handdator

Visa fullständig version : Näringslära - boktips


AcidSleeper
2004-02-24, 23:11
Skulle vilja få lite boktips om hur man kan lära sig lite och därifrån mer om näringslära...

Just nu kan man lite sånt som man har samlat på sig här på kolozzeum... dvs inte mycket....

Såg Paulun´s bok Nyfiken på näringslära på bokhandeln idag, är det en bra bok att börja med?

Några tips?

shirunai
2004-02-24, 23:37
allt om fettförbränning var bra, glömt bort vad den heter men den har utgått....w8 söker på bibliotekets nätverk Effektiv näringslära heter den, dessa finns oftast på biblioteket. Det är bra att börja med

skaparn
2004-02-25, 07:49
Energiboken ger en ganska bra grundkurs i näringslära.

Energiboken (http://www.idrottsbokhandeln.se/product.asp?sku=299)

Ät, träna, prestera! har jag inte lusläst utan bara skummat men den verkar vettig den också

AcidSleeper
2004-02-25, 09:17
okej, ska ta mig en titt på dessa.. någon flera tips kanske?

Jax
2004-02-25, 09:45
Paulun har skrivit några bra böcker. Han har dessutom en väldigt bra hemsida som du kan titta på.

http://www.paulun.se/

King Grub
2004-02-25, 11:37
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=12933&highlight=b%F6cker

AcidSleeper
2004-02-25, 14:34
Originally posted by King Grub
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=12933&highlight=b%F6cker

Great grub!

AcidSleeper
2004-02-25, 14:47
Är det någon som har läst "Näringslära för högskolan" av Fredrik Paulun och kan ge några kommentarer?

Svårighetsgrad, Innehållsmässigt osv!?

King Grub
2004-02-25, 15:19
Originally posted by AcidSleeper
Är det någon som har läst "Näringslära för högskolan" av Fredrik Paulun och kan ge några kommentarer?

Svårighetsgrad, Innehållsmässigt osv!?

När blev Paulun författare till den?

Det är standardverket inom näringslärestudier på högskolan i Sverige. Den är inte inriktad speciellt på tränande individer, men den är heltäckande och utmärkt, även om den inte går upp mot t ex amerikanska praktverk.

AcidSleeper
2004-02-25, 15:21
Originally posted by King Grub
När blev Paulun författare till den?

hehe... litet misstag där av mig... =)

EDIT*

Såg att man behöver grundläggande kunskaper inom kemi och själv har man ju gått Samhäll Ekonomisk så man har ju inga kemi kunskaper....

Får titta vidare eller om du anser att man klarar det utan kemi-kunskaper!?

z_bumbi
2004-02-25, 15:34
AcidSleeper: Låna den på biblioteket, iom att den används så mycket på högskolan så finns den oftast tillgänglig där. Du kanske inte får senaste utgåvan men det är ingen större skillnad i stort har jag för mig.

King Grub
2004-02-25, 15:39
Originally posted by AcidSleeper


hehe... litet misstag där av mig... =)

EDIT*

Såg att man behöver grundläggande kunskaper inom kemi och själv har man ju gått Samhäll Ekonomisk så man har ju inga kemi kunskaper....

Får titta vidare eller om du anser att man klarar det utan kemi-kunskaper!?

Helt utan kemikunskaper kan du inte tillgodogöra dig all information som står i den, men det gäller alla böcker om näringslära på högre nivå än "Paulunnivå".

AcidSleeper
2004-02-25, 15:42
Originally posted by z_bumbi
AcidSleeper: Låna den på biblioteket, iom att den används så mycket på högskolan så finns den oftast tillgänglig där. Du kanske inte får senaste utgåvan men det är ingen större skillnad i stort har jag för mig.

hehe.. och som vanligt när man ska låna böcker är dom såklart utlånade... *damn* :insane:

AcidSleeper
2004-02-25, 18:05
ojdå, glömde att en av mina sambos går ju kostvetarprogrammet och har ju den boken.... hoho.... hon säger att den är hur bra som helst för er alla andra som undrar...

