handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar och feedback på min deff


archidas
2013-04-24, 13:45
Tjena,

jag har nu dietat i cirka en månad. Min plan har egentligen varit att hålla saker och ting så lätt som möjligt. Kontentan av det hela är att jag tränar 4-5 ggr per vecka, tunga pass (rätt korta intensiva, max två muskelgrupper per gång).

Jag ligger på cirka 1200-1500 kcal per dag, och brukar få i mig runt 110 gram protein. En dag i veckan har jag en "ätardag" där jag får i mig mellan 2000-3500 kcal. Jag är man och väger cirka 70kg, 172cm lång.

Jag tycker att min deff hittills har gått bra, jag har varit glad och sett resultat. Problemet nu är att jag de senaste dagarna har börjat bli väldigt orkeslös, och grinig. Kan brusa upp för småsaker och känner mig stundvis smådeppig. Känns även som att jag har förlorat lite muskelmassa (detta kanske kan vara en illusion till följd av mindre fett?) Misstänker att detta har med deffen att göra? Några tips på hur jag kan hålla orken uppe (i synnerhet då under mina gympass).

Jag bifogar en förebild tagen i mitten av mars, och en bild tagen i förrgår. Av bilden att bedöma, tror ni det är rimligt att sikta på en schysst rutmage fram till sommaren?

Må väl gott folk, I know I'm trying ;P

Kolbe
2013-04-24, 14:31
Jag tycker du äter aldeles för lite kalorier!
Är mer! öka med magert protein, långsamma kolhydratar, bra fett.. jag skulle lägga dig på minst 2000 varje dag. Du kommer ha mer ork så att du kan ut dig mer i gymet och på det sätt få bättre resultat, och du kommer må bättre all over också.

tho123
2013-04-24, 14:43
Om jag åt 1200 kcal o hade EN ätardag på det utav någon anledning så skulle jag också må skit.. skit i ätardagen och lägg dig på 1800 iaf varje dag och utvärdera!

NiklasAlm
2013-04-24, 15:44
Om jag åt 1200 kcal o hade EN ätardag på det utav någon anledning så skulle jag också må skit.. skit i ätardagen och lägg dig på 1800 iaf varje dag och utvärdera!

Är du 172 cm och väger 70 kg då, samt utför exakt samma fysiska ansträngning? För du vet det påverkar ganska mycket, men visst 1200 kanske är lite väl lågt...

archidas
2013-04-24, 16:11
Jag ligger i runda svängar mellan 1200-1500, oftast närmre 1500. Mitt basala energibehov ligger runt 1600 och med min aktivitetsnivå så skulle jag vara i balans runt 2100 (enligt http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php och de flesta visar någonstans där runt)

Jag tar åt mig att jag ska äta lite mer, men jag är rädd att risken finns att jag hamnar för högt (eventuell felmarginal vid beräkning då jag saknar våg) om jag ökar intaget med många hundra till?

tack för svaren

Kolbe
2013-04-24, 16:42
Om du är rädd att öka för fort går det bra att öka låts säga 200 kcal per dag. Börja med det. Ge det två veckor och kolla hur det går. öka ev igen...

Ramboline
2013-04-24, 16:54
Tjena,

jag har nu dietat i cirka en månad. Min plan har egentligen varit att hålla saker och ting så lätt som möjligt. Kontentan av det hela är att jag tränar 4-5 ggr per vecka, tunga pass (rätt korta intensiva, max två muskelgrupper per gång).

Jag ligger på cirka 1200-1500 kcal per dag, och brukar få i mig runt 110 gram protein. En dag i veckan har jag en "ätardag" där jag får i mig mellan 2000-3500 kcal. Jag är man och väger cirka 70kg, 172cm lång.

Jag tycker att min deff hittills har gått bra, jag har varit glad och sett resultat. Problemet nu är att jag de senaste dagarna har börjat bli väldigt orkeslös, och grinig. Kan brusa upp för småsaker och känner mig stundvis smådeppig. Känns även som att jag har förlorat lite muskelmassa (detta kanske kan vara en illusion till följd av mindre fett?) Misstänker att detta har med deffen att göra? Några tips på hur jag kan hålla orken uppe (i synnerhet då under mina gympass).

Jag bifogar en förebild tagen i mitten av mars, och en bild tagen i förrgår. Av bilden att bedöma, tror ni det är rimligt att sikta på en schysst rutmage fram till sommaren?

Må väl gott folk, I know I'm trying ;P

Tycker du skall se till och få i dig 2g protein per kg kroppsvikt annars kommer du bara till att förlora muskelmassa och bli svagare.hade lagt mig på 1800 kcal om jag vore dig.Kan ta ett exempel om du vill gå ned till 65 kg och stå still där så tar du 30x65=1950 kcal per dag.Räknestycket brukar och stämma rätt så bra