handdator

Visa fullständig version : Mitt scenario: Gainer eller Proteinpulver?


Kazneo
2013-04-27, 12:16
Tjena. Jag är c.a 189 cm lång, väger 76-77 kg och gymmar väldigt ofta. Det är snart dags för sommar och jag har en fråga nu.

Jag ska köpa en sista omgång kosttillskott och har ett dilemma.
Först kanske det är värt att nämna att jag tränar minst 5 gånger i veckan och tränar väldigt hårt (styrketräning alltså).

Jag vet inte om jag borde bulka med gainer eller köra på proteinpulver och eventuellt ligga på överskott av kalorier genom mat.
Jag är rätt tänd på att köra på proteinpulver och äta redigt. Vad tycker ni?
Tacksam för svar!

KalleTeodor
2013-04-27, 12:23
jag hade legat på överskott. men det är jag de. aldrig i mitt liv att jag hade legat på underskott på den vikten och längden.

Kazneo
2013-04-27, 12:26
jag hade legat på överskott. men det är jag de. aldrig i mitt liv att jag hade legat på underskott på den vikten och längden.

Det hade jag absolut tänkt att göra. Men det står mellan att köra på Weight Gainer eller proteinpulver, men ändå äta redigt. Vet faktiskt inte om jag får tillräckligt med protein per dag. Jag behöver ungefär 150 gram kanske?
Jag tror att jag PRECIS får tillräckligt.

Blindguard1
2013-04-27, 12:26
Bulka på gainer? Har lite svårt att förstå.. vad är ditt mål? När hade du tänkt ta gainer resp. proteinpulvret? Gainer är ju bra om du inte får i dig tillräckligt med kcal, proteinpulver om du behöver mer protein, äter du redigt som du sa så behövs inget, kanske vassle efter träning.

Kazneo
2013-04-27, 12:30
Bulka på gainer? Har lite svårt att förstå.. vad är ditt mål? När hade du tänkt ta gainer resp. proteinpulvret? Gainer är ju bra om du inte får i dig tillräckligt med kcal, proteinpulver om du behöver mer protein, äter du redigt som du sa så behövs inget, kanske vassle efter träning.

Mitt mål är att i alla fall "finputsa" lite inför sommaren. Jag vill gärna få bort lite från magen iaf. Blev sugen på Whey-80 och sedan bara äta på som jag gör. Är dock osäker på hur mycket kcal jag får in per dag.
Mitt dilemma är dock ifall jag bör öka i vikt med hjälp av weight gainer eller fortsätta köra som jag gör med proteinpulver. Alltså hålla ungefär samma vikt med bara lite överskott.

Blindguard1
2013-04-27, 12:40
Mitt mål är att i alla fall "finputsa" lite inför sommaren. Jag vill gärna få bort lite från magen iaf. Blev sugen på Whey-80 och sedan bara äta på som jag gör. Är dock osäker på hur mycket kcal jag får in per dag.
Mitt dilemma är dock ifall jag bör öka i vikt med hjälp av weight gainer eller fortsätta köra som jag gör med proteinpulver. Alltså hålla ungefär samma vikt med bara lite överskott.

Om vi säger såhär, jag är också 189 men väger runt 100kg nu, jag ska ner till 95, kanske 90 kg tills i sommar och då kommer jag att vara under 10% fett, jag har väldigt svårt att tro att du har något mer att deffa fram, isf kommer du bli en sån där smal snubbe med abs fast inte direkt stora muskler? Det jag iaf skulle gjort är att köra en vanlig bulk som du verkar vilja göra, säg att du behöver 3k kcal för viktbalans, lägg dig isf på 2g protein per KG kroppsvikt, vilket blir runt 150g protein/dag för dig, sen runt 50g fett och resten kolhydrater, försök ha överskott på runt 200kcal per dag, skit i om du får lite fett på dig över sommaren, kör på beach 2014 istället, och man ser inte dålig ut med lite fett på sig, inte om man har stora muskler under. Jag skulle slopat gainern, ätit tillräckligt med mat och köpt proteinpulver (vassle) bara för att ha, samt att ta direkt efter träningen om jag inte har med mig något (brukar ta med mig ägg, kyckling, lite pasta eller dylikt till gymmet och käka efteråt) sen hem och käka mat inom 45-60m. Eller om du har för lågt proteinintag per dag, men 150g är väldigt lätt att komma upp i, några ägg, lite kvarg och en kött bit eller två så är du ju där.

