handdator

Visa fullständig version : Misstänkt diskbuktning


Delgada
2013-04-27, 23:20
Jag har haft problem med ryggen i ca ett år nu. Till en början gjorde det bara ont om jag satt framåtlutad under en längre tid men med tiden har det bara blivit värre. Jag har gått till en sjukgymnast som gissar (för någon särskilt noggrann undersökning gjorde hon då inte) på att det är en diskbuktning. Hon sa att jag skulle köra 10 repetitioner bakåtböjningar (http://www.fitnessgenerator.com/images/exercises/McKenzie%20Press-up.gif) en gång i timmen under två dagar, och efter ett par perioder med ihärdigt bakåtböjande avhållsamhet från träning så tyckte jag faktiskt att ryggen började bli bättre och jag var nästan smärtfri.

Men så blev jag för ivrig och gick till gymmet, och vips så hade jag ryggont och smärta ner i skinkor och lår. Nu en vecka eller två senare så har smärtan ner mot benen försvunnit men ryggen känns fortfarande inte bra alls.

Jag antar att jag borde köra på med bakåtböjningar igen och inte bli så ivrig om värken försvinner men först undrar jag följande:

Kan ryggen ta skada av att man öser på med för mycket bakåtböjningar, eller ökar trycket genom att ta spjärn med fötterna mot en vägg eller låta min sambo trycka ner höften? För det inte särskilt bekvämt längre, och på morgonen känns det riktigt obehagligt att böja.


Har någon en annan teori om vad det kan bero på eller vad jag kan göra för att bli kvitt det här? För nu är jag så less på det så jag snart går till gymmet och låtsas som ingenting. :cryout:

Mina knän brukar även vara väldigt ömma och kännas instabila. Ifall jag promenerat en stund kan det hända att de viker sig under mig för ett ögonblick och det känns obehagligt att stödja mig på dem, speciellt det vänstra knät. Men det bekymret verkar leva sitt egna liv och mina knän har nog alltid varit lite konstiga så jag är osäker på om det är relaterat till ryggontet.

Tack på förhand om någon orkade sig igenom detta.

Tolkia
2013-04-27, 23:23
Kan ryggen ta skada av att man öser på med för mycket bakåtböjningar, eller ökar trycket genom att ta spjärn med fötterna mot en vägg eller låta min sambo trycka ner höften? För det inte särskilt bekvämt längre, och på morgonen känns det riktigt obehagligt att böja.
Hur stor risk det är att ryggen tar permanent skada av det där vet jag inte, men jag är ju inte förvånad om du får mer ont om du bryter i den. Jag tror inte att det där är en övning som funkar enligt principen "ju brutalare, desto bättre".

Delgada
2013-04-27, 23:35
Hur stor risk det är att ryggen tar permanent skada av det där vet jag inte, men jag är ju inte förvånad om du får mer ont om du bryter i den. Jag tror inte att det där är en övning som funkar enligt principen "ju brutalare, desto bättre".

Nej, det låter vettigt faktiskt.
Sjukgymnasten sa att om jag inte får något resultat så skulle jag be någon trycka ner höften för att få mer tryck, men ryggen börjar kännas lite misshandlad som sagt så jag lägger ner det tills vidare.

Tolkia
2013-04-27, 23:43
Jag skulle tänka på den övningen mer som en rörlighetsövning. Jag tror inte att den fungerar som att du "trycker in" något som buktar ut (även om jag vet att det finns folk som beskriver det så), utan om det gör ont när du böjer bakåt så skall du nog respektera den smärtan och ta det lite försiktigare.