handdator

Visa fullständig version : Kötthets, vad är det du steker i pannan egentligen?


Heddaway
2013-04-24, 09:53
Ja som många vet så har vi varit där förut. Hästkött i lasagne, oxfilé utbytt mot hästkött, och så vidare.

Mitt vuxna jag hade på nyheterna förut och nu är det tydligen så att en leverantör bytt ut nötköttet i deras kebab mot griskött som nu serveras runt om på olika kebabhak.

Vad tycker du? Gör det något om det är hästkött du har i din fredagstacos? Eller tänker du "Så länge det smakar nötkött kvittar det, det ska ändå blandas i magen"?

Rabiat
2013-04-24, 09:55
Jag har inget emot att äta häst, men jag vill ju få det jag köper.

Morty
2013-04-24, 09:55
Steker vegetabilier (Y)

4623
2013-04-24, 09:57
Det beror på, går jag och köper finfärs för 200kr/kg vill jag gärna ha fint kött. Betalar jag 50kr/kg räknar jag med att det är skit i den.

Just griskött i kebab har väl en hel del att göra med muslimer. Vilket jag kan tycka är löjligt.

feyin
2013-04-24, 09:57
Så länge man inte äter sällskapsdjur typ hund, katt och sånt. Häst är helt OK. Så länge jag inte betalar mer än vad häst egentligen kostar.

Blindguard1
2013-04-24, 09:57
Gör mig inget alls faktiskt, jag gillar hästkött, smeker mina smaklökar.

Olegh
2013-04-24, 09:57
Så länge jag får det jag köper så är det lugnt.

Grazzafukkinrazzi
2013-04-24, 09:59
Det beror på, går jag och köper finfärs för 200kr/kg vill jag gärna ha fint kött. Betalar jag 50kr/kg räknar jag med att det är skit i den.

Just griskött i kebab har väl en hel del att göra med muslimer. Vilket jag kan tycka är löjligt.

Vad köper du för färs som kostar 200kr/kg?

Mental
2013-04-24, 09:59
Så länge jag inte vet vad jag får och det smakar bra så ;)

Men att det är så dålig koll och kontroll är ju problematiskt av andra skäl

Juxta
2013-04-24, 10:03
Kan man vara allergisk mot hästkött men inte nötkött? :)

Steker vegetabilier (Y)

:hbang:

4623
2013-04-24, 10:04
Vad köper du för färs som kostar 200kr/kg?

Det finns finare färs som är gjord på t.ex. ryggbiff och högrev som är guld att göra burgare på.

Gober
2013-04-24, 10:04
Hästkött är bra kött så det är inte det som är problemet utan när man inte anger vad man faktiskt köper. Vill man ha en bit bra hästkött så köper man det av sin kötthandlare. Köper man oxfilé så är det oxfilé man vill ha. Dessutom blir inköparen lurad i tron att det är oxfilé men visar sig vara häst så vet man ju inte ens vad det är för djur det kommer från, kan vara sjuka djur och dessutom fulla av olika preparat.

Så det handlar inte vad för djur jag äter utan om att jag vill veta att det är just den produkt jag betalar för och var den kommer från osv.

Ronn
2013-04-24, 10:09
Det där med griskött i kebab, borde inte det ge en helt annan smak ?

spoonchest
2013-04-24, 10:14
Köpte en kvarts ungtjur av en kompis och fyllde frysen med. Svartslaktat förvisso, men annars tycker jag att ett så nära förhållande mellan producent/konsument är att föredra. Billigare och bättre på många punkter.

Heddaway
2013-04-24, 10:14
Så länge man inte äter sällskapsdjur typ hund, katt och sånt. Häst är helt OK. Så länge jag inte betalar mer än vad häst egentligen kostar.


What if? Kanske är hundkött i grytbitarna på coop? :naughty:

Hebbe84
2013-04-24, 10:21
Jag bryr mig väl egentligen inte om huruvida jag äter häst, nöt eller gris, men jag vill ju ha det jag betalar för givetvis. Köper jag kött i en affär så räknar jag med att jag ska få det jag betalar för. Men man kan inte vara för naiv heller. Tror man att man får oxfilé, lövbiff, eller vad det nu kan vara det står på menyn på random pizzeria, vägkrog etc. så är man nog ute och cyklar i den absoluta majoriteten av fallen. Det lär nog vara ofantliga mängder häst och åsna, framför allt på pizzerior och kebabhak.

mr sleepy
2013-04-24, 10:21
Köpte en kvarts ungtjur av en kompis och fyllde frysen med. Svartslaktat förvisso, men annars tycker jag att ett så nära förhållande mellan producent/konsument är att föredra. Billigare och bättre på många punkter.

Nu börjar det likna något!

Förutom att det gjordes slakt så är du inne på helt rätt spår.

Ät lokalt producerat och var bered att betala vad det kostar!

Hur bra är det att köpa prispressad fläskfile för 80 kr/kg? Vad krävs för att kunna ha ett så lågt pris på det köttet. Hur stor del av det priset tar handlarna?

Mental
2013-04-24, 10:22
Det där med griskött i kebab, borde inte det ge en helt annan smak ?

Det rörde sig väl om ca 17% fläsk i kebabben, och det är ju redan ganska fett kött och dessutom kryddat. Så nej, gemene man känner nog ingen skillnad alls.

aijou
2013-04-24, 10:25
Jag vill veta vad det är jag köper så att jag kan bestämma själv. I övrigt så har jag väl egentligen inte så mycket emot att käka hästkött så länge jag är medveten om att det är det jag har betalat för.