Kazneo
2013-04-27, 12:47
Om vi säger såhär, jag är också 189 men väger runt 100kg nu, jag ska ner till 95, kanske 90 kg tills i sommar och då kommer jag att vara under 10% fett, jag har väldigt svårt att tro att du har något mer att deffa fram, isf kommer du bli en sån där smal snubbe med abs fast inte direkt stora muskler? Det jag iaf skulle gjort är att köra en vanlig bulk som du verkar vilja göra, säg att du behöver 3k kcal för viktbalans, lägg dig isf på 2g protein per KG kroppsvikt, vilket blir runt 150g protein/dag för dig, sen runt 50g fett och resten kolhydrater, försök ha överskott på runt 200kcal per dag, skit i om du får lite fett på dig över sommaren, kör på beach 2014 istället, och man ser inte dålig ut med lite fett på sig, inte om man har stora muskler under. Jag skulle slopat gainern, ätit tillräckligt med mat och köpt proteinpulver (vassle) bara för att ha, samt att ta direkt efter träningen om jag inte har med mig något (brukar ta med mig ägg, kyckling, lite pasta eller dylikt till gymmet och käka efteråt) sen hem och käka mat inom 45-60m. Eller om du har för lågt proteinintag per dag, men 150g är väldigt lätt att komma upp i, några ägg, lite kvarg och en kött bit eller två så är du ju där.

Det var nog bästa tipset jag fått på länge. Tackar så sjukt mycket!
Hoppas jag förstått detta rätt nu. Ifall jag känner att jag fått tillräckligt med protein den dagen (genom att räkna allt jag äter självklart) så skippar jag proteinpulvret, men annars tar jag det som supplement?

Blindguard1
2013-04-27, 12:56
Det var nog bästa tipset jag fått på länge. Tackar så sjukt mycket!
Hoppas jag förstått detta rätt nu. Ifall jag känner att jag fått tillräckligt med protein den dagen (genom att räkna allt jag äter självklart) så skippar jag proteinpulvret, men annars tar jag det som supplement?

Typ, försök få i dig protein var tredje timma, EAA(10g) innan träning är grymt. Jag tar alltid pulver efteråt om jag inte har med mig något att käka, om jag inte har det så brukar jag oftast även dra till någon restaurang och äta, känns mer givande, kolhydrater efter träning är grymt för återhämtningen också. Men ja, försök bara använda pulvret ifall du saknar protein, kosten och träningen är absolut viktigast, kosttillskott är inte alls en lösning, bara ett tillskott som sagt. Jag använder bara proteinpulver under deffen också, eller nästan bara.

Tl;dr: Ja, saknar du protien, ta en shake, fast försök att inte göra det då det är väldigt lätt och billigt att komma upp i 150g protein.

Simonfrisk
2013-04-27, 13:15
Om du ska "fin slipa" fram till sommaren, få kroppen till beachen i sommar, ska du inte tänka på gainer iallafall, då får du i dig för mycket kolhydrater oså, eller ja det beror väl på hur ditt vanliga kost-intag ser ut oxå.

Du vill väl gå ner i vikt? Gå ner i fett - procent så du får "synligare" muskler innan beach i sommar? Det är den uppfattningen jag får utav ditt inlägg iallafall.

Då skulle kört på vanligt protein pulver iallafall, och kört lite konditions pass, på tex dina vilodagar ifrån gymmet, eller ut och jogga lite på kvällskvisten innan läggdags tex.
Och sedan, varva ner på mängden i din kost, men samtidigt försöka lägga upp det snyggt, så du får i dig tillräckligt mycket kalorier, protein/kolhydrater/"nyttigt" fett m.m.

