handdator

Visa fullständig version : Hjärtklappning av för stor underskott?


spoty
2013-04-24, 21:06
Tjena. Har legat på ungefär 1000 kalorier i underskott nu i 1 1/2 månad, och nu ligger jag på nästan 1200 i underskott, så jag kör extremt lågt på kalorierna. Normalt sett när jag deffar så får jag låg puls, och absolut ingen hjärtklappning. Men nu på sistone har hjärtat slagit betydligt hårdare.

Träningsvolymen är densamma, men jag misstänker att nu när jag sänkt kalorierna att kroppen kanske inte pallar med belastningen.

Någon med liknande erfarenheter?

*Hjärtklappning av för stort underskott

Sniggel
2013-04-24, 21:20
Tar du nån stimulantia?

vicarious
2013-04-24, 21:37
Tar du nån stimulantia?

+1.

Mycket koffein eller någon PWO? Att du skulle få det av själva kaloriunderskottet låter osannolikt.

tjing
2013-04-24, 21:39
Ett alltför stort kcal-underskott kan såklart vara stressande i sig, särskilt om dina energiutgifter är stora. En bra grundregel är att det sammanlagda stressen är resultatet av olika stressorer i livet; man kanske fastar för länge/för ofta eller äter dåligt, är stressad på jobbet, sover dåligt osv. Stressen kan byggas upp av många "del-stressorer".

Men stimulanter är såklart det man mest förknippar med hjärtklappning och dylikt.

spoty
2013-04-24, 22:21
Trycker i mig PWO och kaffe som jag alltid gjort, varken mer eller mindre. Jag tränar bara 3x/veckan så det blir ganska få doser med stimulanta/vecka.

hurril
2013-04-24, 22:22
Trycker i mig PWO och kaffe som jag alltid gjort, varken mer eller mindre. Jag tränar bara 3x/veckan så det blir ganska få doser med stimulanta/vecka.

Samtidigt beror det ju på vad för PWO:er du tar och i vilka doser.

spoty
2013-04-24, 22:29
Samtidigt beror det ju på vad för PWO:er du tar och i vilka doser.

Givetvis. Trycker i mig Jacked Supercharge. Kör den rekommenderade dosen. Men saken är att jag druckit den ett tag nu utan problem, detta har uppstått senaste dagarna.

Nu när jag tänker efter är det kanske inte ren hjärtklappning utan slagen är lite hårdare och mer frekventa. Pulsen har gått upp från 40 bpm till ungefär 65.

Sömnen har också varit mycket sämre dessa dagar.

Löpsko
2013-04-24, 22:33
Givetvis. Trycker i mig Jacked Supercharge. Kör den rekommenderade dosen. Men saken är att jag druckit den ett tag nu utan problem, detta har uppstått senaste dagarna.

Nu när jag tänker efter är det kanske inte ren hjärtklappning utan slagen är lite hårdare och mer frekventa. Pulsen har gått upp från 40 bpm till ungefär 65.

Sömnen har också varit mycket sämre dessa dagar.

Sluta ta de, utvärdera om de de blivit bättre/sämre. Skriv sedan här och berätta hur de gick.

tjing
2013-04-24, 22:34
Kallar du 65 bmp för hjärtklappning? Gränsen för takykardi går kring 100 slag/minut.

Men oavsett vilket är det förmodligen en effekt av stress (av något slag). Att du sovit dåligt kan såklart påverka, i kombination med PWO/kaffe etc. Gör som löpsko säger och prova att plocka bort t ex PWO:n och kolla skillnaden.

spoty
2013-04-24, 22:34
Sluta ta de, utvärdera om de de blivit bättre/sämre. Skriv sedan här och berätta hur de gick.

Absolut!

spoty
2013-04-24, 22:35
Kallar du 65 bmp för hjärtklappning? Gränsen för takykardi går kring 100 slag/minut.

Fast jag ändrade och sa att jag inte kanske ska kalla det hjärtklappning :)

tjing
2013-04-24, 22:36
Det är inget du behöver oroa dig för oavsett. Försök styra upp sömnen, det gör dig gott.

Bryggan
2013-04-25, 03:30
Det är inget du behöver oroa dig för oavsett. Försök styra upp sömnen, det gör dig gott.Kan tänka mig att det är svårt att sova på 1200 kcal per dag. Har du några tips där?

Tolkia
2013-04-25, 06:18
Det är ju vanlig sömnhygien: Ha inte för varmt i sovrummet, varva ned innan sänggående, undvik om möjligt att träna ett hårt pass precis innan sänggående, undvik koffein, nikotin, alkohol precis innan sänggående etc.

http://www.lio.se/upload/86561/R%C3%A5d-S%C3%B6mnhygien.pdf

Något superknep för att sömnen inte skall störas av hunger är nog svårt att ge. Det finns gränser för hur mycket man kan "lura" kroppen.

baguette
2013-04-25, 07:21
Jag har inte upplevt att hjärtat slår snabbare vid stort underskott, däremot har slagen känts hårdare och jag får fler dubbelslag (har lite dubbelslag annars också men känner oftast inte av et).

tjing
2013-04-25, 10:21
Jag har inte upplevt att hjärtat slår snabbare vid stort underskott, däremot har slagen känts hårdare och jag får fler dubbelslag (har lite dubbelslag annars också men känner oftast inte av et).

Kan bero på fluktuationer av mineraler/vätska också, angående hjärtat.

tjing
2013-04-25, 10:24
Kan tänka mig att det är svårt att sova på 1200 kcal per dag. Har du några tips där?

Kan vara lite klurigt ja.

Lägg kolhydraterna på kvällen är det mest väsentliga, skulle jag säga. Det kommer både att minska hunger dagtid (genom att hålla blodsockret jämnt etc) och öka din serotonin > melatonin - syntes kvällstid, vilket kommer att göra dig tröttare.

Vattukvinnan
2013-04-26, 13:30
Diet kan framkalla ångest......

Wzup2u
2013-04-26, 19:07
för däligt med mat bantar fasoner och inte ens deff relaterat.

linkanlindstrom
2013-04-26, 19:30
Upplever samma symtom. Tror det har med den låga blodsockernivån kruppen ständig ligger på. Genom att äta direkt innan träning kan jag undvika det i större mån då jag tränar. Ligger själv också på 1000 kcal underskott. Själv skulle jag kolavippa om jag körde pre under deff. Jag måste passa mig från att dricka för mycket kaffe under deff, kan bli yr och upplever att hjärtat slår mycket långsamt och starkt då jag druckigt en del.

tjing
2013-04-27, 10:54
Mmjo, får man lite blodsockerfall på natten kan man vakna av hjärtklappning då kroppen försöker uppreglera blodsockret genom att skicka ut stresshormon i blodet.

Har hänt någon gång när jag legat på stort kcal-underskott.