på den.

Du har fel. Du får gripa om fängelse finns i straffskalan, lär dig juridik och sen kom och diskutera.

Nu är jag ju inte särskilt insatt i såna detaljer... Men om en unge A slår ihjäl unge B så får man inte gripa unge A eftersom h*n inte är straffmyndig?

Ungdomar kan gripas även under 15, det är oväsentligt. Brottet är detsamma och då misshandel har fängelse i sin straffskala kan du gripa oavsett ålder, tror du bara för du är 14 att du får spotta, svära, slåss, knarka utan problem ?

Då jag själv gripit ett flertal människor under 15 så har jag rätt och du fel.

MVH

nissepelle
2013-04-30, 01:00
Jag tänker mig att situationen är ett uttryck för darwinism. En idiot försöker provocera en okänd människa. Jag, som är lite intelligentare, och har bättre utvecklad kognitiv förmåga, inser att det bästa är att skita i saken och gå vidare. Vänder mig väl om och kastar väl en blick på dem först.

Idioten fortsätter med sitt beteende tills han kastar en ölburk på fel människa, och får en kniv i magen.

Rabiat
2013-04-30, 06:36
Du har fel. Du får gripa om fängelse finns i straffskalan, lär dig juridik och sen kom och diskutera.



Ungdomar kan gripas även under 15, det är oväsentligt. Brottet är detsamma och då misshandel har fängelse i sin straffskala kan du gripa oavsett ålder, tror du bara för du är 14 att du får spotta, svära, slåss, knarka utan problem ?

Då jag själv gripit ett flertal människor under 15 så har jag rätt och du fel.

MVH

"Lär dig juridik och kom sen och diskutera"... sjukt hög nivå nu.