Men då är det viktigt att du tar Aminosyror & Protein (Vassle) alltså om du kör kondition, så du inte bryter ner musklerna FÖR mycket, och får en "möjlighet" att tappa din styrka.
För man försöker ju deffa ner sig, att få en låg fett-procent på kroppen, samtidigt ha gått ner några kg i kroppsvikt, men samtidigt är lika stark, eller hur? :)

Har du frågor eller så, så skicka gärna ett PM. :)

Kör hårt!

Blindguard1
2013-04-27, 13:27
Om du ska "fin slipa" fram till sommaren, få kroppen till beachen i sommar, ska du inte tänka på gainer iallafall, då får du i dig för mycket kolhydrater oså, eller ja det beror väl på hur ditt vanliga kost-intag ser ut oxå.

Du vill väl gå ner i vikt? Gå ner i fett - procent så du får "synligare" muskler innan beach i sommar? Det är den uppfattningen jag får utav ditt inlägg iallafall.

Då skulle kört på vanligt protein pulver iallafall, och kört lite konditions pass, på tex dina vilodagar ifrån gymmet, eller ut och jogga lite på kvällskvisten innan läggdags tex.
Och sedan, varva ner på mängden i din kost, men samtidigt försöka lägga upp det snyggt, så du får i dig tillräckligt mycket kalorier, protein/kolhydrater/"nyttigt" fett m.m.

Men då är det viktigt att du tar Aminosyror & Protein (Vassle) alltså om du kör kondition, så du inte bryter ner musklerna FÖR mycket, och får en "möjlighet" att tappa din styrka.
För man försöker ju deffa ner sig, att få en låg fett-procent på kroppen, samtidigt ha gått ner några kg i kroppsvikt, men samtidigt är lika stark, eller hur? :)

Har du frågor eller så, så skicka gärna ett PM. :)

Kör hårt!

Om du kollar på hans vikt/längd så förstår du att han inte har så jättestora muskler att putsa fram, i längden vore det bättre att bygga blygsamt över sommaren, leangains skulle jag faktiskt rekommendera nu, i alla fall över sommaren.

vicarious
2013-04-27, 13:28
Skippa gainern, om du inte hatar att äta mat. Får du i dig mycket protein från maten behöver du inte proteinpulver heller. Kanske nån shake direkt efter träningen för enkelhetens skull. Tänk på att proteinbehovet minskar vid energiöverskott, tycker inte det finns någon anledning att gå över 2g/kg.

anvihl
2013-04-28, 00:53
Tjena. Jag är c.a 189 cm lång, väger 76-77 kg och gymmar väldigt ofta. Det är snart dags för sommar och jag har en fråga nu.

Jag ska köpa en sista omgång kosttillskott och har ett dilemma.
Först kanske det är värt att nämna att jag tränar minst 5 gånger i veckan och tränar väldigt hårt (styrketräning alltså).

Jag vet inte om jag borde bulka med gainer eller köra på proteinpulver och eventuellt ligga på överskott av kalorier genom mat.
Jag är rätt tänd på att köra på proteinpulver och äta redigt. Vad tycker ni?
Tacksam för svar!

Skippa gainer köp nått proteinpulver eller aminosyror och ta efter träning ( inte nödvändigt det heller). så länge du äter ordentligt med kalorier och protein behövs ingetdera. Men jag ska inte dömma någon har själv ett helt skåp med tillskott hemma.

Och ett tips köp inte den där skiten whey-80 från GG ! Smakar som en babianrumpa ungefär. Ett billigt pulver som smakar helt ok är Body science vassleprotein.

LillisJ
2013-04-28, 01:47
BCAA-XX får du en 500,000 gånger godare drink för, samtidigt som den ger samma mängd protein som 1kg vassle för samma peng. Mer kalorisnålt också om du nu väljer att deffa istället.

Simonfrisk
2013-04-28, 08:14
Om du kollar på hans vikt/längd så förstår du att han inte har så jättestora muskler att putsa fram, i längden vore det bättre att bygga blygsamt över sommaren, leangains skulle jag faktiskt rekommendera nu, i alla fall över sommaren.