Det är ganska bedrövligt att man inte kan lita på innehållsförteckningen.

Ronn
2013-04-24, 10:27
Det rörde sig väl om ca 17% fläsk i kebabben, och det är ju redan ganska fett kött och dessutom kryddat. Så nej, gemene man känner nog ingen skillnad alls.

Då gör det ingen större skillnad för mig personligen, fast man vill gärna känna till det.

Så länge upplevelsen är densamma och det inte är någon hälsofara så är det väl ok.

Tråkigast blir det ju för dom som vill undvika någon specifik typ av kött och det är väl mindre snyggt att man myglar med det för att göra större vinster t.ex.

Holmeros
2013-04-24, 10:35
Ställer mig i ledet som inte har något emot att äta hästkött, men köper jag nötkött vill jag fan ha nötkött också. Ge fan i att peta i något annat utan att skriva ut det på förpackningen...

MathiasF
2013-04-24, 10:39
Ställer mig i ledet som inte har något emot att äta hästkött, men köper jag nötkött vill jag fan ha nötkött också. Ge fan i att peta i något annat utan att skriva ut det på förpackningen...

Det håller nog de flesta av oss med om,
det är bara tidningarna som vill få oss att tro att hästkött är oätbart.

Heddaway
2013-04-24, 10:42
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hastkott-marktes-som-oxfile_8064074.svd

Läste någonstans att det skiljde ca 45 kr/kg i pris på häst/oxfilé.

4623
2013-04-24, 10:45
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hastkott-marktes-som-oxfile_8064074.svd

Läste någonstans att det skiljde ca 45 kr/kg i pris på häst/oxfilé.

Inte hundra på priset på hästkött men har för mig att jag sett det för 2xxkr/kg I den lokala köttbutiken. Medan oxfilén kostar 418kr/kg. Sen finns det givetvis stora prisskillnader på oxfilé och oxfilé med. Ibland ser man annonser om fryst oxfilé i bit för under 200-lappen.

Zorban
2013-04-24, 10:47
En riktigt bra hästfilé är, enligt mig, minst lika bra som en oxfile, så inget ont emot hästkött. Om jag köper en "ren" bit kött vill jag ha vad jag betalar för. Om man käkar billig färs, kebab, färdigmat osv så tycker jag i princip man kan skylla sig själv och får räkna med att det är lite vad som helst i.

Alexton
2013-04-24, 10:49
En riktigt bra hästfilé är, enligt mig, minst lika bra som en oxfile, så inget ont emot hästkött. Om jag köper en "ren" bit kött vill jag ha vad jag betalar för. Om man käkar billig färs, kebab, färdigmat osv så tycker jag i princip man kan skylla sig själv och får räkna med att det är lite vad som helst i.

Kan bara hålla med.

Menigar
2013-04-24, 10:51
Viktigt att man kan lita på innehållsförteckningen tycker jag.

I övrigt så kan jag tänka mig att äta de flesta sorters kött. All färdigmat som slängts/skänkts/eldats upp kunde lika gärna märkts i efterhand att det innehåller hästkött och sålts rabatterat.
Kan inte minnas sist jag köpte en färdigrätt men hade det blivit ett vettigt pris så hade jag nog köpt på mig en del.
Hästkött är gott:
http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/6803974_700b_v1.jpg

Hebbe84
2013-04-24, 10:53
Viktigt att man kan lita på innehållsförteckningen tycker jag.

I övrigt så kan jag tänka mig att äta de flesta sorters kött. All färdigmat som slängts/skänkts/eldats upp kunde lika gärna märkts i efterhand att det innehåller hästkött och sålts rabatterat.
Kan inte minnas sist jag köpte en färdigrätt men hade det blivit ett vettigt pris så hade jag nog köpt på mig en del.
Hästkött är gott:
http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/6803974_700b_v1.jpg

Det största problemet var väl egentligen inte att det var hästkött i färdigrätterna, utan att köttet var okontrollerat. Annars hade man nog inte bränt upp maten.

hugok
2013-04-24, 10:59
Så länge det smakar bra och innehåller den proteinmängd som står så spelar det ingen roll.

MathiasF
2013-04-24, 11:32
En riktigt bra hästfilé är, enligt mig, minst lika bra som en oxfile, så inget ont emot hästkött. Om jag köper en "ren" bit kött vill jag ha vad jag betalar för. Om man käkar billig färs, kebab, färdigmat osv så tycker jag i princip man kan skylla sig själv och får räkna med att det är lite vad som helst i.

Detta är inte Irak,
jag håller inte med om att man får finna sig i vad som helst bara för att det är billigt.
Så länge ingen är oärlig med vad jag betalar för och stoppar i mig så är det okej om det är gris och häst i kebaben eller " lite vad som helst i".

Zorban
2013-04-24, 11:37
Detta är inte Irak,
jag håller inte med om att man får finna sig i vad som helst bara för att det är billigt.
Så länge ingen är oärlig med vad jag betalar för och stoppar i mig så är det okej om det är gris och häst i kebaben eller " lite vad som helst i".
Givetvis är det (moraliskt) fel att blanda ner ponny i en ox-lasagn, menade mer att man är rätt bra naiv om man köper t.ex micro-mat med någon nermald köttblandning och tar för givet att det är rent kött i den. Ungefär som folk som förväntar sig oxfilé på en en pizza, bara för att det står så på menyn.

