handdator

Visa fullständig version : Södra latin inför könsneutralt omklädningsrum


Simel
2013-04-24, 20:26
http://www.expressen.se/nyheter/sodra-latin-infor-konsneutralt-omkladningsrum/


– Eleverna menar att det måste finnas ett alternativ för personer som inte identifierar sig som kille eller tjej, säger Lillemor Larsson som är rektor på de samhällsvetenskapliga och humanistiska programmen



– Vi tycker att det är viktigt att frångå tvåkönsnormen. Det vill säga att vi anser att det inte bara finns två kön utan att det finns lika många som personer i världen, säger hon.



Skolans elever jobbar även med att få skolan att använda det könsneutrala ordet "hen", att få hbtq-personer att bli uppmärksammade, att få ett mer jämställt luciatåg och att det alltid ska vara okej att vara som man är på skolan.



"Jag skulle inte vilja dela omklädningsrum med killarna!" tänkte jag när jag läste rubriken, men det visade sig vara ett rum för en person i taget. Men vad tycker ni om detta?

cero
2013-04-24, 20:29
Tycker det är bra. Skulle inte förvåna mig om detta var standard 30 år fram i tiden.

Latissimus Dorsi
2013-04-24, 20:29
Att samhället ska rätta sig efter en promille av befolkningen känns, löjligt.

Mindek
2013-04-24, 20:30
Bra för muslimer också. Här i Dubai är t.ex. duscharna endast för en och det finns bås där man kan gå in för att byta om utan att visa k*ken om man är blyg eller inte vill framkalla Allahs vrede.

hurril
2013-04-24, 20:30
När jag skalat bort bs-retoriken om hur alla är olika blommor så finns ändå något helt vettigt kvar.

Mago
2013-04-24, 20:30
Finns det personer som inte är med på gymnastiken pga att de inte vill byta om med de andra så är det väl bra att de får någonstans att byta om.
Som politiskt statement vet jag inte vad jag tycker.

PureWhey
2013-04-24, 20:35
Snart i ett gym nära dig...
Jag kommer gå in med ståfräs och ragga direkt.

Menigar
2013-04-24, 20:36
när jag skalat bort bs-retoriken om hur alla är olika blommor så finns ändå något helt vettigt kvar.
+1

aijou
2013-04-24, 20:38
Det handlar om ett mindre omklädningsrum som är låsbart. Rummet ska vara tillgängligt för alla som vill byta om enskilt och eleverna kommer att byta om en i taget.

Jag ser det inte som något problem. Om det nu finns de som inte trivs med att byta om tillsammans med resten av eleverna så är det väl bara bra att det finns ett annat alternativ.

Det handlar ju uppenbarligen inte om att han, hon och hen ska dela omklädningsrum simultant.

hurril
2013-04-24, 20:39
Eh, läste jag dåligt eller handlar det om ett rum för en person som är låsbart? I så fall tar jag tillbaka allt och hånar detta som det mest efterblivna att någonsin skriva till pöbeln om.

aijou
2013-04-24, 20:40
Jag kan såklart hålla med om att det kanske inte förtjänar denna uppståndelse. :D

cero
2013-04-24, 20:42
Såg också att jag läste slarvigt nu.

EDIT: Skitsamma.

Solros
2013-04-24, 20:45
Hmm, känns som en tillflyktsort för töntar som tror de kan gömma sig från att bli pisksnärtade av handdukar, DENIED!

hurril
2013-04-24, 20:45
Såg också att jag läste slarvigt nu.

Vad är det som är efterblivet, dock?

För att man drar ENORMA växlar på hur långt fram man ligger i de här frågorna genom att erbjuda vissa att byta om på en glorifierad toalett. Det är alltså inte möjligheten som är det störiga utan växlarna, bröstdunket och att gapa om det i pöbelmedia. Jag ifrågasätter om man verkligen har förstått... den första saken och tror på allvar att detta är mycket mer av ett (par) steg bakåt.

Dem av er som inte vill identiferas som andra hänvisar vi till hemliga rummet för skolans publicitets bästa. Smakar dåligt.

Morty
2013-04-24, 20:48
Nog många som reaktions-hatear utan någon som helst hänsyn till de personer som skulle må mkt bra av att få slippa klä om publikt.

hurril
2013-04-24, 20:49
Nog många som reaktions-hatear utan någon som helst hänsyn till de personer som skulle må mkt bra av att få slippa klä om publikt.

Jag säger som sagt inte emot nyttan av att ha låsbara omklädningsrum för en person (eller ett litet fåtal). Det är växlarna. Det finns tusen orsaker till att en människa behöver särskilt stöd (t ex av det här slaget). HBTQ-frågor tänker jag påstå, utgör inte så många av dem.

Nebuchadnezzar
2013-04-24, 20:55
Vi hade en låsbar singeldusch ett tag på min högstadieskola vill jag minnas. Jättebra för grabbarna som sedan, när vi fick ny gympasal, bytte om på toa och sket i att duscha alt. duschade i kalsonger.

Däremot (och därför) håller jag helt med hurril. Snacka om att försöka plocka poäng där det inte finns några att plocka.

tjing
2013-04-24, 20:59
Känns lite märkligt att tala om att det skulle finnas många människor som inte identifierar sig som kille eller tjej. Man är de facto kille eller tjej om man inte håller på att byta kön vill säga.

Jag tror den här relativismen leder till en förvirring och osäkerhet faktiskt. Tänk om man inte identifierar sig som människa utan något djur t ex. Ska man gå till veterinären då istället för gängse läkaren om man blir sjuk?

Poängen är att genusrelativister tyvärr sällan har någon susning om vad biologisk forskning på kön säger och bryr sig inte heller. Vad man "identifierar" sig som är ju bara en mental konstruktion när allt kommer omkring om inte biologiska skillnader föreligger.

Tar man tankegångarna längre kan man börja ifrågasätta precis allting kring vår identitet. Vilket snabbt blir lite av en mind-f***.

hurril
2013-04-24, 21:03
Känns lite märkligt att tala om att det skulle finnas många människor som inte identifierar sig som kille eller tjej. Man är de facto kille eller tjej om man inte håller på att byta kön vill säga.

Jag tror den här relativismen leder till en förvirring och osäkerhet faktiskt. Tänk om man inte identifierar sig som människa utan något djur t ex. Ska man gå till veterinären då istället för gängse läkaren om man blir sjuk?

Många kommer givetvis att vilja håna dig för detta men det finns ett korn av relevans i det. Har man inte gått fel om man ser det som en rättighet att samhället rättar sig efter dig istället för att ha en hållning som överbryggar andras ivrande av diverse normerande system?