Sant, men ta inte vikten för givet, jag är ca 180 lång och väger lika mycket som han, men jag har dock deffa ner mig, så liksom Vikten är bara en siffra, tänk inte att man "inte kan ha muskler" pågrund av att man har en liten vikt.

Men du har delvis rätt i det du sa.

- Det skulle vara mycket lättare för oss alla att avgöra, om du la ut en bild på din form, så vi ser hur mycket fett, muskler m.m du har på kroppen.

Det skulle ju vara det bästa alternativet, för då vet vi om du kan bulka eller om du ska deffa, det avgör allt.. :hbang:

Kazneo
2013-04-28, 17:30
http://puu.sh/2IPXH.jpg

Här kommer en bild på mig!

mikaelj
2013-04-28, 17:50
http://puu.sh/2IPXH.jpg

Här kommer en bild på mig!

Du behöver bli starkare och träna på rejält. Hur ser ditt träningsschema ut?

Kazneo
2013-04-28, 17:59
Du behöver bli starkare och träna på rejält. Hur ser ditt träningsschema ut?

Ungefär såhär.

Bröst/Triceps
Biceps/Rygg
Mage/Ben
Axlar

Istället för endast axlar händer det att jag kör bröst igen tillsammans med axlar. Detta händer dock bara när jag tränar typ 2 gånger om dagen. Den här veckan har jag gymmat 7-8 gånger. Jag i princip "dödar" mig själv varje gång och kommer tillbaka med träningsvärk. Jag har inte tänkt att sluta med det här tempot, eventuellt trappa ner på det lite.

EDIT: Jag har tänkt att göra så som de flesta sagt. Jag köpte precis proteinpulver. Jag äter visserligen redigt med mat per dag och får in mina 150 gram proteiner. Jag tänker dock använda vassleproteinet som en snabb lösning då det tar c.a 20 min för mig att komma hem och äta om jag inte tar med mig något istället.

mikaelj
2013-04-28, 18:02
Ungefär såhär.

Bröst/Triceps
Biceps/Rygg
Mage/Ben
Axlar

Istället för endast axlar händer det att jag kör bröst igen tillsammans med axlar. Detta händer dock bara när jag tränar typ 2 gånger om dagen. Den här veckan har jag gymmat 7-8 gånger. Jag i princip "dödar" mig själv varje gång och kommer tillbaka med träningsvärk. Jag har inte tänkt att sluta med det här tempot, eventuellt trappa ner på det lite.

Helt förkastligt att träna så mycket och på det sättet för någon i din situation. Du tar troligtvis ut dig helt på övningar och vikter som inte ger dig någonting.

Vad är ditt exakta träningsprogram med övningar, set, reps och vikter från t ex senaste veckan?

Kazneo
2013-04-28, 18:16
Helt förkastligt att träna så mycket och på det sättet för någon i din situation. Du tar troligtvis ut dig helt på övningar och vikter som inte ger dig någonting.

Vad är ditt exakta träningsprogram med övningar, set, reps och vikter från t ex senaste veckan?

Ja det är förståerligt. Därför tänker jag trappa ner på det hela.
Hmm, är inte så jättevass på namn på maskinerna men kan la försöka.

Bröst/Triceps
Incline bänkpress 4x10
Cable cross (smith) 3x10
bänkpress 3x8
Maskin för dips 3x10
Pushdowns i smith 3x10
Kickbacks med hantlar 3x10

Biceps/Rygg
Latsdrag 4x10
Roddmaskin (uppåt) 3x10
Biceps curl med EZ stång 3x10
Hammer curls 4x12
Någon rygg/biceps maskin jag ej kan namnet på. (Man sitter ner och drar ner två handtag) 3x8

Mage/Ben
Situps med ben mot platta 3 set
Fällkniven 3 set
Bålrotation 3 set
Knäböj 4x8
Benspark 3x10
Bencurl 4x8
Vadmaskin stående 4 set

Axlar
Här blir det lite olika men jag oftast
Arnoldpress 3x10
Axelpress maskin 3x10
Sedan en "incline" axelpress 4x10

mikaelj
2013-04-28, 18:38
Börja träna efter det här programmet och följ det exakt som det står: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=168071. Lär dig korrekt teknik, be någon titta över dina lyft.

