handdator

Visa fullständig version : Hur upprätt rygg vid sumo?


Rikard Jansson
2013-04-26, 21:28
Vill tänka mig att det är bäst att ha helt upprätt rygg vid sumo, men har sett att till och med gunhamn böjer sig lite framåt(?), så vilken vinkel är opti?

pezrulezhaakon
2013-04-26, 21:41
Rikard Jansson

Det beror lite på din fotställning och hur nära stången du kommer. Det som delvis avgör är ju din rörlighet i höften.

Rikard Jansson
2013-04-26, 21:44
Vad är bäst? Om vi förutsätter att jag tänker stretcha till mig det som krävs. Vill ha maxbred stans med SL-stång. Vill helst stå så nära att jag nuddar stången innan jag ens går ner för att ta tag i stången! Det gör jag inte nu då jag är lite för stel i ljumskarna ännu.

kelly
2013-04-26, 23:24
Det beror ju helt på vad ditt mål med övningen är. Ju bredare rygg och ju mer utåtroterade knän du har desto rakare rygg kan du ha och därmed minska arbetet hos ryggens extensorer.

Och ta det lugnt med de tunga vikterna innan du känner att du har bra rörlighet, trasiga ljumskar är rätt jobbigt.

kelly
2013-04-27, 10:40
Det beror ju helt på vad ditt mål med övningen är. Ju bredare rygg och ju mer utåtroterade knän du har desto rakare rygg kan du ha och därmed minska arbetet hos ryggens extensorer.

Och ta det lugnt med de tunga vikterna innan du känner att du har bra rörlighet, trasiga ljumskar är rätt jobbigt.

Bredare fotställning ska det givetvis vara, inte rygg.

Sheogorath
2013-04-27, 10:41
Man ska vara så framåtböjd som krävs för att utveckla maximalt med kraft, om man vill dra så mycket som möjligt... :D

Rikard Jansson
2013-04-27, 10:41
Max lyfta kilogram såklart^^

Rikard Jansson
2013-04-27, 10:41
Man ska vara så framåtböjd som krävs för att utveckla maximalt med kraft, om man vill dra så mycket som möjligt... :D

Bah! Hur framåtböjd är det då!?!?!??!11^^

Sheogorath
2013-04-27, 10:45
Det är väl individuellt (:D) men det här ser väl inte så pjåkigt ut för den här pöjken?

ptKmJLq9mes

Rikard Jansson
2013-04-27, 10:46
Tror inte man kan jämföra med dräkt-sumo, stretchen i tyget kan nog göra att man bör utnyttja vinklarna annorlunda^^

Sheogorath
2013-04-27, 10:49
Tror inte man kan jämföra med dräkt-sumo, stretchen i tyget kan nog göra att man bör utnyttja vinklarna annorlunda^^

Utgå från att du ska vara ganska framåtlutad och prova mer eller mindre lut tills du hittar en position där du känner dig starkast. Har du inte tillgång till en styrkelyftarcoach är det nog så du får göra.

spoon
2013-04-27, 11:25
Det är ganska olika var man är starkast. Det har både med vinklar och styrka att göra. Du kan antingen jobba dig mot en optimal teknik eller försöka bli starkast utifrån dina nuvarande styrkor.

För egen del så blir det lätt framåtlutad överkropp med höften ganska högt vid start. Detta både när jag lyfter med och utan utrustning

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

z_bumbi
2013-04-27, 11:27
Börja med att inte låsa dig vid något utförande som du tror det ska vara utan hitta ett utförande där just du får ut mest. I sumo krävs det dessutom för det stora flertalet lång tid för att få upp styrkan i de lägen som de flesta hamnar i så att nöta på ett bra tag utgör själva grunden.

Rikard Jansson
2013-04-27, 11:31
Jag är ganska klen i sumo (har aldrig haft rörliga ljumskar nog), så kommer nog aldrig bli starkare än det i smalmark (men vem vet, är skitsvag i det nu med när jag låter bli att runda svanskoteryggen), så kör väl så som jag tycker att det passar bäst! Sist fick jag till det där "stum kraftöverföring och perfekt balans så man bara kan trycka ner fötterna i golvet"-hokuspokuset så det kanske är bra redan^^

spoon
2013-04-27, 11:37
Visst är det kul när man får perfekt träff!

Tycker du ska jobba lite med rörligheten och långsamt jobba upp styrka och teknik. Viktigt med uppvärmning :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rikard Jansson
2013-04-27, 11:38
Ja, jag stretchar mellan varje set i typ 30 set för att få till rörligheten och kör på 60 kg just nu, kommer öka 2.5 kg varje pass^^ Det tycker jag är att tänka långsiktigt! (har ändå dragit 180) Rätt kasst att dra 180 efter några marklyftspass sen inte öka mer på flera år :D

anvihl
2013-04-27, 11:42
Eftersom det är maxstyrka du är ute efter fattar jag inte varför du VILL Dra på ett visst sätt ? allt handlar ju bara om att hitta en teknik som passar dig och dina vinklar som tillåter dig dra mest vikt givetvis med låg skaderisk samtidigt.

Jag som har lång överkropp långa armar korta ben kan inte dra på samma sätt som nån som har långa ben,kort överkropp det säger sig självt.

Kommenterade i en annan tråd där nån skrev att det bara tar 1-3 pass att lära sig teknik i de tre stora så jävla BS det tar en livstid av lyftande att göra sin teknik och uttnyttja sina vinklar till perfektion.

StarkaUlf
2013-04-27, 14:35
Kör själv sumo, även jag är rätt så orörlig i höften/ljumskar än så länge. Men efter ett par uppvärmningsset och lite stretch kan jag hitta lite vinklar som känns rätt så bra.
Tips på övningar man kan köra hemma ibland? Kör just nu att jag ställer mig så brett som jag står vid lyftet, trycker ut knäna med händer/armbågar och försöker ta mig neråt och framåt med höften.
Kanske räcker, men vad vet jag? :)