Hur mycket har man vunnit om man byter från att definiera sig själv utifrån sin penis till att definiera sig själv som antitesen till ägare-av { penis, snippa }?

(Jag vet att upplevd könsidentitet inte är den enda kategorin som är intressant. Jag orkar inte räkna upp dem.)

Diomedea exulans
2013-04-24, 21:10
Känns lite märkligt att tala om att det skulle finnas många människor som inte identifierar sig som kille eller tjej. Man är de facto kille eller tjej om man inte håller på att byta kön vill säga.

Jag tror den här relativismen leder till en förvirring och osäkerhet faktiskt. Tänk om man inte identifierar sig som människa utan något djur t ex. Ska man gå till veterinären då istället för gängse läkaren om man blir sjuk?

Det tror jag inte. Det är fortfarande ett sånt stort tryck i samhället på att man ska tillhöra det kön som stämmer överens med det könsorgan man fötts med, att ingen man som identifierar sig som man kommer börja fundera över om han egentligen är helt eller delvis kvinna, och vice versa för kvinnor.

Det här relativismkampen för enbart med sig två saker: 1) De som verkligen är mellanting mellan män och kvinnor får det lättare, 2) de (ni) som bara tycker att det finns två kön blir irriterade.

Angående frågan om människor som anser sig tillhöra en annan djurart, så är det inte ett relevant exempel. Män som identifierar sig mellanting mellan könen gör så eftersom de faktiskt har hjärnor som rent fysiskt är mellanting mellan mans- och kvinnohjärnor. Men det finns ingen människa som har en djurhjärna.

tjing
2013-04-24, 21:14
Det finns två biologiska kön, men folk som individer varierar rätt mycket i personlighet och beteende oavsett kön.

Jag blir inte särskilt irriterad alls, jag tycker framförallt snarare att det blir någon slags hets kring en könslöshet när andelen människor som inte är män eller kvinnor trots allt inte är särskilt många.

Eller kommer vi se en hord av män och kvinnor som ser sig som "könslösa" byta om i samma omklädningsrum?

Det sagt är jag givetvis för alla människors rättighet att bejaka sin identitet och lika rättigheter oavsett.

hurril
2013-04-24, 21:20
Det tror jag inte. Det är fortfarande ett sånt stort tryck i samhället på att man ska tillhöra det kön som stämmer överens med det könsorgan man fötts med, att ingen man som identifierar sig som man kommer börja fundera över om han egentligen är helt eller delvis kvinna, och vice versa för kvinnor.

Det här relativismkampen för enbart med sig två saker: 1) De som verkligen är mellanting mellan män och kvinnor får det lättare, 2) de (ni) som bara tycker att det finns två kön blir irriterade.

Angående frågan om människor som anser sig tillhöra en annan djurart, så är det inte ett relevant exempel. Män som identifierar sig mellanting mellan könen gör så eftersom de faktiskt har hjärnor som rent fysiskt är mellanting mellan mans- och kvinnohjärnor. Men det finns ingen människa som har en djurhjärna.

Du som så många andra missar det uppenbara. Det finns bara två kön. Läs det igen.

Att du har en penis, däremot, betyder inte att du måste bete dig som Arnold S. eller att andra har rätt att kräva ett jävla dugg av dig baserat på det. Det är (per definition faktiskt) endimensionellt att bestämma att du och jag måste vara endera av penisbärare, fittbärarinna, ingetdera. Det är inte raketvetenskap att inse att man kommer vidare först när fler förstår att det går att leva UTAN att införa en oändlig mängd tredjekön som alla är unika.

Det finns inget mellanting mellan en mans- och en kvinnohjärna eftersom det inte finns EN manshjärna att ha som sin ena målstolpe.

Nixan
2013-04-24, 21:20
Angående frågan om människor som anser sig tillhöra en annan djurart, så är det inte ett relevant exempel. Män som identifierar sig mellanting mellan könen gör så eftersom de faktiskt har hjärnor som rent fysiskt är mellanting mellan mans- och kvinnohjärnor. Men det finns ingen människa som har en djurhjärna.

??
http://25.media.tumblr.com/tumblr_ltczdbeZdC1qbwwxao1_400.jpg

On Topic: Vilket trams. Only in US.. ehm Stockholm.

tjing
2013-04-24, 21:29
Det finns inget mellanting mellan en mans- och en kvinnohjärna eftersom det inte finns EN manshjärna att ha som sin ena målstolpe.

Precis. Det finns män med mer "kvinnliga" hjärnor och kvinnor med mer "manlig" hjärna; vilket t ex kan yttra sig i vad man är bra på och pluggar, där vissa extremer som avancerad matematik/fysik tenderar att dra till sig mer män och mer omvårdande studier och studier som baseras mer på verbal funktion och sociala beskrivningar av olika slag drar till sig fler kvinnor. Om man ska hårddra det. Men man ser ju även kvinnor som läser teoretisk fysik och män som läser till socionomer, lärare/dagisfröknar/genusvetare etc.

Lite krasst, men poängen är att det även finns biologiska anledningar till att man är bra på olika saker, men också att individer oavsett kön kan ha en hjärna som är formad lite mer efter det andra "könet". Givetvis finns det också en stark påverkan av könsroller, socialt arv och förväntat beteende av olika anledningar, när det gäller intressen. Hur mycket det är av varje är omöjligt att säga och det är inte antingen eller.

Kontentan: Oavsett biologiskt kön finns stora skillnader individer sinsemellan i beteende och intressen och beteende moduleras inte enbart av biologiskt kön utan också av könsroller och social påverkan i allmänhet.

Diomedea exulans
2013-04-24, 21:37
Huruvida man har en typiskt manlig eller typiskt kvinnlig hjärna handlar inte bara om intressen och förmågor, utan också om identitet. Om man identifierar sig som ett mellanting tycker jag man ska kunna få klassifieras som det, om man vill.

tjing
2013-04-24, 21:43
Klassificeras i vilket sammanhang kan jag känna. Självklart får man se på sig själv precis som man vill, allt annat vore tokigt. Men vad man baserar den identifikationen på är ju också relevant.

Men som sagt är ju alla människor inte MÄN eller KVINNOR i praktisk mening, utan individer mer mer klassikt "manliga" eller "feminina" drag, oavsett kön. Vilka i sig varken är sämre eller bättre. Men att vi påverkas av biologiska faktorer som könshormon är också ett starkt faktum.

Om identitet helt är bundet till individens egna uppfattning kan man ju identifiera sig som vad som helst, t ex en utomjordning från en fjärran planet som reinkarnerat på jorden. Ska man få separat omklädningsrum då också? Oerhört drastiskt exempel såklart, men poängen är hur långt individen ska få definiera sig själv, utan tanke på faktiska förhållanden.

Men som sagt, en man som identifierar sig som kvinna har sannolikt en "kvinnligare hjärna" och vice versa och det är ju helt ok på alla sätt. Frågan här är ju egentligen i vilken mån man ska tillgodose allas behov utifrån subjektiva bedömningar om sig själv.

Ska människor som identifierar sig som katter få gå runt och jama på stan med allas acceptans?

Ska en vit person få identifiera sig som svart och vice versa?

Nebuchadnezzar
2013-04-24, 21:54
Ska människor som identifierar sig som katter få gå runt och jama på stan med allas acceptans?

Skulle man förbjuda offentligt jamande menar du? :D

tjing
2013-04-24, 21:57
Skulle man förbjuda offentligt jamande menar du? :D

Det är det jag frågar ;)

Själv bryr jag mig inte för fem öre om folk jamar. Det intressanta är ju att sätta fingret på var den upplevda gränsen går för hur långt individen får definiera sig själv före det blir "onormalt", som i sig är en social konstruktion.

hurril
2013-04-24, 22:03
Precis. Det finns män med mer "kvinnliga" hjärnor och kvinnor med mer "manlig" hjärna; vilket t ex kan yttra sig i vad man är bra på och pluggar, där vissa extremer som avancerad matematik/fysik tenderar att dra till sig mer män och mer omvårdande studier och studier som baseras mer på verbal funktion och sociala beskrivningar av olika slag drar till sig fler kvinnor. Om man ska hårddra det. Men man ser ju även kvinnor som läser teoretisk fysik och män som läser till socionomer, lärare/dagisfröknar/genusvetare etc.

Lite krasst, men poängen är att det även finns biologiska anledningar till att man är bra på olika saker, men också att individer oavsett kön kan ha en hjärna som är formad lite mer efter det andra "könet". Givetvis finns det också en stark påverkan av könsroller, socialt arv och förväntat beteende av olika anledningar, när det gäller intressen. Hur mycket det är av varje är omöjligt att säga och det är inte antingen eller.

Kontentan: Oavsett biologiskt kön finns stora skillnader individer sinsemellan i beteende och intressen och beteende moduleras inte enbart av biologiskt kön utan också av könsroller och social påverkan i allmänhet.

Vi har kanske gemensamma beröringspunkter men det var inte den klassiska teknik <-> dock-skalan jag snackade om. Givetvis händer det saker på tusen och ett sätt när en organism antingen badas i testosteron och/ eller östrogen under dess liv. Men det är mest... primitivitet.

Min poäng, om något, handlar om att jag tycker att man hamnar snett om man i förstaläget (korrekt på många sätt och vis) identiferar förväntningar på könet t ex som en betungande börda men sedan i andraläget "löser" det genom att låta alla bära ett tredje unikt istället. En bättre lösning vore att se över det större systemet av förväntningar på andra människor och normativtet på alla plan.

Nebuchadnezzar
2013-04-24, 22:04
Det är det jag frågar ;)

Själv bryr jag mig inte för fem öre om folk jamar. Det intressanta är ju att sätta fingret på var den upplevda gränsen går för hur långt individen får definiera sig själv före det blir "onormalt", som i sig är en social konstruktion.

Får, rent juridiskt? Man får ju tycka att man är vad man vill så länge man inte bryter några lagar genom att agera utifrån det. Att man identifierar sig som nåt särskilt är ju såklart inte ett giltigt juridiskt försvar - men är det tillräckligt konstigt, typ utomjordingsexemplet, så får man sitta inlåst med andra knäppisar och identifiera sig. Som Kevin Spacey.


Min poäng, om något, handlar om att jag tycker att man hamnar snett om man i förstaläget (korrekt på många sätt och vis) identiferar förväntningar på könet t ex som en betungande börda men sedan i andraläget "löser" det genom att låta alla bära ett tredje unikt istället. En bättre lösning vore att se över det större systemet av förväntningar på andra människor och normativtet på alla plan.

Det är dumt att lösa etikettproblem genom att trycka nya etiketter helt enkelt. Håller med.

Diomedea exulans
2013-04-24, 22:04
Klassificeras i vilket sammanhang kan jag känna. Självklart får man se på sig själv precis som man vill, allt annat vore tokigt. Men vad man baserar den identifikationen på är ju också relevant.

Men som sagt är ju alla människor inte MÄN eller KVINNOR i praktisk mening, utan individer mer mer klassikt "manliga" eller "feminina" drag, oavsett kön. Vilka i sig varken är sämre eller bättre. Men att vi påverkas av biologiska faktorer som könshormon är också ett starkt faktum.

Jag tror att de flesta män vill känna sig manliga, och de flesta kvinnor vill känna sig kvinnliga. Vad "manlig" och "kvinnlig" innebär är diffust. Jag tror alltså de flesta människor vill falla in i någon av de här två klassificeringarna, och att viljan att göra det är biologiskt nedärvd.

Om identitet helt är bundet till individens egna uppfattning kan man ju identifiera sig som vad som helst, t ex en utomjordning från en fjärran planet som reinkarnerat på jorden. Ska man få separat omklädningsrum då också? Oerhört drastiskt exempel såklart, men poängen är hur långt individen ska få definiera sig själv, utan tanke på faktiska förhållanden.

Men som sagt, en man som identifierar sig som kvinna har sannolikt en "kvinnligare hjärna" och vice versa och det är ju helt ok på alla sätt. Frågan här är ju egentligen i vilken mån man ska tillgodose allas behov utifrån subjektiva bedömningar om sig själv.

Ska människor som identifierar sig som katter få gå runt och jama på stan med allas acceptans?

Ska en vit person få identifiera sig som svart och vice versa?

Dina frågor är väldigt bra.

Ett bekvämt sätt att slingra sig ur hela frågan "om man får identifiera sig som vilket kön man vill, varför får man inte identifiera sig som en annan hudfärg/art/vadsomhelst?" är att man kan hävda att man har en likadan hjärna som det kön man vill identifiera sig som.

Kanske finns det en svart hjärna och en vit hjärna också? Kan en vit person födas med svart hjärna och vit kropp; vi har väl alla varit svarta en gång i tiden, så det är väl inte otänkbart? Ska en sån person isåfall få hjälp att genomgå en rasbytesoperation?

Och vad händer om en man påstår sig vilja byta kön till kvinna, och man scannar hans hjärna med någon sorts framtida teknologi, och märker att det är en typisk manshjärna. Är han ändå att betrakta som vilken annan transsexuell som helst, eller är han att betrakta som störd? Bör han inte få byta kön?

tjing
2013-04-24, 22:05
Hurril: Håller med.

Man kan ju börja med att inse att alla individer är olika, oavsett kön. Punkt.

tjing
2013-04-24, 22:06
Att man identifierar sig som nåt särskilt är ju såklart inte ett giltigt juridiskt försvar - men är det tillräckligt konstigt, typ utomjordingsexemplet, så får man sitta inlåst med andra knäppisar och identifiera sig. Som Kevin Spacey.

Precis den filmen jag tänkte på.

hurril
2013-04-24, 22:07
Hurril: Håller med.

Man kan ju börja med att inse att alla individer är olika, oavsett kön. Punkt.

... samtidigt som vi alla är förbaskat jävla lika. Kanske kunde vi därför komma överens lite enklare om en del saker därför istället för att exkludera.

tjing
2013-04-24, 22:13
Ett bekvämt sätt att slingra sig ur hela frågan "om man får identifiera sig som vilket kön man vill, varför får man inte identifiera sig som en annan hudfärg/art/vadsomhelst?" är att man kan hävda att man har en likadan hjärna som det kön man vill identifiera sig som.

Fast hjärnan ser ju de facto olika ut hos män och kvinnor. Som i att den
badas och formas redan i fosterstadiet och vidare i barndomen och under puberteten i könshormon och andra hormon, beroende på en mängd saker.


Kanske finns det en svart hjärna och en vit hjärna också? Kan en vit person födas med svart hjärna och vit kropp; vi har väl alla varit svarta en gång i tiden, så det är väl inte otänkbart? Ska en sån person isåfall få hjälp att genomgå en rasbytesoperation?

Ja, kanske. Men att diskutera det är mer eller mindre en definition av den gängse definitionen av "rasism". Och det kan man verkligen fråga sig; det är intressant att fundera kring onekligen, förutom att en "rasbytesoperation" förmodligen är omöjlig att genomföra i praktiken.


Och vad händer om en man påstår sig vilja byta kön till kvinna, och man scannar hans hjärna med någon sorts framtida teknologi, och märker att det är en typisk manshjärna. Är han ändå att betrakta som vilken annan transsexuell som helst, eller är han att betrakta som störd? Bör han inte få byta kön?

Nu snackar vi, korka upp rödvinet.

Mycket bra fråga för övrigt. Det intressanta är var gränsen för "normalt" och "onormalt" går och det var precis det jag ville sätta fingret på.

tjing
2013-04-24, 22:15
... samtidigt som vi alla är förbaskat jävla lika. Kanske kunde vi därför komma överens lite enklare om en del saker därför istället för att exkludera.

Absolut. Någonstans blir det ju lite motsatt effekt av all denna välvilja att tillgogose alla grupperns enskilda eller kollektiva erfarenheter av upplevt "utanförskap" och egna "identiteter", vilket snarare resulterar i ett vidmakthållande av olikhet människor mellan, än att vi de facto är väldigt lika när vi talar om basala behov och förutsättningar.

en stor stark
2013-04-24, 22:20
Kan kanske finnas någon poäng med detta ändå.

Att vi alla är vår eget kön var ju lite töntigt och smörigt sagt, men trots det.

Carnes
2013-04-24, 22:40
Meh varför inte liksom? I Thailand finns det omklädningsrum/toaletter för Ladyboys (ses som ett 3e kön och är väldigt accepterat).. Ingenting som angår mig.

ChrisRiddick
2013-04-25, 01:08
är väl ett bra koncept att ha ett rum där folk ,som av diverse anledningar inte vill byta om tillsammans med andra, kan byta om en och en.

Dock onödigt att sätta "könsneutralt" på skiten och göra det till genustrams.

Oljeblixten
2013-04-25, 05:18
Vi hade ett sådant rum på högstadiet för 8-9 år sedan och det har antagligen funnits där i 10 år innan dess, inget konstigt tycker jag.

Sheogorath
2013-04-25, 05:39
Vill bara inflika till tjing att det föds människor varje år där man inte kan precisera könet (man har två könsorgan som båda kan vara så utvecklade att man inte kan tala om det ena som dominant).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism

Ofta väljer man av praktiska skäl att operera bort snoppen och låta barnet växa upp till kvinna men det är ett kirurgiskt ingrepp och inget som förändrar det grundläggande.

Asdf
2013-04-25, 05:40
Jag har en enorm iq på över 200. I mina ögon är jag ett överting - en gudomlig uppenbarelse på jorden och vill ha ett eget omklädningsrum med 100 slavar, fri bar och så mycket beef jerky jag kan proppa i mig. Känner mig som xerxes och alexander den store

Grahn
2013-04-25, 08:04
Jobbigt om alla vill ha egna omklädningsrum, tar flera timmar att byta om för gympan. På 70talet skulle man avdramatisera nakenhet, känns som vi kanske nu överdramatiserar den.

Men visst om folk vill byta om separat så är det väl bra om de kan det, ser inte riktigt varför det genererar rubriker bara.

mini
2013-04-25, 08:07
Varför målas det upp scenarion som inte har med verkligheten att göra? Det fanns ett behov. Det skapades en lösning. Vad är problemet?

watertouch
2013-04-25, 08:08
Såg ju den där dokumentären på nån svt kanal. Född i fel kropp, tror jag det var. Nån läkare visade hjärnbilder där man då såg skillnad men jag fattade aldrig om det var efter hormonterapi?

benya
2013-04-25, 08:30
Halvt off topic- Tycker bögar ska hänvisas till tjejernas omklädningsrum. Hur ser andra på saken?
Det är ganska obehagligt med bögar i ett killomklädningsrum och hos tjejerna borde det inte vara någon fara oavsett könsorgan.

spoonchest
2013-04-25, 08:34
Jobbigt om alla vill ha egna omklädningsrum, tar flera timmar att byta om för gympan. På 70talet skulle man avdramatisera nakenhet, känns som vi kanske nu överdramatiserar den.

Men visst om folk vill byta om separat så är det väl bra om de kan det, ser inte riktigt varför det genererar rubriker bara. För att jag tror media förstår att det kommer väcka indignation. Som vanligt när det väcker känslor på sån här nivå, så är det oftast ett oerhört dåligt nyhetsvärde egentligen.

När jag gick i lekis (6 eller 7 års ålder?) och det var dags att duscha efter gympan så fick man glatt duscha med fröken och bli tvättad av densamme.
Inget tjafs där inte, hängtuttar och murvor till trots.

Hur i helskotta hade det funkat idag, undrar jag?

Grahn
2013-04-25, 08:42
Halvt off topic- Tycker bögar ska hänvisas till tjejernas omklädningsrum. Hur ser andra på saken?
Det är ganska obehagligt med bögar i ett killomklädningsrum och hos tjejerna borde det inte vara någon fara oavsett könsorgan.

Skrämmer de dig? Kan inte säga att jag någonsin kännt mig hotad av homosexuella. Fast jag har förvisso aldrig suttit i fängelse....

För att jag tror media förstår att det kommer väcka indignation. Som vanligt när det väcker känslor på sån här nivå, så är det oftast ett oerhört dåligt nyhetsvärde egentligen.

När jag gick i lekis (6 eller 7 års ålder?) och det var dags att duscha efter gympan så fick man glatt duscha med fröken och bli tvättad av densamme.
Inget tjafs där inte, hängtuttar och murvor till trots.

Hur i helskotta hade det funkat idag, undrar jag?

Jo så var det även när jag växte upp, gemensam dusch/omklädning upp till en viss ålder. Vet inte riktigt vad vi vinner på att överdramatisera nakenhet, komplex så vi köper ngt att trösta oss med?

Juxta
2013-04-25, 08:47
Skrämmer de dig? Kan inte säga att jag någonsin kännt mig hotad av homosexuella. Fast jag har förvisso aldrig suttit i fängelse....


De skräms nog inte, men själv tycker jag att det var smått otrevligt när någon med stånd stått och tittat på en när man duschat/bytt om. Eller när folk väntar med att gå ut ur omklädningsrummet för att titta på en när man byter om.
Det är väl av samma anledning som killarna inte byter om tillsammans med tjejerna?

Själv tycker jag att allt som bidrar till att gömma vår nakenhet är av ondo. Jag är övertygad om att t.ex våldtäkter kommer från att vi gjort sex, nakenhet och könsorgan till en sån väldigt stor grej. Därför tror jag att den kristna upptajta högern gör något dåligt med all sin predikande moral.

Grahn
2013-04-25, 08:51
De skräms nog inte, men själv tycker jag att det var smått otrevligt när någon med stånd stått och tittat på en när man duschat/bytt om. Eller när folk väntar med att gå ut ur omklädningsrummet för att titta på en när man byter om.
Det är väl av samma anledning som killarna inte byter om tillsammans med tjejerna?

Ja jo visst kan det vara otrevligt, eller ses som en komplimang vad vet jag.

Men om man nu ska separera ut bögarna och förvisa dem till ett annat omklädningsrum...hur ska man hitta dem? Det är ju faktiskt en helt annan sak när DE klagar och vill byta om separat än om de som finner dem obehagliga vill flytta på dem för att slippa bli betittade.

Nej det är nog enklare att lära sig leva med att det kanske finns folk som gillar att titta på en.

Att separera män och kvinnor är ju lite enklare....

Juxta
2013-04-25, 08:55
Ja jo visst kan det vara otrevligt, eller ses som en komplimang vad vet jag.

Men om man nu ska separera ut bögarna och förvisa dem till ett annat omklädningsrum...hur ska man hitta dem? Det är ju faktiskt en helt annan sak när DE klagar och vill byta om separat än om de som finner dem obehagliga vill flytta på dem för att slippa bli betittade.

Nej det är nog enklare att lära sig leva med att det kanske finns folk som gillar att titta på en.

Att separera män och kvinnor är ju lite enklare....

En komplimang vet jag inte om jag ser det som. Det tror jag inte någon tjej skulle se det som heller om jag stod med stånd i deras omklädningsrum.
Brydde mig dock tillräckligt lite för att inte göra mer än att rycka på axlarna.

Vad jag vill säga är att om de vill kämpa för sina rättigheter, ja, då får de också finna sig i att acceptera allas rättigheter. Så som killar som inte vill bli ögonknullade i duschen.

Grahn
2013-04-25, 08:59
En komplimang vet jag inte om jag ser det som. Det tror jag inte någon tjej skulle se det som heller om jag stod med stånd i deras omklädningsrum.
Brydde mig dock tillräckligt lite för att inte göra mer än att rycka på axlarna.

Vad jag vill säga är att om de vill kämpa för sina rättigheter, ja, då får de också finna sig i att acceptera allas rättigheter. Så som killar som inte vill bli ögonknullade i duschen.

Beror kanske på tjejen iofs :)

Saken är ju den att du inte kan klumpa ihop dem på det viset, de som "ögonknullar" i duschen är inte nödvändigtvis de som skriker efter rättigheter.

benya
2013-04-25, 09:09
Skrämmer nja, men det är obehaglit och äckligt. Varför har vi könsseparerade omklädningsrum idag? Givet samma resonemang är det väl rimligt att förbjuda bögar inne på killarnas?

Grahn
2013-04-25, 09:15
Skrämmer nja, men det är obehaglit och äckligt. Varför har vi könsseparerade omklädningsrum idag? Givet samma resonemang är det väl rimligt att förbjuda bögar inne på killarnas?

Nej, för du kan inte titta på en grupp killar och peka ut bögarna för att förvisa dem från din närvaro. Utöver att jag tycker det är fånigt( åsikt jag vet ) så är det helt enkelt inte praktiskt genomförbart utan en massiv kartläggning av sexuella preferenser.

Vart tänkte du placera de bisexuella, bara undrar?

Trouble
2013-04-25, 09:15
Benya, var det inte du som argumenterat så elegant för att SDare är trångsynta? Ironin slår i taket.

Akta så jag inte kommer och bögar lite på dig

AronP
2013-04-25, 09:15
Varför har vi könsseparerade omklädningsrum idag?
Bra fråga att utgå ifrån.

Angånde topic så vettefan alltså, någonstans finns det väl någon poäng med att ge folk ett privatliv men rent generellt så känns det som man kan angripa lite större och tydligare frågor.

Grahn
2013-04-25, 09:19
Bra fråga att utgå ifrån.

Angånde topic så vettefan alltså, någonstans finns det väl någon poäng med att ge folk ett privatliv men rent generellt så känns det som man kan angripa lite större och tydligare frågor.

Rent praktiskt tror jag det skulle bli lite väl jobbigt med gemensamma omklädningsrum när vi börjar bli lite allt för nyfikna på det andra könet. Svårhanterligt i större grupper...

Trouble
2013-04-25, 09:22
Rent praktiskt tror jag det skulle bli lite väl jobbigt med gemensamma omklädningsrum när vi börjar bli lite allt för nyfikna på det andra könet. Svårhanterligt i större grupper...

Verkligen. Helst av allt skulle jag vilja se individuella bås där man byter om och duschar men könsseparata rum blir väl det som är bäst av det praktiskt möjliga. Ett gemensamt omklädningsrum för en pubertetskåt högstadieklass (bortse från SL ett tag) - tveksamt.

Zorgus
2013-04-25, 09:23
Att inte kunna identifiera sig som kille eller tjej tycker jag tyder på någon slags mental störning. Men det kanske bara är jag...

Trouble
2013-04-25, 09:24
Att inte kunna identifiera sig som kille eller tjej tycker jag tyder på någon slags mental störning. Men det kanske bara är jag...

Av betydelsen...?

AronP
2013-04-25, 09:24
Rent praktiskt tror jag det skulle bli lite väl jobbigt med gemensamma omklädningsrum när vi börjar bli lite allt för nyfikna på det andra könet. Svårhanterligt i större grupper...
För att förtydliga, jag köper att vi har separerade omklädningsrum. Men av vilken anledning?

Juxta
2013-04-25, 09:25
Nej, för du kan inte titta på en grupp killar och peka ut bögarna för att förvisa dem från din närvaro. Utöver att jag tycker det är fånigt( åsikt jag vet ) så är det helt enkelt inte praktiskt genomförbart utan en massiv kartläggning av sexuella preferenser.

Vart tänkte du placera de bisexuella, bara undrar?

Jag förstår ju detta problem också. Därav min något passiva inställning till det hela.
Bryr mig inte så mycket om någon ögonknullar mig i omklädningsrummet lite förstulet. Det enda jag tycker är synd som sagt är all denna förstoring av våra kön. Att vi ska hålla dom gömda och hemliga precis hela tiden. Jag tror bara det bidrar till något dåligt.

feyin
2013-04-25, 09:26
-lol

Grahn
2013-04-25, 09:30
För att förtydliga, jag köper att vi har separerade omklädningsrum. Men av vilken anledning?

Skydda tjejerna från killar, känns som att det fanns ett behov under pubertetsåren iaf så som jag minns dem...

Jag förstår ju detta problem också. Därav min något passiva inställning till det hela.
Bryr mig inte så mycket om någon ögonknullar mig i omklädningsrummet lite förstulet. Det enda jag tycker är synd som sagt är all denna förstoring av våra kön. Att vi ska hålla dom gömda och hemliga precis hela tiden. Jag tror bara det bidrar till något dåligt.

Ja vi verkar överdramatisera, vi kan alltid skylla det på religionen i denna del av världen som verkar smått paranoid angående nakenhet och sex. :)

MangeWbg
2013-04-25, 09:31
Undra hur det hade sett ut om man från barnsåldern hade haft gemensamma omkläddningsrum, jag tror det hade varit väldigt nyttigt om nakenheten hade varit mer öppen. Att det inte hade varit så konstigt att se en kvinna byta om i samma rum

benya
2013-04-25, 09:35
Nej, för du kan inte titta på en grupp killar och peka ut bögarna för att förvisa dem från din närvaro. Utöver att jag tycker det är fånigt( åsikt jag vet ) så är det helt enkelt inte praktiskt genomförbart utan en massiv kartläggning av sexuella preferenser.

Vart tänkte du placera de bisexuella, bara undrar?

Vet att det skulle bli problematiskt i praktiken, men i det är tankegången jag försöker värdera här.
Man skulle ju alltid kunna sätta upp stoppskylt utanför omklädningsrummet och hänvisa bögar till tjejernas och hoppas på att bögarna är uppriktiga i sitt beteende.

Bisexuella skulle kunna få ett eget bås eller liknande – eventuellt 2,5 omklädningsrum på framtida gym?

benya
2013-04-25, 09:35
Benya, var det inte du som argumenterat så elegant för att SDare är trångsynta? Ironin slår i taket.

Akta så jag inte kommer och bögar lite på dig

Vad yrar du om? vari ligger det trångsynta?

Ignatius72
2013-04-25, 09:37
Jag säger som sagt inte emot nyttan av att ha låsbara omklädningsrum för en person (eller ett litet fåtal). Det är växlarna. Det finns tusen orsaker till att en människa behöver särskilt stöd (t ex av det här slaget). HBTQ-frågor tänker jag påstå, utgör inte så många av dem.

+1
Bra initiativ, hittepå anledning.

Grahn
2013-04-25, 09:38
Vet att det skulle bli problematiskt i praktiken, men i det är tankegången jag försöker värdera här.
Man skulle ju alltid kunna sätta upp stoppskylt utanför omklädningsrummet och hänvisa bögar till tjejernas och hoppas på att bögarna är uppriktiga i sitt beteende.

Bisexuella skulle kunna få ett eget bås eller liknande – eventuellt 2,5 omklädningsrum på framtida gym?

Oj blir svårt där i pubertetsåren igen, är det värt att riskera att alla tror man är homo för att få vistas i det magiska rummet en stund?

Lösningen på problemet är individuella omklädningsrum, kategorisera människor blir helt enkelt för konstigt, opraktiskt och menlöst då du bara flyttat på "bögarna" som vill flyttas på och samtidigt gett killar tillträde till tjejernas.

Individuella omklädningsrum/duschar låter väl trevligt men känns opraktiskt och oekonomiskt.

Ignatius72
2013-04-25, 09:38
Undra hur det hade sett ut om man från barnsåldern hade haft gemensamma omkläddningsrum, jag tror det hade varit väldigt nyttigt om nakenheten hade varit mer öppen. Att det inte hade varit så konstigt att se en kvinna byta om i samma rum

well, har du varit på ett badhus någongång så ser du att det finns småflickor i killarnas omklädningsrum och småpojkar i tjejernas.

Trouble
2013-04-25, 09:54
Vad yrar du om? vari ligger det trångsynta?

Att du finner det "obehaglit och äckligt" att behöva byta om i närvaro av personer som har en annan läggning än du själv. Såklart?

benya
2013-04-25, 09:56
Att du finner det "obehaglit och äckligt" att behöva byta om i närvaro av personer som har en annan läggning än du själv. Såklart?

Och det är trångsynt för att?

Är alla tjejer som tycker det är obehagligt med killar i sina omklädningsrum också trångsynta enligt din SD-logik?

benya
2013-04-25, 10:02
Att du finner det "obehaglit och äckligt" att behöva byta om i närvaro av personer som har en annan läggning än du själv. Såklart?

Men, visst jag finner bögeri ganska äckligt – och även svårförklarligt. Om det nu kan anses som trångsynt, så kan jag leva med det. Mina sexuella preferenser är ganska traditionella skulle jag vilja påstå, och inte alls särskilt mottagliga för upplevelser med/av samma kön. Är nog extremt trångsynt i det avseendet. Jag avstår penis, men du är så pass öppen att du tar den analt av killar? Kudos till dig :)

Robbmeister
2013-04-25, 10:19
Vet att det skulle bli problematiskt i praktiken, men i det är tankegången jag försöker värdera här.
Man skulle ju alltid kunna sätta upp stoppskylt utanför omklädningsrummet och hänvisa bögar till tjejernas och hoppas på att bögarna är uppriktiga i sitt beteende.


Och du tror på fullaste allvar att det är homosexuella som kommer gå in i kvinnornas omklädningsrum? Det skulle garanterat vara till 99% straighta småpojkar som skulle utnyttja det för att få se lite.
Varför tycker du det är obehagligt att byta om med homosexuella? Det är helt vanliga personer som kan kontrollera sin sexlust så du behöver inte vara orolig för att tappa tvålen :)

Carnes
2013-04-25, 10:25
Men, visst jag finner bögeri ganska äckligt – och även svårförklarligt. Om det nu kan anses som trångsynt, så kan jag leva med det. Mina sexuella preferenser är ganska traditionella skulle jag vilja påstå, och inte alls särskilt mottagliga för upplevelser med/av samma kön. Är nog extremt trångsynt i det avseendet. Jag avstår penis, men du är så pass öppen att du tar den analt av killar? Kudos till dig :)

Pja.. Cred till dig att du är öppen med din åsikt. Jag personligen ser inte problemet att ha en gaykille brevid mig i gymmets omklädningsrum så länge han inte äcklar sig, men sen är jag extremt trygg i mig själv och min sexualitet, satt eee...


Btw; Eftersom du gillar att kalla ''oss'' rasister osv, är det nu vi ska hoppa på dig och kalla dig ''homofob'' ''gaybasher'' osv?...;)

Anton Fräs
2013-04-25, 10:26
Första jag tänkte när jag såg artikeln var at det var ett bra initiativ när jag läste slutet ang. att det var ett enskilt rum skrattade jag rakt ut..

Jag tycker det är intressant med en tredelning då någon som inte anser sig vara man eller kvinna ju fortfarande kan ha sexuella preferenser åt endera hållet. Tycker det är intressant då delningen av män/kvinnor troligen har sexuell förgrund.

Angående diskussionen kring homosexuella i omklädningsrum tycker jag milt sagt att den är ganska löjlig. Det är ju omöjligt att säga vem som är homosexuell/inte homosexuell och det skulle lika gärna kunna vara straighta killar som går in i damernas som gaykillar i killarnas (eller omvänt resonemang gällande lesbiska).

Jag skall ärligt talat säga att jag tror knappast det är lika laddat för en homosexuell/bisexuell person med nakenhet från samma kön (i omkädningsrum åtminstone). Någon homosexuell/bisexuell som vill uttala sig om detta?

Nebuchadnezzar
2013-04-25, 10:30
Vill bara inflika till tjing att det föds människor varje år där man inte kan precisera könet (man har två könsorgan som båda kan vara så utvecklade att man inte kan tala om det ena som dominant).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism

Ofta väljer man av praktiska skäl att operera bort snoppen och låta barnet växa upp till kvinna men det är ett kirurgiskt ingrepp och inget som förändrar det grundläggande.

S.k. Kim-barn. Det händer att föräldrarna får välja kön om inga tydliga tendenser mot det ena föreligger, och i vissa typer av intersexualism kan det visa sig senare i livet att man valde "fel". Lagom kul situation.

tjing
2013-04-25, 10:44
Varför målas det upp scenarion som inte har med verkligheten att göra? Det fanns ett behov. Det skapades en lösning. Vad är problemet?

Ah, ett strålande exempel på "manligt" tänkande hos en kvinna.

Diomedea exulans
2013-04-25, 11:06
S.k. Kim-barn. Det händer att föräldrarna får välja kön om inga tydliga tendenser mot det ena föreligger, och i vissa typer av intersexualism kan det visa sig senare i livet att man valde "fel". Lagom kul situation.

Att dessa barn sedan växer upp och vill vara det kön som de inte blivit uppfostrade till att vara sedan barnsben, tycker jag är ett väldigt bra bevis på att könsidentiteten är biologisk.

benya
2013-04-25, 11:15
Pja.. Cred till dig att du är öppen med din åsikt. Jag personligen ser inte problemet att ha en gaykille brevid mig i gymmets omklädningsrum så länge han inte äcklar sig, men sen är jag extremt trygg i mig själv och min sexualitet, satt eee...


Btw; Eftersom du gillar att kalla ''oss'' rasister osv, är det nu vi ska hoppa på dig och kalla dig ''homofob'' ''gaybasher'' osv?...;)

Carnes min kära vän! Satt just och funderade på när du skulle dyka upp här, missed you*hug*


Kul för dig att du inte har problem med att vara naken nära inpå bögar – kanske inte så konstigt med dina thailandseraferenheter och kunskap om ladyboys :smash:


Nej, varför ska du kalla mig homofob? Jag är för homosexuellas fulla rättigheter i samhället, precis som vem som helst. Tycker att bög-muslimer ska få stanna i sverige och, som muslim, för gay-vänliga moskéer.


Så ngn homofob är jag nog inte, även om jag tycker denna är lika rolig varje gång :

http://www.youtube.com/watch?v=ddiJr3XmGqY

tjing
2013-04-25, 11:23
Du är alltså muslim och för gay-vänliga moskéer? Det må jag säga. Du kanske är en av dessa sällsynt "moderata" muslimer som man hört talas om.

Hur ser du på:

1) Åtskillnad mellan män och kvinnor i moskéer
2) Kvinnans roll i islam, familj etc
3) Islams anpassning till samhället eller vice versa

Lite OT, men ja.

Grahn
2013-04-25, 11:26
Men för h-vete inte vrida denna tråden med.....

Juxta
2013-04-25, 11:27
Men för h-vete inte vrida denna tråden med.....

Ahahahahaha!! It begins... :laugh:

tjing
2013-04-25, 11:28
Benya kommer ut som gay-älskande muslim. Det är omöjligt att inte bejaka och lufta.

Carnes
2013-04-25, 11:29
Carnes min kära vän! Satt just och funderade på när du skulle dyka upp här, missed you*hug*


Kul för dig att du inte har problem med att vara naken nära inpå bögar – kanske inte så konstigt med dina thailandseraferenheter och kunskap om ladyboys :smash:


Nej, varför ska du kalla mig homofob? Jag är för homosexuellas fulla rättigheter i samhället, precis som vem som helst. Tycker att bög-muslimer ska få stanna i sverige och, som muslim, för gay-vänliga moskéer.


Så ngn homofob är jag nog inte, även om jag tycker denna är lika rolig varje gång :

http://www.youtube.com/watch?v=ddiJr3XmGqY

Det var ett skämt. Jag är inte som du, jag anser att folk kan vilja ha lite avstånd från gaymänniskor utan att faktiskt ''hata'' eller vara ''rädda'' för dom. Ja, jag har en del kunskaper om Ladyboys, jag har varit i Thailand så många gånger så jag har tappat räkning..Betyder det att jag ligger med dom? Nej. Har dock blivit lurad 3 gånger, men det är en annan historia! :D

Hur som helst tror jag det kommer ner till hur trygg man är i sig själv och sin sexualitet.. Om en gaykille ger mig en komplimang blir jag glad, och inte obekväm. Faktum är, gaykillar är jävligt roliga att hänga med. Jag skiter fullständigt i vilka som är i omklädningsrummet så länge dom inte sliskar runt och utnyttjar sin position.

För att nämna ladyboys ännu en gång så är det inte allt för ovanligt att stå på samma rad vid pissuarerna :D

Torsk_ole
2013-04-25, 11:49
Det finns personer som inte vill byta om med andra, av massa olika anledningar. Då är det väl enbart bra om de personerna får möjlighet att byta om i ett sådant omklädningsrum. Alternativet är att de låser in sig på toaletten och byter om eller skolkar.

Sen att man kallar det för könsneutralt omklädningsrum tycker jag personligen är onödigt. En stämpel som inte alla som vill nyttja omklädningsrummet kan identifiera sig med.

Trouble
2013-04-25, 12:27
Och det är trångsynt för att?

Är alla tjejer som tycker det är obehagligt med killar i sina omklädningsrum också trångsynta enligt din SD-logik?

Jag har full förståelse för att man t.ex. kan föredra att byta om själv men att göra det på grundval av att en person, enbart p.g.a. dennes sexuella läggning (utan annat fog), är äcklig och obehaglig - då blir det trångsynt. Det jag citerat här nedan utmålar dig inte heller direkt som en upplyst man...
För sakens skull för jag heller aldrig annat än stringenta resonemang, tack så mycket.

Men, visst jag finner bögeri ganska äckligt – och även svårförklarligt. Om det nu kan anses som trångsynt, så kan jag leva med det. Mina sexuella preferenser är ganska traditionella skulle jag vilja påstå, och inte alls särskilt mottagliga för upplevelser med/av samma kön. Är nog extremt trångsynt i det avseendet. Jag avstår penis, men du är så pass öppen att du tar den analt av killar? Kudos till dig :)

Det enda jag tar mig för är min egen panna då jag läser dina inlägg.

Jag tror att du glömmer att du är i Sverige, Benya, och inte den bakvända avkrok varifrån du härstammar.

benya
2013-04-25, 12:55
Jag har full förståelse för att man t.ex. kan föredra att byta om själv men att göra det på grundval av att en person, enbart p.g.a. dennes sexuella läggning (utan annat fog), är äcklig och obehaglig - då blir det trångsynt. Det jag citerat här nedan utmålar dig inte heller direkt som en upplyst man...
För sakens skull för jag heller aldrig annat än stringenta resonemang, tack så mycket.



Det enda jag tar mig för är min egen panna då jag läser dina inlägg.

Jag tror att du glömmer att du är i Sverige, Benya, och inte den bakvända avkrok varifrån du härstammar.


*cry*s jag bör nog åka hem till mina lilla muslimska håla där jag en gång i tiden emigrerade ifrån. :confused:

benya
2013-04-25, 13:13
Men för h-vete inte vrida denna tråden med.....

Ja du, jag undrar om det är mina åsikter som är konstiga eller om det hänger mer och mer obskyra människor på forumet för var dag som går..

Har läst runt här sedan år flera tillbaka och minns väl vilken nivå forumet höll när bärs, trance, jwzard, bolio, fagen, megatuttar etc debatterade loss. Kan inte säga att det är sig likt idag.

Carnes
2013-04-25, 13:16
Ja du, jag undrar om det är mina åsikter som är konstiga eller om det hänger mer och mer obskyra människor på forumet för var dag som går..

Har läst runt här sedan år flera tillbaka och minns väl vilken nivå forumet höll när bärs, trance, jwzard, bolio, fagen, megatuttar etc debatterade loss. Kan inte säga att det är sig likt idag.

Väldigt intressant. Det är nämligen du som är en av dom som förstör när invandring debatteras. Du kallar folk naiva, rasister osv.. Sen går du in i den här tråden och kastar runt ord som ''bögerier'' och uttrar väldigt osunda åsikter.. Sen klagar du över nivån på det här forumet, högst intressant som sagt.


Edit; För att inte nämna alla gånger du har kallat mig ''troll'' och förlöjligat mig för du inte kan bemöta mig med fakta och vettiga argument.

Trouble
2013-04-25, 13:19
Jag förstår inte heller. Benya, tycker du att du håller en hög nivå?

Grahn
2013-04-25, 13:21
Att killar tycker det är obehagligt med "bögar" är väl iofs inte speciellt ovanligt, hade en kompis när jag var ung som tyckte de var rent ut sagt äckliga. Antar att han förändrats, han är lärare idag.

Personligen aldrig stört mig på dem, fast jag kanske bara är för ful för att attrahera dem...kan vara ngt sånt. :)

benya
2013-04-25, 13:29
har en del vänner som är gay, en som jag umgås med. Vi respekterar varandras läggning. Inga problem.
Men visst, ngt obehagligt är det med bögeri som jag inte riktiga kan identifiera varför. Kanske kan det ha med att jag finner att två kvinnor tillsammans väldigt vackert och sexigt, och att bögeri är motsatsen.

en stor stark
2013-04-25, 13:31
Man behöver ju inte tycka det är attraktivt när två homosexuella killar hånglar bara för att man är för deras rättighet att göra det.

Carnes
2013-04-25, 13:34
har en del vänner som är gay, en som jag umgås med. Vi respekterar varandras läggning. Inga problem.
Men visst, ngt obehagligt är det med bögeri som jag inte riktiga kan identifiera varför. Kanske kan det ha med att jag finner att två kvinnor tillsammans väldigt vackert och sexigt, och att bögeri är motsatsen.

1: Vad tycker dina vänner om att du finner dom äckliga (som du skrev i tidigare inlägg). Också roligt att du säger att ni respekterar varandras läggning, men tydligen inte tillräckligt för att dela ett omklädningsrum?

2: Jag tror att du finner det obehagligt för att du inte är säker i din sexualitet. Du tror (som många andra) att ''bögarna kommer ta dig''. Detta kände jag också när jag var yngre. Nu har jag utvecklats så mycket så jag har absolut inga problem med att gå på gayklubb med min polare och hans pojkvän. Kan bli lite jobbigt när 234234 män stöter på en, men pja.. kul att någon finner en attraktiv :>

Tolkia
2013-04-25, 16:05
Alla som är inblandade i diskussionen tänker lite på hur de formulerar sig, tack. Tråden dör om ni inte kan hålla en vettig ton. Gäller ALLA.