Återkom sen om tre månader med nya dagsformsbilder.

Kazneo
2013-04-28, 18:58
Börja träna efter det här programmet och följ det exakt som det står: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=168071. Lär dig korrekt teknik, be någon titta över dina lyft.

Återkom sen om tre månader med nya dagsformsbilder.

Känns sjukt konstigt med att köra endast 3-4 stationer per pass. Det kan väl inte ta mer än lite över en halvtimme?
Varför ska man just välja det här träningsprogrammet gentemot upplägget jag kör på?

mikaelj
2013-04-28, 19:42
Känns sjukt konstigt med att köra endast 3-4 stationer per pass. Det kan väl inte ta mer än lite över en halvtimme?

De första få veckorna, kanske. Sedan tar det betydligt längre tid...

Varför ska man just välja det här träningsprogrammet gentemot upplägget jag kör på?

För att det fokuserar på det som är viktigt, låter dig träna bra övningar ofta och har en inbyggd ökning av vikterna som kräver att du utmanar dig själv. Du har ju inte fått några resultat av ditt nuvarande träningsprogram...

GVA
2013-04-28, 20:01
Asså ett helt axel pass är fett onödigt, du får typ all axel träning du behöver när du kör bröst pressar och dips och baksida axlar när du kör rodd övningar.

Satsa på att lägga in 2 axel övningar på bröst passet istället. Förstår inte varför folk väljer att ha ett helt pass för en så pass liten muskel som axlar, som dessutom tar så mycket stryk av andra övningar. slutar bara med att du får ont i dom.

''Här blir det lite olika men jag oftast
Arnoldpress 3x10
Axelpress maskin 3x10
Sedan en "incline" axelpress 4x10 ''

Kör du axlar räcker det med att du kör en axel press sen typ sido resningar.

Rabiat
2013-04-28, 20:07
Ja det är förståerligt. Därför tänker jag trappa ner på det hela.
Hmm, är inte så jättevass på namn på maskinerna men kan la försöka.

Bröst/Triceps
Incline bänkpress 4x10
Cable cross (smith) 3x10
bänkpress 3x8
Maskin för dips 3x10
Pushdowns i smith 3x10
Kickbacks med hantlar 3x10

Biceps/Rygg
Latsdrag 4x10
Roddmaskin (uppåt) 3x10
Biceps curl med EZ stång 3x10
Hammer curls 4x12
Någon rygg/biceps maskin jag ej kan namnet på. (Man sitter ner och drar ner två handtag) 3x8

Mage/Ben
Situps med ben mot platta 3 set
Fällkniven 3 set
Bålrotation 3 set
Knäböj 4x8
Benspark 3x10
Bencurl 4x8
Vadmaskin stående 4 set

Axlar
Här blir det lite olika men jag oftast
Arnoldpress 3x10
Axelpress maskin 3x10
Sedan en "incline" axelpress 4x10

Anledningen till att du behöver lägga så pass mycket tid på träning som du gör, för att få de resultat du får, är att du drar i ett snöre åt gången. Snöret slits då ganska mycket, och du får ont och så. Det känns att du ryckt i snöret, snöret växer, men ett snöre kan inte växa jättemycket varje gång.

Greppar du tag i ett knippe åt gången och rycker utav bara helvete kan du lyfta mycket större grejer, och när vartenda snöre växer på samma gång blir det mer märkbara resultat.

När du sedan ryckt i det där knippet tillräckligt många gånger för att det ska kunna anses vara en rejäl jävla tross, då kan du ge dig på invididuella snören om du tycker det behövs, för att snygga till den lite.

Blindguard1
2013-04-28, 21:43
Skippa beach 2013, kör SL, deffa samtidigt, bygg sedan under augusti-mars. Du har faktiskt lite fett på kroppen, med tanke på din längd och vikt så kan du inte ha mycket muskler i så fall, jag kan ju ha fel med det är så jag tycker det ser ut.