handdator

Visa fullständig version : Du måste vara överviktig 5 år av ditt liv - vilka 5?


Surgency
2013-04-27, 17:12
Vi antar att man får välja vilka 5 sammanhängande år man vill och syftet är att maximera sin livslängd. Vi antar att man under de andra åren är normalviktig.

Överviktig innebär överviktig för sin ålder med avseende på BMI, och det är alltså inte muskler det handlar om men låt oss inte fokusera på definitioner.

z_bumbi
2013-04-27, 17:23
För min hälsas skull hoppas jag att jag aldrig blir så sjuk igen att jag hamnar under 25 i BMI.

raddum
2013-04-27, 17:28
typ 10-15, dessa år var jag väldigt överviktig. Det var inte kul men det gick att ta sig igenom och jag lärde mig en hel del på vägen, det har även lett mig till att bli mer ödmjuk tror jag

z_bumbi
2013-04-27, 17:31
Eftersom svaret tydligen måste förklaras så är BMI för en enskild person ett ganska dåligt begrepp om man ska kolla på hälsa och att bortse från muskler är oftast helt värdelöst.
Så frågan är omöjlig att svara på.

Surgency
2013-04-27, 17:41
Eftersom svaret tydligen måste förklaras så är BMI för en enskild person ett ganska dåligt begrepp om man ska kolla på hälsa och att bortse från muskler är oftast helt värdelöst.
Så frågan är omöjlig att svara på.

Polemik kan du bedriva någon annanstans. Någon detaljerad beskrivning av övervikt behövs inte för att förstå vad det handlar om.

cero
2013-04-28, 02:07
För min hälsas skull hoppas jag att jag aldrig blir så sjuk igen att jag hamnar under 25 i BMI.

* Fniss *

Fyndigheten.

Rikard Jansson
2013-04-28, 03:07
25-30. 8% bf^^

NiklasAlm
2013-04-28, 03:59
Kanske 110-115 års åldern säkert har sjukvården utvecklats en hel del

Beemel
2013-04-28, 05:26
Polemik kan du bedriva någon annanstans. Någon detaljerad beskrivning av övervikt behövs inte för att förstå vad det handlar om.

Jaså? Jag är helt ärlig när jag säger att jag inte vet har en aning om vad du menar när du säger övervikt baserad på BMI. Så det behöver nog visst beskrivas/defineras.
Och hur ska man kunna veta att man maximerar livslängden? Finns det några indikationer på att "övervikt", hur vi nu definerar detta vaga begrepp, vid en viss ålder skulle inverka mer negativt på livslängden, än en annan? Eller är du ute efter att kontrollera vad detta forums medlemmar har för subjektiva åsikter runt det mycket märkliga ämnet?

Kort sagt frågan är otydlig och likaså syftet med frågeställningen, särskilt när du redan i ursprungsfrågan klargör att du inte är intresserad av att definera den huvudsakliga parametern i undersökningen.

Om vi pratar om att "se fet ut" skulle jag (om det var möjligt att välja) ur ett självförtroendeperspektiv välja de fem förstas åren.
För maximal livslängd skulle jag välja de fem sista åren i ett mycket långt liv.

Beemel
2013-04-28, 07:56
typ 10-15, dessa år var jag väldigt överviktig. Det var inte kul men det gick att ta sig igenom och jag lärde mig en hel del på vägen, det har även lett mig till att bli mer ödmjuk tror jag

Menar du att ödmjukhet skulle maximera din livslängd? För det var väl det som var frågan?

blomrog
2013-04-28, 12:15
Jag börjar bli rätt trött på individer som skriver tråkiga kommentarer på diverse trådar här. Ni måste må rätt dåligt i det verkliga livet?

Hur svår är denna tråden att förstå? Allvarligt talat?

Sverker
2013-04-28, 12:26
Den är helt obegriplig.