MathiasF
2013-04-24, 11:59
Givetvis är det (moraliskt) fel att blanda ner ponny i en ox-lasagn, menade mer att man är rätt bra naiv om man köper t.ex micro-mat med någon nermald köttblandning och tar för givet att det är rent kött i den. Ungefär som folk som förväntar sig oxfilé på en en pizza, bara för att det står så på menyn.

Ja givetvis är det skillnad på vad man kan förvänta sig och vad man önskar ;)

AronP
2013-04-24, 12:00
Främsta problemet är väl när fläsk (och häst?) säljs som nöt, vilket man ofta äter rödare.

Exdiaq
2013-04-24, 12:05
En riktigt bra hästfilé är, enligt mig, minst lika bra som en oxfile, så inget ont emot hästkött. Om jag köper en "ren" bit kött vill jag ha vad jag betalar för. Om man käkar billig färs, kebab, färdigmat osv så tycker jag i princip man kan skylla sig själv och får räkna med att det är lite vad som helst i.

I helvete heller.

Höj priserna och gör rätt för sig alternativt skriva ut "kött och slaktavfall från lite varstans".

Fishtank
2013-04-24, 12:07
Inte hundra på priset på hästkött men har för mig att jag sett det för 2xxkr/kg I den lokala köttbutiken. Medan oxfilén kostar 418kr/kg. Sen finns det givetvis stora prisskillnader på oxfilé och oxfilé med. Ibland ser man annonser om fryst oxfilé i bit för under 200-lappen.


Nu börjar det likna något!

Förutom att det gjordes slakt så är du inne på helt rätt spår.

Ät lokalt producerat och var bered att betala vad det kostar!

Hur bra är det att köpa prispressad fläskfile för 80 kr/kg? Vad krävs för att kunna ha ett så lågt pris på det köttet. Hur stor del av det priset tar handlarna?

Var fan hittar ni kött som är så dyrt?
Min fläskfile som enbart är kyld ligger på runt 50 kronor kilot och färsk oxfile från Brasilien på runt 190-250 kronor kilot.
Köper ni bara Wagyu eller?

Själv litar jag på att det kött jag köper är det jag betalar för, då handlar jag dock inte kött i matbutiker pga den undermåliga kvaliten och det onödigt höga priset för dåliga bitar.
Tycker också man känner klar skillnad på nöt, fläsk, häst och vilt om de tillagas likadant så skulle notera om något var fel.

Exdiaq
2013-04-24, 12:08
Köpt färs från Gröna Gårdar och lär fortsätta med det. Förhoppningsvis kan jag komplettera med viltkött inom en inte allt för lång framtid.

Fuark
2013-04-24, 12:11
vad är det för näringsvärde på häst? borde inte hästkött vara rätt magert?

Fishtank
2013-04-24, 12:13
vad är det för näringsvärde på häst? borde inte hästkött vara rätt magert?

http://en.wikipedia.org/wiki/Horse_meat#Nutritional_value

mr sleepy
2013-04-24, 12:15
Var fan hittar ni kött som är så dyrt?
Min fläskfile som enbart är kyld ligger på runt 50 kronor kilot och färsk oxfile från Brasilien på runt 190-250 kronor kilot.
Köper ni bara Wagyu eller?

Själv litar jag på att det kött jag köper är det jag betalar för, då handlar jag dock inte kött i matbutiker pga den undermåliga kvaliten och det onödigt höga priset för dåliga bitar.
Tycker också man känner klar skillnad på nöt, fläsk, häst och vilt om de tillagas likadant så skulle notera om något var fel.

Jag hittar köttet i vanliga affärer. Det är inte dyrt. Det är inte gratis att producera kött. Jag gissar på att fläskfilen du köper är dansk. De har vad jag anser sämre djurhållning än sverige. Samtidigt tycker jag att det är onödigt att transportera kött så långt.

Färsk oxfile från brasilien? färsk? transporterad med flyg?
Att köpa kött från brasilien är totalt förkastligt i min värld.

Vad är undermålig kvalitet i matbutiker? Hur menar du?

4623
2013-04-24, 12:19
Var fan hittar ni kött som är så dyrt?
Min fläskfile som enbart är kyld ligger på runt 50 kronor kilot och färsk oxfile från Brasilien på runt 190-250 kronor kilot.
Köper ni bara Wagyu eller?

Själv litar jag på att det kött jag köper är det jag betalar för, då handlar jag dock inte kött i matbutiker pga den undermåliga kvaliten och det onödigt höga priset för dåliga bitar.
Tycker också man känner klar skillnad på nöt, fläsk, häst och vilt om de tillagas likadant så skulle notera om något var fel.

Du får vad du betalar för, ganska enkelt.

Gober
2013-04-24, 12:27
Fläskfilé för 50:-/kg? Hehe ja då får man vad man betalar för. Sämre kvalité och sämre smak och dessutom från ett djur som levt ett vidrigt liv fram till slakt.

Men bara man för en billig peng får i sig proteinkvoten på 6000g kg/kroppsvikt så kvittar resten..

Heddaway
2013-04-24, 12:32
Personligen får jag närproducerat fläskkött från min morfar(köttbonde) och älgkött från min far(jägare). Opti när jag nu får för mig att äta kött.

Zorban
2013-04-24, 12:39
I helvete heller.

Höj priserna och gör rätt för sig alternativt skriva ut "kött och slaktavfall från lite varstans".
Om man nu höjde priserna betydligt så skulle samma människor börja gnälla om prishöjningen istället. Det jag inte förstår är hur folk plötsligt kan vara så upprörda. "hej jag har ätit en förpackning micro-mat med en oidentifierbar nermald köttblandning i tio år, jag trodde blint det var 100% rent nötkött i dem". Korkat. Sedan att det är FEL av företagen/leverantörerna är en annan sak, men jag förstår inte hur man kan bli förvånad.

Ronn
2013-04-24, 12:47
Om man nu höjde priserna betydligt så skulle samma människor börja gnälla om prishöjningen istället. Det jag inte förstår är hur folk plötsligt kan vara så upprörda. "hej jag har ätit en förpackning micro-mat med en oidentifierbar nermald köttblandning i tio år, jag trodde blint det var 100% rent nötkött i dem". Korkat. Sedan att det är FEL av företagen/leverantörerna är en annan sak, men jag förstår inte hur man kan bli förvånad.

Antagligen blir man lite förvånad om det stod nötkött på förpackningen..

Zorban
2013-04-24, 12:54
Antagligen blir man lite förvånad om det stod nötkött på förpackningen..
Då är väl somliga helt okritiska och blåögda. Jag har alltid antagit att sådan mat innehåller vilket skräp som helst. Notera dock att jag tycker hela grejen är förkastlig av tillverkarna, ville bara förtydliga vad jag menade med att folk fick skylla sig själva.

Fishtank
2013-04-24, 13:20
Fläskfilé för 50:-/kg? Hehe ja då får man vad man betalar för. Sämre kvalité och sämre smak och dessutom från ett djur som levt ett vidrigt liv fram till slakt.

Men bara man för en billig peng får i sig proteinkvoten på 6000g kg/kroppsvikt så kvittar resten..

Du får vad du betalar för, ganska enkelt.

Jag hittar köttet i vanliga affärer. Det är inte dyrt. Det är inte gratis att producera kött. Jag gissar på att fläskfilen du köper är dansk. De har vad jag anser sämre djurhållning än sverige. Samtidigt tycker jag att det är onödigt att transportera kött så långt.

Färsk oxfile från brasilien? färsk? transporterad med flyg?
Att köpa kött från brasilien är totalt förkastligt i min värld.

Vad är undermålig kvalitet i matbutiker? Hur menar du?

Inte ätit Dansk fläskfile vad jag vet på över 16 månader. För lite smak för min del, och sen säljs inte Dansk fläskfile hos den grossist jag handlar från den klassas som för dålig.
Senaste jag köpte har jag för mig är Italiensk, fläskkotletterna för närvarande är tyska. Kycklingen är Svensk för närvarande men Svensk kyckling är inte den bästa även om alla verkar ha fått för sig att i Sverige har vi perfekt djurhållning och det bästa köttet.

Att ni säger man får vad man betalar för när ni man själv köper köttet på ICA känns lite fel. Att köttet på vanliga matvarubutiker är enormt dyrt jämfört med att handla från grossister eller tom vanliga bönder bör ni vara medvetna om.
Pinsamt sagt av dig Gober, särskilt med tanke på att min köttkonsumption sällan uppnår över 300 gram rå vikt per dag nu. Varför betala närmare 100 kronor kilot för en väldigt basic fläskfile bara för att det står Sverige på den?
Den smakar inte bättre och djuret har garanterat inte haft ett bättre liv. Du skulle väl ändå köpa Lamm från Nya Zeeland om du vill ha Lamm och inte från Sverige eller?

Ja färsk kyld från Brasilien.

Undermålig kvalite, ja jämför tex kronfågels kyckligenfilé för nästan 100 kronor kilot. 9/10 gånger är den sämre än att köpa kyckling med mindre vatten i från utlandet som kostar hälften så mycket. Senaste 3 gångerna jag köpt Kronfågel har kycklingen innehållit brosk som man hittar i ICA basic kyckling.

Vilt köper jag däremot oftast Svenskt.

Zorgus
2013-04-24, 13:28
Det är ju klart att man vill kunna vara säker på att det är tex nötkött man får när det står det på förpackningen. Annars lägger jag gärna till några kronor för att få bättre kvalitet på köttet, speciellt fläskfilé där jag konsekvent bojkottar tex billig dansk sådan. Färdigköttbullar blir det även då och då, men enbart från Ejmunds gård på Gotland, garanterat bra kött och så bra man kan få tror jag när det gäller färdigmat.

4623
2013-04-24, 13:31
Att köttet från Sverige är bäst tror jag inte någon tror. Men tro att allt billigt kött från random land är bättre är bara naivt. Visst har man inga större krav spelar det ingen roll. Men jag betalar hellre lite extra för en fin köttbit.

Fishtank
2013-04-24, 13:34
Att köttet från Sverige är bäst tror jag inte någon tror. Men tro att billigt kött från random land är bra är bara naivt. Visst har man inga större krav spelar det ingen roll. Men jag betalar hellre lite extra för en fin köttbit.

Det är skillnad på att tro och testa olika.
Att köttet i matvarubutiker är enormt dyrt i Sverige jämfört med övriga Europa är något du bör vara medveten om.
Därav behöver det inte kosta 120+ för att vara en bra fläskfile.
Kolla bara på vad kyckling tex kostar i övriga Europa, praktiskt taget gratis jämfört med vad den kostar i Sverige.

Kort sagt, kött i Sverige är dyrt överlag och det går att komma undan billigare med samma eller bättre kvalite om man inte handlar från vanliga matvarubutiker.

Zorban
2013-04-24, 13:35
Att ni säger man får vad man betalar för när ni man själv köper köttet på ICA känns lite fel. Att köttet på vanliga matvarubutiker är enormt dyrt jämfört med att handla från grossister eller tom vanliga bönder bör ni vara medvetna om.
Givetvis är ICAs köttpriser skyhöga jämfört med om man handlar från någon längre ner i kedjan, men om man nu väl är på ICA och står och väljer mellan kyckling för 89 spänn kilot och 250 spänn kilot, så brukar prisskillnaden _oftast_ innebära en kvalitetsskillnad.

Amfksp
2013-04-24, 13:39
Köp hos lokal hAndlare/uppfödare och inte hos icbaronen som köper in skit och märker om så slipper man sådant.

Fishtank
2013-04-24, 13:40
Givetvis är ICAs köttpriser skyhöga jämfört med om man handlar från någon längre ner i kedjan, men om man nu väl är på ICA och står och väljer mellan kyckling för 89 spänn kilot och 250 spänn kilot, så brukar prisskillnaden _oftast_ innebära en kvalitetsskillnad.

Självklart.
Nu blev jag däremot bashad för att jag köper kött av bättre kvalite billigare bara för att jag inte handlar på ICA och försöker förklara att köttet på ICA är enormt dyrt för sin kvalite. Kyckling på ICA är egentligen samma sak däremot oberoende av pris, kronfågel är bara minimalt bättre än ICA basic enligt mig, lite mindre vatten i kronfågel och lite finare filéer men inget som motiverar prisskillnaden.

4623
2013-04-24, 13:41
Det är skillnad på att tro och testa olika.
Att köttet i matvarubutiker är enormt dyrt i Sverige jämfört med övriga Europa är något du bör vara medveten om.
Därav behöver det inte kosta 120+ för att vara en bra fläskfile.
Kolla bara på vad kyckling tex kostar i övriga Europa, praktiskt taget gratis jämfört med vad den kostar i Sverige.

Kort sagt, kött i Sverige är dyrt överlag och det går att komma undan billigare med samma eller bättre kvalite om man inte handlar från vanliga matvarubutiker.

Jag köper mitt kött från en köttbutik och de har bra priser och givetvis bra kött. Det är dock inte billigt. Handlar även av en slaktare ibland, samma sak där. En fin Entrecotê går på 250-300kr/kg. Jag tycker i.o.f.s. det är ett bra pris, men det verkar vara dyrt i din värld.

Kycklingen i Sverige är väldigt uppskattade av t.ex. danskar. Varför? Jag kan berätta att det har med salmonella att göra.

Fishtank
2013-04-24, 13:51
Jag köper mitt kött från en köttbutik och de har bra priser och givetvis bra kött. Det är dock inte billigt. Handlar även av en slaktare ibland, samma sak där. En fin Entrecotê går på 250-300kr/kg. Jag tycker i.o.f.s. det är ett bra pris, men det verkar vara dyrt i din värld.

Kycklingen i Sverige är väldigt uppskattade av t.ex. danskar. Varför? Jag kan berätta att det har med salmonella att göra.

Då får du självklart räkna med att även om det är en fin bit så är den klart dyrare hos en dedikerad köttbutik än att gå direkt till bonden.
Det går att få den billigare vill jag bara säga.

Är den hängmörad är det däremot ett helt okej pris.
Du borde kolla runt och se om du har möjlighet att handla hos en grossist och testa lite olika leverantörer och se hur skillnaden är och se vad du tycker.

Salmonella i kyckling, om du äter den rå kanske det är något du bör fundera på men tillagar du den ser jag inte varför det skulle vara en faktor.

4623
2013-04-24, 13:57
Då får du självklart räkna med att även om det är en fin bit så är den klart dyrare hos en dedikerad köttbutik än att gå direkt till bonden.
Det går att få den billigare vill jag bara säga.

Är den hängmörad är det däremot ett bra pris.

Salmonella i kyckling, om du äter den rå kanske det är något du bör fundera på men tillagar du den ser jag inte varför det skulle vara en faktor.

Mig veterligen är det inte ofta bönderna själv som slaktar sina djur, utan just slaktaren.

Ptja så är det väl, men jag köper fortfarande hellre kyckling som jag vet är testad. Samma sak med griskött och trikiner. Jag har inget problem med att betala lite extra för att eliminera vissa risker.

Fishtank
2013-04-24, 13:59
Beror på var i Sverige man bor.
Häromkring slaktar de flesta bönder en liten del själv.

Det gällande trikiner tänker jag inte ens bemöta då jag inte köper kött från en bonde i Uralbergen.

Zorban
2013-04-24, 14:00
Mig veterligen är det inte ofta bönderna själv som slaktar sina djur, utan just slaktaren.

Ptja så är det väl, men jag köper fortfarande hellre kyckling som jag vet är testad. Samma sak med griskött och trikiner. Jag har inget problem med att betala lite extra för att eliminera vissa risker.
Du får nog åka en bra bit för att hitta kött som inte är testat för trikiner :)

Raschmus
2013-04-24, 14:38
Smakar jag ingen skillnad och det är samma näringsvärde enligt förpackningen så skiter jag fullständigt i vilket djur det är (inte homo sapiens sapiens).

