handdator

Visa fullständig version : Kolhydrats tömning?


Eaglee
2013-04-27, 17:26
Hey!

Tänkte testa att tömma mig helt på kolhydrater under en månads tid.
Med detta menar jag då att inte äta Pasta, Ris etc. Dem stora kolhydrats källorna med andra ord.

Min fråga är då, vad är i så fall bi-effekterna (bortsett ifrån tröttheten)?

Testar detta enbart i syfte av att slimma till kroppen, få bort så mycket fett på kroppen som möjligt. Så istället för att förse kroppen med kolhydrater att förbränna vill jag försöka tvinga den till att använda "reservdäcket" som ligger runt magen.

Tror ni detta kan vara något att ge sig in på? Tänkte som sagt bara köra på detta i ca 4veckor för att sedan åter igen börja äta små kolhydrats portioner som sedan kommer suggsesivt öka i mängd.

Mmmartin95
2013-04-27, 17:31
Första dagarna kommer det vara jobbigt att träna, ont i huvudet osv. Men efter några dagar/veckor känns det superbra. Känns som det går bättre o träna och det blir mer protein naturligt i det man håvar i sig. Kört i 3 månader nu

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Eaglee
2013-04-27, 17:33
Aa, räknar med att det inte kommer vara så kul till en början! hehe.

Men hur är det med dina resultat? Rekommenderar du detta? Tappar man dö-vikten snabbare om man skippar kollisarna?

Hur ser dina egna erfarenheter ut?

Ronn
2013-04-27, 18:22
Testar detta enbart i syfte av att slimma till kroppen, få bort så mycket fett på kroppen som möjligt. Så istället för att förse kroppen med kolhydrater att förbränna vill jag försöka tvinga den till att använda "reservdäcket" som ligger runt magen.

Testa äta mindre istället för att lura dig själv med att tappa vattenvikt.

Krabby
2013-04-27, 18:34
Inget magiskt med att skippa kolhydraterna Skippar du pasta/ris från din kost och den annars är identisk mot vad du åt innan bör du tappa vikt beroende på utgångsläge. Energiprincipen gäller som vanligt.

Eaglee
2013-04-27, 18:53
Testa äta mindre istället för att lura dig själv med att tappa vattenvikt.

Jo vet att man kan äta mindre etc, vilket är idiealiskt men frågan var om man tappar fortare oavsett vatten eller ej då jag fortfarande kommer hälla i mig litervis med vatten.

Eaglee
2013-04-27, 18:54
Inget magiskt med att skippa kolhydraterna Skippar du pasta/ris från din kost och den annars är identisk mot vad du åt innan bör du tappa vikt beroende på utgångsläge. Energiprincipen gäller som vanligt.

Aa tack, ska testa och se om de ger något!

Sheogorath
2013-04-27, 19:19
Hey!

Tänkte testa att tömma mig helt på kolhydrater under en månads tid.
Med detta menar jag då att inte äta Pasta, Ris etc. Dem stora kolhydrats källorna med andra ord.

Min fråga är då, vad är i så fall bi-effekterna (bortsett ifrån tröttheten)?

Testar detta enbart i syfte av att slimma till kroppen, få bort så mycket fett på kroppen som möjligt. Så istället för att förse kroppen med kolhydrater att förbränna vill jag försöka tvinga den till att använda "reservdäcket" som ligger runt magen.

Tror ni detta kan vara något att ge sig in på? Tänkte som sagt bara köra på detta i ca 4veckor för att sedan åter igen börja äta små kolhydrats portioner som sedan kommer suggsesivt öka i mängd.

Du har inte förstått principerna bakom fettförbränning och ska inte göra som du tänkt om du vill få bra resultat.

Fishtank
2013-04-27, 20:06
Jo vet att man kan äta mindre etc, vilket är idiealiskt men frågan var om man tappar fortare oavsett vatten eller ej då jag fortfarande kommer hälla i mig litervis med vatten.

Du tappar fortare om du ligger på större underskott....

z_bumbi
2013-04-27, 20:11
Jo vet att man kan äta mindre etc, vilket är idiealiskt men frågan var om man tappar fortare oavsett vatten eller ej då jag fortfarande kommer hälla i mig litervis med vatten.

