handdator

Visa fullständig version : En sund själ i en sund kropp.


hgus
2013-04-27, 10:18
Då var det dags igen. Efter ett nytt trappsteg neråt är det dags att försöka igen.

Status:

Man 45 år
Vikt: 131 kg
Sinne: Behandlad depression, just nu symptomfri.
Hälsa: Högt blodtryck, reflux och troligen sömnapné.
Kondition: Riktigt dålig.

Slutmål:

1. Att förbli symptomfri från depressionen.
2. Att bli helt frisk.
3. Nå en fettnivå på 15%. (Cirka 85 kg?)
4. PB på halvmarathon. (Göteborgsvarvet 1997 1:47:36)

Alla målen samarbetar som jag ser det. Enkelt uttryckt:

Jag behöver röra på mig, äta bättre och gå ner i vikt.

Viktnedgång

Jag behöver hjälp här. Jag skulle inte säga att jag har ett matmissbruk men jag tröstäter, och då kan det bli mycket stora mängder skit som slinker ner. Med min vikt och mina viktrelaterade sjukdomar så remitterade min läkare mig till Obesitasmottagningen på Sahlgrenska. Jag har varit på ett informationsmöte där man fick välja mellan medicinsk behandling eller kirurgi. (Det var lite mer komplicerat än så.) Jag valde medicinsk behandling. Så nu väntar följande:
1. Ett besök för mätning, vägning osv. Detta kan inkludera sömnundersökning. (Bokat till början av Maj.)
2. Ett besök hos dietist.
3. Ett besök hos läkare.
4. Påbörjad behandling. (Sannolikt efter sommaren.)
Troligen kommer det se ut något åt det här hållet:
-Först 12 veckors pulverdiet.
-Upptrappning till normal diet 6-8 veckor.
-Därefter dietisthjälp för att hitta en fungerande diet. Ev xenical.

Under tiden försöker jag få ordning på min diet, delvis med hjälp av Xenical. Xenical och mina vanliga synder som pizza, delikatobitar och massvis med fet ost är ingen bra kombo. Låt mig bara säga att löst fett i avföringen inte är fräscht.

Träning

All träning syftar till att göra mig till en bättre löpare. Vilket är lite paradoxalt eftersom jag inte kan springa alls för tillfället. Men jag kan ju faktiskt göra en hel del och det är det jag tänker koncentrera mig på under våren och sommaren.

Jag kan träna min uthållighet med vandring, cykling och simning mfl.
Jag kan stärka och göra kroppen mindre skadebenägen med styrketräning.
Jag kan stretcha och göra rörlighetsövningar för att mjuka upp en stel kropp.

hgus
2013-04-28, 20:48
Söndagen den 28 april

Vikt: 131.5 kg

"Träningen" bestod idag av trädgårdsarbete. Var och köpte jordsäckar. Planterade några Tujor och annat trädgårdsarbete. Efteråt var korsryggen och händerna helt slut.

hgus
2013-04-29, 20:19
Måndagen den 29 april

Cykling

30 minuter
10 km

Pendlade till jobbet buss hem. Motvind hela vägen. Med lite tur blir det medvind hela vägen hem. ;) Och japp, så illa är det. Jag får börja med att cykla ena vägen dag ett och den andra dag två.