handdator

Visa fullständig version : Nybörjare, schema, bra/dåligt?


wettrob
2013-04-23, 20:13
En liten funderng.

Nu har jag tagit tag i det här med gymträning för att få bort den slöa kroppen man har nu..
Skaffade gymkort i helgen och har nu haft en instruktör som gjorde ett schema och gick igenom maskinerna jag skulle göra som står i schemat.

Förövrigt så är jag 18 år, 190cm lång och ligger och pendlar på 85-88kg.

Fick följande schema att följa.

Pass 1

Ryggdrag 3x10 73kg
Bröstpress 3x10 40kg
Rodd 3x10 75kg
Armar Triceps + biceps 3x10 per grupp 39kg triceps 25kg biceps

Magserie
Stora sittups x5
Benlyft x5
Benlyft sida x5/sida
Plankan med steg ut x57ben
Armhävnigar x5
Knän mot armbåge x5/ben

Detta så skulle jag göra 2-3 varv.


Pass 2

Benpress 3x10 107kg
Legcurl 3x10 45kg
Utfallssteg med vikt på raka armar och har hittils kört med 10kg men ska nog gå upp till 15 3x20 steg
Axelpress 3x10 20kg
Baksida axlar 3x10 20kg
Mage 3x10 30kg
Rotation mage 3x10/sida 4 vikter

Alla övningar är på maskiner förutom Magserie.

Till funderingen så är det så att jag undrar ifall detta är ett bra upplägg för att få en "snygg" kropp och bli starkare?


Verkar som att dem ger ut ett snarlikt schema åt alla som kommer dit då även min syster på 25 år fick samma kvinna som instruktör och hon fick nästan samma schema som jag fick förutom att hon hade lägre vikt och ingen benpress.

Så jag började ju direkt fundera över att detta kan inte vara det mest optimala schemat för mina önskemål då hon ger ut samma schema åt iprincip alla?

Sen så trodde jag att vi skulle köra fria vikter men det blev bara maskiner men det kanske är en standard för dem som är nya på gym?

JasminV
2013-04-23, 21:01
Det finns en jättebra tråd om just träningsupplägg för nybörjare, kolla den vettja...

JasminV
2013-04-23, 21:01
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

alden
2013-04-23, 22:07
Kolla in tråden som Jasmin länkade till för att se vad vi tycker.

För att svara på lote funderingar du hade så ja, det är en del PT:s som ger ut typ samma program. Det verkar som om de inte orkar (eller kan?) lära ut fria vikter så de kör på maskinerna. Detta är perfekt för att du ska få uteblivna resultat, ledsna och sluta träna medan autogirot tickar på varje månad.
På vilken kedja tränar du?

Följ vårat nybörjarschema här på Kolozzeum eller nåt annat beprövat nybörjarprogram som typ Starting Strength eller Stronglifts 5x5. Var noga med att börja försiktigt (på låga vikter) för att sätta tekniken. Kolla så mycket YouTube-videor du kan med instruktioner, titta på hur andra gör (som verkar veta vad de gör) och fråga dom. De flesta är vänliga och hjälper gärna en nybörjare. Sen kan du självklart också ställa lite krav om du betalt för en PT, ta med dig ett program med fria vikter och be hen att visa hur man gör övningarna ordentligt.

Glöm heller inte att dubbelkolla allt du lär dig! Det finns mycket okunskap bland tränande så om du får en instruktion om t.ex. knäböj, spring hem och googla efter "How to squat". Jämför sen resultaten med vad du lärt dig. Se hur många källor du kan hitta som säger samma sak så vet du att de har rätt.

Sist men inte minst, gå gärna och träna på en ordentligt styrkelyftsklubb, de är trevligast och mest hjälpsamma. Kan ju sälvklart vara svårt om du skrivit upp dig på ett helår på t.ex. SATS så då får du klara dig på tipsen jag skrev ovan!

wettrob
2013-04-24, 22:31
Jo kändes lite så... dessutom var hon en gravid kvinna som knappt kunde böja på sig.
Köpte inte en PT, får gratis instruktör när man köper kortet första gången.
Tränar på Sensia, Helex Luleå.

Har tittat en del på youtube men ska ta och fortsätta att gräva där!

Jo jag har ju liksom funderat på att börja med stronglift 5x5 redan från första början men det blev aldrig av när hon gav mig ett schema.
Men ska nog gå på stronglift, många verkar ju ha fått goda resultat från det iallafall.

Har iallafall kört efter hennes schema nu i tre dagar och träningsvärken känns iallafall! Så nånting har ju hänt iallafall :)