handdator

Visa fullständig version : deffmat som går att frysa in...


Thell
2004-02-25, 01:05
som namnet säger så vill jag ha tips på deffmat som går bra att frysa in...
kyckling o ris är ju bra deffmat, men hur går det med kycklingen om man lagar till den o sen fryser in ?

Sverker
2004-02-25, 06:30
Det går alldeles utmärkt.

Men ingen maträtt blir bättre av att fysas in. Kyckling som är torrt från början blir yttreligare lite torrare nästa gång den värms upp. Inget konstigt med det.

De bakterier man tänker på när man pratar kyckling, shigella, salmonella, campylobakter, mfl. dog första gången du tillagade kycklingen. Sedan gäller bara att snabbt kyla ned och frysa in kycklingen så att inte andra bakterier finner slagfältet tomt och växer till i antal.

FUn-tex SSwinger
2004-02-25, 10:24
Gryta är kanon o frysa in och tina upp, lätt att göra stor kok på , gott, fattigt på carbs, utmärkt kött, billigt, så många fördelar...

Thell
2004-02-26, 21:26
funtex: ja har för mej att ja sett att du också deffar just nu, har du några recept på goda grytor att dela med dej ?

tips på annan god deffmat som man kan frysa in går också bra =)


anledningen till att ja undrar är att ja skulle vilja laga massor med mat under helgen o sen frysa in för hela veckan, för ja e så slö när ja sitter i skolan, orkar inte cykla hem då emellan, och då blir det skräpmat (färdiga microrätter o sånt skit) lr ingenting alls =/

King Grub
2004-02-26, 21:31
Koka bönor och frys in.

Köttfärssås, gärna på mager köttfärs eller viltfärs.

Båda ovannämnda tillsammans = chili con carne.

Thell
2004-02-26, 21:38
det låter alltså som att det ja redan äter går bra att frysa in =)

min mat består nästan bara av:
kyckling o köttfärs o vita bönor o wok
tillsammans med ris lr pasta...

blir rätt så enformigt =/

z_bumbi
2004-02-26, 21:46
Skaffa lite nya kryddor.

Skaffa även olika djupfrysta grönsaker och släng ner i matlådorna, då blir det variation vad gäller grönsakerna i alla fall.

Filmjölk, kryddor och ketchup/chilisås. Blanda ihop efter tycke och smak och häll över riset, antingen innan infrysning eller på morgonen då man tar fram lådan.
Kolla på kebabsåserna under receptdelen och sno kryddblandningarna därifrån men använd fil eller yoghurt som bas.

Sök på storkok så har jag för mig det finns en tråd om just det

Thell
2004-02-26, 21:57
ok, tack så mycket ! =) :cheers:

Arwen
2004-02-27, 11:22
chili-recepten i receptforumet är utmärkta att frysa in!

perfekt i matlådan, kan ätas med sked!

Fru_Flisa
2009-09-05, 18:43
Apropå mat som går frysa in...


Question;

Matlåda med vatten, fil och kaseinpulver, är det lungt att ha i kylskåp 7 dagar eller bättre att frysa in?