EDIT*

Har skummat igenom boken och tycker att man känner igen många saker som har med Kemin och göra... en del får man väl ta och läsa in då man kommer dit! =)

Nate
2004-02-25, 19:32
Jag har näringslära för högskolan hemma, ruskigt intressant bok. Har dock inte haft tid att läsa ut den helt ännu... Rekommenderas absolut om man har någorlunda basic kemikunskaper, typ gymnasiekemi B eller likvärdigt...

muscle76
2004-02-25, 19:43
Jag har ett gäng böcker....

Den bästa nutritionsboken, som tar upp allt är "Modern Nutrition in health and diseases" av Shils och Co... en riktig uppslagsbok som väger tungt i bokhyllan.

Andra schyssta böcker är:
"Essentails of sports nutrition" av Brouns
"Sport nutrition for health and performance" av Manore
"Clinical sports nutrition" av Burke

Men skall ni bara ha två böcker och vill ha dem på svenska så rekommenderar jag som så många andra "Näringslära för högskolan" och sen "Människans Fysiologi" en fysiologibok.... dessa två kompleterar varandra ganska bra och man har literatur som täcker upp det mesta.

Trevlig läsning"

z_bumbi
2004-02-25, 20:49
muscle76: Där växte min önskelista med ett antal titlar. :)

Börje H
2004-02-25, 22:06
"Nutrition for helth, fitness & sports" av Melvin H.Williams använder vi på Kost & Idrott i Umeå. En mycket läsvärd bok.

Har man inte koll på grunderna rekommenderar jag faktiskt nya upplaga av "Uppladdningen"! Tro det eller ej, men har man stenkoll på allt i den så är man inte helt borta..
Beställes på www.uppladdningen.nu

LunaSpice
2004-02-25, 22:53
Som Grub skrev så är amerikansk/engelsk litteratur betydligt bättre och oftast mer pedagogisk än svensk.

Självklart får man inte missa de fantastiska tidsskrifterna med uppdaterad forskning. Ger fullständiga artiklar för det mesta.:

http://intl.ajcn.org/
http://www.nutrition.org/

En bok som jag starkt rekommenderar alla att köpa som inte redan har den är Principles of Anathomy and Physiology av Tortora. En SUVERÄN bok!! Lätt mitt bästa köp under min utb. Jag använder den som komplement och som bas innan jag djupdyker inom vissa ämnen. Väldigt, väldigt pedagogisk och ger även basala kemikunskaper för er som saknar det.

http://www.akademibokhandeln.se/db/cc/cc_main.getBook?cisbn=0471224723

William
2004-02-25, 23:35
Originally posted by LunaSpice


En bok som jag starkt rekommenderar alla att köpa som inte redan har den är Principles of Anathomy and Physiology av Tortora. En SUVERÄN bok!! Lätt mitt bästa köp under min utb. Jag använder den som komplement och som bas innan jag djupdyker inom vissa ämnen. Väldigt, väldigt pedagogisk och ger även basala kemikunskaper för er som saknar det.

[url]

Also a proud owner of that book!:thumbup: Dock är den väldigt grundläggande och vill man ha lite mer kunskaper så brister den men som bas är den super!

Luna, vilken fysiologibok har du annars som huvudlitteratur? Köpte själv Boron & Boulpaep för ett tag sen som komplement till ovannämnda bok. DEN är helt suverän! Antar att ni har Guyton som första val eller?

Mvh

William

LunaSpice
2004-02-26, 00:08
Originally posted by William


Also a proud owner of that book!:thumbup: Dock är den väldigt grundläggande och vill man ha lite mer kunskaper så brister den men som bas är den super!

Luna, vilken fysiologibok har du annars som huvudlitteratur? Köpte själv Boron & Boulpaep för ett tag sen som komplement till ovannämnda bok. DEN är helt suverän! Antar att ni har Guyton som första val eller?

Mvh

William

Som sagt, jag använder den sokm komplement och bas innan jag djupdyker. Otroligt bra bok. :)

Silverthorn och Martini använder jag som grundböcker. Kompletterar med Guyton (både fysiologi och patofysiologi, dock två olika böcker), Tortora och div. böcker på biblioteket. Jag gillar inte att vara bunden till en bok men Tortora ger en bra inblick i anatomi och fysiologi. Nervsystemsavsnittet är helt fantastiskt bra...verkligen. Sen måste man komplettera med kardiologi, pulmonologi, immunologi, cellbiologi, biokemi etc. Men jag rek. den som sagt ändå till alla för den är så pass bra och alla har nytta av den. :thumbup: