handdator

Visa fullständig version : Accu Measure kaliperavläsning


baddi
2013-04-25, 20:12
Har en accu measure kaliper som jag börjar bli lite frustrerad över! Det står mm och inch på den men dessa mått stämmer inte de minsta. 10 mm på den = 7 riktiga mm. Hur har man tänkt här, ska de finnas någon avläsningstabell där dom omvandlar "deras" egna mm till riktiga mm eller? Samma fel gäller inches!

Någon som har koll?

/Sebastian

AronP
2013-04-26, 06:53
Vad spelar det för roll om det är olika? Varför får du ens för dig att jämföra.

Hursomhelst, antagligen så är det att 10mm på måttbricka motsvarar 10mm mellan klämmorna.

baddi
2013-04-26, 12:21
Det spelar ju stor roll i slutresultatet då avläsningen inte går att utföra korrekt. Enligt parillos 9 punkt mätning så har jag 8.16 % underhudsfett vilket jag vet är helt åt pipsvängen, snarare nånstans mellan 10-11 i verkligheten.
Måttet mellan klämmorna är detsamma som måttet på mätlinjalen, dvs på tok för litet avstånd mot vad jag kan avläsa!

AronP
2013-04-26, 12:25
Att du får fel resultat tror jag snarare beror på att du inte är kunnig med att mäta och att du inte använde en dålig kaliper (inte bara utan att den visar fel utan att den allmänt är fel).

Om det nu är så att 10mm på kalipern motsvarar 7 mm riktiga så skulle du vara fetare.

Men jag tror inte att det är fel på den utan jag tror att problemet ligger i hur du räknar, men det vågar jag såklart inte ta gift på. Så om du bara litar på siffrorna så tror jag inte det är ett problem.