handdator

Visa fullständig version : Lurad av Rejmes i Linköping


Jaeg
2013-04-26, 08:33
Frugan skulle byta lampa i bilen och svänger förbi verkstaden. Ett arbete som tar 2 minuter med förbundna ögon om man gör det själv. Har själv åkt förbi några ggr då jag haft vägarna förbi och inte velat skita ner mig och de har bytt lampan på nolltid på parkeringen.

Men nu när lilla frugan behövde byta samma lampa var det plötsligt oerhört komplicerat och bilen behövde tas in på verkstaden och grejas med och arbetet kostade plötsligt 6ggr mer än tidigare.

Har kontaktat kundtjänst om varför de tar mer betalt av kvinnor än av män men inte fått något svar än. Inga större summor men blir väldigt irriterad av själva grejen, vad mer kan man göra?

4623
2013-04-26, 08:36
Låter som ett jobb för Sverker Olofssons efterträdare!

Victorsnya
2013-04-26, 08:39
Tyvärr är det väl synen hos många att kvinnor inte kan ett smack om hur en bil fungerar och servas så är väl ett lätt mål för lurendrejeri.
Fö när jag jobbade som meck kom man ut till kundens bil och bytte på parkeringen, va onödigt och ffa tidsödande att ta in ett sådant enkelt jobb in i verkstaden.

hanushans
2013-04-26, 08:39
Fan vad störigt.

AronP
2013-04-26, 08:45
Och det är samma bil? Bara för att bekräfta.

Jaeg
2013-04-26, 08:46
Och det är samma bil? Bara för att bekräfta.

Samma bil, samma lampa.

Olegh
2013-04-26, 08:51
En tänkbar förklaring skulle ju kunna vara att bilmeken blandade ihop er bil med en annan som det är krångligt som fan att byta lampa på. Sannolikt? Nej, inte särskilt.

Jaeg
2013-04-26, 09:08
Ska bli intressant att se vad de kommer med för svar dock. Tänkte svänga förbi senare med frugan med och be verkstadskillen förklara för min fru varför han tar mer betalt av henne än av mig med.

hanushans
2013-04-26, 09:12
Ska bli intressant att se vad de kommer med för svar dock. Tänkte svänga förbi senare med frugan med och be verkstadskillen förklara för min fru varför han tar mer betalt av henne än av mig med.

Du ska ställa dem mot väggen? Bra gjort :)

Juxta
2013-04-26, 09:13
Ta med stora kökskniven. Funkar alltid i förhandlingar.

Barstar
2013-04-26, 09:15
Får man fråga vad du betalade och vad hon betalat?

Jaeg
2013-04-26, 09:28
Får man fråga vad du betalade och vad hon betalat?

Handlar som sagt inte om några större summor utan mera en principsak. Ett visst arbete ska kosta ett visst pris. Är det så att de håller på och tar mer betalt varje gång en kvinna lämnar in bilen så tycker jag det är förskräckligt.

D Andersson
2013-04-26, 09:43
Minst lika ofta gäller det motsatta, exempelvis på bilprovningen.

Jaeg
2013-04-26, 10:01
Minst lika ofta gäller det motsatta, exempelvis på bilprovningen.

Att män får betala mer för besiktningen och att de hittar på problem?

Viktor_Balck
2013-04-26, 10:04
1-800 J. Josefsson.

bubbe
2013-04-26, 10:10
Handlar som sagt inte om några större summor utan mera en principsak. Ett visst arbete ska kosta ett visst pris. Är det så att de håller på och tar mer betalt varje gång en kvinna lämnar in bilen så tycker jag det är förskräckligt.

Fast det där låter inte rätt. En bilmek tar som oftast betalt för tiden som går åt, vilket kan skilja beroende på vilken verkstad eller tom olika från vilken mek som fixar det. Kanske bilen rullades in, fick leta efter ny lampa etc? Medans ett snabbt byte på parkeringen inte alls tar särskilt lång tid, vilket snarare blir en symbolisk summa.

Manta
2013-04-26, 10:21
Fast det där låter inte rätt. En bilmek tar som oftast betalt för tiden som går åt, vilket kan skilja beroende på vilken verkstad eller tom olika från vilken mek som fixar det. Kanske bilen rullades in, fick leta efter ny lampa etc? Medans ett snabbt byte på parkeringen inte alls tar särskilt lång tid, vilket snarare blir en symbolisk summa.

Men va? Så en inkompetent mek som inte har ordning i verkstaden ska alltså få mer betalt än en som är duktig och rapp? Tvärtom enligt mig. Kan jag rulla in och få det gjort på ett par minuter är det mer värt än att det ska behöva ta tid.

bubbe
2013-04-26, 10:29
Men va? Så en inkompetent mek som inte har ordning i verkstaden ska alltså få mer betalt än en som är duktig och rapp? Tvärtom enligt mig. Kan jag rulla in och få det gjort på ett par minuter är det mer värt än att det ska behöva ta tid.

Jo så är det faktiskt med de flesta yrken där man tar betalt per tid. Sen behöver det just i detta fallet inte vara så, men det är nog inte så vanligt att verkstäderna har en färdig upparbetad prislista för alla upptänkliga små och stora saker som kan tänkas behöva lösas. Däremot kan man ju alltid fråga om vad det kommer kosta INNAN man lämnar in bilen, så får man en uppskattning av kostnaden.

Rikard Jansson
2013-04-26, 10:30
Jo så är det faktiskt med de flesta yrken där man tar betalt per tid. Sen behöver det just i detta fallet inte vara så, men det är nog inte så vanligt att verkstäderna har en färdig upparbetad prislista för alla upptänkliga små och stora saker som kan tänkas behöva lösas. Däremot kan man ju alltid fråga om vad det kommer kosta INNAN man lämnar in bilen, så får man en uppskattning av kostnaden.

