handdator

Visa fullständig version : Har fått gyno. Operera eller inte? (Bilder)


KlausKinski
2013-04-26, 11:53
Hej
Detta blir mitt första inlägg här. Vet att det finns mycket kunskap här och skulle uppskatta er hjälp väldigt mycket.

Kort info:
Ålder: mellan 25-29
Vikt runt årsskiftet: 75. Vikt idag: 70
Längd: 175

I början av december började vänster bröstvårta ömma och efter ca. 2 månader kunde jag känna en knöl under bröstvårtan.
Idag har jag en ca. 2x4 cm. stor knöl under vänster, och ca. 2x2 cm. stor knöl under höger. Båda ömmar och gör ont. Tog mammografi och ultraljud idag och det är gynokomasti (bröstkörtelförstoring/bröstkörtelutveckling). Även tagit blodprover bl.a. för testosteron, östrogen och prolaktin samt ett par andra ämnen/hormoner.

Har tidigare kört 3 st pro-hormonkurer fördelat på ca. 1,5 år med förvånansvärt bra resultat för vad det är. Med ökningar på 3-4 kg per månad samt kunnat behålla det mesta av vikten. Är medveten om att det inte rör sig om ren muskelmassa, men utseendet på musklerna har i alla fall förändrats väldigt mycket till det bättre efter dessa kurer.
Varken allmänläkaren eller läkaren vid mammografin och ultraljudet kunde säga säkert om det berodde på preparaten.
Sista kuren tog jag för 6 månader sedan.
Preparaten ska vara icke-östrogena, men jag tolkar det som att kroppen producerar extra östrogen under pct för att komma ikapp testosteronnivåerna, denna process kanske har fortsatt även lång tid efteråt? Har alltid varit noggrann med PCT och tagit östrogenblockerare etc.
(Kommentarer huruvida pro-hormoner är skräp eller inte undanbedes, det är inte vad tråden handlar om, och det blir inga fler sådana kurer för mig, tack.)


13 November 2012
http://img812.imageshack.us/img812/189/12111301a.jpg

2 Januari 2013
Lägg märke till ganska låg fettansamling ovanpå bröstmuskulaturen och mer fyrkantig form än på de senare bilderna.
http://img109.imageshack.us/img109/6235/13010201a.jpg
http://img526.imageshack.us/img526/3465/13010204a.jpg
http://img90.imageshack.us/img90/7653/13010205a.jpg

22 Mars 2013
http://img545.imageshack.us/img545/5567/13032205a.jpg
Jämför denna bild med den första bilden. Brösten har en lite rundare form nedertill i motsats till den första där de har en rakare kant och mer fyrkantig form.

23 April 2013
Rundare form nedertill. Mer fett ovanpå bröstmuskulaturen.
http://img268.imageshack.us/img268/1612/13042301a.jpg
http://img526.imageshack.us/img526/5678/13042302a.jpg
http://img213.imageshack.us/img213/4549/13042304a.jpg

Jag vet att det är svårt för er att se nån skillnad på bilderna, men jag märker tydlig skillnad själv.
Brösten putar mer utåt, lite spetsigare än tidigare, bröstvårtorna ser större ut än innan och jag kan tydligt känna knölarna som också gör ont vid beröring, samt lite mer fett ovanpå muskulaturen.

Ska träffa min allmänläkare igen nästa vecka eller veckan efter det och värdera resultaten från mammografin.
Har en burk kvar av östrogenblockeraren Testodex som räcker i 30 dagar. Läkaren jag träffade under mammografin tyckte att jag kunde köra den och se om gynon lägger sig.

Frågan är hur länge den här utvecklingen kommer pågå? Det var ju länge sedan jag slutade med den sista kuren, kommer det bli värre?

Båda läkarna sa att det blir fula ärr efter operation men efter att ha sett den här videon så blir man ju osäker, http://www.youtube.com/watch?v=3OvJhs7_mTc. Det måste ju finnas någon plastikkirurg som kan fixa det snyggt? Har hälsoförsäkring genom jobbet så jag betalar ingenting själv.


Är det någon här som har provat operation? Hur blev resultatet?

Vad rekommenderar ni? Vad hade ni gjort?
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra :|.

Uppskattar all hjälp, tack.

Fuark
2013-04-26, 12:05
Vet inte vad pro-hormoner är, men jag ser ärligt talat ingenting. Ser väl fullt normalt ut? :confused:

Mackan58
2013-04-26, 12:08
vet inte vad pro-hormoner är, men jag ser ärligt talat ingenting. ser väl fullt normalt ut? :confused:

+1

Viktor_Balck
2013-04-26, 12:12
Ser väl helt normalt ut, inget jag överhuvudtaget skulle reagera på, sitter nog i skallen på dig.

KlausKinski
2013-04-26, 12:17
Tack för svar men allvarligt talat, läs gärna hela trådstarten. Jag har testat mig, det är gyno. Det ömmar och gör ont. Körtelvävnaden finns där. Vet att det är svårt för er att se nån skillnad och det har jag även förklarat ganska ingående i trådstarten. Tack

AronP
2013-04-26, 12:18
Varför skulle du inte operera om du lider av det? Är du säker på att du får detta på försäkringen.

