handdator

Visa fullständig version : Är HIIT anabolt eller katabolt?


Rikard Jansson
2013-04-25, 14:21
Har glömt. Studier? Vid bulk samt vid deff?

King Grub
2013-04-25, 14:23
All träning är både anabol och katabol. All träning (fysisk aktivitet) är mer anabol än katabol förutsatt att man inte svälter eller har någon sjukdom.

Rikard Jansson
2013-04-25, 14:24
Jo, det förstod faktiskt jag med^^ Tänkte mer för en vältränad individ som använder det, i form av HIIT löpning t.ex., tillsammans med styrketräning. Vore det bättre eller sämre att bara styrketräna, för muskelmassans skull?

pezrulezhaakon
2013-04-25, 14:48
Rikard Jansson

All träning är katabol i stunden den utförs. Sedan beror ju graden av anabol effekt efteråt på ditt närings/energiintag och vilan.

Rikard Jansson
2013-04-25, 14:49
Tänkte eftersom konditionsträning hindrar muskeluppbyggnad?

pezrulezhaakon
2013-04-25, 14:51
Rikard Jansson

Hindrar är väl inte rätt benämning, men gör det svårare för optimal chans för hypertrofi.

HIIT kan ju förvisso även vara muskeluppbyggande.

Rikard Jansson
2013-04-25, 14:53
Rikard Jansson

Hindrar är väl inte rätt benämning, men gör det svårare för optimal chans för hypertrofi.

HIIT kan ju förvisso även vara muskeluppbyggande.

Ptja, tränar man tillräckligt med kondition blir det ju helt klart omöjligt med optimal hypertrofi.

Okej, har för mig att jag har fått höra att det inte är bra i samband med varken bulk eller deff.

King Grub
2013-04-25, 14:58
Tänkte eftersom konditionsträning hindrar muskeluppbyggnad?

Det är dock inte själva konditionsträningen som är katabol. Även distansträning bygger mer muskler än den bryter ned, även om man inte bygger stora muskler med den träningsformen. Konditionsträningen nedreglerar styrketräningens muskeluppbyggande effekter, men det är inte riktigt samma sak som att konditionsträning i sig skulle vara katabolt (nettokatabolism).

pezrulezhaakon
2013-04-25, 14:58
Rikard Jansson

Ja, det beror ju främst på hur mycket av träningstiden som går till vad, och vilket mål man har.
Jag menar en 10-kampare är ju rätt stor jämfört med medelsvensson, men är såklart liten i jämförelse med en renodlad byggare.

Rikard Jansson
2013-04-25, 14:59
Det är dock inte själva konditionsträningen som är katabol. Även distansträning bygger mer muskler än den bryter ned, även om man inte bygger stora muskler med den träningsformen. Konditionsträningen nedreglerar styrketräningens muskeluppbyggande effekter, men det är inte riktigt samma sak som att konditionsträning i sig skulle vara katabolt (nettokatabolism).

Det är ju sant, det är väl att signalerna som orsakas av konditionsträningen stör signalerna för muskeluppbyggnad, eller nåt?

pezrulezhaakon
2013-04-25, 15:02
Rikard Jansson

All träning är en balansgång mellan kondition och muskelmassa/volym.
Förenklat, så är ju långdistanslöparen lika "kass" på styrka och volym, som proffsbyggaren är på uthållighet, och långdistans (kondition)

tjing
2013-04-25, 15:05
Det är ju sant, det är väl att signalerna som orsakas av konditionsträningen stör signalerna för muskeluppbyggnad, eller nåt?

Också en förenkling men visst, dessutom är det förmodligen också muskelspecifikt.

AMPK-fosforylering tycks hålla i sig kring 3 timmar efter konditionsträning, vilket inte gör ett konditionspass till den mardröm många tycks tro för muskelbyggande. Dessutom beror det på intensitet och GLYKOGEN-lager. Mer glykogen = mindre AMPK. Som King Grub skriver är ju konditionsträning också muskeluppbyggande i viss mån, d v s inte bara HIIT utan även distansträning höjer proteinsyntesen.

Jag har nog sagt det tidigare, men det största problemet med konditionsträning för gemene hårt tränande person är inte inhibering av anabol signalering utan att det kan taxera återhämtningen och leda till att man har mindre energi vid styrketräningen och således presterar sämre.

Rikard Jansson
2013-04-25, 15:05
Jo, men om man bara vill bli så stor som möjligt då? :)

tjing
2013-04-25, 15:12
Men problemet är ju att du förmodligen inte är optimal i alla andra avseenden, vilket gör sökandet efter det optimala till lite av en hägring. En viss mängd konditionsträning tror jag kan öka arbetskapacitet och återhämtning, så svaret är inte helt givet. Men för väldigt tunga lyft tror jag att så lite som möjligt är bra ur återhämtningsaspekten och då talar jag om SL med svintunga lyft.

I regel fungerar tung styrketräning för styrka bättre med HIIT och hypertrofi-träning med konditionsträning med lägre intensitet, sett till muskeladaption men återhämtningen är ju också relevant i sammanhanget. Men det är som sagt också muskelspecifikt.

Rikard Jansson
2013-04-25, 15:13
Alltså jag söker inte riktigt efter "the optimized" muskelbyggning, utan om jag vill springa backintervaller så gör jag det oavsett om det är opti eller inte. Jag vill mest kunna tjafsa med en dryg besserwisser på ett annat forum och vill gärna se studier på att han har fel ^^

tjing
2013-04-25, 15:18
Du vill se att HIIT har mindre interferens med styrketräning än distansträning?

Det beror som sagt på hur man styrketränar och mer specifikt vilka muskelgrupper som används i konditionsträningen och styrketräningen.

Rikard Jansson
2013-04-25, 15:19
Mer, än lågintensitet, för fettbrännande syften. Så som man skulle träna vid deff^^

pezrulezhaakon
2013-04-25, 15:24
Rikard Jansson

Krasst sett kommer dina backintervaller paja dina optichanser för muskelbyggning. Men det blir ju inget problem eftersom du inte vill vara en optibyggare, och du vill njuta av dina intervaller.

Rikard Jansson
2013-04-25, 15:26
Precis! Jag tränar faktiskt för prestation och är övertygad om att backintervaller kan leda till ökad styrka i underkroppen. Men finns det några studier på det(att det kommer paja optichanserna)?

pezrulezhaakon
2013-04-25, 15:30
Rikard Jansson

Ja styrkan kan du öka till en viss gräns. Alltså optimera den massan du har. Men ytterligare massa blir ju svårare, eftersom det sättet du tränar ändå inte främjar ny massa utöver ditt "max" din nuvarande träning erbjuder.

Jag har inte stött på några specifika studier i ämnet.

tjing
2013-04-25, 15:37
Anekdotalt så har ju en del av gladiatorerna (Ako och Hollsten) kört en del HIIT etc och de är ju i rätt hyffsad form. Poängen är att det inte är någon deal-breaker. Du kommer ändå inte att se ut som Jay Cutler, Rikard.

Som sagt tror jag det belastar din återhämtning mer än direkt inhiberar alla dina gainz på molekylär nivå.

miaz
2013-04-25, 15:39
http://www.dangerouslyhardcore.com/4752/anabolic-cardio/
tas upp en del här tror jag, ids int läsa den igen så vet int.
dock inga referenser på denna.

Linjedomarn
2013-04-25, 17:00
Lite off-topic. När det kommer till styrka då?

Långdistanslöpning eller ja uthållighets träning har väl en viss effekt på omfördelningen utav muskelfibrer? Har läst någonstans att det ska helst ske en total avlastning av typ I-fibrerna för att behålla sina typ typ-II fibrer och på så sätt uppnå maximal explosivitet.

Lipservice
2013-04-25, 18:08
Anekdotalt så har ju en del av gladiatorerna (Ako och Hollsten) kört en del HIIT etc och de är ju i rätt hyffsad form.

Då måste jag vara en metmask då :d

Röda Björnen
2013-04-25, 22:18
Ett tillägg i denna fråga jag och kanske andra undrar är rent styrkemässigt, ren hypertrofi är inget jag söker efter utan jag söker styrka.

HIIT har jag testat lägga in men jag finner att det har en stor negativ effekt dagen efter på alla övningar då benen inte är återhämtade, medans långdistans har fungerat bra på låg intensitet.

Jag kör 1 dag styrketräning, 1 dag konditionsträning och repetera. Konditionsträningen är en ca. 2 mils sträcka med 15 kilos extravikt där jag håller en medel intensitet med jogg 10 min, powerwalk 10 min och fortsätter med det hela sträckan tills jag är klar.

Det har funkat väldigt bra för mig, jag ökar bra i styrka och muskelmassan har inte påverkats nämnvärt med tidigare utan jag finner bättre arbetskapacitet och min andning har förbättrats helt klart nämnvärt.

Så jag skulle tro för att prestera på en bra nivå skall konditionsträningen inte utföras intensivt utan vara jobbigt, men inte så jobbigt att du måste ta i.

MVH

Knatcharn
2013-04-26, 09:17
Man kan också tänka på att en förbättrad kondition kan ge styrketräningen en positiv effekt, trots att återhämtningen kan påverkas. Man orkar hålla igång mer, helt enkelt. Detta blir väl kanske mer påtagligt om man kör superset / högrep men jag skulle vilja påstå att mina gäspningar under benpasset är pga syrebrist. Total broscience, dock.