Amfksp
2013-04-24, 14:41
Ja, allt kött i sverie lär vara testat iaf inkl vildsvin

Gober
2013-04-24, 16:02
Pinsamt sagt av dig Gober, särskilt med tanke på att min köttkonsumption sällan uppnår över 300 gram rå vikt per dag nu. Varför betala närmare 100 kronor kilot för en väldigt basic fläskfile bara för att det står Sverige på den?
Den smakar inte bättre och djuret har garanterat inte haft ett bättre liv. Du skulle väl ändå köpa Lamm från Nya Zeeland om du vill ha Lamm och inte från Sverige eller?

Ja färsk kyld från Brasilien.

Undermålig kvalite, ja jämför tex kronfågels kyckligenfilé för nästan 100 kronor kilot. 9/10 gånger är den sämre än att köpa kyckling med mindre vatten i från utlandet som kostar hälften så mycket. Senaste 3 gångerna jag köpt Kronfågel har kycklingen innehållit brosk som man hittar i ICA basic kyckling.

Vilt köper jag däremot oftast Svenskt.

Vad är pinsamt? Att jag anser att fläskfilé för 50kr/kg är skit? Dålig kvalité, dålig djurhållning och sämre smak? Det är bara ren fakta. Jag har inte påstått att kött är bra enbart för att det är Svenskt? Köper jag färdigpackat från köttdisken på matkedjorna så köper jag ekologiskt kött eftersom det är ett bättre alternativ. Bästa är givetvis om man kan köpa kött från en bra kötthandel där köttet kommer från bra förhållanden och ligger och andas i kyldisk istället för gasade och instängda i förpackningar. Nu har ju inte alla den möjligheten och jag handlar inte på sådana ställe alltid, långt ifrån.

Jag köper utländskt kött ibland, det är ju en miljöbov men behöver absolut inte vara sämre när det gäller djurhållning och smak på köttet eftersom det finns kött från frigående och välmående djur som importeras.

Men allt kött som har bra kvalité kostar mer, så är det bara. Ett djur som får leva ett bra liv utan massa onödig stress, leva tillräckligt länge, äta bra föda osv kommer att bli ett bättre kött och jag lovar dig en bit riktigt bra griskött kommer smaka mycket bättre, gör det inte det så har man tillagat maten fel eller saknar smaklökar.

När det gäller billig fläskfilé så brukar den i slutändan inte bli så billig då man får putsa bort halva filén då det mest är senor på skiten.

Men jag förstår att folk lockas att köpa billigt kött, just för att det är billigt och för att de flesta inte förstår vilken skillnad det är.

Kyckling är ett problem i Sverige, jag känner enbart till en ekologisk uppfödare som finns att hitta i de större matkedjorna, och det är enbart hela kycklingar. Men förhoppningsvis blir utbudet större då det finns ett ganska stort intresse för bra kött även om majoriteten köper mer och mer kött och skiter i vad det är för något.

ChrisRiddick
2013-04-24, 17:39
Det är en sak som jag hängt upp mig på i den här hästkött-historien.

Vad var poängen med att byta ut grisköttet till hästkött? är inte hästkött dyrare?

För när det fuskas så brukar det ju vara för att spara pengar.

Gober
2013-04-24, 17:46
Det är en sak som jag hängt upp mig på i den här hästkött-historien.

Vad var poängen med att byta ut grisköttet till hästkött? är inte hästkött dyrare?

För när det fuskas så brukar det ju vara för att spara pengar.

Ryktet säger att det bla handlar om massa slitna rumänska hästar. En lag i Rumänien gjorde det olagligt att köra med hästtransport inne i städerna. Detta ska ha resulterat i masslakt som därefter köpts upp av maffian och vidare till mindre seriösa exportörer. Sant eller ej? Vet ej men lite rolig kuriosa :d

Amfksp
2013-04-24, 17:48
För att häst kostar 0kr om den har slaktförbud pga läkemedel.

ChrisRiddick
2013-04-24, 17:49
Ryktet säger att det bla handlar om massa slitna rumänska hästar. En lag i Rumänien gjorde det olagligt att köra med hästtransport inne i städerna. Detta ska ha resulterat i masslakt som därefter köpts upp av maffian och vidare till mindre seriösa exportörer. Sant eller ej? Vet ej men lite rolig kuriosa :d

Hade inte förvånat mig om det var sant.

Bryggan
2013-04-24, 18:17
Jag tycker inte det spelar någon större roll om det är hästkött eller nötkött, det som däremot gör mig lite upprörd är att de kan ha karaktär nog att skriva på paketen vilken typ av kött det är så konsumenten kan få välja.

Gober
2013-04-24, 18:19
För att häst kostar 0kr om den har slaktförbud pga läkemedel.

Om det jag skriver ovan är sant eller ej vet vi som sagt inte, men man kan nog vara ganska säker på att köttet är sålt av människor som inte bryr sig om hästarna varit i karantän för att få ut läkemedel osv (som man gör med gamla travhästar). Annars vore det som sagt inte så mycket pengar att tjäna på denna historien.

cero
2013-04-24, 18:25
För att häst kostar 0kr om den har slaktförbud pga läkemedel.

Va? Kan du förklara?

Gober
2013-04-24, 18:27
Va? Kan du förklara?

Det gjorde ju jag ovan? När man tex slaktar en travhäst som ofta är full med läkemedel så måste den först stå i "karantän" i en period för att få ut detta ur systemet, annars får den inte säljas som kött för konsumtion.

