handdator

Visa fullständig version : Brygga i bänkpress och slutryggen


exevision
2013-04-27, 07:14
Ofta när jag bänkar med brygga så när jag kliver upp från bänken så är jag rätt så stel i slutryggen. Normalt eller bryggar jag felaktigt?

Bryggan
2013-04-27, 07:26
Vill/måste du brygga?

mattepatte
2013-04-27, 07:41
ja me :(

Bryggan
2013-04-27, 07:46
Ja me....förut:). Det finns säkert någon fördel med att köra så, kroppen vinklar ju om sig så att man är som starkast och sedan tar ryggen spö, pga den jävla bryggan.

Allt löste sig för mig när jag lossade fötterna från marken och drog upp knäna. Nu för tiden har jag aldrig någonsin fötterna i marken när jag pressar och min korsrygg är därmed bra. Det tar lite mer mitt på bröstet och initialt blir man svagare...men det är det värt.

Det finns ngt namn för att ligga högt med knäna i bänkpress men sån nomenklatur kan inte jag.

exevision
2013-04-27, 08:00
Vill/måste du brygga?

Ja, det vill jag.
Kan dock hända att jag borde spänna magen och även fokusera mer på att få upp bröstet bättre. Gissar på att jag får för mycket brygga/svank i slutryggen och inte lika mycket i bröstryggen.

Vunnis
2013-04-27, 08:04
Låter som en bra teori, exe. Prio är att ta ut rörlighet i bröstryggen, bålen kommer du behöva använda för att stabilisera ryggraden så det ligger stabilt och fint.

exevision
2013-04-27, 08:10
Låter som en bra teori, exe. Prio är att ta ut rörlighet i bröstryggen, bålen kommer du behöva använda för att stabilisera ryggraden så det ligger stabilt och fint.

Okej!
Herr Dave Tate snackade väll som du att man ska stabilisera ryggen. Då borde man kanske tänka mer på att ha en viss spänning i magen och då borde bryggan minska lite för just slutryggen.

Vunnis
2013-04-27, 08:17
Inte nödvändigtvis. Du kan spänna magen oavsett vad du har för kurvatur på ryggen. Statiskt.

exevision
2013-04-27, 08:32
Då får jag väll aktivt tänka på att brygga mindre med slutryggen och flytta upp toppen av bryggan lite högre upp mot bröstet.

mij82
2013-04-27, 10:11
Det finns ngt namn för att ligga högt med knäna i bänkpress men sån nomenklatur kan inte jag.

ÄR det FU-bänk du tänker på?

hestJaevel
2013-04-27, 10:51
Jag kände samma sak. Sen började jag värma upp med lätta knäböj inför bänkpressen.
Toppsetet då är ~5-10 reps på 50% av 1RM i böj.

delizh
2013-04-27, 11:08
Ja, det vill jag.
Kan dock hända att jag borde spänna magen och även fokusera mer på att få upp bröstet bättre. Gissar på att jag får för mycket brygga/svank i slutryggen och inte lika mycket i bröstryggen.

När jag brygger upp mig (har inga problem med ryggen alls) så spänner jag alltid röven och magen hårt!

exevision
2013-04-27, 11:09
Jag kände samma sak. Sen började jag värma upp med lätta knäböj inför bänkpressen.
Toppsetet då är ~5-10 reps på 50% av 1RM i böj.

Jag knäböjer alltid före bänkpressen och det på arbetsvikter. Och visst, nog blev det kanske bättre då jag började med det, men problemet kvarstod, så jag tror ändå att jag spänner upp för mycket med slutryggen och för lite med bröstryggen.

När jag brygger upp mig (har inga problem med ryggen alls) så spänner jag alltid röven och magen hårt!

Kan prova det nästa gång.

Rikard Jansson
2013-04-27, 11:12
Bänkpress är helt klart det som dödar min ländrygg mest, så har träningsvärk där hela tiden och är alltid stel :(

Bryggan
2013-04-27, 13:28
ÄR det FU-bänk du tänker på?Exakt...så heter det.

Tack.