Du kommer inte att tappa snabbare vid samma underskott utom just vattenvikten och den har mindre med hur mycket du dricker att göra än hur mycket kolhydrater du har lagrat.
Ska du köra en ketodiet så föreslår jag att du läser på då det sällan är riktigt lika enkelt som att bara utesluta kolhydrater.

cero
2013-04-27, 20:52
Tror ni detta kan vara något att ge sig in på?

Nej, och jag måste hålla med Sheogorath här.

Det är vanligt att personer som inte är så insatta letar efter magiska kostupplägg och genvägar till allt, men i verkligheten så finns det inga sådana.

Förbruka mer energi än du konsumerar om du vill gå ned i vikt. Vill du gå upp i vikt så gör du tvärt om. Och ett mellanläge om du vill bibehålla din vikt. Svårare än så är det inte.

miaz
2013-04-28, 06:27
ELLER, så funkar det faktiskt bra att tappa vikt genom att skippa kolhydraterna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet

z_bumbi
2013-04-28, 06:48
ELLER, så funkar det faktiskt bra att tappa vikt genom att skippa kolhydraterna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet

Det är stor skillnad på att bara sluta äta kolhydrater vs att följa en diet där man både kompenserar för delar av bortfallet i energi och ser till att täcka andra behov.

miaz
2013-04-28, 07:12
Det är stor skillnad på att bara sluta äta kolhydrater vs att följa en diet där man både kompenserar för delar av bortfallet i energi och ser till att täcka andra behov.

sant.
men antog att TS förstod detta,
men jag kanske missade något.

Sheogorath
2013-04-28, 10:52
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.

Eaglee
2013-04-28, 11:10
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.

Må så vara, letar inte efter någon genväg utan bara något som kanske fungerar bättre för mig, vet hela energi ut mot energi in principen och att jag skall kompensera genom att äta mer utav det andra.

För övrigt håller jag igång mycket på fritiden så vet att man även måste lägga manken till och kämpa för det.

Sheogorath
2013-04-28, 11:14
Må så vara, letar inte efter någon genväg utan bara något som kanske fungerar bättre för mig, vet hela energi ut mot energi in principen och att jag skall kompensera genom att äta mer utav det andra.

För övrigt håller jag igång mycket på fritiden så vet att man även måste lägga manken till och kämpa för det.

Du borde lusläsa deffguiden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Om du har en aktiv fritid är det inte rekommenderat att ta bort alla kolhydrater. De utgör bränslet för fysisk aktivitet. Dina tankar om att tvinga kroppen ta från fettet genom att inte tillföra kolhydrat vittnar om att du inte vet hur det funkar. Alltså:


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

blomrog
2013-04-28, 12:28
Hej Eaglee!
Vad skoj att di hittat hit och att du är intresserad av att tappa vikt. Innan du börjar kan jag rekommendera "deffguiden" som finns som sticky under deffkategorin här på forumet! Det finns även andra hemsidor som beskriver träning, kost och hälsa. Tex www.fitnesskolan.se. Skulle det vara några frågor så kan du alltid ställa dem här på forumet!

Lycka till!

miaz
2013-04-29, 05:32
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.

säg det till mark bell som gått ner 25kg via i princip en LCHF diet (carb nite),
och en månad sen bänka (på ett meet) 250kg och marka 330kg (vad han böjde hitta ja int)

jag är inte så förtjust i LCHF heller. det är en fluga, framförallt för okunniga,
som du uttrycker det, tjockisar, som inte vill träna.
och ja det stämmer säkert en hel del, men det betyder inte att det inte går
att använda sig av det som tränande individ.

Sverker
2013-04-29, 16:54
Det går visst att träna maxlyft aerobt. Få rep och lång tid mellan seten säkrar att musklerna alltid är fullproppade med ATP och kreatinfosfat. Inget konstigt med det.

Frågan är snarare hur man utvecklar träningen med bredare repsintervall, högre tempo, kombinationer av set som super-, tri-, dropp- osv, eller vad man nu vill göra med sin träning.