handdator

Visa fullständig version : Kom-ihåg-lappar för musklers namn, ursprung, fäste och funktion?


Exdiaq
2013-04-25, 14:53
Hej,

Går massage-utbildning och fick veta att en tidigare elev hade gjort små kom-ihåg-lappar med musklers namn, ursprung, fäste och funktion och även lagt till en bild på det hela. Perfekt tänkte jag! Vilket jävla meck att sitta och göra det, tänkte jag sedan.

Finns det att köpa små kom-ihåg-lappar för musklers namn, ursprung, fäste och funktion någonstans? Helst med "korrekt" latin och inte engelsk latin.

Birkharju
2013-04-25, 15:16
Jag köpte en anatomi kortlek som heter Gubben i lådan. Det är kort med precis det du beskriver; ursprung, fäste och funktion och innerverande nerver.

Kan rekommenderas starkt! :)

Arne Persson
2013-04-25, 15:22
Allt sådant skall hammras in så att man tillslut har köttsmak i munnen...:)

Exdiaq
2013-04-25, 15:23
Jag köpte en anatomi kortlek som heter Gubben i lådan. Det är kort med precis det du beskriver; ursprung, fäste och funktion och innerverande nerver.

Kan rekommenderas starkt! :)

OK, tack! Verkar en aning för simpla i min mening, i alla fall illustrationerna :)

Fick tipset om Netter's flashcards (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=143771675X&r=1) på annat håll. Enda som stör mig är att de använder engelsk latin. Men är nöjd med Netter's tyska anatomi-bok så lutar lite åt denna nu.

pezrulezhaakon
2013-04-25, 15:25
Arne Persson

+1 på den.

Sedan fortsätter man att hamra :)

Exdiaq
2013-04-25, 15:26
Allt sådant skall hammras in så att man tillslut har köttsmak i munnen...:)

Visserligen, men det underlättar att ha sådana här kort när det ska läras! Istället för att bläddras i kurs-pärmen eller bläddra fram och tillbaka i Atlas der Anatomie för att kolla ursprung och fäste. Lättare att förhöra sig själv också!

Exdiaq
2013-04-25, 15:27
Kom-ihåg-lappar är väl fel uttryckt. De ska användas för att underlätta inlärningen, inte som kryckor efter examination.

pezrulezhaakon
2013-04-25, 15:27
Exdiaq

Bestäm dig för att lära in några muskler per vecka och repetera dem ofta. När du kan dem lägger du till nya, repeterar dem OCH de gamla. Sedan när du kan dem...... osv..

Exdiaq
2013-04-25, 15:31
Exdiaq

Bestäm dig för att lära in några muskler per vecka och repetera dem ofta. När du kan dem lägger du till nya, repeterar dem OCH de gamla. Sedan när du kan dem...... osv..

Ja, det är det jag har gjort sedan i mitten utav februari. Men det är omständligt att ha med sig kurspärmen överallt för att repetera. Betydligt enklare att ha med sig ett gäng kort att ta upp ur byxfickan när det finns tid över att förhöra sig själv.

pezrulezhaakon
2013-04-25, 15:34
Exdiaq

Meningen är ju att du ska kunna det utan kurspärmen. Om du måste ha den, så försöker du nog banka in FÖR mycket på en gång.

Nu vet jag inte i vilken ände du börjar, men jag skulle börjat med störst muskelgrupp först, och sedan i fallande ordning. Det är så jag gjorde när jag började.

Exdiaq
2013-04-25, 15:49
Exdiaq

Meningen är ju att du ska kunna det utan kurspärmen. Om du måste ha den, så försöker du nog banka in FÖR mycket på en gång.

Nu vet jag inte i vilken ände du börjar, men jag skulle börjat med störst muskelgrupp först, och sedan i fallande ordning. Det är så jag gjorde när jag började.

Jo, självklart ska jag kunna det utan pärmen, det säger sig själv. Men på något sätt måste informationen ta sig från pärmen till huvudet. Här underlättar smålappar då jag inte kan dra med mig pärmen till jobb och slänga upp när det är 10min rast. Vad det har med ursprungsfrågan vet jag inte dock!

