handdator

Visa fullständig version : Längd på sovsäck??


Dodel
2013-04-26, 20:36
Som rubriken lyder, ska beställa en vår/höst sovsäck och det finns nu två längder att välja på och jag har inte riktigt förstått detta.
Jag är nu 183cm prick och det finns två storlekar "183cm" och "200cm" vilken ska jag välja?
Är hela sovsäcken 183 cm eller är det utrymmet inuti sovsäcken?
Vill inte att det ska bli för kallt på grund av onödigt med utrymme respektive för trångt!

Här nedan sovsäcken jag funderar på

http://www.friluftsvaror.se/sovsackar/799-haglofs-slumber-compact

Grotesk
2013-04-26, 20:50
Jag skulle frågat återförsäljaren.

Blaine
2013-04-26, 20:58
Ganska banalt problem. Jag tror inte att några centimeter gör stor skillnad på hur temperaturen kommer att bli inuti sovsäcken; du kan ju annars ha mer kläder på dig, och då kan det extra utrymmet vara passande. Jag hade valt den större för att vara säker.

Dodel
2013-04-26, 21:01
[QUOTE]Ganska banalt problem. Jag tror inte att några centimeter gör stor skillnad på hur temperaturen kommer att bli inuti sovsäcken; du kan ju annars ha mer kläder på dig, och då kan det extra utrymmet vara passande. Jag hade valt den större för att vara säker.[/QUOTE

Grejen är den att har du en för stor sovsäck (17cm) så får du mycket mera luft att värma upp inuti sovsäcken vilken kan göra den kallare, dock så kan det vara en fördel om man har tänk att ha skorna i den.

Blaine
2013-04-26, 21:26
Grejen är den att har du en för stor sovsäck (17cm) så får du mycket mera luft att värma upp inuti sovsäcken vilken kan göra den kallare, dock så kan det vara en fördel om man har tänk att ha skorna i den.

Ja, jag förstår det, men i praktiken tror jag inte att du märker någon större skillnad. Vill du hellre ligga som en inpackad sill så får du naturligtvis göra det. På vad för plats hade du tänkt att sova?

Lillstrumpa
2013-04-26, 21:32
Du ska ta den stora. Det extra utrymmet behövs som ett isolerande lager luft för dig och du ska absolut inte sova med några kläder eller skor på dig om det inte är mitt i vintern. En bra sovsäck isolerar bra mot den kalla utsidan, det är din kropp som värmer upp luften inuti. Sover du med en massa kläder på riskerar du att bli kall eftersom du får mindre plats för isolerande luft. Jag sover som bäst i bara ett par kalsonger, eller på sin höjd ett tunt underställ.

Här kan du läsa mer:

http://www.fjallraven.se/friluftsliv/produktguider/talt-sovsackar/guide-sovsackar/

Dodel
2013-04-26, 21:54
Tack så mycket! :)

Jag har tänkt att använda den lite varstans eftersom att jag cyklar/vandrar mycket så vill jag ha en lätt/allsidig sovsäck för rätt pris, därav en vår/höst sovsäck som jag fann bästa kombinationen, kan hända att jag sover med den på vintern och sommaren också.

Har nyligen sovit ute i en gammal militärsovsäck som förmodligen var en sommarsovsäck, det var cirka -14 och hade bara ett underställ och en mössa på mig det gick hur bra som helst.

Lillstrumpa
2013-04-26, 22:13
Ja, jag tycker att det handlar om hur varm man är när man kryper ner i säcken som avgör hur resten av natten blir. Jag tar gärna en skön mössa på mig (fleece funkar jättebra) och stoppar ett par såna där gula skumgummiproppar i öronen, sen sover man som en gud. :)

Dodel
2013-04-27, 11:50
Finns inget som slår en natt i skogen/fjällen! :)

Fartman
2013-04-27, 12:30
Det där extra utrymmet är ju bra så du kan trycka in en vattenflaska med kokat vatten som extra värme för fötterna :)

snelhest
2013-04-27, 12:42
Du ligger väl inte med huvudet i säcken? Ta den på 183 cm isåfall.

Dodel
2013-04-27, 13:41
Du ligger väl inte med huvudet i säcken? Ta den på 183 cm isåfall.

Klart jag ligger med huvudet i sovsäcken!

z_bumbi
2013-04-27, 13:46
Att ha en onödigt stor säck väger mer och det är också kanske så att den sticker ut från liggunderlag etc vilket gör att risken ökar risken att den blir skitig/blöt alt att man måste ha ett större liggunderlag etc än nödvändigt. En liten säck är å andra sidan ett gissel det också då det är bra att kunna sträcka ut sig.
Eftersom jag inte vet vad siffrorna står för så jag har däremot ingen direkt åsikt om vilken som är lämplig utom jag skulle kontakta säljstället och fråga.

vicarious
2013-04-27, 13:47
Hade tagit den längre.

Dodel
2013-04-27, 13:53
Återförsäljaren säger att jag utan tvekan ska ta den längre sovsäcken.

snelhest
2013-04-27, 14:13
Den längre sovsäcken kanske är dyrare? Isåfall skulle jag inte lita på återförsäljaren som bara vill tjäna pengar. Då är kolozzeumexpertisen mer förtroendeingivande.

Dodel
2013-04-27, 14:46
Den längre sovsäcken kanske är dyrare? Isåfall skulle jag inte lita på återförsäljaren som bara vill tjäna pengar. Då är kolozzeumexpertisen mer förtroendeingivande.

Det är samma pris på båda storlekarna.

z_bumbi
2013-04-27, 15:20
Jag tänkte inte på din ålder tidigare men väger jag in att du absolut inte behöver vara färdigväxt ännu så är det inte så mycket att tveka om dvs ta den längre.

Dodel
2013-04-27, 15:34
Jag kör på den längre varianten.