Vad stoppar du i kroppen nu för tillfället?

Fuark
2013-04-26, 12:23
Tack för svar men allvarligt talat, läs gärna hela trådstarten. Jag har testat mig, det är gyno. Det ömmar och gör ont. Körtelvävnaden finns där. Vet att det är svårt för er att se nån skillnad och det har jag även förklarat ganska ingående i trådstarten. Tack

Jag får intrycket av att du redan har bestämt dig, bara att du inte har tagit beslutet officiellt. Försök hitta nån duktig kirurg och kör hårt

Viktor_Balck
2013-04-26, 12:25
Tack för svar men allvarligt talat, läs gärna hela trådstarten. Jag har testat mig, det är gyno. Det ömmar och gör ont. Körtelvävnaden finns där. Vet att det är svårt för er att se nån skillnad och det har jag även förklarat ganska ingående i trådstarten. Tack

Varför lägga upp 27 bilder då när man inte ser något? Det ser helt normalt ut, ge det lite tid så kanske det lägger sig precis som läkaren sa.

Sorry om jag låter lite dryg, men har du gyno så har du väl det, men det enda vi kan bedöma är bilderna och som sagt, ser helt normalt ut.

KlausKinski
2013-04-26, 12:48
Varför skulle du inte operera om du lider av det? Är du säker på att du får detta på försäkringen.

Vad stoppar du i kroppen nu för tillfället?

Läkarna säger att man får fula ärr. Kan gynon försvinna eller minska/lägga sig avsevärt? Stoppar inte i mig någonting nu, och har inte gjort på 6 månader.
Som sagt så har jag en burk östrogenblockerare kvar som räcker i 30 dagar och läkaren tyckte jag kunde prova att köra den och se om det lägger sig.

Nån som har erfarenhet?
Jag ska få det på hälsoförsäkringen genom jobbet ja. Är väl inte säkert det når fram till dom att det beror på preparaten?


Jag får intrycket av att du redan har bestämt dig, bara att du inte har tagit beslutet officiellt. Försök hitta nån duktig kirurg och kör hårt

Nej, jag vet inte vad jag ska göra. Som sagt, kan det lägga sig? Försvinna?
Jag kan erkänna att jag blev sugen på operation efter jag såg den där youtubevideon, men så säger läkarna att det blir fula ärr, så jag vet inte vad jag ska tro. Finns det nån här som har opererat?


Varför lägga upp 27 bilder då när man inte ser något? Det ser helt normalt ut, ge det lite tid så kanske det lägger sig precis som läkaren sa.

Sorry om jag låter lite dryg, men har du gyno så har du väl det, men det enda vi kan bedöma är bilderna och som sagt, ser helt normalt ut.

Tack för svaret.
Det är ingen fara. Jag vet, det var väl inte så bra bilder, men det har ju inte gått mer än några månader och det har väl inte utvecklats fullt så mycket heller. Även om knölen har uppkommit väldigt snabbt nu, ca. de sista 2 månaderna. Kan försöka ordna bättre bilder.

AronP
2013-04-26, 12:55
Läkarna säger att man får fula ärr. Kan gynon försvinna eller minska/lägga sig avsevärt? Stoppar inte i mig någonting nu, och har inte gjort på 6 månader.
Som sagt så har jag en burk östrogenblockerare kvar som räcker i 30 dagar och läkaren tyckte jag kunde prova att köra den och se om det lägger sig.

Nån som har erfarenhet?
Jag ska få det på hälsoförsäkringen genom jobbet ja. Är väl inte säkert det når fram till dom att det beror på preparaten?

Dom som jag känner som opererat har inte fått några ärr.

Är det så länge sen så borde det inte öka kan man tycka.

Det värsta kan lugna ned sig. Troligtvis är den för svag men det skadar nog inte att prova (jag antar kallt att allt vi pratar här är på den lagliga marknaden).

Det är mkt möjligt att dom räknar det som skönhetsoperation och att du därför inte får godkänt men det är bara att testa, jag skulle inte räkna med det dock.

KlausKinski
2013-04-26, 13:18
Dom som jag känner som opererat har inte fått några ärr.

Är det så länge sen så borde det inte öka kan man tycka.

Det värsta kan lugna ned sig. Troligtvis är den för svag men det skadar nog inte att prova (jag antar kallt att allt vi pratar här är på den lagliga marknaden).

Det är mkt möjligt att dom räknar det som skönhetsoperation och att du därför inte får godkänt men det är bara att testa, jag skulle inte räkna med det dock.

Vet du vart dom har opererat sig?

Det började ömma efter pct i början på december. Första knölen uppstod kanske i februari och sen dess har dom blivit större. Pro-hormoner är lagliga i bla. England och USA, de är inte olagliga i skandinavien men jag tror inte de får säljas. Vi pratar inte om AAS.
Ska börja med östrogenblockeraren ikväll och köra den i 30 dagar och hoppas att det lägger sig, sen ska jag höra med allmänläkaren i veckan vad han föreslår för behandlingar. Vet du vad som är alternativ till kniven?