Upplägget:
Rygg
Säte
Nedre extremiteter
Buken
Bröst/axlar
Övre extremiteter

hestJaevel
2013-04-25, 16:00
Jag har en rätt nim liten bok som kanske skulle funka för dig?
Muskler Anatomi och funktion av Marcus Eng

Utgiven av SISU idrottsböcker.

Lagom stor!

tlk
2013-04-25, 17:01
Googla runt på lite vettiga termer + "flashcard" så brukar man hitta sånt som du söker.

Exempelvis: http://www.flashcardexchange.com/cards/hip-thigh-leg-foot-2477257


men jo, engelska termerna och inte latinet. Men det kan du ju skriva dit för hand. Ofta har de här praktiskt utskriftmöjlighet så du skriver ut dubbelsidigt med bilden på ena sidan och texten på andra... perfekt för att banka in och förhör.

Hydlee
2013-04-25, 17:03
Gör egna lappar. Du får med precis det du vill ha, kostar inget (material, nåja) och du lär dig förhoppningsvis något medan du tillverkar dem.

Exempelvis muskelns namn på ena sidan och U, F, Funktion på andra sidan.

z_bumbi
2013-04-25, 18:21
Gör egna lappar. Du får med precis det du vill ha, kostar inget (material, nåja) och du lär dig förhoppningsvis något medan du tillverkar dem.

Exempelvis muskelns namn på ena sidan och U, F, Funktion på andra sidan.

+1

Det är ju en del av inlärningen.

Tomas W
2013-04-25, 19:42
Dessa kan du beställa efter helgen på Beijer Anatomi. Tycker de verkar snygga.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/399823_600405996645605_727874230_n.jpg

killenigrillen
2013-04-25, 21:01
En klassiker på landets Sjukgymnastutbildningar är annars Feneis "Anatomisk bildordbok"
http://image.bokus.com/images2/9789147053018_200_anatomisk-bildordbok

Arne Persson
2013-04-26, 14:44
En liten del av min lilla samling trefvligheter... Rauber Kopsch serie är nog helt outstanding när det gäller anatomi enligt tysk nogrannhet... Bara rörelseapparaten är på 800 sidor.:)

Exdiaq
2013-06-16, 18:14
Blev Netter's "flashcards" på engelska till slut utöver Netter's Atlas der Anatomie som jag hade sedan innan. Helt OK och förbaskat billiga med tanke på vad man får, även om det engelska latinet störde mig.

Nu när tentor snart är över hittade jag Arne's kompendium från en kurs som hade fungerat perfekt att skära sönder och göra små lappar utav! Gör det ändå och plastar in det för framtiden.

Termy
2013-06-16, 18:26
Ladda ned ett flashcard-program med "spaced repetition"-system, så som Anki, och lägg där in diverse anatomiska strukturer eller vad du nu behöver lära dig härnäst.

Jona
2013-06-16, 22:25
Netters flashcards finns på tyska med

Arne Persson
2013-06-17, 05:35
Blev Netter's "flashcards" på engelska till slut utöver Netter's Atlas der Anatomie som jag hade sedan innan. Helt OK och förbaskat billiga med tanke på vad man får, även om det engelska latinet störde mig.

Nu när tentor snart är över hittade jag Arne's kompendium från en kurs som hade fungerat perfekt att skära sönder och göra små lappar utav! Gör det ändå och plastar in det för framtiden.

Haha! Trevligt! Jag har ett gjort ett ännu mer omfattande kompendium.:)

Exdiaq
2013-06-17, 16:41
Netters flashcards finns på tyska med

Va, var hittade du det?!

emi23j
2013-06-17, 16:46
Gör egna lappar. Du får med precis det du vill ha, kostar inget (material, nåja) och du lär dig förhoppningsvis något medan du tillverkar dem.

Exempelvis muskelns namn på ena sidan och U, F, Funktion på andra sidan.

+1!

Att använda sig av färgkoder är också en bra idé.

Häng sedan upp dessa runtom i huset/lägenheten.

Jona
2013-06-17, 23:05
Va, var hittade du det?!

Medicinska Bokhandeln, Karolinska Institutet

Exdiaq
2013-09-17, 20:03
För de som i framtiden letar efter Netters flashcards på latinsk nomenklatur så finns de även hos Medical Book Company samt CRC i Malmö!