Övervikt i fett leder ofta, om inte alltid, till sänkt insulinkänslighet och skador på kroppen över lång tid. Kraftig övervikt i fett och liten muskelmassa sliter på rygg, knän, fötter mm.


Varför skriva om det uppenbara:confused:.

blomrog
2013-04-28, 12:32
Å herregud...

Jag hade valt de första fem åren på jorden för att få det gjort. Dock kanske ens personlighet präglas mycket av detta, men jag står nog fast vid mitt val.

Lychgate
2013-04-28, 12:53
När jag blir så gammal att jag inte kan gå iallafall. Hade grav övervikt från 13-18 vilket har gett både mentala påföljder från mobbing och att bli behandlad som enfaldig ihop med permanenta kroppsliga problem. Största är förslitningar i vänster knä.

raddum
2013-04-28, 13:41
Menar du att ödmjukhet skulle maximera din livslängd? För det var väl det som var frågan?

Ojsan, plockade inte up det.

Reaper123
2013-04-28, 14:15
Efter mitt yrkesliv/när jag är gammal alla dagar i veckan...

För var "sjukligt" överviktig redan från typ barnsben till 25 års åldern och skulle kunna skriva en meterlång lista på "hinder" jag får leva med dagligen pga detta och är inget jag ens skulle önska min värsta fiende!

Blindguard1
2013-04-28, 14:18
60-65. Om man en gång varit fet så lagrar man lättare fett.

blomrog
2013-04-28, 14:57
Efter mitt yrkesliv/när jag är gammal alla dagar i veckan...

För var "sjukligt" överviktig redan från typ barnsben till 25 års åldern och skulle kunna skriva en meterlång lista på "hinder" jag får leva med dagligen pga detta och är inget jag ens skulle önska min värsta fiende!

Jag tycker du ser ut att vara i god form nu, och du har ju verkligen gjort en enorm viktnedgång! Men är det så att du idag drabbas utav din tidigare övervikt?
På vilket/vilka sätt?

Beemel
2013-04-28, 14:57
Jag börjar bli rätt trött på individer som skriver tråkiga kommentarer på diverse trådar här. Ni måste må rätt dåligt i det verkliga livet?

Hur svår är denna tråden att förstå? Allvarligt talat?

Intressant att det alltid måste vara fel på ens liv bara för att man ifrågasätter saker på nätet. Well well, det är ok för dig och andra att tycka/tro det. Jag är väldigt nöjd med mitt liv och mår mycket mycket bra måste jag säga. Men tack för att du bryr dig om våra liv, det var vänligt av dig.

Och frågeställningen i tråden är inte svå, den är omöjlig att förstå. Vägrar man definera nyckelorden, hur kan det då bli bågot vettigt av frågan?

blomrog
2013-04-28, 15:01
Intressant att det alltid måste vara fel på ens liv bara för att man ifrågasätter saker på nätet. Well well, det är ok för dig och andra att tycka/tro det. Jag är väldigt nöjd med mitt liv och mår mycket mycket bra måste jag säga. Men tack för att du bryr dig om våra liv, det var vänligt av dig.

Och frågeställningen i tråden är inte svå, den är omöjlig att förstå. Vägrar man definera nyckelorden, hur kan det då bli bågot vettigt av frågan?

Ja, någonting måste vara fel när man har ett behov utav att skriva så otrevliga och spydiga saker som förekommer på många trådar här. Jag är fullt medveten om att vissa medlemmar besitter god kunskap i träning och kost. Men jag förstår inte varför det skall skrivas så mycket otrevligt och nedvärderande.

Titta på rubriken på denna tråd. Behöver man fundera mycket för att förstå?

Beemel
2013-04-28, 15:13
Ja, någonting måste vara fel när man har ett behov utav att skriva så otrevliga och spydiga saker som förekommer på många trådar här. Jag är fullt medveten om att vissa medlemmar besitter god kunskap i träning och kost. Men jag förstår inte varför det skall skrivas så mycket otrevligt och nedvärderande.

