handdator

Visa fullständig version : Tappad massa efter 3v vila?


sparkey
2013-04-23, 12:57
Hej alla,

Jag har tränat nu sedan oktober 2011 och har inte haft någon direkt vila förutom vid kortare sjukdom.

Jag har nu lyckats träffa in min vilovecka med en längre influensa och kommer ha vilat 3 veckor innan jag börjar köra igen vilket har gett mig en sjukt stor ångest.

Kommer jag tappa något på grund av denna vila eller är det för kort tid?

GVA
2013-04-23, 13:01
När jag känner så där, då burkar jag ta fram den gamla öl bongen hur garderoben, och svepa ett par gainers sen känns det bättre igen :)

Biceppojken
2013-04-23, 13:03
Nej du kommer inte ha tappat nått.

GVA
2013-04-23, 13:07
Nej du kommer inte ha tappat nått.

I långa loppet tappar han ju antagligen muskel gains eftersom han när man kommer tillbaka från influensa å skit så kommer man ju inte kunna lyfta i närheten av de vikter man gjorde innan :Pp Tar ett tag att återhämta sig efter det :)

Holmeros
2013-04-23, 13:08
Det tar inte så lång tid. Man kanske känner sig lite klenare första veckan igen eller så, sen är man ganska back on track. Tre veckor är rätt kort tid...

GVA
2013-04-23, 13:10
Det tar inte så lång tid. Man kanske känner sig lite klenare första veckan igen eller så, sen är man ganska back on track. Tre veckor är rätt kort tid...

om han bara hade vilat i te veckor ja, men att vara sjuk i 3 veckor klassas väll inte som vila för kroppen direkt haha :D

vicarious
2013-04-23, 13:10
Kanske tappat lite men det får du snabbt tillbaks.

Biceppojken
2013-04-23, 13:12
I långa loppet tappar han ju antagligen muskel gains eftersom han när man kommer tillbaka från influensa å skit så kommer man ju inte kunna lyfta i närheten av de vikter man gjorde innan :Pp Tar ett tag att återhämta sig efter det :)

Kör han ett set extra bicepscurl efteråt så är han nog tillbaks på +-noll ska du se.

Beemel
2013-04-23, 13:15
Jag hade tränat i 7-8 år, sen hade jag en frånvaro på drygt 4 år =)
Jag är tillbaka på plus minus noll nu efter drygt fyra månader.
Tar ungefär samma vikter och väger ungefär lika mycket.

THANK YOU MUSCLE MEMORY!

spas
2013-04-23, 13:21
I långa loppet tappar han ju antagligen muskel gains eftersom han när man kommer tillbaka från influensa å skit så kommer man ju inte kunna lyfta i närheten av de vikter man gjorde innan :Pp Tar ett tag att återhämta sig efter det :)

Nu låg han ju iofs inte på sin dödsbädd i 6 månader utan hade en vanlig influensa. Min gissning är att max 1 vecka sen är det vanliga vikter igen.

Blindguard1
2013-04-23, 13:24
Haha, själv så tycker jag att jag har tappat massa efter en veckas deff... trots att jag kör bra deff, sen dagen efter ser jag större ut än någonsin, är nog bara något psykiskt som spökar.

King Grub
2013-04-23, 13:27
Efter tre veckors sjukdom med mycket sängläge har man tappat muskelmassa, ja. Inte bara glykogen och vätska, utan även rent muskelprotein. Inget som inte snabbt kan tas igen dock.

sparkey
2013-04-23, 14:23
Tack för alla svar!

Det verkar dock vara lite delade åsikter men det känns ändå bättre nu efter att ha läst era svar :)

Jag hostar fortfarande lite och har ytterst lite ont i halsen men annars känner jag mig bättre. Kan jag våga träna imorgon eller bör jag vila veckan ut för att inte riskera att bli sjuk igen?

Slartibartfast
2013-04-23, 14:31
Efter tre veckors sjukdom med mycket sängläge har man tappat muskelmassa, ja. Inte bara glykogen och vätska, utan även rent muskelprotein. Inget som inte snabbt kan tas igen dock.

Gäller inte detta längre? http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3540564&postcount=532

edit: dumt av mig, ingen nämnde ju EAA.

tjing
2013-04-23, 14:31
När jag känner så där, då burkar jag ta fram den gamla öl bongen hur garderoben, och svepa ett par gainers sen känns det bättre igen :)

lol

Ja, som sagt är du sängliggande bryter du ned muskelmassa avsevärt fortare än om du är någorlunda vardagsaktiv.

Men det är som sagt inget som spelar någon vidare roll i längden om du fortsätter träna.

PureWhey
2013-04-23, 14:34
Har jag varit sjuk tränar jag när jag känner mig pigg igen.

tjing
2013-04-23, 14:36
När man inte är allmänpåverkad kan man i regel träna utan några problem. Oftast syftar det på feber.