Jo, det har de. Finns en databas med tider för precis varenda arbete som finns att göra med en bil, så tar de betalt därefter.

Jaeg
2013-04-26, 10:35
Fast det där låter inte rätt. En bilmek tar som oftast betalt för tiden som går åt, vilket kan skilja beroende på vilken verkstad eller tom olika från vilken mek som fixar det. Kanske bilen rullades in, fick leta efter ny lampa etc? Medans ett snabbt byte på parkeringen inte alls tar särskilt lång tid, vilket snarare blir en symbolisk summa.

Jo visst är det så, samtidigt kan bilmeken välja att göra jobbet snabbt eller att själv krångla till det för att tjäna mer pengar. Du hade ju själv reagerat ifall du och jag körde fram en likadan bil med samma problem och han fixar min på minuten men säger åt dig att det helt plötsligt inte går längre utan måste göras inne på verkstaden bara för att du är en fet styrkelyftare och jag inte är det, du skulle bli galen.

bubbe
2013-04-26, 10:43
Jo, det har de. Finns en databas med tider för precis varenda arbete som finns att göra med en bil, så tar de betalt därefter.

Så kan det säkert vara på rejmes.

Det man märkt mest är väl att vissa verkstäder alltid tar betalt en jäkla massa pengar oavsett, tex rena audi och volvo brukar alltid kosta. Medans verkstäder med auktorisation på flera märken verkar vad jag erfarit vara billigare (kanske pga det är tidsåtgången man tar betalt för, ej för vad det borde kosta per pryl).

Rikard Jansson
2013-04-26, 10:45
Så kan det säkert vara på rejmes.

Det man märkt mest är väl att vissa verkstäder alltid tar betalt en jäkla massa pengar oavsett, tex rena audi och volvo brukar alltid kosta. Medans verkstäder med auktorisation på flera märken verkar vad jag erfarit vara billigare (kanske pga det är tidsåtgången man tar betalt för, ej för vad det borde kosta per pryl).

Ingen aning om det är så på rejmes. Så är det iaf på mekonomen (mina föräldrar har en mekonomenverkstad)

bubbe
2013-04-26, 10:46
Jo visst är det så, samtidigt kan bilmeken välja att göra jobbet snabbt eller att själv krångla till det för att tjäna mer pengar. Du hade ju själv reagerat ifall du och jag körde fram en likadan bil med samma problem och han fixar min på minuten men säger åt dig att det helt plötsligt inte går längre utan måste göras inne på verkstaden, du skulle bli galen.

Ska bli mycket intressant att höra vad de har till försvar. Posta när du har information tillbaka.

spoonchest
2013-04-26, 10:46
Man kan inte längre lämna in en bil och be dem fixa nåt. Man måste vara mer specifik om vad man vill att de ska göra och hur. Man blir lite av ett drygskåp och förståsigpåare, men det är numera bara en mekaniker jag litar på till fullo.

När jag pratade med volvo märkesverkstad om vad som behövdes göras med min bil så vet jag inte hur mycket de kryddade med. Men att bromsbackarna var "heeeelt slut" som han sa köpte jag inte. "Nej, de bytte jag förra veckan" svarade jag.
Hur mycket mer han ljög om kunde jag inte kolla upp. Billigt är det inte i alla fall. Stå på dig.

Jaeg
2013-04-26, 10:49
Ska bli mycket intressant att höra vad de har till försvar. Posta när du har information tillbaka.

Haha, jag kryddade till mitt inlägg en aning efter att du svarade för att du skulle förstå mig mer :D Inget illa menat dock. :)

bubbe
2013-04-26, 10:52
Haha, jag kryddade till mitt inlägg en aning efter att du svarade för att du skulle förstå mig mer :D Inget illa menat dock. :)

Själv fick jag bytt vattenpump förra veckan, 6500 i arbetskostnad tycker jag var onödigt dyrt. Men vad gör man när bilen står 30 mil bort och inte går att köra....bara att betala och glöm...

Jaeg
2013-04-26, 10:58
Själv fick jag bytt vattenpump förra veckan, 6500 i arbetskostnad tycker jag var onödigt dyrt. Men vad gör man när bilen står 30 mil bort och inte går att köra....bara att betala och glöm...

Tyvärr är det ju så det fungerar. Kommer ju inte ligga sömnlös allt för länge men har väl lärt mig att aldrig skicka frun igen till rejmes ifall jag inte vill betala extra. :) Hon ordnade ju förra servicen så de blåste oss säkert på pengar då med kvinnohatarna.

newb123
2013-04-26, 12:19
Ta med stora kökskniven. Funkar alltid i förhandlingar.

Eller 140 kg elakt människokött om man är som stahlberg.

Barstar
2013-04-26, 13:09
Handlar som sagt inte om några större summor utan mera en principsak. Ett visst arbete ska kosta ett visst pris. Är det så att de håller på och tar mer betalt varje gång en kvinna lämnar in bilen så tycker jag det är förskräckligt.

Fast det där låter inte rätt. En bilmek tar som oftast betalt för tiden som går åt, vilket kan skilja beroende på vilken verkstad eller tom olika från vilken mek som fixar det. Kanske bilen rullades in, fick leta efter ny lampa etc? Medans ett snabbt byte på parkeringen inte alls tar särskilt lång tid, vilket snarare blir en symbolisk summa.

Jag var inne på samma spår, att du fått det billigt. Det var därför jag undrade.

Jo, det har de. Finns en databas med tider för precis varenda arbete som finns att göra med en bil, så tar de betalt därefter.

Det finns någon form av tidslista för alla märken. Vad gäller timpengen så brukar den vara högre i storstäderna än på landet.