Men om någon östeuropeisk maffia säljer skiten så bryr väl inte de som om sådana regler.

Wzup2u
2013-04-24, 18:27
det var på pizzerier va ang kebabkött?
i stan där jag bor kan man välja om man vill ha nöt eller fläsk.
fläsk smakar bättre hehe.

Amfksp
2013-04-24, 18:39
Det gjorde ju jag ovan? När man tex slaktar en travhäst som ofta är full med läkemedel så måste den först stå i "karantän" i en period för att få ut detta ur systemet, annars får den inte säljas som kött för konsumtion.

Men om någon östeuropeisk maffia säljer skiten så bryr väl inte de som om sådana regler.

Det var exakt det jag menade. Hästkroppen är värd 0kr vitt och kommer däför säljas skitbilligt svart. Mycket billigare än gris.

mr sleepy
2013-04-24, 22:35
Inte ätit Dansk fläskfile vad jag vet på över 16 månader. För lite smak för min del, och sen säljs inte Dansk fläskfile hos den grossist jag handlar från den klassas som för dålig.
Senaste jag köpte har jag för mig är Italiensk, fläskkotletterna för närvarande är tyska. Kycklingen är Svensk för närvarande men Svensk kyckling är inte den bästa även om alla verkar ha fått för sig att i Sverige har vi perfekt djurhållning och det bästa köttet.

Att ni säger man får vad man betalar för när ni man själv köper köttet på ICA känns lite fel. Att köttet på vanliga matvarubutiker är enormt dyrt jämfört med att handla från grossister eller tom vanliga bönder bör ni vara medvetna om.
Pinsamt sagt av dig Gober, särskilt med tanke på att min köttkonsumption sällan uppnår över 300 gram rå vikt per dag nu. Varför betala närmare 100 kronor kilot för en väldigt basic fläskfile bara för att det står Sverige på den?
Den smakar inte bättre och djuret har garanterat inte haft ett bättre liv. Du skulle väl ändå köpa Lamm från Nya Zeeland om du vill ha Lamm och inte från Sverige eller?

Ja färsk kyld från Brasilien.

Undermålig kvalite, ja jämför tex kronfågels kyckligenfilé för nästan 100 kronor kilot. 9/10 gånger är den sämre än att köpa kyckling med mindre vatten i från utlandet som kostar hälften så mycket. Senaste 3 gångerna jag köpt Kronfågel har kycklingen innehållit brosk som man hittar i ICA basic kyckling.

Vilt köper jag däremot oftast Svenskt.

"djuret har garanterat inte haft ett bättre liv"
Vad baserar du det på? Jag vill påstå att djuret har haft ett bättre liv.

Jag med dig om att man kan tjäna mycket på att välja rätt källa att köpa kött ifrån. Där är vi överens. Alla har inte den valmöjligheten dock, men det säger ju sig själv. Bra av dig att lägga jobb på att få tag på en bra produkt. Jag gillar inte heller att betala lokala ica-handlarns porsche!

Man jag tycker verkligen inte att man ska köpa utländskt kött alls. Sen har jag aldrig påstått att Svenskt kött har bättre kvalitet, det går att hitta lika bra tyskt, irländskt, italienskt osv. Det är djurskötsel, naturpåverkan och transport jag främst stör mig på angående utländskt kött.

Men visst, vill man äta kött som transporterats över halva jorden. Kossan har ätit genmodifierad gröda. Regnskog har sågats ner för att ge betesmark. Antibiotika har använts i fodret och djuren går till slakt innan medicinering är ute ur kroppen. Fine, gör det. Kvaliteten på köttet är lika.

Perfekt djurhållning har vi inte i Sverige, men vi har bättre djurhållning pga hårda lagkrav jmf med i stort sett alla andra. Räcker för mig.

Sen om att köpa kött från bönder. Som någon påpekade så köper man kött från slakterier. Sen finns det bönder som har både och. Numera är det dock ganska ovanlig pga hårda krav på slakterier (svårt att ha ett litet lokalt slakteri, blir färre större istället). Sen säljs det såklart en del svart direkt från bonden ändå.

Nu blev det lite osammanhängande, jag skyller på öl-intag!

Jode
2013-04-25, 05:47
Jag köper bara kött från "min" bonde. Brukar fylla upp frysen med 30-60kg kött från Highland cattle tjur. Jag vet att djuren mår bra och det är viktigt för mig. På hösten har jag även köpt en del vilt kött i form av vildsvin osv och bättre än så kan ett djur antagligen inte ha det.

Det jag fortfarande köper i butik är kyckling. Kan jag så köper jag färsk från typ Åke P eller färsk tupp från något ställe i krokarna.

4623
2013-04-25, 08:27
det var på pizzerier va ang kebabkött?
i stan där jag bor kan man välja om man vill ha nöt eller fläsk.
fläsk smakar bättre hehe.

Gyros?

Loke
2013-04-25, 09:22
Men visst, vill man äta kött som transporterats över halva jorden. Kossan har ätit genmodifierad gröda. Regnskog har sågats ner för att ge betesmark. Antibiotika har använts i fodret och djuren går till slakt innan medicinering är ute ur kroppen. Fine, gör det. Kvaliteten på köttet är lika.