AronP
2013-04-26, 13:25
Vet du vart dom har opererat sig?

Det började ömma efter pct i början på december. Första knölen uppstod kanske i februari och sen dess har dom blivit större. Pro-hormoner är lagliga i bla. England och USA, de är inte olagliga i skandinavien men jag tror inte de får säljas. Vi pratar inte om AAS.
Ska börja med östrogenblockeraren ikväll och köra den i 30 dagar och hoppas att det lägger sig, sen ska jag höra med allmänläkaren i veckan vad han föreslår för behandlingar. Vet du vad som är alternativ till kniven?

Nej det kan jag inte påstå.

Vad ingick i pct?

Samma lösning som BBs använder kanske skulle fungera men det rekommenderar jag inte, jag rekommenderar att du hör med läkaren.

KlausKinski
2013-04-26, 13:39
Nej det kan jag inte påstå.

Vad ingick i pct?

Samma lösning som BBs använder kanske skulle fungera men det rekommenderar jag inte, jag rekommenderar att du hör med läkaren.

Nu sist var det bara Testodex och ZMA.
http://www.predatornutrition.com/en/testodex-60-caps/
Har tidigare kört Reversitol V2 (som är en liknande östroblock) i kombination med testobooster.

Vad är det för lösning BBs använder? Jepp, jag ska höra med läkaren.

AronP
2013-04-26, 13:47
Det var ju en jädra lattjo produkt.

BBs lösning får du söka på andra ställen.

greger3
2013-04-26, 14:03
Jag hade såna där knölar när jag var yngre, det gjorde ont några månader, sedan kändes det bara att man hade knölar där, och efter ett par månader till var de borta. Så det är nog bara att vänta :)

watertouch
2013-04-26, 14:04
Hur högt var prolaktin värdet? du kanske borde lägga in nått dopaminergt oxå till pct.n...

Gober
2013-04-26, 14:11
Klart att pro-hormoner är olagliga i Sverige, det är ju syntetiska AAS. Dessutom vet man inte vad det är för skit.

KlausKinski
2013-04-26, 14:13
Jag hade såna där knölar när jag var yngre, det gjorde ont några månader, sedan kändes det bara att man hade knölar där, och efter ett par månader till var de borta. Så det är nog bara att vänta :)

Det du nämner är inte samma sak. Gyno i puberteten är vanligt och hormonerna som bildar gynon då bryts naturligt ner i levern när puberteten närmar sig sitt slut. Jag börjar snart närma mig 30.


Hur högt var prolaktin värdet? du kanske borde lägga in nått dopaminergt oxå till pct.n...

Läkaren har inte fått blodprovssvaren ännu!
Vad har prolaktin för inverkan och hur påverkar dopamin pctn?
Jag misstänker att jag har haft ganska låga dopaminvärden den sista tiden.

KlausKinski
2013-04-26, 14:19
Klart att pro-hormoner är olagliga i Sverige, det är ju syntetiska AAS. Dessutom vet man inte vad det är för skit.

Det är inte helt sant. Pro-hormoner har funnits sedan 60-talet varav vissa preparat är väl testade. Däremot ändrar vissa tillverkare ofta i molekylkedjorna av olika anledningar vilket jag antar kan resultera i att man vet mindre om bieffekterna etc.

difaren
2013-04-26, 14:22
Min kompis hade gyno i bara ett bröst.. den försvann inte så han fick operera. Men läkarna var lite kritiska för man kan inte bara operera bort den pga synsskull utan isåfall måste det vara att man mår väldigt grovt dåligt över det osv..

watertouch
2013-04-26, 14:28
Prolakin har runt 300 funktioner i kroppen och dopaminet D2receptor minskar utsöndringen av Prolaktin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Prolactin

Baronpanda
2013-04-26, 15:51
Ingen Östro blocker etc inte änns letrozol kan ta bort gyno bara operation kan men de kan stoppa vidare utbildning av gyno så om du känner att gynon fortfarande utvecklas kan det vara bra och stoppa den, men ska du ändå operera det så är det bortkastade pengar.

Appel
2013-04-26, 17:11
Letrozole ska väl iallafall kunna minska den, men endast operationer kan ta bort det.

Baronpanda
2013-04-26, 17:17
Letrozole ska väl iallafall kunna minska den, men endast operationer kan ta bort det.

Nej, den kan stoppa utvecklingen men inte ta bort något av de.

KlausKinski
2013-04-29, 10:22
Prolakin har runt 300 funktioner i kroppen och dopaminet D2receptor minskar utsöndringen av Prolaktin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Prolactin

Har du tips på något som är dopaminergt?


Tack till er andra också för tips.

Manta
2013-04-29, 10:48
Har du tips på något som är dopaminergt?

Kokain.
Seriöst, GÅ TILL DIN DOKTOR OCH FRÅGA. Vi vet inget om dig, dina värden, vilka andra mediciner etc du käkar. Den person som skulle våga ge ut tips på specifika mediciner att ta på ett internetforum har garanterat inte tillräcklig kunskap eller kvalifikationer att get sådana tips.