Titta på rubriken på denna tråd. Behöver man fundera mycket för att förstå?

Exakt vad har jag skrivit som är otrevligt? Vad är spydigt?
Att jag försöker klargöra vad som menas är mer nyfikenhet än störighet. Att sedan du väljer att på något sätt läsa in värderingar och känslor i text, kan jag tyvärr inte stå till svars för. Jag anser mig vara saklig i mina frågeställningar.
Om något är otydligt eller fel påtalar jag det. Är ditt ideal att alla bara ska vara nickedockor och ja-sägare för trevlighetens skull? Ur ifrågasättande kommer lärdom och kunskap för båda sidor. Ur överdriven hövlighet och ja-sägande kommer ingenting.
Jag vet vad jag föredrar, gör det mitt liv tragiskt i dina ögon, so be it.
Jag mår som sagt utmärkt och trivs med livet, det hindrar inte mig att ifrågasätta och där igenom lära.

agazza
2013-04-28, 15:23
Å herregud...

Jag hade valt de första fem åren på jorden för att få det gjort. Dock kanske ens personlighet präglas mycket av detta, men jag står nog fast vid mitt val.

Problemet här är mer avancerat än så.

Är man överviktig dom första åren i sitt liv så får man lättare för att lägga på sig längre fram i livet

Är man överviktigt från 5-10 blir man mobbad, antagligen gäller samma uppemot 20-25, i detta intervall har man redan skaffat sig ett liv och vänner, här bör det vara bäst att släppa iväg, men då tappar man chansen att ha lika roligt som ifall man håller sig fräsch.

medelålders precis när frugan är gravid osv och man inte orkar med något vore väl bäst att feta ut ett tag.

Precis som i verkliga livet.

blomrog
2013-04-28, 15:35
Jag tänker ur ett hälsoperspektiv, borde inte livet vara i mer "risk" om man är överviktig på äldre dagar? Jag håller med om att man förmodligen kommer bli retad eller mobbad som överviktig i yngre ålder, men då borde ju risken att dö av fetma inte vara så stor?

Beemel
2013-04-28, 15:41
Jag tänker ur ett hälsoperspektiv, borde inte livet vara i mer "risk" om man är överviktig på äldre dagar? Jag håller med om att man förmodligen kommer bli retad eller mobbad som överviktig i yngre ålder, men då borde ju risken att dö av fetma inte vara så stor?

Mindre kul att dra på sig t.ex. diabetes orsakad av fetma vid unga år. Så det talar mot fetma i yngre år ur hälsoperspektiv.

blomrog
2013-04-28, 15:49
Mindre kul att dra på sig t.ex. diabetes orsakad av fetma vid unga år. Så det talar mot fetma i yngre år ur hälsoperspektiv.

Jo det är sant... Men risken för att drabbas utav hjärtinfarkt borde öka vid fetma i hög ålder?

Beemel
2013-04-28, 15:51
Jo det är sant... Men risken för att drabbas utav hjärtinfarkt borde öka vid fetma i hög ålder?

Låter rimligt.

Reaper123
2013-04-28, 16:19
Jag tycker du ser ut att vara i god form nu, och du har ju verkligen gjort en enorm viktnedgång! Men är det så att du idag drabbas utav din tidigare övervikt?
På vilket/vilka sätt?+60kg mot dagsformen har satt sig både på kropp och knopp. Så kämpar med detta dagligen... (håller mig kort då jag sitter på telefon)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

raddum
2013-04-28, 18:12
+60kg mot dagsformen har satt sig både på kropp och knopp. Så kämpar med detta dagligen... (håller mig kort då jag sitter på telefon)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Skulle vara nyfiken om du orkar utveckla. Jag är också tidigare överviktig, intressant hur andra påverkas av det efter viktnedgång.

Onigiri
2013-04-29, 07:03
0-5 eller en tjock pensionär. Att vara blötfet från 10 tills ca 20 års åldern lämnar sina spår och ärr på kropp och själ.