Det är inte ofta man sågar ner regnskog för att ge betesmark, jag gissar faktiskt att det är mycket ovanligt. Det man gör är dock att man sågar/bränner skog för att skapa mark för foder åt djur. Och bli inte förvånad om en svensk ko äter mer foder från regnskogsområden än en sydamerikansk ko. Vi har ju en lång säsong där bete inte är möjligt. Vad gäller transporter så ska man notera att vi kanske måste transportera sydamerikanskt kött långt för att få det till Sverige, men å andra sidan måste vi transportera foder långt för att få det till Sverige också. Transporter är dock en mycket liten del i köttproduktion.

Det kan nog vara så att svenskt kött är bättre än sydamerikanskt, men det bästa vore nog svenska metoder i sydamerika.

4623
2013-04-25, 09:29
Det kan nog vara så att svenskt kött är bättre än sydamerikanskt, men det bästa vore nog svenska metoder i sydamerika.

Jag käkar hellre en bra köttbit från Argentina än en bra köttbit från Sverige.

mr sleepy
2013-04-25, 09:44
Det är inte ofta man sågar ner regnskog för att ge betesmark, jag gissar faktiskt att det är mycket ovanligt. Det man gör är dock att man sågar/bränner skog för att skapa mark för foder åt djur. Och bli inte förvånad om en svensk ko äter mer foder från regnskogsområden än en sydamerikansk ko. Vi har ju en lång säsong där bete inte är möjligt. Vad gäller transporter så ska man notera att vi kanske måste transportera sydamerikanskt kött långt för att få det till Sverige, men å andra sidan måste vi transportera foder långt för att få det till Sverige också. Transporter är dock en mycket liten del i köttproduktion.

Det kan nog vara så att svenskt kött är bättre än sydamerikanskt, men det bästa vore nog svenska metoder i sydamerika.

Att svenska kor äter mycket inporterad foder är helt enkelt inte sant. Vi transporterar inte mycket foder till kossor långa sträcker. Hört talas om hö och ensilage? Har du åkt förbi en bondgård och sett vita plastbollar uppradade utanför ladan?

Jag käkar hellre en bra köttbit från Argentina än en bra köttbit från Sverige.

Varför?

Anton Fräs
2013-04-25, 09:49
Angående de som skriver kring att kött är kött och sålänge jag inte märker någon skillnad osv.

De handlar alltså troligen om kött som inte skall säljas till människor, med de risker de medföljer i form av läkemedelsrester och icke godkänd hantering av djuren/produkterna på vägen.

Troligen dåligt för hälsan och troligen också mycket dåligt för djuren.

4623
2013-04-25, 09:51
Varför?

Efter att ha ätit bra argentiskt kött och bra svenskt kött på inrådan av en herre som kan kött. Enligt honom med flera så når svenskt kött inte upp till samma kvalitet.

mr sleepy
2013-04-25, 09:58
Efter att ha ätit bra argentiskt kött och bra svenskt kött på inrådan av en herre som kan kött. Enligt honom med flera så når svenskt kött inte upp till samma kvalitet.

Det kan jag förstå. Men hur stor del av din köttkonsumtion pratar vi om nu? Det låter som riktigt finkött och då är vi uppe på 400 kr/kg och mera. Personligen äter jag sådant kött kanske 1-4 gånger i månaden. Alltså väldigt liten del av totala konsumtionen.

Jag vänder mig mot den stora konsumtionen av kött som numera i sverige är ca 50 % importerat. Att importera 5 % kött av kvaliteter vi inte kan producera i sverige är ok.

4623
2013-04-25, 10:03
Det kan jag förstå. Men hur stor del av din köttkonsumtion pratar vi om nu? Det låter som riktigt finkött och då är vi uppe på 400 kr/kg och mera. Personligen äter jag sådant kött kanske 1-4 gånger i månaden. Alltså väldigt liten del av totala konsumtionen.

Jag vänder mig mot den stora konsumtionen av kött som numera i sverige är ca 50 % importerat. Att importera 5 % kött av kvaliteter vi inte kan producera i sverige är ok.

Givetvis är det ingen stor del av min köttkonsumtion, det skulle inte hålla ekonomiskt. Men jag svarade på ditt påstående att svenskt kött nog var bättre än sydamerikanskt.

mr sleepy
2013-04-25, 10:11
Givetvis är det ingen stor del av min köttkonsumtion, det skulle inte hålla ekonomiskt. Men jag svarade på ditt påstående att svenskt kött nog var bättre än sydamerikanskt.

Jag tror att det som skiljer mig från många andra är vad jag anser vara ett bättre kött. De flesta tänker mestadels på kvalitet på köttet (smak, konsistens osv) och pris som de två viktigaste faktorerna. Jag är lika intresserad av miljöpåverkan och bibehållande av Svenskt kulturlandskap när jag säger att svenskt kött är bättre.

Vi är nog ganska överens om kvalitet på kött. Skillnaden ligger i att jag är intresserad av att nyttja min konsumentmakt till annat också.

4623
2013-04-25, 10:15
Jag tror att det som skiljer mig från många andra är vad jag anser vara ett bättre kött. De flesta tänker mestadels på kvalitet på köttet (smak, konsistens osv) och pris som de två viktigaste faktorerna. Jag är lika intresserad av miljöpåverkan och bibehållande av Svenskt kulturlandskap när jag säger att svenskt kött är bättre.

Vi är nog ganska överens om kvalitet på kött. Skillnaden ligger i att jag är intresserad av att nyttja min konsumentmakt till annat också.

Ja där skiljer vi oss åt, jag bryr mig inte alls om det du nämner.